کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

پاسخی به یک دکترین

ویرایش در ساعت 15:39 توسط نگارنده( دو لینک دکترین و  موارد قرمز رنگ، اضافه و اصلاح شد.)


ترم گذشته سعید پشت مشهدی دکترینی نوشت در مورد کانون. این دکترین خب ایرادهایی داشت و خالی از اشکال نبود. ترم پیش به خودش هم گفتم.حتی به مواردیش اشاره کردم. عباس شکوری همان روزها پاسخ این دکترین رو نوشت . اما خب من بش گفتم در وبلاگ قرار نده چون قرار بود جلسه ای در این رابطه تشکیل بشه و بعد از جلسه من میخواستم این متن در وبلاگ بزارم. الان این متن رو در وبلاگ قرار میدم. پاسخ هایی که به دکترین مشهدی داده شده مورد تایید من (زرگر) و مسئول اساسنامه (امیر حیدری) هم هست. توصیه می کنم که اول دکترین سعید پشت مشهدی در ترم پیش خونده بشه و بعد بیاید این متن رو بخونید. یه چیزی رو هم بگم . حتما بخونید و نظرتون رو بگید هیچ اشکالی نداره .بزارید اصلا بحث شکل بگیره. مطمئنا مسائل رو شفاف میکنه و به آینده کانون کمک.   

   

 

مشهدی: ساخت 10 فیلم کوتاه در عرض تنها یکسال

این بزرگترین و تنها دروغیه که از زبان کانون فیلم فکر کنم تو کلیپ سال 91 بود که گفته شد.

 

 

شکور: اول باس بگم که این جمله اولین بار در کلیپ گفته نشده بلکه قبلش گفته شده بود که در کلیپ هم منعکس شد.

ثانیاً ادعای اینکه کانون دروغ گفته، نیاز به اثبات داره. مخصوصاً وقتی در وبلاگ نوشته بشه، خیلی خیط تر میشه.

چیزی که من در خاطرم هست اینه که قبل از اینکه مسئولیت تولید اون کلیپ به من داده بشه، چند نفر از بچه های کانون به فعالیت ها یک توجهی کردن و مشخص شد که در عرض 365 روز، تولید ده فیلم، یا شروع شده به انجام اقدامات مقدماتی یا شروع به پیش تولید کرده ان یا در حال فیلمبرداری هستن یا در حال گذراندن مراحل پس از تولید هستند یا اینکه تولیدشان به پایان رسیده.

یعنی مراحل تولید حتی بیش از 10 فیلم توسط اعضای کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی، در یه بازه ی 365 روزه (معادل طول زمانی یک سال) انجام می شود. منظور این نبود که فیلم ها به پایان تمام مراحل رسیده اند بلکه پروسه ی تولید حتی بیش از 10 فیلم در یک سال، مورد تایید دوستان بود. حالا اینکه کدوم فیلم ها بودن، یادم نیست. به هر حال مشهدی می تونه باور نکنه.

به هر حال این حرف دروغ نبود که دوستان در اون دوره روش تاکید کردن. اگه مشهدی ادعا میکنه که کانون دروغ گفته باید اثبات کنه چون حرفش در حد «اتهامه»!

 

_________________________

مشهدی: بیشترین تعداد فیلم کوتاه ساخته شده در یکسال فقط سه تا بوده که اونم پارسال بود خب میخواستم ببینم که حالا دلیل چیست و اصلا فایده ای داره کانون فیلم بسازه یا نه؟

 

شکور: اینطور نیست. تا جایی که یادمه سالی بود که حداقل 5 فیلم به تولید نهایی در یک سال رسید. فکر میکنم در همان بازه ای بود که حداقل ده فیلم در حال تولید بودن.

_________________________

 

 

مشهدی: فعالیت های کانون به سه دسته تقسیم میشن: اکران ها – کلاس ها – تولیدات

 

 

شکور: این هم غلطه.

فعالیت های کانون به این سه دسته تقسیم نمیشه بلکه این سه تا، مصادیقی از فعالیت های کانونن.

مثلاً نمایشگاه عکس در کدوم دسته قرار میگیره؟

یا نمایشگاه معارفه، فعالیت کانون نیست؟

یا حتی خود جلسات...

یا خیلی مصادیق دیگه...

کلاً فعالیت های کانونی به نظر من در یک طیفه که بین دو نقطه ی «هنری مطلق» و «کانونی مطلق» در نوسانه.

 

_________________________

مشهدی: خب هدف کانون قطعا در درجه اول باید ارتقای خودش باشه ارتقایی که با کلاس ها و ساخت ها بدست میاد نه با اکران ها

 

شکور: من معتقدم که کاملاً جمله ی اول درسته و در درجه ی اول، هدف کانون باید ارتقای اعضای خاص خودش باشه، ولی جمله ی دوم باز هم غلطه. ارتقا صرفاً با کلاس ها و ساخت ها به دست نمیاد. گاهی بعضی آنقدر فیلم ندیده اند یا فیلم بد دیده اند که اصلاً اهل این چیزها نیستند که اتفاقاً خیلی از اعضای کانون ازین جمله اند. به نظر من اولین قدم برای ارتقای این دوستان، اکران فیلم های خوب برای اونها و توضیح در مورد علت خوب بودنشونه. قدم های بعدی مثل کلاس و حتی ساخت (که بسیار باید سر وسیله ی ارتقای همه ی اعضا بودنش صحبت کرد) بعد از این باید رخ بده که مطمئن بشیم عضو یه حداقل هایی رو از هنر فیلم به دست آورده.

 

_________________________

مشهدی: بزارید راحت تر بگم مهر 87 وقتی برای اولین بار اومدم کانون با دوستان صفایی تقوی محیط و ... همون اول گفتیم بیاید فیلم بسازیم گفتیم خب بلد نیستیم سوادش رو نداریم خب اومدیم کلاس های سینمایی گذاشتیم و همه خواستیم فیلم بسازیم یادمه یکبار من و شکوری و محیط و تقوی و شادی قاهری همزمان پنج تا طرح فیلمنامه بردیم پیش دکتر کاظمی مسوول وقت امور فرهنگی و ایشون از بین اون پنج تا طرح کار من و قاهری رو به دلایل ممیزی کلا رد کردند و گفتند از اون سه تا دوتاش رو با نظر خود بچه ها بسازیم ولی اینقدر جو دوستانه و علاقه به سینما بود بین بچه ها که شکوری میاد کمک من برای ساخت طرح تایید نشده ی من و یا من میرم کمک تقوی و الا اخر ولی خب کانون اومد برای ساخت مصوباتی مطرح کرد که بیشتر حالت منع ساخت دارند تا تشویق درحالیکه به این نکته توجه نکرد که هیچ وقت تا حالا تو یکسال کانون ده تا فیلم نساخته که برای ساخت یازدهمیش یهو دوتا فیلمساز همزمان بخوان بسازن و اون مشکلات پیش بیاد و هیچ وقت تولیدات کانون به اون عدد نرسید خب دلیلش:

 

 

شکور: قبل از اینکه در مورد مسائل اصلی این پاراگراف صحبت کنم باس بگم اولین تولید کانون، فیلم مستندی به کارگردانی خانم لطیف پور بود که اگه اشتباه نکنم در سال 86 ساخته شد و متاسفانه از بس که کانون هرج و مرج و بی قاعده بود، هیچ کدوم از اعضا هم ندیدیم و هیچ نسخه ای هم ازش در دست نیست.

و اولین فیلم داستانی کانون هم بعد از ایشون ساخته شد که تازه وارد بود که اولین تولید مشترک من و شفیعی و عطار هم بود که اون دوران یادم نمیاد مشهدی به کانون اومده بود یا اگرم بود خیلی کم رنگ بود.

حالا بعد از این مقدمه باس عرض کنم: به نظر من این پاراگراف از این متن، قلب دکترین مشهدیه و متاسفانه اشتباهات اصلی مشهدی هم در اینجا شروع میشه.

مشهدی در این پاراگراف یه جمله میاره که بدجور همه چیز به هم ریخته توش:

«کانون اومد برای ساخت مصوباتی مطرح کرد که بیشتر حالت منع ساخت دارند تا تشویق درحالیکه به این نکته توجه نکرد که هیچ وقت تا حالا تو یکسال کانون ده تا فیلم نساخته که برای ساخت یازدهمیش یهو دوتا فیلمساز همزمان بخوان بسازن»

عرض شود که کانون فیلم به هیچ عنوان برای خاص «تولید فیلم»، مصوباتی نداره بلکه هر کس میخواد در قالب کانون فیلم و عکس، فیلم تولید کنه، باید همون کار ساده ای رو که باید برای یک پروژه ی شخصی انجام بده، انجام بده، یعنی «صرف اعلام؛ و رای گیری در حالت اعلام تعارض».

مشکل اینجاست که بعضی ها برای فیلمشون به امکاناتی نیاز دارن که امورفرهنگی اونها رو به شکلی خیلی محدود به بچه ها میده. مثلاً پول.

وقتی کسی از کارگردان ها، پولی بیش از دویست تومن میخواد، اینجا دیگه مشکل پیش میاد چون امورفرهنگی چه در رویه ی عملیش و چه حتی در الفاظش از زبون خانم زاهدی، دکتر کاظمی، دکتر صالحی، دکتر میراحمدی، دکتر جهانگیری و خانم آقایی و خانم برزگر اعلام کرده که ما در سال یه رقم محدودی رو می تونیم به شما برای تولید فیلم بدیم. حتی به جایی رسیده که گفتن: «دانشجو رو چه به فیلم سازی!» یا «مگه اینجا کمپانی تولید فیلمه...» و ازین مسائل. متاسفانه گاهی اعضای کانون با تولیداتشون این تصورات مدیران رو هم تقویت می کنن مثل اتفاقی که اخیراً رخ داده و باید بررسی بشه.

پس اگه کسی از بچه ها پولی نخواد بلکه مثل یه پروژه ی دیگه ی کانون، بدون پول، بخواد فیلم بسازه، و مثلاً همونطور که اکران نیاز به تالار داره، اون هم نیاز به لوکیشن داره و همونطور که اکران نیاز به نیرو داره، او هم نیاز به عوامل داره، میتونه صرفاً اعلام کنه و بدون اینکه حتی زحمت رای گیری رو هم به خودش بده، بره بسازه. مثل کاری که عماد در اولین تمرین فیلمسازیش یا خانم فتحی کردن.

حتی گاهی بعضی اونقد از بروکراسی گریزونن و حوصله ی این کارها رو ندارن که حتی زحمت این اعلام رو هم به خودشون نمیدن و با اینکه اغلب عواملشون از بچه های کانون هستن، بدون حتی همون اعلام میرن می سازن و بعداً هم میگن که مشکلی ندارن که این یکی از کارهای کانون باشه که این هم رخ داده و هیچ مشکلی نداشته مثل هندزفری تقوی (که مجوز حتی از کانون بود) و میز شام صفایی...

تو همین بحبوحه متاسفانه بعضی از دوستان شروع کردن به تولید فیلم با هزینه ولی در عمل نشون دادن که اصلاً از این تولید کردن ها، قرار نیست خودشون رو ارتقا بدن. اینجاست که قانون «الزام برای رای گیری برای بودجه» میتونه راه گشا باشه و بگه که «حالا که در سال مثلاً ما فقط 2 ملیون تومن می تونیم فیلم بسازیم و این معادل استاندارد تولید 4 فیلمه، به 4 نفر که واقعاً خودشون رو با فیلم سازی ارتقا میدن و برای کانون بیشترین فایده رو دارن اجازه بدیم که از این پول استفاده کنن و بقیه برن یه منبع مالی دیگه پیدا کنن ولی اگه چیز دیگه ای از کانون خواستن، کانون نوکرش هم هست.»

بنابراین کانون، قانونی برای تولید فیلم نذاشته بلکه قانون گذاشته برای «گرفتن بودجه ی محدود از فرهنگی» که خاص تولید هم نیست بلکه بچه ها هر کاری که بخوان بکنن و بودجه ای بخوان که فرهنگی از اون طریق سایر کارهای کانون رو زیر فشار میذاره، باید یه مسیری برای گرفتن این بودجه از کانون طی کنن.

 

مشهدی میگه « هیچ وقت تا حالا تو یکسال کانون ده تا فیلم نساخته که برای ساخت یازدهمیش یهو دوتا فیلمساز همزمان بخوان بسازن»

اصلاً من متوجه نمیشم که این حرفا یعنی چی!

مگه قوانین کانون فیلم در مورد جلوگیری از تعارض تولید کنندگان «یازدهمین» فیلم چیده شده؟

اول اینکه، همونطور که عرض کردم، در تاریخچه ی کانون، زبان به زبان چرخیده که در یک دوره ی 365 روزه،  حداقل ده فیلم در حال تولید بوده اند. حتی اگه ده تاش به تولید نهایی نرسیده باشن. ولی اگرهم همه ی این بحث تاریخی رو بذارم کنار، اصلاً مشکل، ده تا و یازده تا نیست که!

به نظرم مشهدی باز هم اساسنامه رو نخونده، این مسائل رو مطرح کرده

پینشهاد میکنم با حیدری صحبت کنه

کل این پاراگراف عجیب و غریب رو با این جمله ی مرکب جواب میدم: «در کانون فیلم هر لحظه هر کس می تواند با شرایط ساده ی پروژه ی شخصی دست به تولید فیلم بزند. چه ده تا چه صد تا. مشکل اینجاست که اگر پول بخواهد، باید این پول بر اساس یک سری ویژگی به اون تعلق گیرد وگرنه پول را باید از جای دیگر تهیه کند و بقیه ی کارها را در کانون انجام دهد. علت هم صرفاً تحمیل و فشار معاونت فرهنگی است.»

_________________________

مشهدی: هیچ وقت تا حالا تو یکسال کانون ده تا فیلم نساخته که برای ساخت یازدهمیش یهو دوتا فیلمساز همزمان بخوان بسازن و اون مشکلات پیش بیاد و هیچ وقت تولیدات کانون به اون عدد نرسید خب دلیلش:

یکی نبود بچه های فیلمساز بود تا سال ها تنها فیلمسازهای کانون شکوری و من و صفایی بودیم که خوشبختنانه امسال عطارپور و مینایی هم اضافه شدند و ایشالا قربانی و زردکوهی و ... هم به این جمع اضافه میشن و یک دلیل دیگش متاسفانه رفتار بخیلانه دو سه تا از دوستان در قبال ساخت بقیه بود بطوریکه منی که نزدیک به هفت ساله تو کانونم اینقدر بهم برخورد که گفتم دیگه تو کانون فیلم نمیسازم با اینکه تو همین مدت بسیار دوستان ازم خواستند که دوباره ساخت یک فیلم کانونی رو شروع کنم.

 

 

 

شکور:

مشهدی میاد توضیح میده که چرا به نظرش تولیدات کانون تا حالا نتونسته به تولید کامل ده فیلم در یک سال برسه. اگه از ابهامی که همچنان سر تاکید مشهدی بر عدد «ده» بگذرم در پاسخ به علت هایی که مشهدی میاره، اول اشتباهاتی که در جملاتش هست رو اصلاح میکنم بعدش میگم که چرا کانون به تولید بیشتر از سابق نرسیده (عدد ده و این مسائل هم مطرح نیست):

اول اینکه من معنی اصطلاح «بچه های فیلمساز کانون» رو نمیفهمم.

من که خودم رو فیلمساز نمی دونم. و علاوه بر اون به نظرم هر کس در کانون بخواد فیلم بسازه، می تونه. چه به صفت «فیلمساز» ملقب شده باشه چه نه.

ثانیاً اینکه تا قبل از عطار پور و مینایی، امثال کسایی مثل خانم فتحی و خانم لطیف پور هم «در کانون» فیلم ساختن. و امثال کسایی مثل فلاح و کوزه چیان، در همون زمانی که عضو کانون بودن، جدای کانون خودشون فیلم ساختن. و حتی کانون به تولیدات کسای دیگه ای که حتی عضو کانون نبودن ولی عواملشون از بچه های ما بود، کمک کرد مثل همون نمونه ای که از طریق فرامرزی اقدام کرد. بنابراین اگه اسامی ای که از طریق کانون، فیلم ساختن رو بخوایم بگیم، بیش از اسامی معروفی مثل شکوری و صفایی و تقوی و مشهدی میشه. (حتی یادمه که یوسف هم دو بار اقدام به تولید کرد ولی تو فیلمبرداری گیر کرد)

 

- مشهدی علت های عدم تولید ده فیلم در یک سال رو این دو تا مورد میگه:

1- « یکی نبود بچه های فیلمساز»

خوب من دقیقاً نمیفهمم یعنی چی

شاید منظورش «یکی نبودن»  به معنی همراه نبودن و یک دل نبودن و این مسائله.

من این رو چندان وارد نمیدونم.

بعضی از بچه ها که از کانون رفته ان که هیچی

کسایی که در کانون مونده ان و فیلم می سازن، به شدت به همدیگه کمک میکنن. حتی منی که به شدت حتی در زمان تولید فیلم «دوراهی» با مشهدی مشکل داشتم، کاری که به شدت ازش بدم می اومد (یعنی بازیگری) به این علت که مشهدی گفت نمیتونه کسی رو پیدا کنه و به مشکل خورده، پذیرفتم و در بدترین شرایط، هر کاری که گفت کردم به حدی که بابتش دچار استخون درد و سرماخوردگی غیرعادی هم شدم.

وقتی منی که با مشهدی اینقد مشکل دارم و حتی مطمئن بودم که کارش، نتیجه ی خوبی رو هم از نظر هنری به همراه نخواهد داشت – به هر حال نظر من بود و هست - برا همون بحث کمک به کسی که میخواد فیلم بسازه و از بچه های کانونه، اینقد هر کاری که مشهدی خواست انجام دادم، بعید می دونم بقیه ی کسایی که تو کانون تو ورطه ی فیلم سازین، انجام ندن.

عطار تو کار عماد بود

مشهدی تو کار عطار بود

عطار تو کار من بود

یوسف تو کار من بود

من تو کار مشهدی بودم

قربانی تو کار عطار و مشهدی بود

و...

 

2- «رفتار بخیلانه دو سه تا از دوستان در قبال ساخت بقیه»

این هم مشخص نیست دقیقاً منظورش چیه. در ادامه مشهدی یه بار دیگه هم به بخل بعضی اشاره کرده که بیشتر در اون قسمت صحبت می کنم.

-------------------------------

 

مشهدی: بیاید دقیق به این موضوع نگاه کنید چرا اینطور شد؟؟؟

 

 

شکور:

مگه چی شد؟

اصلاً در رابطه با موضوع مشهدی – تولید فیلم - اتفاقی نیفتاده که!

در گذشته کسایی که سودای تولید داشتن، اسامی ای بودن مثل تقوی، صفایی، شکوری، مشهدی، فتحی، فلاح، کوزه چیان

الان عده ایشون به دلایلی که مهمترینش فارغ التحصلیه رفته ان مثل صفایی و تقوی و کوزه چیان و فلاح و فتحی

و عده ایشون باقی مونده ان مثل: شکوری و مشهدی

و عده ای به این علاقه مندان به تولید اضافه شده اند مثل عطار و قربانی و عماد و یوسف و قدک و رسولی و طغیان و اکبری و حتی اسدی

الان اتفاقی دیده میشه؟

از گذشته مشکل بودجه بوده. هنوز هم هست ولی برای اینکه این بودجه یهو کم نشه، برای دادنش قاعده گذاشته شده.

در گذشته هر کس که میخواست فیلم بسازه، حتی اگه اصلاً خونش هم به فیلمسازی نمیخورد می تونست بسازه، الان هم همونطوره.

بازم میگم. کانون هیچ قاعده ای برای تولید فیلم نداره جز همون اعلام و پروژه ی شخصی. اون چیزی که ما براش قاعده داریم، دادن بودجه است که اونم به خاطر الزام امورفرهنگی انجام دادیم وگرنه اگه فرهنگی به ما میگفت: «ما پول هرچی فیلم بخواید بسازید رو می دیم»، حتی قواعد دادن بودجه هم در اساسنامه ی کانون وجود نداشت.

 

---------------

مشهدی :

بیاید دقیق به این موضوع نگاه کنید چرا اینطور شد؟؟؟

یکی از دلایل اش میتونه این باشه که خب کانون میگه بودجه امورفرهنگی در قبال ساخت محدوده ... خب گفتم هیچ وقت تا حالا که تولیدات کانون تو یکسال به ده تا اثر نرسیده و (از نظر من که باید سالی 30 تا فیلم بسازه) حتی هیچ وقت این رویکرد: رو نسبت به امورفرهنگی هم نداشته که این جزو عرف و بدیهیاته که کانون باید هرسال تولیدات زیادی داشته باشه در ضمن متاسفانه تا کنون به فکر پیدا کردن منابع مالی غیر از امورفرهنگی نیفتاده درحالیکه راه های فراوانی وجود داره برای جذب منابع مالی (من چون برای این فیلم جدیدم دنبالش بودم خیلی به این قضیه پی بردم) و اینکه اگر کانون بیفته تو خط تولیدات مداوم (رسیدن به 30 فیلم درسال) خود به خود بچه های علاقه مند به سینما نه تنها از شهید بهشتی بلکه ازجاهای دیگه هم جذب کانون میشن نمونه اش بابک رضایی که فیلمبردار فیلم دلیاری و صدابردار و فیلمبردار چندتا از کارهای من بود و یا فرشته مینایی که از زمان اومدنش به کانون به غیر از کارگردانی فیلم خودش منشی صحنه فیلم من مدیرتولید کلیپ من و دستیار فیلمبرداری تو کار عماد بود که خودش نشون میده چقدر علاقه مند به تولید هستند و کانون خوب میتونه ازین دوستان استفاده کنه .

 

 

شکور:

عرض کردم که، اشاره به تولید ده فیلم در یک سال که جایی در استدلال نداره و معلوم نیست که چرا مشهدی همش این عدد رو میگه. و البته که «فرایند تولید حداقل ده سال» در مدت «365 روز» یک بار در تاریخ کانون رخ داده که قبلاً اعلام شده بود.

ازین حرف تکراری بگذرم باس عرض کنم به نظر من اینکه کانون بره به سمت تولید بیشتر، نیاز به همت اعضا داره پس روی این حرف ها با اعضاست.

پس ای اعضای گل کانون. بیاید فیلم بسازید. امورفرهنگی هم که پول کم میده، نا امید نشید. برید از یه منبع مالی دیگه پول پیدا کنید. مثلاً امید صفایی کلی از جیبش پول خرج کرد و دخمه رو ساخت. من از جیب خودم و مدیر تولید، فیلم «من و تو و کلی احمق دیگه» رو ساختم. یا خانم فتحی فیلمی ساخت که بودجه ی کمی می خواست و از جیبش داد یا حتی تقوی و فلاح از جیب خودشون فیلم های جالبی ساختن. بنابراین اگه شرایط پول گرفتن از امورفرهنگی ایجاد نشد، پول رو از یه جای دیگه بیارید، و ایشالا که از ظرفیت های کانون برای پر کردن خلاء های دیگه بتونید استفاده کنید.

 

------------------------------

مشهدی: درضمن اون هدفی که شکوری داره برای همین اکران ملکه خیلی درست ترش تو ساخت ها خودش رو نشون میده

 

شکور:

این حرف بسیار درسته. گرم کردن کانون، یه هدفه که با ساخت فیلم بسیار بیشتر محقق میشه تا با اکران.

ولی آیا در زمان فیلمبرداری یه فیلم میشه که 40 نفر سر فیلمبرداری باشن؟

سوال دیگه اینه که زحمت راه انداختن تولید یه فیلم بیشتره یا یه اکران؟

به نظرم راهکار «عملیاتی» برای گرم کردن روابط بچه های کانون، ناچاراً اکرانه چون در فیلمبرداری هم خیلی کمتر از اکران اعضا می تونن دور هم باشن و هم راه انداختن تولید فیلم بسیار بسیار بسیار سخت تر از یه اکرانه...

 

------------------

مشهدی:

بارها به خود من از طرف بچه های کانون گفته شده که بیا فیلم بساز و مارو به عنوان عواملت استفاده کن ولی هیچوقت گفته نشده بیا فیلم اکران کن و مارو به عنوان پوسترزن استفاده کن!

 

 

شکور:

استقبال بچه ها از فیلم سازی کاملاً حقیقت داره چون در تولید فیلم لذت خیلی بیشتر از یه اکرانه. شاید حتی اکران برای خیلی ها لذت هم نداشته باشه. پس ای مشهدی! با همراهی کسایی که اصرار دارن، فیلمت رو بسازی، بازم فیلم بساز دیگه. بساز بقیه رو هم شرکت بده. فقط منابع مالی هم پیدا کن.

 

-------------

شکور: مشهدی:

تمام بچه های کانون به شدت علاقه مند هستند که تو پروسه ساخت حضور داشته باشن این به عنوان یک خروجی بهشون هویت و لذتی صدچندان نسبت به کارهای دیگه میده و حتی ممکنه به مرور علاقه اصلی خودشون رو تو سمت های مختلف سینمایی ببینند تا رشته خودشون همونطور که این قضیه قبلا برای من صفایی تقوی عطارپور و ... اتفاق افتاده میتونن با تجربه اندوزی خودشون هم حرفه ای بشن این درواقع این هدف اصلی تشکیل کانون فیلم بود که به مرور داره کمرنگ میشه و بچه ها بیشتر خودشون رو درگیر حق رای و پروژه کانونی و شخصی و موارد ریز اساسنامه کردند

 

شکورم:

هدف اصلی تشکیل کانون رو کسی که کانون رو تشکیل داده باس بگه. تا وقتی که من هستم، باید از من بپرسید که برای چی این کانون تشکیل شد. به همین قاطعیت.

به صورت دقیق از این پاراگراف متوجه نشدم از نظر مشهدی هدف تشکیل چی بوده ولی بنده عرض کنم که اولین هدف تشکیل کانون، اکران نجات سرباز رایان بود. بعدش هدف رو تغییر دادم و گفتم که «ارتقای سطح هنری دانشجوها» و کانونی های دیگه هم پذیرفتن که البت همیشه هم گفتیم که هدفی که اعضا براش میان تو کانون «لذت مشروع» هست که باید در راستای ارتقای سطح هنری خودشون و دانشجوهای دیگه، مدیریت بشه.

 

--------------------

مشهدی:

این یادتون باشه صرف کانونی بودن پروژه و این حرف ها کسی رو به کار تو کانون وادار نمیکنه اگر بکنه پس معلومه کانون هدفش رو گم کرده

 

شکور:

عرض شود که صرف کانونی بودن پروژه کسی رو به کار در اون پروژه وادار نمیکنه علتش هم اینه که به صرف وجود داشتن قانون مالیات، کسی در کشور وادار به پرداخت مالیات نمیشه. این یه ضعف قانونه. همه به شکستن قانون گرایش دارن تا اجراش. ای کاش در کانون، قوانین قدرت الزام کافی داشتن.

با تیکه ی دوم این جمله مخالفم. اگه وادار کنه، معلوم نمیشه که کانون هدفش رو گم کرده. شاید نهاد تصمیم گیری تصمیم بگیره که روشی برای عضویت در کانون اتخاذ کنه. مثلاً اینکه هر فرد باید در یک پروژه فعال باشه تا عضو تلقی بشه. حالا این تصمیم یعنی کانون هدفش رو گم کرده؟ نه! این ها فقط راه هایی برای رسیدن کانون به اهدافش و بقاشه.

 

 

--------

مشهدی:

باید کار تو کانون باعث ارتقای هنری عضو بشه و اون عضو با علاقه اون کار رو انجام بده

 

شکور:

این هم همه ی کارهای کانون رو در بر نمیگیره. آیا مثلاً تمیز کردن اتاق کانون منجر به ارتقای هنری عضو میشن؟ خیر

گذاشتن غرفه در معارفه منجر به ارتقای هنری اعضای غرفه میشه؟ خیر

اینکه ما اساسنامه داشته باشیم، موجب ارتقای هنری عضو میشه؟ خیر

آیا پوستر چسبوندن منجر به ارتقای هنری عضو میشه؟ خیر

(حتی آیا حمل کردن وسایل فیلمبرداری منجر به ارتقای هنری عضو میشه؟ خیر)

...

به نظرم مشهدی فراموش کرده که برای اینکه اعضا امکان ارتقای سطح هنری خودشون رو داشته باشن، باید کانونی وجود داشته باشه که بتونن درش این ارتقا رو به دست بیارن.

مواردی مثل مثال هایی که زدم همچنین گزارش فعالیت و الزام به حضور در پروژه ی کانونی و ... همگی برای همین بقای کانونه تا اعضا توش بتونن به فکر ارتقای خودشون هم باشن.

 

--------------------

مشهدی:

من زمانی که به کانون اومدم نه گزارش فعالیتی بود و نه حق رای ای و نه ... پوستر کلاس سینمای کلاسیک سعید عقیقی رو میچسبوندیم چون میدونستیم این کلاس چقدر برامون نفع و فایده داره نه برا گرفتن حق رای و گزارش فعالیت و امثالهم

 

شکور:

همونطور که همیشه میگم، این فعالیت ها بدون وجود راهکارهایی برای بقا، فقط یه دوره ی کوتاه دوام میارن و بعدش کانونی نخواهد بود که توش بشه کلاس عقیقی برگزار کرد. این بروکراسی ها برای همین بقاست وگرنه به شخصه خیلی از دانشجوها رو دیده ام که دنبال جایی هستن که فقط ازش لذت ببرن و مثل اناری که آبش رو مکیدن، بندازنش دور و برن سراغ یه انار دیگه. متاسفانه نمونه هایی هم در کانون ما رخ داد که باعث شده این بروکراسی ها دقیق تر و عملیاتی تر شه و همین الانش هم همین بروکراسی ها تا اندازه ی خوبی جلوی خیلی از کسایی که میخوان فقط از کانون منتفع بشن و حتی کسایی که میخوان خواسته یا ناخواسته به کانون ضربه بزنن رو گرفته.

 

-----------------

مشهدی:

نمیگم اساسنامه نباشه ولی میگم ذهن بچه ها داره روی فکر کردن به اساسنامه و امثالهم هدر میره

 

 

شکور:

فکر بچه ها روی این مسائل نیست. بلکه فقط قواعدی که نوشته شده، در حال رعایت شدنه.

خیلی وقته که مواد اساسنامه تکمیل شده و اساساً از آخرین ماده ای که تصویب شده خیلی گذشته.

--------------------------

مشهدی:

 نمیگم اکران نباشه ولی اکران باید مثلا مشابه اکران آثار کامران شیردل باشه که با دعوتش به کانون از صحبت هاش درس یگیریم

 

شکور:

اکران های کامران شیردل از معرکه ترین پروژه های کانونه و به خاطرش باید به رسولی و حق طلب احسنت گفت. یکی از معرکه ترین ها به خاطر حرفای بزرگی که شیردل زد.

ولی این که دلیل نمیشه همه ی کارهای کانون اون ریختی باشه!

مثلاً توی حرفای شیردل، مسائلی که مطلوب بچه هایی که به سینمای علمی تخیلی علاقه دارن وجود نداره

یا شاید برای کسایی که عاشق فیلم دیدنن نه ساختن، خسته کننده باشه

برای امثال من، مطلوب ترین پروژه ، همین پروژه ی شیردله ولی برای همه نه.

باس بذاریم به انتخاب خود اعضا که آیا میخوان ازین پروژه ها داشته باشن یا پروژه هایی متفاوت با این پروژه. آزادی رو برای همین در کانون گذاشتیم. برای اینکه ما برای ذائقه و علاقه و صلاح بچه ها، تصمیم نگیریم. این خود بچه ها باشن که تصمیم بگیرن شیردل براشون بهتره یا دیدن یه فیلم وحشت انگیز صرف.

تنها قیدی که در این حیطه وجود داره اینه که کارشون از نظر هنری نباس اونقد پائین باشه که دیگه «حداقل های گروه های هنری» هم رعایت نشده باشه. به طور مثال به نظر من هیچ گروهی که عرفاً بهش بگن «هنری» در حیطه ی فیلم در ایران وجود نداره که «شاخه گلی برای عروس» رو مسخره نکنه. بنابراین این فیلم حق حضور در کانون فیلم رو نداره.

--------------------------

مشهدی:

و میگم تمام تمرکز کانون باید قویا روی ساخت باشه

 

 

شکور:

این صرفاً یه نظره.

به نظر من اینقدر ها هم در کانون طلبه ی تولید فیلم وجود نداره.

علت وانگیزه ی کسایی هم که بسیار دوست دارن تو تیم های تولید باشه، همگی ارتقا نیست بلکه یکی از علت های این حجم علاقه اینه که تولید فیلم چیزی شبیه به اردوی تفریحی هم هست.

همونطور که گفتم، لذت، بزرگترین انگیزه ی اعضاست. این لذت برای کسی در تولیده، برای کسی در اکرانه، برای کسی در چایی خوردن در اتاق کانون کنار رفقاشه...

من معتقد نیستم که اعضایی که دنبال ارتقای هنری خودشونن، همشون و همیشه باس فیلم بسازن.

بعضی اصلاً به نقد علاقه دارن نه تولید. یا چه میدونم حتی خوره ی فیلمن نه تولید.

اتفاقاً اخیراً حس میکنم که این «علاقه به تولید فیلم» داره به «روشی که از آن طریق می توان باکلاس بود» و یا «توهم هنرمند بودن» یا «توهم توانایی در تبدیل شدن به کوبریک» تبدیل میشه و کسایی که حتی نمی دونن تفاوت «تولید» و «صندلی» چیه، به فکر تولید هستن. حالا ما کاری به این قضیه نداریم و گفتیم هر کس که علاقه داره بیاد بسازه و ما حمایت غیر پولیمون رو ارائه خواهیم داد مثلاً دوربین می دیم، لوکیشن می دیم، اعضا همکاری می کنن و ... چون ما به ارتقا فکر میکنیم و دنبال اینکه فقط به کسایی که می تونن اثبات کنن در آینده می تونن هنرمندهای بزرگی بشن، نیستیم.

به نظرم این علاقه به تولید هم باز در اختیار اعضاست. اگه خیلی دوست داشته باشن بسازن، میان میگن، منابع مالی پیدا میکنن، تیم درست می کنن و می سازن.

اگه همچین چیزی نباشه، یا تنبلی می کنن، یا واقعاً علاقه به تولید در همین حدی هست که الان داریم می بینیم یا توان بیشتر از این، در بچه ها نیست. بالاخره فیلم ساختن کار ساده ای نیست و چندین برابر اکران دردسر و زحمت داره.

-------------------

مشهدی:

و به راحتی میتونه به تولید 30 اثر در سال هم برسه

 

 

شکور:

والا تا منظور از «اثر» چی باشه.

آیا کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی امکان تولید 30 تا «کشتن مرغ مقلد» در یه سال رو داره؟

30 تا هندزفری؟

30 تا تردید؟

والا اگه فیلم ها سبک، کوتاه و خیلی دور از فضای حرفه ای تولید و امکانات ویژه و نیاز به فن آوری باشن، شاید سی تا بشه.

ولی به شخصه نه توانش رو در کانون می بینم نه علاقه ی در این حد رو و نه همتش رو.

عرض کردم که. تا جایی که در تاریخ کانون گفته شده، درخشان ترین کارنامه ی تولید کانون وقتی بود که در عرض یک سال ده فیلم در حال تولید بودن یا تولید شدن. در اون دوران، کانون بیشترین «خوره ی تولید» رو داشت ولی به حول و حوش ده تلاش برای ده فیلم رسید. آیا کانون الان می تونه به تولید سی فیلم فکر کنه؟

من به شخصه همچین نظری ندارم مگر اینکه به هر تصویری که گرفته بشه بگیم فیلم.

 

 

---------------------

مشهدی:

چون به شخصه به این تجربه رسیدم که لازمه ساخت اول وجود عوامل همراه و یکدله تا بودجه

 

 

شکور:

من هم به این معتقدم. ولی درعین حال معتقدم بدون بودجه، فیلم ساخته نمیشه بلکه چیزی که ساخته میشه، فقط ادعای فیلم بودن داره. آیا کندویی که من ساختم بودجه داشت؟ خیر. آیا فیلمه؟ اونم خیر!

--------------

مشهدی:

و این تو کانون هست و پتانسیل جذب افراد سینمایی همراه و دوست مشابه بابک رضایی و ... هم بدین وسیله بوجود میاد درمرحله بعد برگزاری کلاس های سینمایی باید باشه که کمک بکنه به ساخت درواقع همه کارها باید کمک کنه به بهبود تولید که خود این تولید باعث حفظ جو دوستی و کانونیت کانون وارتقای سطح هنری میشه.

 

شکور:

به این حد معتقد نیستم که اعضای کانون، همگی عشق تولید باشن.

کانون فیلمه نه کانون فیلمسازی که

کانون فیلم به فیلمسازی منحصر نمیشه

بذاریم به اختیار اعضا که دوست دارن چیکار کنن. فیلم بسازن یا فیلم ببینن یا فیلم پخش کنن یا اصلاً فیلم رو بذارن کنار و برای بقای کانون، کارهای غیر فیلمی بکنن مثل معارفه و جلسه و اساسنامه و ...

محبوب ترین کار من در کانون، ساخت فیلمه ولی مطمئنم محبوب ترین کار همه در کانون این نیست.

 ------------- 

مشهدی:

پاسخ به یک شبهه: یکبار با یکی از بچه ها بحثی میکردم و اون اعتقاد داشت که ساخت فیلم فقط برای کارگردانش فایده داره نه بقیه عوامل

جواب: اگر این طورباشه که هیچ وقت فیلمبردار و تدوینگر و بازیگر و صدابردار و مدیرتولید و... هیچ سمته دیگه ای تو سینما ایجاد نمیشد اصلا خود سینما دیگه وجود نداشت کانون میتونه بازیگر تدوینگر منشی صحنه و ... به سینمای حرفه ای بده.

 

 

شکور:

به نظر من هم فایده ی ساخت فیلم فقط برای کارگردانش نیست ولی معتقدم «بیشترین» فایده ی ساخت فیلم به ویژه در کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی، برای کارگردان و بازیگر نقش اولشه. فایده ای که به بقیه ی عوامل می رسه در مقایسه با فایده ای که به کارگردان فیلم می رسه اونقد ناچیزه که حتی میشه گفت فایده ای نداره. البت مگه در استثنائات.

---------------

مشهدی:

کانون باید کاملا تغییر رویکرد بده متاسفانه این اکران های چپ و راست هیچ فایده ای برای خود اعضا نداره و فقط فایده اش برای دانشجوهای دانشگاه است که مفت میان فیلم میبینن فقط انرژی و زحمت از بچه ها میگیره

 

 

شکور:

من معتقدم که فایده ی «اصلی» اکران ها برای دانشجوهای شهید بهشتی غیر از اعضای کانون فیلمه. ولی یادمون نره که اساساً ما هدف کانون رو فقط ارتقای اعضای کانون نذاشتیم بلکه ارتقای هنری دانشجوهایی غیر از اعضای کانون هم گذاشته ایم. و یکی از روش هاش هم معرفی و نمایش فیلم های خوبه.

ولی من هم پینشهاد میکنم بچه ها به فکر طرح هایی باشن که بیشتر برای خودشون لذت بخشه تا برای دانشجوهای غیر عضو کانون. همچنین در بحث ارتقا بیشتر به ارتقای هنری خودشون توجه کنن تا ارتقای هنری دانشجوهای غیرعضو ما.

-------------

مشهدی:

اگر کانون میخواد پیشرفت کنه که الان نمیکنه (طبق این تجربه و حضور هفت ساله ام دارم میگم) باید قویا به بخش تولید توجه کنه

 

شکور:

والا این موضوع خیلی جای حرف داره. پیشرفت کانون از چه طریقی ممکنه؟

اول باس گفت پیشرفت یعنی چی؟ پیشرفت در کانون فیلم یعنی چی؟ بعدش بگیم که راهکار برای این پیشرفت چیه. به نظر من این موضوع به این سادگی ها نیست که بگیم پیشرفت کانون با تولید بیشتر محقق میشه تا با روش های دیگه.

در حال حاضر (زمان انتشار پست دکترین مشهدی) هم معتقدم کانون در دوران طلایی خودش نیست.[1] باس به آرامش و رویه های ثابت برسه بعدش به دنبال پیشرفت از طریق روش های جدید باشه (هرچند تولید هم روش جدیدی نیست)

---------------

مشهدی:

 رفتار بخیلانه اون دو سه نفر کنار گذاشته بشه از امورفرهنگی

 

 

شکور:

این رو نمی فهمم.

کی در امورفرهنگی بخل ورزیده رو نمی دونم ولی اگه خوش بینانه نگاه کنیم به دانشگاه، اگه واقعاً دانشگاه بودجه نداشته باشه، نمیتونیم بگیم آقا ما خیلی قدریم، برا سی تا فیلم به ما بودجه بده!

به نظر من رفتار معاونت فرهنگی در ندادن بودجه به تولید فیلم، چندان هم با «ماهیت دانشگاه ها در ایران» و «مشکلات مالی دانشگاه» در تعارض نیست؛ هرچند افراطیه و به جای اینکه مثلاً سالی به ما دو ملیون پول بدن باس چهارملیون بدن.

درضمن باید توجه داشته باشیم که اونها هم در قبال دادن پول به کانون، توقعاتی دارن که اگر براورده نشه، دور از عقل نیست که در دادن پول سخت گیر تر عمل کنن. اتفاقی که متاسفانه اخیراً دامن گیر کانون شده و باید در کانون مورد بحث قرار بگیره.[2]

-------------------------

مشهدی:

 بصورت یک عرف درخواست بودجه برای بیش از ده فیلم رو درسال بکنه اگر محقق نشد به فکر تامین منابع مالی از راه های دیگه باشه که میتونه بدست بیاره

 

شکور:

به نظر من این وظیفه ی کانون نیست بلکه هر کس میخواد فیلم بسازه، باید بره دنبال بودجه. اگه نتونست از دانشگاه بگیره، خودش بره از یه منبع دیگه تامین بکنه.

---------------

مشهدی:

شک نکنید نمینویسم اعضا در ساخت مشارکت کنند که اینقدر اشتیاقشون زیاده که بعضا دعوا هم میشه سر گرفتن یک سمت و اینکه از طریق لینک زدن با بچه های علاقه مند دانشگاه ها انجمن های سینمایی و ... اعضای سینمایی علاقه مند به ساخت جذب کنه میتونه پیشرفت کنه

 

شکور:

درسته

-----------------

مشهدی:

یادتون باشه کانون باید بازیگر فیلمبردار تدوینگر و.... بده بیرون نه پوسترزن !

 

 

شکور:

غلطه.

کانون فیلم و عکس ملزم نیست که بازیگر و فیلمبردار و ... بده بیرون.

هر کس هرچی خواست .

شاید کسی فقط میخواد مدیریت یاد بگیره در کانون. بیایم الزامش کنیم که باس فیلمبردار یا تدوینگر یا کارگردان بشه؟ یا هر بحث هنری دیگه؟

یا حتی یکی فقط برای خوشگذرانی اومده تو کانون.

ما اعضایی داشته ایم که از بهترین ها بودن ولی خودشون به صراحت میگفتن که حتی به فیلم علاقه هم ندارن.

 

کانون فیلم جاییه که هر کس دوست داشت چیزی یاد بگیره یا لذت ببره می تونه بیاد توش ولی باید قواعد کار رو رعایت بکنه.

می تونه درانتها کوله باری هنری با خودش ببره یا می تونه این کار رونکنه

همچنین معتقد نیستم که «کانون فیلم ملزمه که همچین افرادی بیرون بده»

هیچ الزامی در کار نیست

فقط چارچوب کاری در کانون باید چارچوبی باشه که «اگه کسی میخواست تلاش کنه و خودش رو بالا بکشه، شرایط داخل کانون براش محیا تر باشه تا بیرون از کانون»

کانون فیلم و عکس باس جایی باشه که اگه کسی «خواست» و «پتانسیل» هم داشت کانون بتونه فرد رو در زمینه ی ارتقای سطح هنری خودش ارتقا بده. بنابراین این ارتقا بستگی به خواست و پتانسیل عضو داره. اگه خود عضو نمیخواست، ما دستش رو نمیگیریم به زور بکشیم بالا. مخصوصاً اینکه شاید جایی که به نظر ما، «بالا»ست، تو فکر اون عضو «بالا» نباشه.

 

-------------------

مشهدی:

به عنوان کسی که نزدیک به هفت ساله کانونه و با اینکه نه الان و نه هیچ وقت دانشجوی شهید بهشتی نبوده ولی هنوز کانون رو ول نمیکنه چون بهش علاقه داره این متن رو نوشتم

 

 

شکور:

به عنوان کسی که این کانون رو راه انداخته عرض میکنم که قلب این دکترین دچار مشکله. البت حرفای خوبی هم داره ولی حرف های جدیدی نیست. بیشتر پیشنهاد میکنم در زمینه ی «چرایی و چگونگی حمایت از تولید فیلم در کانون به دکترین ............   کانون از تولید چه فیلم هایی حمایت میکند دقت کنید.»

و خیلی هم خوب که – تا جایی که می دونم - مشهدی اولین دکترینش رو نوشته ولی ای کاش قبل از نوشتن در مورد قواعد اساسنامه ای کانون در رابطه با تولید فیلم، با امیر حیدری صحبت می کرد تا در این دکترین باز هم دچار اشتباه نشه و همچنین دروغی که به اعضای سال 91 کانون نسبت میده رو هم با تحقیق بیشتری ادعا می کرد. ادعای دروغ گفتن فلان گروه یا شخص که بدون دلیل نمیشه که! مشهدی می تونه بره پروسه ی تولید همه ی فیلم های کانون رو در بیاره و اثبات کنه که اون حرف اون دوران حداکثر «اشتباه» بوده.[3] درصورتی که مطمئنم این کار رو نکرده.

------------------

مشهدی:

و امیدوارم اصل حرفم رو حرف ام رو درک کنید و از حاشیه بپرهیزید.

 

 

شکور:

والا فکر میکنم اصل حرف مشهدی، حاشیه بوده. اینکه در ابتدای متن عبارت «ساخت 10 فیلم کوتاه در عرض تنها یکسال» رو به صورت بولد میذاره و در ادامه میگه که «این بزرگترین و تنها دروغیه که از زبان کانون فیلم فکر کنم تو کلیپ سال 91 بود که گفته شد.» و پی در پی در نقاط مختلفی از متنش، بدون دلیل و مفهوم درست به این قضیه ارجاع میده، نه تنها همه چیز رو به حاشیه می کشونه بلکه با تاکیدش به اینکه این «دروغ»! اولین بار در کلیپ سال 91 گفته شده! این طور به ذهن من می رسونه که مشهدی تصور کرده که این جمله از زبون شکوریه! چون در کلیپ سال 91 هست و به این شکل میخواد این قضیه رو به سمت من بکشونه و احتمالاً نمیدونه که من فقط صحبت های اون دوره رو توی کلیپ آوردم. صحبت هایی که قبل از اون کلیپ هم گفته شده و بهش افتخار شده.

 

 

 

شکور.



[1] در این تاریخ، یعنی پایان یافتن اکران های فجر 93، به نظر من، ما در یکی از دوره های طلایی کانون قرار گرفتیم و در پستی به نام «کانون در اوج» هم به توصیف مبهمی از علت های این ایده پرداختم

[2] کلیپی که از معاونت به کانون سفارش داده شد و اینطور که شنیده شده، ذره ای توقع مدیریت وقت امور فرهنگی رو برآورده نکرد

[3]  دروغ با سوء نیت همراهه.

-------------------

نظرات 22 + ارسال نظر
عطار چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 14:06

با وجود چشم درد شدید این پست طولانی رو کامل خوندم و به نظرم یکی از بهترین پست هاییه که تو سال 93 وبلاگ نوشته شده.
هم روشنگره و هم به شکل یک دیالکتیک (در جواب پست مشهدی) باعث شده تا بن مایه چرایی وجود کانون,اهداف,فعالیت ها و مهمتر از همه چرایی خوب بودن سیستم نظری و اجرایی کانون به بهترین شکل منعکس بشه.
پیشنهادم به تمام اعضای کانون اینه که این پست رو کامل بخونن تا به بسیاری از سوالات و ابهاماتی که درباره کانون دارن جواب داده بشه.
ممنون از عباس به خاطر حوصله و دقتی که در نوشتن پست داشته.

شکور چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 14:17

من این پست رو همون فردای روزی که دکترین مشهدی رو دیدم نوشتم. حالا که در این پست زرگر می بینم، می بینم که دوتا موردش ایراد داره که یا در کپی پیست کردن زرگر دچار مشکل شده یا اینکه از اول دچار مشکل شده بود:
پس از زرگر خواهش میکنم که در پستش این دو مورد رو اصلاح کنه:


1- در قسمتی که نوشته شده:
شکور:
تمام بچه های کانون به شدت علاقه مند هستند که تو پروسه ساخت حضور داشته باشن این به عنوان یک خروجی بهشون هویت و لذتی صدچندان نسبت

این جملات از شکور نبود بلکه از مشهدی بود. بنابراین شکور اولش باید خط بخوره و نوشته بشه مشهدی


2- در جملات زیر:
به عنوان کسی که این کانون رو راه انداخته عرض میکنم که قلب این دکترین دچار مشکله. البت حرفای خوبی هم داره ولی حرف های جدیدی نیست. بیشتر پیشنهاد میکنم در زمینه ی «چرایی و چگونگی حمایت از تولید فیلم در کانون به دکترین ............ دقت کنید.»

به جای نقطه چین، عنوان دکترینی که بهش استناد کردم گذاشته بشه یعنی:
«کانون از تولید چه فیلم هایی حمایت میکند



در انتها پیشنهاد میکنم در این پست، لینک دکترین مشهدی و لینک دکترینی که من پیشنهاد کردم به جای این دکترین، بچه ها در مورد تولید فیلم بهش توجه کنن هم بیاد

ممنون
شکور

علیرضا ملک محمدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 02:08

من هم خوندم کامل مطلبو و با این قسمت بسیار موافقم که خیلی ها در کانون نه تنها توان فیلم سازی ندارن بلکه علاقه هم ندارن ... از نظر من 3 تا فیلم خوب ( واقعا خوب مثل ضامن دار و میز شام .....) هم در یه سال کفایت میکنه و هم اعضا رو درگیر کار

بهداد احمدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 02:28

خوندم هر دو رو.

به عنوان یک عضو تازه وارد عرض می کنم.

به نظر من، هدف اصلی کانون باید ارتقای هنری اعضایی که میخوان ارتقای هنری پیدا کنن باشه، نه الزام همه ی اعضا به ارتقا هنری! شاید به قول جناب شکوری، کسی برای فراتر بردن فهم سینماییش به کانون نیومده باشه. اومده باشه که چند تا دوست خوب پیدا کنه و زمان بین کلاس هاش رو سپری کنه. و این امر تا زمانی که چیزی که اسمش رو "تبادل کانونی" میذارم برقرار باشه، اشکالی نداره.
تبادل کانونی، یعنی هرکس به ازای هر برداشتی که میخواد از کانون داشته باشه، ( یافتن دوست های خوب، استفاده کردن از اطلاعات دوستان با تجربه تر و با سواد تر، فیلم دیدن، دسترسی راحت به بلیت های فجر یا هرچه و هرچه ) باید به همون تناسب، به کانون سود برسونه ( طراحی پوستر، نصب پوستر، جارو زدن کانون، غنی تر کردن آرشیو فیلم، حتا اگر سوادش رو داره بحث کردن و یاد دادن دانسته هاش به اعضای کم دانش تر )

برای همین، این بخش از صحبت های آقای پشت مشهدی رو که پوستر زدن رو کار چیپ و کم ارزشی دونستن، با احترام، قبول ندارم. بی شک ارزش هنری نداره، اما ارزش معنوی کار رو من و شما نمیتونیم تعیین کنیم.

و نکته ی بعد، اینکه فعالیت هنری سینمایی فقط توی تولید فیلم که خلاصه نمیشه. گیریم نیروی انسانی برای 30 فیلم در سال وجود داشت. گیریم برخلاف حرف های آقای شکوری، بودجه کافی هم بود. اما آیا این دلیل میشه که کانون 30 فیلم بسازه یا حتا به ساختن این حدود فیلم تشویق کنه؟
در این مورد، همچنان با احترام، با هردو بزرگوار مخالفم. در مخالفتم با آقای پشت مشهدی، با آقای شکوری تفاهم دارم اما مشکلم با این حرف جناب شکوری اینه که منع برای ساختن فیلم باید وجود داشته باشه، و این منع نباید فقط در زمینه ی بودجه باشه. بلکه منع باید با توجه به سابقه، و مقبولیت علمی و سینمایی اون شخص بین بچه های کانون باشه.
اگه راه تولید برای همه باز و "آسون" باشه، خود به خود تبعات بدی خواهد داشت، در این زمینه که هدف از تولید، نه تولید یک اثر هنری، نه کسب تجربه و علم، بلکه مسائل دیگه مثل پرستیژ یا صرفن هیجان این پروسه میشه.
چنین تولید هایی، حتا اگه با بودجه ی شخصی باشن، انرژی بچه ها رو بیهوده تلف می کنن. حتا اگه بچه های کانون درش دخیل نباشن، به اعتبار کانون لطمه میزنه.
و در صورتی که هیچکدوم ازین شرایط رو نداشته باشه که اصلن کانونی نیست و ارتباطی به ما نداره.

در مورد مخالفتی که در انتها با نظر من داشتی، قبل از هر گونه تحلیلی، این سوال رو ازت دارم که آیا دکترین «کانون از تولید چه فیلم هایی حمایت می کند» رو خونده ای؟

شکور

- - - - - - - - - - - - - -

بله.

بهداد

محمد گلخندان پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 03:14

منم مثه عطار این پست رو تحمل کردم تا آخر !
ولی اتفاقا یه جا با کامنت عطار مشکل دارم که گفته :
(پیشنهادم به تمام اعضای کانون اینه که این پست رو کامل بخونن تا به بسیاری از سوالات و ابهاماتی که درباره کانون دارن جواب داده بشه.)
چون به نظرم دکترین سعید پشت مشهدی یا دم دستیه (سریع و کار نشده نوشته شده بیشتر داره به حرفها و نظرات یه فرد خاص توجه میکنه تا یه بحث و ابهام کلی که به درد همه بخوره ) .
با عباس موافقم , خیلی خوب پاسخ داده بود .
به سعید :
من اصولا با کلیت حرفت هم مشکل دارم اینکه کانون تولید فیلم بیشتر کنه و چرا قانون و اساسنامه و حق رای دست و پای رفاقت رو بسته .
مگه میشه مثلا 50 تا آدم جمع بشن تو یه مکان هر کس از یه جا اومده و یه طرز فکر بعد همه مثل هم فکر کنن , حتی نظر شخصی من و تجربه چهار سالم از کانون نشون میده رفاقتی اصلا نباید در کار باشه چون اگه باشه به نظرم کانون به فنا میره . کانون همین اساسنامه و قانون های خودش رو میخاد حتما . این قوانین و حق رای ها و اساسنامه حتی اگه دست و پای اعضای کانون رو بسته باشه باید باشن .
مورد دوم نباید از کلمه "باید" مدام استفاده کنی . درسته کانون زمانی رو که تو نام بردی و اسم هایی که روشون خیلی تاکید کردی فیلم بیشتر تولید میکرد ولی این به نشانه قدرت و پیشرفت کانونه ؟ من صراختن میگم من با اون افراد کم و بیش در ارتباطم , صفتی که تو برای اونا به کار میبری "سردار"ه من صفت "جو گیر" رو به کار میگیرم . چه پیشرفتی ؟ اونا فقط اومدن از امکانات کانون استفاده کردن فیلم های خودشون رو ساختن و تجربه کردن , چیش به منه ورودی 93 دانشگاه بهشتی رسیده ؟ این پیشرفت نبوده این به نظرم تجربه بوده که خیلی خیلی تو کانون بلد شده .
در مرود تولیدات فیلم مصداق نقضت خود منم , همون طوری که عباس گفت ثمره فیلم سازی رو بیشتر کارگردان میبره و بازیگر اول . محمد گلخندان همین امسال دو تا فیلم رو بهش پیشنهاد دادن , با اسرار قبول نکرد چون من بر عکس افعال متکبرانه ای مثل "باید"و"همه" من یه نفر نظر شخصیم در مورد تولیدات کانون اینقدر جدی نیست .
امثال این پست ها شاید حاشیه درست کنن اون طوری که عباس گفت ولی اینقدر این دکترین خام بود که بیشتر مثل یه گفتگو یا پرسش و پاسخ بین شاگرد و معلم بود . و هر کس این پست رو بخونه سریع معلم رو تمجید میکنه .

به گلخندان:
حاجی من منظورم دفاع از پست پشت مشهدی نبوده!
اتفاقا بر عکس.گفتم پستی که زرگر از جانب عباس منتشر کرده خیلی خوبه چون در حین جواب به حرفای مشهدی داره ماهیت کانون, چرایی سیستم نظری و اجراییش و همچنین اهدافش رو بیان میکنه.
منم باهات موافقم که پست مشهدی خام بوده اما ممکنه بخش یا بخشایی از حرفای اون واسه برخی از اعضا سوال یا ابهام بوده باشه یا حتی برخی از اعضا با پست مشهدی موافق و همراه بودن(نظرات خانم اسدی,علیرضا موسوی,ملک محمدی وتا حدی خانم حق طلب موید این موضوعه).
واسه همینه که گفتم تمام اعضا این پست رو بخونن تا ابهامات بر طرف بشه

عطار

سعید پشت مشهدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 04:43

به گلی: دکترین من کاری به اساسنامه اینا نداره درضمن من اجباری هم تو متن ام نبود فقط پیشنهاد بود برای ارتقا از نظر خودم بعد اونایی هم که میگی امثال صفایی و تقوی برا کانون زحمت اشون رو کشیدند فیلمشون هم ساختند رفتند من و شکور موندیم بعد دکترین من کاری به اعضایی که علاقه به تولید ندارن نداره خودت هم که بی علاقه ای به تولید یه مدت اقدام به ساخت کلیپ درمورد کانون کرده بودی!

نجاتى پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 10:37

دو سومشو خوندم، جالب بود. در جریان چیزایى که به سن من قد نمیده قرار گرفتم

سعید چ.ع پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 12:15

خوندم و نگرفتم داستان چیه درنهایت. یه کانونی هس که هرکسی در چارچوب "اساسنامه‌ش" توش فعالیت می‌کنه. یکی مثه من جارختی نصب می‌کنه یکی مثه عماد فیلم می‌سازه. ظاهرن تنها الزام علاقه اعضاس. به نظر من تنها داستان اینه که آدم فقد "مصرف‌کننده" فضا باشه تا "مولد"، که اینم یه بحث شخصیه، یکی با یه لیوان چایی‌ای که دست بچه‌ها میده "مولده" و یکی با ساخت ده تا فیلم "مصرف‌کننده". فیلم‌سازی باحاله ولی تنها کار نیس، گرچه منم میلم به اینه که بچه‌های "قوی" بیشتر فیلم بسازن تا درگیر فعالیتای "دیگه" بشن. با این حال باز هم علاقه فردی تنها الزام به فعالیته در چارچوب اساسنامه.
زیاده عرضی نیست، سعید.

سعید پشت مشهدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 12:21

قبل از هرچیز راجبه اون یک خط اخرت که نوشتی کلیپ سفارش امورفرهنگی گویا باعث رضایت اشون نبوده!
اولا میشه توضیح بدی چه ربطی به این دکترین داره؟!
توضیح من: این کلیپ که پروژه شخصی من بود با رضایت امورفرهنگی ساخته شد چه قبلش چه بعدش اونا که تعارف ندارند اگر ناراضی بودند نمیزاشتن اصلا پخش بشه طبق قرارمون کلیپ دوبار رو پخش شد من حتی برای اولین پخش اعضای امورفرهنگی رو هم تو کانون جمع کردم و بهشون نشون دادم که کلی هم تشویق کردند خود جناب جهانگیری هم تعریف میکردند حالا اون هفته آخر فعالیتشون سر لجبازی یهو گفتن راضی نیستن دیگه بمن ربطی نداره قضیه لجبازی بود طبق چیزایی که شنیدم و دیدم مثل رد کردن طرح ارتقا سیستم کانون علی عبدی و چیزای دیگه وگرنه من تا قبل اون زمان فقط تشکر شنیدم و همه درخواست هام رو راحت پذیرفتند از جمله پرداخت به موقع و کامل هزینه درحالیکه خودت تو کلیپ دهه فجری که ساخته بودی دیده بودی وقتی خوششون نیاد خیلی راحت بهت گفتند این چیه دیگه و اون میزان پول نمیرزه بابتش داد و اذیتت کردند ولی برای من اینطور نبود و بدون مشکل همکاری کردند باهام فکرم نکنم رودربایسی چیزی با کسی داشته باشند اون پروژه من هم شخصی بود سوتفاهم خودشون داشتند که از روی لجبازی در هفته اخر کاریشون گفتند بهتره به کانونی ها کار ندم جالبه بعدش که رفتن به شخص خود من از طرف اعضای امورفرهنگی چندتا پیشنهاد ساخت کلیپ شد که من وقت نداشتم قبول نکردم و به قربانی پیشنهادشون رو دادم که اون بسازه مهدی هم پذیرفت.
حالا بریم سر دکترین ام: من گفتم اون جمله 10 تا تو یکسال دروغه تو میگی اینطور نیست خب اسم اون ده تا فیلم رو نام ببر (اگه تو که قدیمی ترینی ندونه کی بدونه) اینکه طرف طرف به رفیقش گفته میخوام فیلم بسازم که نشد اقدام به تولید و البته که من میدونم این جمله بار تبلیغی داره تو کلیپ و خیلی هم خوبه که باشه ولی تاکید داشتم که تلاش ها بره به این سمت که اون جمله به حقیقت دربیاد و چه بسا بهتر حالا من میتونم باور نکنم تو هم میتونی هرچیزی که دوست داری بگی اصلا کی به کیه بگو ساخت 100 فیلم درسال ولی خب اگه محقق بشه عالیه.
بعد نوشتی سالی که حداقل تعداد فیلم رو داشتیم 5 بوده! و حداکثر10 تا ! یعنی اگه با فرض جملات تو بریم از شروع تاسیس کانون تا الان باید 50 تایی فیلم داشته باشیم! بعد مینویسی جمله های من اشتباهه!
اینکه نوشتی برای ارتقا هنری اول باید اکران ها باشه بعد کلاس و تولید اینا که خب سلیقه ایه ولی اول باید کلاسی گذاشته بشه و بچه ها از اون استاد در سینما چیزی یاد بگیرند تا بعد خودشون بتونن اکران کنن و در مورد اون فیلمه حرف بزنند تو نمیدونم چطور این مسیر رو برعکس میدونی.
بعد اینکه حالا چندتا چیز جزیی رو جا انداختم مثلا نمیدونم یادم رفته خانم فتحی و … رو اسمشون رو جزو فیلمسازها بیارم که نشد غلط بودن دکترین ام من بیشتر اونایی رو که تو چشمن و اعضای الان میشناسن اسم اوردم.
درضمن اون جمله یکی نبود بچه های فیلسماز رو اشتباه فهمیدی منظورم این بود علاقه مندان به ساخت کم بودند نه اینکه همدل نباشند.
بعد این مظلوم نمایی ها و منت گذاشتن ها چیه دیگه تو دکترین اوردی استخونم درد گرفت مریض شدم اینا…خب ممنون که اون موقع قبول کردی اومدی گزارش فعالیت اش هم که برات گذاشتم منم خودم سه روز وقت گذاشتم برای سرچ و ترجمه باسه اون مطلب سینمای هرزه نگار برای پایان نامه ات یا تو اوج دعوا با خودت وقتی فهمیدم پدربزرگ خانم جهانی پور فوت شده حسابی ناراحت شدم و ازت خواستم اگر کارت لنگ مونده من مدیرتولیدت بشم که کارت رو تموم کنی نمیدونم این جور جملات تو دکترین گذاشتن برا چیه.
همه لپ مطلب اون کامنت اینه که بزارید اون هایی که میخوان فیلم بسازن برای کانون تنها دغدغه اشون چونه زدن با امورفرهنگی باشه نه چیزه دیگه حتی با صحبت باهاشون راضیشون کرد که با بودجه کلان تر برای تعداد بیشتر تولید موافقت کنند عین صحبت های تغییر نکردن لوکیشن کانون و چیزای دیگه و گیر دیگه ای پای اون سازنده ها نباشه که این بدرد اعضای آینده کانون میخوره حتی خیلی هم به نفع خودته که بیشترین تعداد فیلم با بالاترین میزان بودجه ها رو تو کانون داشتی تا بتونی تا بیست سال دیگه فیلم صدمت رو هم بسازی.
و البته که فیلمنامه ها باید خونده بشه که برفرض یک درصد فیلمنامه ای سیاسی مورد دار و یا مستهجن نباشه که برای کانون بد نشه و سازنده اش جزو زحمت کش های کانون باشه.
این گذاشتن یعنی الکی گیرهای بیجا به اون فیلمساز داده نشه بدون زور و اجبار البته و با میل قلبی اعضا نه عین رفتار خودت که خانم اسدی در مورد ساخت فیلم رفیقت عطارپور سوال کرد و تو اومدی تو دو سه صفحه به اون بنده خدا توهین کردی و چقدر که ایشون ناراحت شدند و چقدر که احترام گذاشتند و جوابی ندادند.
در مورد فایده فعالیت های دیگه کانون که من مشکلی ندارم و خودمم مدیراجرایی اکثرشون هم بودم ولی نصیحت ام این بود که به این سمت بره بهتره هیچ حرف زوری هم نیاوردم فقط تاکید داشتم اولویتتون اول ارتقا هنری خودتون باشه بعد چیزای دیگه.
اینکه پتانسیل ساخت سالی سی تا رو الان داره خب معلومه که الان نه جالبه کارای خودت هم به عنوان فیلم مثال میزنی! ولی من تو متن ام میگم اگر کانون خودش رو ارتقا بده نیروهای تولیدی جذب کنه اسپانسر بگیره جشنواره تولید بزنه و... میتونه بهش برسه.
نظرم اینه که کانون بره سمت جذب منابع مالی جدید خودتم بری بد نیست ها این یعنی بزرگ تر فکر کردن تا کانون هم بزرگ تر بشه.
حالا تو خودت مثلا میتونی بیای همه تلاشت رو بکنی که یه وقت مثلا من نخوام فیلم دوم ام رو تو کانون بسازم اونم بعد هفت سال حضور و زحمت و گرفتن حداقل بودجه برای کار اول چون شاید فکر کنی فیلم ام خوب نیست به عنوان نظر شخصی ایت و یا ممکنه جلوی هزینه ساخت فیلم بعدی خودت رو بگیره و این مدل فکر رو ممکنه کس دیگه برا کس دیگه ای بکنه ولی من نظرم رو این بود اینقدر تو این قضیه ساخت کانون جلو بره که دیگه ازین بحث رد بشه و فقط گیرها روی فیلمنامه های مورد دار(سیاسی مستهجن) باشه که ممکنه برای بقای کانون بدباشه
همونطوری که توی تجربه حضورم این چند وقت تو کانون فیلم روشنا که مختص دانشگاه خودمونه داشتم اونجا این بخیل بازی ها رو ندارند بلکه همش به فکر پیداکردن منابع مالی جدید برای تولیدات خیلی بیشترند از گرفتن بودجه از نهادهای فرهنگی تجاری و ...
و یسری دیگه از حرف ها رو مثل نحوه پیشرفت کانون و اعضاش و اینها که سلیقه ایه و تو نظر خودت رو داری و من نظر خودم رو اعضا میتونن خودشون جهت اشون رو تعیین کنند من که اصلا زوری نیوردم تو متن ام فقط پیشنهاد و نصیحت بود و باقی رو هم که موافق بودی که خب حرفی نیست.
اینکه تو آخرش اوردم از حاشیه بپرهیزید و به اصل حرفم توجه کنید دقیقا بخاطر شناختی که از خودت داشتم بود چون میدونستم میای ضد خود من مینویسی هدف اون دکترین با صحبت هایی که با خیلی ها تو کانون داشتم رفتن بیشتر کانون نه با زور بلکه با میل قلبی اعضا به سمت تولیدات بیشتره تا بتونه به عنوان خروجی که همیشه میمونه بهشون افتخار کنه.
درآخر بازم تاکید میکنم اون ده تا اثر روکه واقعا درمرحله تولید بودند رو بگو چی ها بودند تا من متوجه اشتباه بودن اون جمله خودم بشم تو متن ات که فقط کلی میگفتی و ازشون میگذشتی.

البت به نظرم بهتره که زرگری که پست رو منتشر کرده پاسخ بده و وقتش گرفته بشه تا من. ولی ازونجایی که میدونم تو این کارها تنبله، اولین نظرت رو پاسخ میدم تا ببینم برای نظرات احتمالی بعدیت، زمان برای پاسخ دادن خواهم داشت یا نه.

----------------------------------
مشهدی:
قبل از هرچیز راجبه اون یک خط اخرت که نوشتی کلیپ سفارش امورفرهنگی گویا باعث رضایت اشون نبوده! اولا میشه توضیح بدی چه ربطی به این دکترین داره؟!

شکور:
ربط داشت. تو پستم هم به ربطش اشاره کردم. شاید درست نخوندی پاسخ ها رو. ربطش هم در مورد دادن بودجه به کانونه. فرهنگی بودجه ی تولید اون کلیپ رو به کانون داده (پروژه به نام کانون بوده و برای مدیریت تو اعلام پروژه شده بنابراین تو نماینده ی کانون در تولید اون کلیپ بودی) بنابراین اگه «به حق» راضی نباشه و «به حق» برای بودجه دادن های بعدیش ما رو دچار مشکل کنه، اون وقت میشه در مورد تولیدت و رای دادن های بعدی به تو تردید کرد. در مورد به حق بودن یا به حق نبودن ناراحتی معاونت فرهنگی، دوستان میتونن برن کلیپی که ساختی رو ببین و با هزینه ای که کردی مقایسه کنن ببینن آیا باید به حق ناراحت میشده یانه.

------------------------
مشهدی:
توضیح من: این کلیپ که پروژه شخصی من بود با رضایت امورفرهنگی ساخته شد چه قبلش چه بعدش اونا که تعارف ندارند اگر ناراضی بودند نمیزاشتن اصلا پخش بشه طبق قرارمون کلیپ دوبار رو پخش شد من حتی برای اولین پخش اعضای امورفرهنگی رو هم تو کانون جمع کردم و بهشون نشون دادم که کلی هم تشویق کردند خود جناب جهانگیری هم تعریف میکردند حالا اون هفته آخر فعالیتشون سر لجبازی یهو گفتن راضی نیستن دیگه بمن ربطی نداره قضیه لجبازی بود طبق چیزایی که شنیدم و دیدم مثل رد کردن طرح ارتقا سیستم کانون علی عبدی و چیزای دیگه وگرنه من تا قبل اون زمان فقط تشکر شنیدم و همه درخواست هام رو راحت پذیرفتند از جمله پرداخت به موقع و کامل هزینه درحالیکه خودت تو کلیپ دهه فجری که ساخته بودی دیده بودی وقتی خوششون نیاد خیلی راحت بهت گفتند این چیه دیگه و اون میزان پول نمیرزه بابتش داد و اذیتت کردند ولی برای من اینطور نبود و بدون مشکل همکاری کردند باهام فکرم نکنم رودربایسی چیزی با کسی داشته باشند اون پروژه من هم شخصی بود سوتفاهم خودشون داشتند که از روی لجبازی در هفته اخر کاریشون گفتند بهتره به کانونی ها کار ندم جالبه بعدش که رفتن به شخص خود من از طرف اعضای امورفرهنگی چندتا پیشنهاد ساخت کلیپ شد که من وقت نداشتم قبول نکردم و به قربانی پیشنهادشون رو دادم که اون بسازه مهدی هم پذیرفت.

شکور:
شنیده هایی که زرگر برام تعریف کرده، خلاف چیزهاییه که تو میگی. قرار بود که زرگر در اون جلسه ای که بهم گفت میخواد در رابطه با تو تشکیل بده، درباره ی این مسئله صحبت کنه که هنوز نتونسته. بهتره از زرگر بپرسی که فرهنگی چه گفته و کدوم صحبت هاشون از روی رودروایسی و کدوم صحبت ها از روی لجبازی بوده. در مورد کیفیت اونچه ساختی هم دوستان می تونن برن کلیپ رو ببینن. دیدن کلیپ فجر و مقایسه با اون یا حتی کلیپ انجمن علمی که همزمان با کلیپ تو ساخته شد و مقایسه شون و از همه مهمتر، مقایسه ی بودجه هاشون باهم، خالی از لطف نیست و حتی می تونه شانیت داشته باشه.

-------------
مشهدی:
حالا بریم سر دکترین ام: من گفتم اون جمله 10 تا تو یکسال دروغه تو میگی اینطور نیست خب اسم اون ده تا فیلم رو نام ببر

شکور:
عرض کردم که. تو به کانون تهمت «دروغ گفتن» زده ای. پس تو باید اثبات کنی که واقعاً کانون «دروغ» گفته. اثبات اینکه کانون در 365 روز، اقدام به تولید 10 فیلم کرده همونقد زحمت داره که اثبات دروغ بودنش داره. تو ادعا کردی که کانون دروغ گفته. اگه ثابت نکنی که کانون دروغ گفته، عرفاً مفتری هستی. من نمیام برای اینکه تو خلاص شی، زمانی که تو باید خرج کنی رو خرج کنم. حالا خودت میدونی.

------------
مشهدی:
(اگه تو که قدیمی ترینی ندونه کی بدونه) اینکه طرف طرف به رفیقش گفته میخوام فیلم بسازم که نشد اقدام به تولید و البته که من میدونم این جمله بار تبلیغی داره تو کلیپ و خیلی هم خوبه که باشه ولی تاکید داشتم که تلاش ها بره به این سمت که اون جمله به حقیقت دربیاد و چه بسا بهتر حالا من میتونم باور نکنم تو هم میتونی هرچیزی که دوست داری بگی اصلا کی به کیه بگو ساخت 100 فیلم درسال ولی خب اگه محقق بشه عالیه.

شکور:
پاسخ به اینها هم همون پاسخ قبلی بگیر. من کلاً هیچ صحبتی در مورد اون ده تا ندارم. فقط در مورد اینکه گفته ای کانون دروغ گفته صحبت دارم.

--------------
مشهدی:
بعد نوشتی سالی که حداقل تعداد فیلم رو داشتیم 5 بوده! و حداکثر10 تا ! یعنی اگه با فرض جملات تو بریم از شروع تاسیس کانون تا الان باید 50 تایی فیلم داشته باشیم! بعد مینویسی جمله های من اشتباهه!

شکور:
والا نمی فهمم داری از من چی نقل قول میکنی!! من چنین چیزی نگفتم. عرض کردم که در یک سال بخصوص تولید کانون در یک سال به 5 فیلم رسید. نه اینکه سالی 5 فیلم ساخته باشیم.

----------------

مشهدی:
اینکه نوشتی برای ارتقا هنری اول باید اکران ها باشه بعد کلاس و تولید اینا که خب سلیقه ایه ولی اول باید کلاسی گذاشته بشه و بچه ها از اون استاد در سینما چیزی یاد بگیرند تا بعد خودشون بتونن اکران کنن و در مورد اون فیلمه حرف بزنند تو نمیدونم چطور این مسیر رو برعکس میدونی.


شکور:
خوب دیگه. در عمل این رو دیده ام که جواب داده. شاید تو از روشی که میگی استاندارده استفاده کردی.

-----------

مشهدی:
بعد اینکه حالا چندتا چیز جزیی رو جا انداختم مثلا نمیدونم یادم رفته خانم فتحی و … رو اسمشون رو جزو فیلمسازها بیارم که نشد غلط بودن دکترین ام من بیشتر اونایی رو که تو چشمن و اعضای الان میشناسن اسم اوردم.


شکور:
چیزایی که اینجا نوشتی، دلیل غلط بودن دکترینت نیست. اینها یه سری اطلاعات ناقص و بعضاً غلط بود که اصلاحشون کردم. اشتباه های دکترن تو، خیلی عمیق تر از این حرفاست که توضیحشون دادم. تازه می تونی اونها رو هم بگی که اشتباه نیست. خواننده قضاوت میکنه.

----------------

مشهدی:
درضمن اون جمله یکی نبود بچه های فیلسماز رو اشتباه فهمیدی منظورم این بود علاقه مندان به ساخت کم بودند نه اینکه همدل نباشند.

شکور:
اوکی. در توضیح اون جمله ات گفتم که « خوب من دقیقاً نمیفهمم یعنی چی»

------

مشهدی:
بعد این مظلوم نمایی ها و منت گذاشتن ها چیه دیگه تو دکترین اوردی استخونم درد گرفت مریض شدم اینا…

شکور:
این که من رو به «مظلوم نمایی» توصیف میکنی، عرفاً توهینه. ولی باشه. پاسخت رو نمیدم.

-------------

مشهدی:
خب ممنون که اون موقع قبول کردی اومدی گزارش فعالیت اش هم که برات گذاشتم منم خودم سه روز وقت گذاشتم برای سرچ و ترجمه باسه اون مطلب سینمای هرزه نگار برای پایان نامه ات یا تو اوج دعوا با خودت وقتی فهمیدم پدربزرگ خانم جهانی پور فوت شده حسابی ناراحت شدم و ازت خواستم اگر کارت لنگ مونده من مدیرتولیدت بشم که کارت رو تموم کنی نمیدونم این جور جملات تو دکترین گذاشتن برا چیه.


شکور:
صحبت هایی که نوشتم، به دکترین مربوط بوده.

----------

مشهدی:
همه لپ مطلب اون کامنت اینه که بزارید اون هایی که میخوان فیلم بسازن برای کانون تنها دغدغه اشون چونه زدن با امورفرهنگی باشه نه چیزه دیگه حتی با صحبت باهاشون راضیشون کرد که با بودجه کلان تر برای تعداد بیشتر تولید موافقت کنند عین صحبت های تغییر نکردن لوکیشن کانون و چیزای دیگه و گیر دیگه ای پای اون سازنده ها نباشه که این بدرد اعضای آینده کانون میخوره حتی خیلی هم به نفع خودته که بیشترین تعداد فیلم با بالاترین میزان بودجه ها رو تو کانون داشتی تا بتونی تا بیست سال دیگه فیلم صدمت رو هم بسازی.

شکور:
والا من لپ و لب و دهن دکترینت رو کاری ندارم. دکترینت مسائل اشتباه بسیاری داشت که پاسخ دادم که البت میتونی بگی که به نظرت چیزهایی که گفتم اشتباهه، اشتباه نیست. اگه فکر میکنی من دکترینت رو اشتباه متوجه شدم، اصلاً نیازی نیست روشنگری کنی. بگو که اشتباه متوجه شدم. همه دارن میخونن و قضاوت میکنن خوب.

----------
مشهدی:
و البته که فیلمنامه ها باید خونده بشه که برفرض یک درصد فیلمنامه ای سیاسی مورد دار و یا مستهجن نباشه که برای کانون بد نشه و سازنده اش جزو زحمت کش های کانون باشه. این گذاشتن یعنی الکی گیرهای بیجا به اون فیلمساز داده نشه بدون زور و اجبار البته و با میل قلبی اعضا نه عین رفتار خودت که خانم اسدی در مورد ساخت فیلم رفیقت عطارپور سوال کرد و تو اومدی تو دو سه صفحه به اون بنده خدا توهین کردی و چقدر که ایشون ناراحت شدند و چقدر که احترام گذاشتند و جوابی ندادند.

شکور:
چیزایی که گفتی اوایلش درست و بقیه اش همه غلطه. حوصله ی پاسخ ندارم. دوستان برن پست مربوط به رای گیری فیلم عطار رو بخونن و قضاوت کنن. خانم اسدی هم باید دیدشون رو باز تر کنن. در مورد تو نظری ندارم.

-------------
مشهدی:
در مورد فایده فعالیت های دیگه کانون که من مشکلی ندارم و خودمم مدیراجرایی اکثرشون هم بودم ولی نصیحت ام این بود که به این سمت بره بهتره هیچ حرف زوری هم نیاوردم فقط تاکید داشتم اولویتتون اول ارتقا هنری خودتون باشه بعد چیزای دیگه.

شکور:
اگه پستت همین ها باشه که درست ولی به نظر من پست تو پر از «باید»ه که غلطه.
دوستان می تونن پست تو و پاسخ های من رو بخونن و قضاوت کنن.

----------
مشهدی:
اینکه پتانسیل ساخت سالی سی تا رو الان داره خب معلومه که الان نه جالبه کارای خودت هم به عنوان فیلم مثال میزنی! ولی من تو متن ام میگم اگر کانون خودش رو ارتقا بده نیروهای تولیدی جذب کنه اسپانسر بگیره جشنواره تولید بزنه و... میتونه بهش برسه.
نظرم اینه که کانون بره سمت جذب منابع مالی جدید خودتم بری بد نیست ها این یعنی بزرگ تر فکر کردن تا کانون هم بزرگ تر بشه.

شکور:
نظرم رو تو دکترین نوشتم که به نظر من با توجه به منافع مهمی که کارگردان میبره، این کارگردانه که باس بره دنبال بودجه.
خودم هم دنبالش بودم و هستم.
----------
مشهدی:
حالا تو خودت مثلا میتونی بیای همه تلاشت رو بکنی که یه وقت مثلا من نخوام فیلم دوم ام رو تو کانون بسازم اونم بعد هفت سال حضور و زحمت و گرفتن حداقل بودجه برای کار اول چون شاید فکر کنی فیلم ام خوب نیست به عنوان نظر شخصی ایت و یا ممکنه جلوی هزینه ساخت فیلم بعدی خودت رو بگیره

شکور:
تا وقتی که من رو نسبت به اینکه با فیلم ساختنت، کمی خودت رو در هنر ارتقا خواهی داد، مطمئن نکنی، رایم برای بودجه های بعدیت منفی خواهد بود تا بودجه ی تولید سایرین رو به هدر ندی و به خطر نندازی. رای مثبت من به بودجه ی فیلم اولت هم برای این نبود که به نتیجه اش امیدوار باشم بلکه صرفاً برای همون زحمت هایی که کشیدی، موافق بودم و نه هیچ علت هنری. و در مورد هفت سال و زحمت و گرفتن حداقل بودجه و این مسائل، آیا به قول خودت داری مظلوم نمایی میکنی؟؟؟!!! من که همچین اعتقادی ندارم! به نظرم تو فقط گله مندی از چیزی که فکر میکنی در قبالت داره رخ میده. چیزی مثل ناسپاسی. که البت من بهش معتقد نیستم. رای خیلی ها برای بودجه ی فیلم سومت، (اولین فیلمی که با بودجه ی کانون ساختی) صرفاً برای همین سپاسگذاری بود.

-----------
مشهدی:
و این مدل فکر رو ممکنه کس دیگه برا کس دیگه ای بکنه ولی من نظرم رو این بود اینقدر تو این قضیه ساخت کانون جلو بره که دیگه ازین بحث رد بشه و فقط گیرها روی فیلمنامه های مورد دار(سیاسی مستهجن) باشه که ممکنه برای بقای کانون بدباشه
همونطوری که توی تجربه حضورم این چند وقت تو کانون فیلم روشنا که مختص دانشگاه خودمونه داشتم اونجا این بخیل بازی ها رو ندارند بلکه همش به فکر پیداکردن منابع مالی جدید برای تولیدات خیلی بیشترند از گرفتن بودجه از نهادهای فرهنگی تجاری و ...

شکور:
اگه فکر میکنی بخیل بازی از طرف کانون بوده، فکر کنم پاسخ هام رو نخوندی. «فرهنگی پول نمیده» نه اینکه «کانون نخواد پول بده». اگه کارگردانی مسیر مالی دیگری میشناسه، بره دنبالش. کانون مخالفتی نداره.

-----------
مشهدی:
و یسری دیگه از حرف ها رو مثل نحوه پیشرفت کانون و اعضاش و اینها که سلیقه ایه و تو نظر خودت رو داری و من نظر خودم رو اعضا میتونن خودشون جهت اشون رو تعیین کنند من که اصلا زوری نیوردم تو متن ام فقط پیشنهاد و نصیحت بود و باقی رو هم که موافق بودی که خب حرفی نیست.

شکور:
من نظر مخالفم رو نسبت به «باید» هایی که برای اعضا و کانون آوردی عرض کردم. دوستان هم بخونن ببنن با چنین پیشنهادهایی از طرف تو موافقن یانه.


-----
مشهدی:
اینکه تو آخرش اوردم از حاشیه بپرهیزید و به اصل حرفم توجه کنید دقیقا بخاطر شناختی که از خودت داشتم بود چون میدونستم میای ضد خود من مینویسی

شکور:
والا من بدون نیاز به اینکه از شناختم نسبت به تو استفاده کنم فهمیدم که چرا اینطور روی لفظ دروغ و ... تاکید داری و در انتهای پاسخ هام بهش اشاره کردم.

------
مشهدی:
هدف اون دکترین با صحبت هایی که با خیلی ها تو کانون داشتم رفتن بیشتر کانون نه با زور بلکه با میل قلبی اعضا به سمت تولیدات بیشتره تا بتونه به عنوان خروجی که همیشه میمونه بهشون افتخار کنه.

شکور:
به نظرم دکترینت به علت اشتباهاتی که درش هست، در مسیر هدفی که ادعا کردی نیست. اگه متن پر باشه از مشکلات ماهوی، خوب کسی که میخونه، باهاش ترغیب به فیلمسازی نمیشه.

----------
مشهدی:
درآخر بازم تاکید میکنم اون ده تا اثر روکه واقعا درمرحله تولید بودند رو بگو چی ها بودند تا من متوجه اشتباه بودن اون جمله خودم بشم تو متن ات که فقط کلی میگفتی و ازشون میگذشتی.

شکور:
عرض کردم که. زحمتی که باید بکشی رو گردن من ننداز.
برو پروسه ی تولید تمام فیلم های کانون رو در بیار، بر هم منطبق کن، و اثبات کن که پروسه ی تولید «هیچ ده فیلمی» در یک سال روی هم منطبق نبوده. آدمی که اتهام دروغ میزنه، باید زحمت اثبات هم بکشه. وگرنه مفتری عرفیه.


شکور

عطار پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 14:04

راجب حرفایی که مشهدی در مورد رفیق بازی عباس با من در رابطه با نظر خانم اسدی نوشته اعضا میتونن برن تمام مطالب مربوط به پست و نظرات مربوطه رو بخونن و خودشون قضاوت کنن
در مورد این رفتار 8,9 ماه اخیر مشهدی هم که هر چند وقت یه بار به یه بهونه میاد کانون رو تحقیر میکنه و میگه مثلا کانون روشنا این بخیل بازی ها رو ندارن یا این ادعا که چقد بیرون خوبه و فیلمش رو با عوامل حرفه ای خارج از کانون میخواد بسازه و هر کاری میخواد انجام بده دم از خداحافظی و وداع میزنه... اصلا سر در نمیارم.من خودمم دانشجوی دانشگاه هنر هستم و به صراحت اعلام میکنم کانون فیلم دانشگاه هنر انگشت کوچیکه کانون فیلم دانشگاه بهشتی نمیشه واصلا مقایسه این دو نهاد با هم کار بیهوده اییه اما!!!

اما من تو نظر اخیر مشهدی چیزای عجیبی خوندم که مصداق مسلم تحریف تاریخ و وارونه نشون دادن حقیقته.
جایی که راجب کلیپی که واسه معاونت ساخته بود حرف زده!

خواهشم اینه که تمام اعضای کانون این بخش از صحبتهام رو با دقت بخونن
این اتفاق مربوط به چند ماه پیشه یعنی زمانی که من اتفاقی از جریان نارضایتی امور فرهنگی از کلیپ ساخت مشهدی مطلع شدم.

اول اینکه مشهدی ادعا میکنه بعد از ساخت اون کلیپ پیشنهاد های دیگری هم داشت اما وقت نداشت و غیره, کج و معوج نشون دان حقیقته تا اینجاش درسته که وقت نداشته اما تا جایی که من یادمه ساخت کلیپ یا برنامه دیگه ای در کار بود که مشهدی به علت نداشتن وقت کار رو به خانم مینایی سپرده بود(تا جایی که یادمه کار دست خانم مینایی بود و مشهدی قرار بود مدیر تولید کلیپ جدید باشه یا شاید پست دیگه ای ولی حس میکنم مدیر تولید بوده).من تو کانون نشسته بودم که خانم مینایی اومد.اتفاقی ازش پرسیدم که کار چطور پیش میره
و ایشون گفتن آقای جعفری از طرف دکتر جهانگیری گفتن که بودجه نمیدن به کلیپ و با ساختش مخالفن.علت رو جویا شدم که خانم مینایی گفتن آقای جعفری دلیلش رو نگفتن بعدش هم مشهدی اومد و گفت دلیل مخالفتشون رو نگفتن. چند دقیقه بعد با مهدی قربانی رفتم اتاق آقای جعفری و ازشون پرسیدم این چه وضعشه که بودجه ندادین و حتی دلیلش رو هم نگفتین.ایشون گفتن دکتر جهانگیری گفتن دیگه به کانون فیلم بودجه نمیدیم و دلیلش هم نارضایتی از کلیپیه که مشهدی واسه معاونت فرهنگی ساخته و گفتن چند روز پیش علت رو به مشهدی و زرگر هم گفتن!!
من همونجا واسه جعفری استدلال آوردم که این کلیپ جزو رزومه کانون محسوب نمیشه چون تمام دستمزد کار به مشهدی مدیر اجرایی کار رسیده(به جز اون چند درصدی که اعضا واسه کارایی که ازطریق کانون براشون مهیا شده به کانون میدن)هرچند این استدلال ممکنه با اشکالاتی مواجه باشه اما من اونجا برای اینکه به خاطر این کلیپ کارای آینده کانون به مشکل نخوره ازش استفاده کردم.
خلاصه قرار شد صبر کنیم تا جهانگیری بیاد و باهاش صحبت کنیم.
در این حین من از مشهدی پرسیدم تو که از چند روز پیش در جریان علت مخالفت بودی پس چرا وقتی ازت پرسیدم گفتی نمیدونم!
در جواب گفت تو این چند روز میخواستم با خود جهانگیری صحبت کنم تا مشخص بشه و موفق نشدم پیداش کنم و اگه مطمئن بشم که دلیل اینه به کانون اعلام میکنم( چند دقیقه بعد جهانگیری به صراحت نارضایتیش رو از کلیپ اعلام کرد و تا امروز که مشهدی در جواب حرف عباس (که مساله کلیپ رو نوشت )حرفی نزده بود.
برگردیم به حرف خودمون وقتی ما منتظر جهانگیری بودیم زرگر اومد و من با ناراحتی بهش گفتم تو که از این جریان خبر داشتی چرا چیزی نگفتی و این جور مسائل رو اصلا نباید کم اهمیت پنداشت .همون روزا(جمعه 25 مهر) پستی منتشر کردم با این عنوان که لطفا سکوت نکنید و حرف بزنید و از اعضای کانون درخواست کردم مسائلی که مربوط به تعاملات کانون با امور فرهنگی هست رو به هیچ وجه کم اهمیت نپندارن چرا که پای مصلحت کانون در میونه و حتما با اعضای مجرب در میون بگذارند و در صورت لزوم تو وبلاگ یا جلسه مطرح کنند.خلاصه زرگر گفت چند روز قبل مشهدی اومده گفته جعفری با کار مینایی مخالفت کرده و از اونجایی که هنوز دلیلش رو نگفته و از قضا این اتقاقات همزمان با تولید پایان یک دلقک عباس شکوری بوده مشهدی فکر کرده دلیل مخالفت بودجه کار شکوریه و از قربانی و همچنین زرگر که رفاقت خاصی با هیچکدوم نداره خواسته برن پیش جعفری تا علت(به زعم مشهدی بودجه فبلم عباس) رو بشنون و زرگر به عنوان شاهد سوم علت رو بشنوه و به عباس بگه.
اما وقتی رفتن متوجه شدن جریان به کل چیز دیگه اییه و علت مخالفت ,نارضایتی از کلیپ مشهدیه نه فیلم شکوری.
من وقتی این حرفا رو شنیدم از طرفی ناراحت و از طرف دیگه به شدت به خاطر این رفتارا عصبانی بودم. و به زرگر انتقاد کردم که نباید همچین مسائلی رو کم اهمیت تلقی کرد و باید اطلاع داده میشده.
در این گیر و دار دکتر جهانگیری اومد و من و مشهدی رفتیم پیشش .وقتی دیدم جهانگیری سعی داره تو لفافه صحبت کنه ازش خواستم رک نطرش رو بگه که چرا گفته دیگه به کارای کانون بودجه نمیده تا بدونیم جریان از چه قراره و جهانگیری گفت علت مخالفتش با کار خانم منایی نارضایتی از پروژه قبلی کانون یعنی کلیپ ساخت مشهدیه اما از طرفی به خاطر تولیدات خوب کانون این رو به کل کانون تسری نمیده.من اینجا مجبور شدم همون استدلالات رو واسه جهانگیری بیارم. بعد از شنیدن حرفام قبول کرد که اشتباه کرده کلیپی که در آمدش واسه مدیر اجرایی کار بوده و کانون صرفا نقش معرف داشته رو کامل به پای کانون گذاشته.

اصل جریان این بود و بعد از اون امیر حیدری هم اومد کانون و یکی دو ساعتی با مشهدی بحث کردیم و به جایی نرسیدیم!
مشهدی هم بعد از اطمیناش از جهانگیری تا به امروز که 5 ماه از اتفاقات میگذره تنها در واکنش به حرف عباس راجب کلیپ درموردش حرف زده

میدونم که بعد از خوندن این مطلب ممکنه بعضی از اعضا من رو متهم کنن که چرا اینجور مسائل رو کش میدین و درست نیست وفلان و فلان....!

اما با صراحت میگم تا زمانی که ببینم کسی مبخواد در کانون حقایق مربوط به مسائل کانونی رو وارونه و کج و معوج نشون بده به صورت کامل و جامع اونچیزی که دیدم و شنیدم رو تو وبلاگ مینویسم تا واسه همیشه ثبت بشه ( خوشبختانه در این مورد شاهدی غیر ازمن (زرگر و قربانی) هم در جریان بودن).چه در این مورد چه در مورد قضیه دانلود های یوسف دوست که چند ماه پیش و در واکنش به رفتاری شبیه رفتار الان مشهدی مجبور شدم کامل همه چیز رو توضیح بدم.

قضاوت با دوستان.

معذرت میخوام که حرفام طولانی شد اما چاره ای نبود.

من کانون رو تحقیر میکنم! میگم میشه از کارهای خوب جاهای دیگه تجربه گرفت برای ارتقا کانون خب تو مخالفی نظر شخصیته
تو مگه درجریان همه کارهای من هستی?! بغیر از اون کلیپ که به خانم مینایی سپردم بازم سفارش داشتم که سپردم قربانی
بعد بحث لجبازی هفته آخر جناب جهانگیری و اینکه پروژه شخصی رو کانونی دونستن به خودشون ربط داره نه من تو میتونستی موقعی که از کلیپ دهه فجر شکوری خیلی بیشتر ناراضی بودند به حدی توبحث پرداخت هزینه هم اذیت کردند بیای بگی این حرف هات رو مطمئنا همون موقع بعد اون کلیپ هم میرفتیم پیش اشون همون حرف رو میزدند جالبه شما دانشجوی دانشگاه هنر میدونستید اون کانون بعضی از ساخته هاش تو جشنواره های خارجی هم جایزه گرفته حالا معتقدی دیگه این اوج کانو است و نباید پیشرفتی کرد نظرته.!
سعید پشت مشهدی
سعی
-----------------------------------------------------------------------------------
من نگفتم تو پیشنهاد دیگه ای نداشتی خودم تو نطرم گفتم تا اینجای حرفت درسته بحثم سر کلیپ مینایی بود که اشاره کردم واقعا به علت کمبود وقت نتوستی اما دلیل ساخته نشدن اون کلیپ رو کامل نگفتی و بعد از اطلاع از دلیلش نیومدی چیزی که ممکن بود واسه کانون خطرناک باشه رو بگی.
دوم این که راجب کیفیت هنری کلیپ شکوری و مقایسش با کلیپ تو قضاوت با بچه هاست میتونن هردو کلیپ رو ببینن و نظرشون رو بگن.نظر من اینه کیفیت هنری اون کلیپ از کلیپ تو خیلی بالاتره.حتی همین یکی دو هفته پیش غلامی مسئول امور کانون ها اومد و از کلیپی که ساخته بودی ابراز نارضایتی کرد و به اشتباه اونو از چشم کانون میدید و من دوباره مجبور شدم همون استدلال ها رو بیارم.در هر صورت این به عهده اعضای کانونه که تشخیص بدن کلیپ تو بهتره یا عباس.
من هیچ مشکلی با پیشرفت کانون ندارم خیلی هم خوشحال میشم کانون پیشرفت کنه اما به نظرم این که هر چند وقت یه بار دم از این میزنی که جاهای دیگر فلانه بهمانه یا اینکه من حتما فیلمم رو با عوامل خارج از کانون و حرفه ای ها میسازم یا به هر بهونه ای میگی میخوام برم و خداحافظ و... در حالی که 3 تا فیلمی که ساختی 90 درصد عواملش از اعضای کانون بودن از دید من منت گذاشتن و با دست پس زدن کانون و با پا پیش کشیدنه.
این که تو کانون باشی و فعالیت هم بکنی خیلی هم خوبه اما لطفا حقایق رو وارونه نکن. کاری که امروز کردی و همچنین چند وقت پیش در مورد جلسه داوری مثبت کردی و تو وبلاگ حقایق رو جور دیگری نوشتی.حقایقی که جلوی جمع خودت قبولشون کرده بودی.
من با این رفتارا مشکل دارم وگرنه هم ازپیشرفت کانون بسیار خوشحال میشم هم از فعالیت مفید هر عضوی.

عطار
-----------------------------------------------------------------------------------
اصلاحیه:
در مورد حرفی که در مورد غلامی زدم و گفتم به اشتباه کلیپ رو از چشم کانون میبینه تصحیح میکنم که متاسفانه غلامی دزست میگه و در نظر قبلیم هم اشاره کردم این استدلال با مشکلاتی مواجهه اما برای دور کردن خطر از کانون مجبور شدم ازش استفاده کنه.
عطار

سعید پشت مشهدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 15:59

به عطارپور: در مورد کلیپ شکور و خودم نگفتم تو از نظر هنری مقایسه اشون کن و نظر شخصیت رو بده گفتم چرا با اینکه از طرف آقای جهانگیری شدت مخالفت با اون کار خیلی بیشتر بود که تو پرداخت هزینه ها اثر گذاشت نیومدی چیزی بگی که اصلا اینو جواب ندادی ناراحتی آقای غلامی هم رو این بود که از ویدیو خودشون هم استفاده کردم و ناراضی بودند میگفتند ممکنه براشون بد باشه جالبه فکر کنم اون روزی که از اعضای امورفرهنگی رو آوردم کانون و کلیپ رو براشون پخش کردم و تشویق کردند فکر کنم خودت هم بودی تو کانون ولی اون ها رو نمیگی! بله قبول نکردن کلیپ های پیشنهادی بمن بخاطر نداشتن وقت و نداشتن سوژه خوب بود و اینکه مطرح میکنی دم از رفتن میزنی اینها نمیدونم اصلا چه ربطی به بحث داشت دوست داری هرطور شده یه چی ضد من بگی دیگه بله من بعد از اتمام اکران های جشنواره وحشت 2 برا چهارماه از کانون رفته بود و ازمنم ولی بخاطر دیدن دوستانی که همش باهاشون درارتباط بودم برگشتم موقع پروژه کانونی فجر و در حد توانم کمک کردم خب حالا که چی بخصوص این کامنت آخریت بدون دلیل و حرف جدید و سعی در خراب کردن من داره

1-در مورد بحث کلیپ تو و شکوری, خودش جوابت رو داد اگه نخوندی یا یادت رفته برو اون قسمتی که گفته از زرگر بپرس.... رو بخون چون کامل گفته شده هم مقایسه بودجه کلیپ تو با اون و هم مقایسه کیفیت کارتون با توجه به بودجه و مسائل امور فرهنگی.

2-راجب اون روزی که میگی اعضای امور فرهنگی تو کانون کلیپت رو دیدن و تشویق کردن به قول خودت فقط فکر کردی من اونجا بودم.چون واقعا من اونجا نبودم و نمیدونم از چی حرف میزنی.جالبه خودت اول میگی فکر میکنی من هم تو کانون بودم بعد با کنایه میگی که اون تشویق ها رو نمیگم!
باید بگم نخیر بنده اونموقع تو کانون نبودم.فقط فکر کردی بودم

3-در مورد سریال رفتن و نرفتنت از کانون هم به نظرم از 4 ماه پیش نیست از اوایل امساله و احتمالا تا تابستون سال دیگه(بعد از کلاس فیلمنامت طول میکشه چون خودت تو پست فیلمنامه اشاره کردی).
من قبلا هم گفتم از فعالیت مفید هر عضوی خیلی هم خوشحال میشم چه تو چه هرکس دیگه ای.حالا تا هروقت دوست داری فعالیت انجام بدی بگو این کار آخرته و میخوای بعدش بری.واسه من تفاوتی نداره.
مشکلم با منت گذاشتن سر کانون و با دست پس زدن و با پا پیش کشیدنه.
در مورد اینکه میخوام خرابت کنم و...
شاید میخوای بحث رو از کلیپت و وارونه نشون دادن حقایق منحرف کنی.
در هر صورت من حرفمو با دلیل و ذکر شاهد آوردم.
دیگران خودشون قضاوت میکنن

عطار

درمورد کلیپ فجر پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 16:31

دکتر جهانگیری در مورد کلیپ فجر مخالفت خاصی نداشت بلکه یه عدم رضایت معمولی که روال کارشون با من بود، بود. دکتر جهانگیری حتی با اینکه با شخص من مشکل داشت ولی به هیچ عنوان بعد از کلیپ فجر نگفت که شاکیه به صورتی که دیگه به کانون بودجه نمیده! اینطور که پیداست این جمله رو با دیدن کلیپی که تو ساختی گفته!!! دوستان میتونن ری اکشن های دکتر جهانگیری رو از کارشناسان فرهنگی استعلام کنن.
درضمن، اساساً من تو نظرم هم نوشتم، اونچه برای کانون مهمه، «عدم رضایت به حقه مدیریته» نه «عدم رضایت نا به حق»
دیگه کافیه دوستان کلیپ های مورد بحث رو ببینن و قضاوت کنن که مدیریت فرهنگی حق داشته از کدوم یکی بدش بیاد و از کدوم یکی خوشش بیاد. و اینکه کدوم یکی متناسب با بودجه اش ساخته شده.

شکور

از دبیر خواهش میکنم سریعاً اون جلسه ای که گفته بود رو تشکیل بده ببینیم جه اتفاقاتی سر کلیپ فرهنگی رخ داده که کانون ازش بی اطلاعه!
نظری که عطار نوشته، در حد یه افشاگریه و کانون پیش از اینها باید از این اخبار مطلع می شده!!!
به چه حقی این اطلاعات که مربوط به تصمیم مدیریت بر عدم اختصاص بودجه به تولیدات آینده ی کانون بوده، به اطلاع کانون نرسیده؟

مسئول اساسنامه چرا اکتی نداشته؟

شکور

------------
نکته: در مورد کلیپ فجر تا جایی که من خبر دارم هیچ تاثیر منفی ای روی پرداخت رخ نداد و مسائلی که مشهدی داره ادعا میکنه، معلوم نیست داره از خودش میگه یا از یه منبع دیگه.
شکور

سعید پشت مشهدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 16:38

53683به شکور: یعنی مخالفت جدی فرهنگی با کلیپ ساده فجر تو به ناحق بوده و برای من به حق برای تو حتی تو پرداخت هم اون میزان پول رو مستحق نمیدونستند و اینکه خب بلافاصه بعد از اون مخالفت از طرف کانون کلیپی نخواست ساخته بشه تا نظر منفی بشنوه چطور خودت نیومدی مطرح کنی?! جالبه برای مخالفت با من گفتند چون یه کلیپی دیدند تو روز معارفه که نظرشون رو گرفت منم فکر کردم کار انجمن علمی تو رو میگه که پرسیدم و گفتند نه فقط کلیپ نهاد رو راضی بودند! اینکه کلیپ فجر خودت رو از کار من بالاتر میدونی خب نظر شخصیته کلیپ من تو هر دو بار پخش تو روز معارفه تشویق هم شد و با توجه به اون زمان حداقلی و حجم وسیع کار که باید 16 تا تشکل رو معرفی میکردم کار خوبی ارائه دادم و بله حتما برید نظر امثال آقای جعفری خانم برزگر .. رو در مورد کلیپ من جویا بشید تا ببینید چی میگن و جلسه هم تشکیل بدید استقبال میکنم دیگه حوصله ووقت جواب دادن هم ندارم مگر اینکه حرف جدیدیببینم.

زرگر. تقاضای جلسه دارم. با خانم برزگر و جعفری باید صحبت بشه. شهودی که معرفی شدن باید دعوت بشن. سه کلیپ مورد ادعایی باید برای اعضای کانون نمایش داده بشن. هزینه هایی که خرج شده باید بیان بشن. ری اکشن هایی که به آینده ی کاری کانون ربط مستقیم پیدا میکنن که گفته نشده، باید گفته بشه و علت گفته نشدنش هم باید معلوم بشه. باید دید که آیا اتفاقاتی از دید نهاد تصمیم یگری پنهان شده یا نه. اگه شد یکی دو روز بعد از تمام شدن تعطیلات با حضور حداکثری نهاد تصمیم گیری آماده برای رای گیری، این جلسه باید تشکیل بشه و اینقد طول دادن های تو، هر روز داره بیشتر به ابهامات دامن میزنه.
شکور
-----------------------------------------------------------------------------------
با حرفای عباس کاملا موافقم و امیدوارم زرگر هرچه زودتر جلسه رو تشکیل بده چون حتی الان هم باز با وارونگی حقایق داریم مواجه میشیم!

عطار

سعید پشت مشهدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 17:04

بله دکتر جهانگیری اصلا نگفتند از کلیپ فجر ناراضی اند فقط گفتند اون میزان هزینه از سرش زیاده و نباید داد وگرنه کلیپ خیلی هنریه!
خب پشت بند اون کلیپ فجر طرح کلیپی ارائه نشد که مخالفت بشنوه بعد از ساخت کلیپ من هم بمن چیزی نگفتند بعد از مراجعه مینایی این حرف رو زدند و هیچ استدلالی مبنی بر عوض شدن ناگهانی نظرشون نگفتند چون قبلش فقط رضایت داشتند و تو اون هفته آخر از روی لجبازی با اکثر فعالیت ها مخالفت میکردند این جملاتیه که از دهن خود کارکنان امورفرهنگی مثل آی جعفری و ... شنیدیم و کلا دیگه قضیه بمن ربطی نداره همونطور که مخالفت برای کلیپ فجر کاری نداشت شکور.
بله جلسه هم بزارید استقبال میکنم

در مورد تاثیر رو پرداخت هزینه کلیپ فجر عینا از دهن خودت شنیدم که نصفیش رو نداد و بمن گفتی بدقولی میکنند بعدا از خانم برزگر متوجه شدم که تونستی با کار دانشجویی هزینه ات رو کامل بگیری
سعید پشت مشهدی
-----------------------
عرض کردم که. پول کلیپ تمام و کمال به من پرداخت شد. و حتی بیش از اونچه اولش قرار بودش پرداخت بشه. منتها اینطور که پیداست برای هزینه اش با دکتر هماهنگی نشده بود که بعدش خودشون حلش کردن.
چیزهایی که در مورد کلیپ فجر میگی رو نمیدونم از کجا میگی.
در مورد سایر صحبت هات هم کسای دیگه دارن چیزهای دیگه میگن.
بررسیش میکنیم همه رو
در آخر مجدداً تکرار میکنم، ملاک در کانون فیلم، نظر نهاد تصمیم گیریه نه مدیریت فرهنگی. این نهاد تصمیم گیریه که تعیین میکنه، کاری که تو به مدیریت فرهنگی دادی، کاری بوده که مدیریت حق داشته باشه ازش شاکی بشه یا نه. حتی اگه دکتر جهانگیری از کلیپ تو خوشش نیومده باشه، ولی کانون معتقد باشه که کلیپت متناسب با هزینه ی تولیدش خوب بوده، مشکلی نیست.
شکور
-----------------------------------------------------------------------------------
راجب ادعای مشهدی در مورد حرف دکتر جهانگیری چون خودم هم اونجا بودم و اصلا من بودم که داشتم با جهانگیری حرف میزدم.باید بگم اصلا همچین مضمونی نداشت حرفشون!! حتی در مورد کلیپ مشهدی گفتن این کلیپ برای کانون مثل یک برگ زرد واسه یه درخته.یه برگ زرد درخت رو از بین نمیبره اما به هر حال یه برگ زرده!!

جالبه که مشهدی تا قبل از اینکه بفهمه دلیل مخالفت واسه کلیپ خانم مینایی چیه و بنا بر فرض خودش که دلیل رو بودجه فیلم دلقک شکوری میدونسته به زرگر هم گفته بیاد تا به عنوان نفر سوم این رو به عباس بگه که مقصر این جریانه ولی وقتی فهمیده علت, نارضایتی از کلیپ خودش بوده چیزی نگفت و ادعا کرد میخواستم از خود جهانگیری بشنوم و مطمئن بشم تا بعدش بگم و حتی بعد از شنیدن از جهانگیری هم به مدت 5 ماه چیزی نگفت تا امروز اونهم در جواب حرف شکوری که راجب کلیپ حرف زد و بدتر از اون حتی الان هم جور دیگه ای داره نشون میده همه چیز رو!

خدا رو شکر میکنم که این جریان به جز من دو شاهد دیگه هم(زرگر و قربانی) داره.

عطار

سعید پشت مشهدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 17:39

به عطار: تو تصور میکنی فقط همون یه بار که با من اومدی یش چجهانگیری من پیشش بودم وقتی خودم تنها حضور داشتم این رو گفتند اصلا برو از خودشون بپرس.
به شکور: حاجی به همین راحتی حرفت رو در مورد اذیت جهانگیری برای کلیپ فجر فراموش کردی و زدی زیرش الان فکر کنم بنویسی که اصلا ازت تقدیر هم میخواسته بکنه!حتما دوتا کلیپ فجر و امورفرهنگی رو ببینن همه و نظر بدن.

جالبه حتی همین امروزم هی حرفاتو عوض میکنی!
این پاسخ ابتدایی تو به نظر منه
"بحث لجبازی هفته آخر جناب جهانگیری و اینکه پروژه شخصی رو کانونی دونستن به خودشون ربط داره نه من تو میتونستی موقعی که از کلیپ دهه فجر شکوری خیلی بیشتر ناراضی بودند"
وقتی میگی از کلیپ شکوری خیلی بیشتر ناراضی بودن یعنی از کلیپ تو هم ناراضی بودن با درصد کمتر.(البته ادعات در مورد کلیپ شکوری قابل تشکیکه به دلایلی که گفته شد)
اما تو پاسخ قبلیت میگی:
"دکتر جهانگیری اصلا نگفتند از کلیپ فجر ناراضی اند "
ادعای دومت راجب اینکه تنها پیش جهانگیری بودی رو میشه بگی دقیقا تو اون دیدار چی در مورد کلیپت گفتن؟

عطار

سعید پشت مشهدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 18:27

تم جهانگیری از کلیپ فجر راضی بودند! خب اگه اینو نوشتم حتما اشتباه تایپی بوده ببخشید والا منالان در حال حرکت ا دوستام یهبه سمت کافه هستیم و دارم با گوشی قدیمیم تایپ میکنم برا همین غلط هم داره کامنت اولم که به کل فونت اش ناخوانا بود و خانم اسدی برام درستش کردند دستشون درد نکنه.18735

اشتباه تایپی در این حد جالبه!
به هر حال من روی نظرم راجب پشت مشهدی و اینکه حقایق رو وارونه نشون داده و میده هستم و امیدوارم زرگر هرچه زودتر جلسه رو تشکیل بده و موضوع اونجا کاملا مشخص بشه چون تو وبلاگ ممکنه اشتباهات تایپی دوستان بیش از حد زیاد بشه و هی مجبور به عذرخواهی بشن!!

عطار

از طرف آقای زرگر پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 19:01

سلام . متاسفانه تا دهم ، یازدهم فرودین تهران نیستم و دسترسی به نت ندارم .برگردم پیگیر کارها میشم حتما .



(مسئول وبلاگ )

علیرضا ملک محمدی جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 15:37

در مورد اون جمله که سعید گفت مخالفت با کار اخرش به خاطر نگه داشتن بودجه برای کار دیگر اعضاست موافقم ... کلن یه مافیایی ب نظرم در مورد بودجه دادن داره رخ میده

امیر حید ی جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 21:28

من تو سفرم و یه اینترنت دست و پا شکسته ی گوشی دارم. همه کامنت ها رو نخوندم ولی در جایی گفته شد چرا مسیول اساسنامه کاری نکرده باید بگم این اتفاقات (ساخت دو کلیپ و تصمیمات فرهنگی) مربوط به تابستون و اوایل مهر هست. یعنی زمانی که من نبودم نه دانشجو و نه مسیول. ولی روزی که اومدم دانشگاه دیدم و از بچه ها شنیدم که این اتفاق افتاده. دکتر جهانگیری اومد و من گمونم عطار هم بود سریع رفتیم باهاش صحبت کردیم و گعتیم نارضایتیت رو باید به مشهدی بگی نه کانون.
برگشتم کامل تر توضیح میوم

اسدی یکشنبه 2 فروردین 1394 ساعت 04:15 http://nicegierl.blogfa.com

فکر میکنم این اولین باره که من بدون کامل خوندن یک پست ،حتی اگه بگم کامل خوندن نظرات زیرش بیراه نگفتم، زیرش نظرا گذارم اما حتما انقدر مهم بوده به نظرم که دارم میرم.و اگه تاحالا نظری نذاشتم به همین علت بوده.
اینکه وقتی فکر میکنم چرا من تو فیلم آقای عطار که برعکس فیلم آقای شکوری بیشتر از بچه های جدید و بچه های فعال در زمان حال تشکیل شده بود جوابی بهتر از این پیدا نمیکنم که هیچ پستی مبنی بر اینکه چه کسانی دوست دارند فعالیت کنند گذاشته نشد و درواقع پست رای گیری جایی ببود که کسانی که دوست داشتند فعالیت کنند هم اعلام میکردند
این درحالیه که ممکنه کسی رای مخال برای ساخت با این بودجه بده اما بخواد در ساخت اون فیلم اگه کاری از دستش فرماید انجام بده
البته این فقط یک نظر شخصیه و همچنان میتوانه رعایت نشه.
و درباره اون پست آقای عطار پور ونظر من و کامت آقای شکوری هم باید بگم درسته که از اون اتفاق و ری اکشن هایی که دیدم ناراحت شدم ولی واقعا نمیتونم تلقی توهین کنم.

به غیر از پاراگراف آخرتون، بقیه ی این نظرتون معلوم نیست چی میگه به نظرم.
حداقل من که نفهمیدم.
شکور
-----------
حق با شماست اصن حواسم نبود آخرش بخونم چون گوشی خودش کلمات رو حدس میزنه اینجوری شده مثلا من میخواستم بنویسم بگم شده برم.
منظورم این بود که پست رای گیری تبدیل به پست اعلام علاقه مندی برای فعالیت نشود که البته فقط نظر منه.
اسدی

خاقانی دوشنبه 7 اردیبهشت 1394 ساعت 21:02

بحث های این ماجرا که باعث شد کار به جلسه ی رسمی بکشه منو کنجکاو کرد و کشوند به این صفحه. متاسفانه با وجود این که خیلی دوست دارم نمی تونم تو جلسه ی فردا باشم.
تو کامنتا خیلی به کلیپ اشاره شده. این که بعدا سر کلیپ امور فرهنگی چه اتفاقاتی افتاد، من بی اطلاعم. ولی به عنوان فردی که کمک کوچیکی تو اون کلیپ داشته و بعد نتیجه ی کارو دیده دوستش داشتم و به نظرم خوب بود. مورد خاصی وجود نداشت که بخام بگم از بقیه ی کلیپ های کانون ضعیف تر بوده.

یک تذکر تاریخی پنج‌شنبه 4 تیر 1394 ساعت 17:25

به نظر من ، محصول افشاگری ای که از دید من توسط عطار در نظرات این پست رخ داد، شد جلسه ای در تاریخ سه شنبه 8 اردیبهشت 94 مربوط به مشهدی و رای گیری انتهاییش که در پستی به نام «نتیجه جلسه مربوط به سعید پشت مشهدی» اومده.

این یه روند دموکراتیکه
یعنی به جای دعوا و شاخ و شونه کشیدن، عین جوامع دموکراتیک، وقتی عده ای اعلام میکنن که واقعیات خطرناکی افشا شده و باید کاری کرد، مقدمات تحلیل و نگاه منطقی چیده میشه، قضیه باز میشه، پیشنهادات برای حل کردن مشکلات داده میشه و در انتها براش رای گیری و در نهایت نتیجه ی رای گیری اجرا میشه...
آیا جاهای دیگه که ادعای «متمدن بودن» و ازین مسائل رو دارن دیده اید که مثل ما اینقد با صرف زمان زیاد، این روند رو کامل اجرا کنن؟
شکور

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد