کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

نهضت، موج نو و یا جنبش فیلمسازی ارزان، موبایلی و یا تجربی


اگر از من بپرسید که مهمترین فعالیت کانون فیلم چه باید باشد، قطعا با دخیل کردن علایق شخصی ام پاسخ خواهم داد : تولید فیلم کوتاه. و در ادامه فعالیت هایی مانند، برگزاری کارگاه ها، نشریه، اکران و...  را لیست خواهم کرد.  

در سال های نه چندان دور، ورود به صنعت سینما به هزار و یک دلیل بسیار دشوار بود. حالا از آن هزار و یک دلیل کاسته شده و اساسا ماهیت تولید و حتی پخش یک اثر تصویری (تصویر متحرک / فیلم) تغییر پیدا کرده. برای نمایش دادن آنچه تولید شده نیازی به محل فیزیکی و سالن سینما نیست. نیازی به مجوز های رنگارنگ هم نیست. با ایجاد یک کانال در سرویس های به اشتراک گذاری ویدیو شما میتوانید اثر تولید شده را در معرض نمایش، رای و نظر صدها و یا هزاران. مخاطب قرار دهید.

+ سوال : چرا تا کنون در سرویسی مانند آپارات و یا یوتیوب کانالی مخصوص کانون فیلم و عکس، که حاوی تولیدات تصویری کانون باشد ایجاد نشده؟

 

 

اما تولید. اینکه ما به عنوان جمعی علاقه مند به سینما، تلاش کنیم ذیل مقوله یادگیری، ملزومات تولید سینمای حرفه ای را بشناسیم قابل قبول است. اما آیا باید تمام تولیداتمان معطوف به همین قسم تولید باشد؟ باید هزینه ای جفت و جور کنیم و دوربین نیمه حرفه ای و یا حرفه ای و ابزار نورپردازی حرفه ای و صدابردار و قص علی هذا؟ پاسخ اینکه چرا که نه ؟ اما میتوان به موازات رویه ذکر شده، به نهضت، موج نو و یا جنبش فیلمسازی ارزان، موبایلی  و یا تجربی و یا هر چه اسمش را میخواهیم بگذاریم، فکر کرد.  

جریانی که از دانشجوی ورودی نود و پنج هم، در همان ترم نخست انتظار ساخت اثر کوتاه تجربی دارد. فیلم کوتاه و یا خیلی کوتاهی ساخته شده با دوربین تلفن همراه در ساده ترین و کم خرج ترین وضعیت ممکن. جریانی که منتظر تامین بودجه و سرد شدن ایده نمیماند. جریانی عمل گرا و تجربه گرا. جریانی که جهت تمرکزش را از تجهیزات و مدیریت تولید به فرم و قصه تغییر داده است. نهضتی که دائما در حال تجربه های پر ارزش و کم هزینه است. گروه های متعدد و کوچک فیلمسازی که بعد الظهر شنبه فیلمنامه مینویسند، یکشنبه تلفن همراهشان را دست میگیرند و یا در پرخرج ترین حالت میگذارند روی یک سه پایه ی بیست هزار تومنی، دو شنبه فیلم را تدوین میکنند و سه شنبه بعد از آنکه نتیجه کار را دیدند و به ضعف های کار پی بردند، به فیلم هفته ی بعد فکر میکنند.


در کنار پیشنهاد ایجاد این جریان و مهمتر از آن ایجاد "جو" آن، پیشنهاداتی دارم که اگر یک جوانمرد یا شیر زن پیدا شود برای هر کدام آستین بالا بزند خیلی خوب است

1-    ایجاد و غنی سازی آرشیو فیلمنامه (کوتاه و بلند)

2-    جلسات منظم و هفتگی فیلمنامه خوانی

3-    جلسات منظم و هفتگی فیلمنامه نویسی

4-    غنی سازی شرح وظایف مسئول دانلود و یا آرشیو در رابطه با ایجاد آرشیو منظم فیلم کوتاه

5-    جلسات منظم نمایش ، نقد و بررسی فیلم  کوتاه

6- دوئل تصویری (موضوعی مشخص میشود و آن گروه های چابک فیلم ساز تجربی یک هفته فرصت دارند با تولید یک اثر کوتاه با یکدیگر دوئل هنری کنند)

نظرات 8 + ارسال نظر
علیرضا ملک محمدی دوشنبه 1 شهریور 1395 ساعت 15:42

بسار ایده خوبیه .... باید دست کارشد

قریشی : به نظرم دوئل هنری بستر ساز و نقطه ی شروع خوبی برای این جریانه

میلاد خانی دوشنبه 1 شهریور 1395 ساعت 18:26

با ایده ی اول که موافقم
اما ایده های بعد
برای ایده ی اول کسایی رو میخوایم که فیلمنامه نویسی بلد هستن،برای شروع پیشنهاد میکنم فیلمنامه های کوتاه اقتباسی نوشته بشن.داستان کوتاه فاخر کم نداریم که همگی قابلیت تبدیل به فیلمنامه رو دارند
برای ایده ی دوم،با اغاز ترم جدید و یا همین ابتدای شهریور میتونیم اعلام پروژه رو انجام بدیم و جلسات رو رسما کلید بزنیم
برای ایده ی سوم نیازمند مدرس خوبی هستیم
برای ایده ی چهارم من به عنوان مسئول اساسنامه روش فکر میکنم حتما
ایده ی پنجم مستلزم عملی شدن ایده ی چهارمه
ایده ی ششم هم بسیار عالیست

فیلم کوتاه به نظرم خیلی کلیدیه/
ارج و قرب "فیلم کوتاه" اگر به اندازه ی فیلم بلند باشه به شدت مفیده/
چه اینکه ما فیلم بلند بین هایی هستیم که تا به حال کوتاه ساخته ایم / حداقل به اندازه ی آرشیو مدون کارگردانان سینما باید آرشیو فیلم کوتاه داشته باشیم و حداقل به اندازه ای که در احوالات فیلم های سینمایی غور میکنیم در باب فیلم کوتاه وقت بگذاریم. هفته ای نمایش دو فیلم کوتاه میکند به عبارتی ماهی 8 فیلم / برای شروع خوبه به نظرم /

فریماه دوشنبه 1 شهریور 1395 ساعت 19:00

آقای قریشی عزیز بسیار با صحبت هاتون موافقم . چند بار هم خودمون راجب این قضیه باهم صحبت کردیم و به توافق های خوبی هم رسیدیم . بخاطر همین من هر کمکی ازم بربیاد در جهت برگزاری کارگاه ها و جلسات هفتگی دریغ نمیکنم این امر همیشه در انجمن سینماها اتفاق می افته و من هفت ساله ک هر هفته سر کارگاه های تقد فیلم و فیلم نامه خوانی و غیره حضور دارم . بنظرم کسایی ک مایل به همکاری هستن یک تیم تشکیل بدن و چندین جلسه با اموزش و مقدمات بگذره بعد یک ایده ی خوب از بین ایده های دوستان انتخاب بشه و برای ساخت اقدامات لازم صورت بگیره . من بشدت با ساخت فیلم های صد ثانیه موافقم چون هم کم هزینس و هم برای شروع فعالیت مناسب هستن .

خیلی هم خوب /
به نظرم هر کدم از دوستان هر کدوم رو که تمایل دارند به صورت پروژه شخصی مطرح کنند و مدیر پروژه ش بشن / مثلا خود شما که دستی در آتش سینما دارید و سال هاست تو این فضا هستید میتونید جلسات هفتگی فیلمنامه خوانی رو به عهده بگیرید / یه چیزی شبیه اون جلسات نقد فیلم ترم پیشتون که حیف شد متوقف شد / لزوما هم میتونه فیلمنامه کوتاه نباشه / بخشی از فیلمنامه های بلند هم میتونه باشه /
آقای عبقریان که متخصص دانلود هستند میتونند به غنای آریو فیلم کوتاه کمک کنند
آقای حیدری که هم مدرس و هم مطالعات زیادی روی فیلمنامه نویسی دارند میتونند راهنمایی کنند جهت تهیه ی آرشیو فیلمنامه

کاظم فاضلی دوشنبه 1 شهریور 1395 ساعت 19:16

از ابتدا با این ایده و روش موافق بودم و درست می دونم، برام جدابیت داره و هستم. اگر روز جلسات عملی از روزهایی باشه که تهران باشم قطعا جور می کنم و شرکت می کنم.

قریشی : به امید خدا
بیا یه کاری بکن / خودت یه گوشه ی کار رو دست بگیر و بنداز همون روزی که تهران هستی /

فریماه دوشنبه 1 شهریور 1395 ساعت 19:37

به آقای قریشی : نسبت ب بنده لطف دارین ، بله با حرفاتون موافقم کاملا . هرکمکی از دستم بر بیاد در خدمتم .

قریشی : ممنون

عبقریان دوشنبه 1 شهریور 1395 ساعت 19:52

5 رو + فیلم بلند من درترم جدید دنبالشم
فقط کسی باید پایه برگزاری باشه

قریشی: تهیه و تدوین آرشیو فیلم کوتاه رو دست بگیر

به قریشی سه‌شنبه 2 شهریور 1395 ساعت 18:16

عبقریان
وقتی پاسخ کامنت ها رو میگی بگو اسمت
و اینکه باشه فیلم کوتاه خودم خیلی علاقه به دیدنش دارم و سعی میکنم بیشتر دانلود کنم کاری که خیلی کم انجام دادم
فقط باید یسری سایت ها رو بگو که فیلم کوتاه دارند

به عبقر . قریشی
آقایی

نیک نژادی چهارشنبه 3 شهریور 1395 ساعت 12:40

بسیار موافقم و اگر جوانمردی کلید زد، من هم همراهی می کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد