کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

فیلم هایی که ما ساختیم و فیلم هایی که آنها ساختن / فرهادی-جیلان /تراژدی

در مورد خواب زمستانی خیلی حرف میشه زد ولی در اینجا فقط تاکید روی تراژدی هست . پیشنهاد میکنم حتما این فیلم رو ببینید .

 بعضی از مفاهیم با استخوان و خون ما گره خورده مثل همین  تراژدی, اینجاست که از سینما میشه استفاده کرد برای نمایش این مفاهیم که البته کارگردان هایی مثل اصغر فرهادی اون رو در سطحی ترین و ظاهری ترین شکل خودش نشون میدن و نقطه مقابل بیلگه جیلان با استفاده از جادوی صدا-تصویر سینما و یک روایت ناب به عمق این مطلب میره .   

فیلم درباره الی تراژدی خودش رو این طور نشون میده : چند نفر خوش و خرم پا میشن میرن شمال , همه چیز خوبه تا یکیشون گم میشه و کم کم یه  تراژدی شروع میشه , دوربین روی دست (انگار جنگ شده از بس که این دوربین لرزش داره) , فحش , ریتم تند و پر از کات , دعوا , گریه , و آخر هم پیدا شدن جنازه و مرگ ,البته به لحاظ سینمایی هم هیچ زیبایی شناختی نداره . این سطحی ترین و میتذل ترین شکلی از تراژدی که میشه نشون داد و البته این قبیل فیلم ها همیشه توپ مخالفای سینما رو پر کردند که میگن : نگفتیم سینما یه هنر سطحیه .

اما فیلم جیلان : داستان خودش رو با اوایل زمستون تو دشت آناتولی شروع میکنه , با یه مرد هنرمند بازنشسته ثروتمند که داره کتاب مینویسه و با خواهرش و زن جوونش داره زندگی میکنه , اول همه چیز خوب نظر میرسه (البته مخاطب فکر میکنه که احتمالا همه چیز خوبه ) ولی هر چی تو داستان بیشتر جلو میریم فیلم با دیالوگ های دقیق و طولانی خودش و همچنین تصاویری که از نظر بصری فوق العادن یادآور زندگی تراژیک یه مرد هنرمندی میشه که اگر چه برخلاف دوستش ظاهرن تنها نیست و برای سپری کردن اوقات به الکل روی نیوورده ولی با وجود بودن در کنار خانوادش تنهاست , همه تنها اند و کسی حرف دیگیری رو متوجه نمیشه نیآت خیر هم نمیتونه باعث شکستن این حصر داخلی بشه . مرگی در کار نیست فحش و فحش کاری و دوربین رو دست هم نداریم پیام اخلاقی هم نداریم . فقط باید درک کرد که تراژدی  مردن قهرمان نیست , تراژدی اون چیزی که در زندگی هر انسانی جاریست فقط گاهی باید انسان خودش رو به یه راهی بزنه تا اون فراموش کنه . بیلگه جیلان با فیلم ساده و زیبای خودش این مفهوم رو فوق العاده نشون داده , در سینمایی ترین حالت خودش . 







ویرایش توسط مسئول وبلاگ 16:30 - 23 بهمن

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد گلخندان پنج‌شنبه 23 بهمن 1393 ساعت 16:00

به مسوول وبلاگ
لطفا یک عکس از پوستر فیلم خواب زمستانی رو روی این پست بزارید . من گذاشتم نشد نمیدونم چرا
محمد گلخندان

اکی حتما .
مریم حیدری

اشکان پنج‌شنبه 23 بهمن 1393 ساعت 19:19

هاهاها...أین نوشته رو خوندم پنج دیقه است دارم میخندم...برعکس بقیه که همیشه میگم نقد خودتونو بنویسین به تو پیشنهاد میکنم همون نقدای بقیه رو کپی کنی

به اشکان پنج‌شنبه 23 بهمن 1393 ساعت 20:06

چرا؟
محمد گلخندان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد