کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

سینما دستمال ورونیکا است

برای چندمین بار فریب دوستان را خوردم و شروع کردم به دیدن آنچه شاهکار The Last of Us خواندید. اولین نتیجه اینکه باید در فرم عضویت کانون فیلم یک فیلد برای آپلود گواهی Neurodegenerative disease هم اضافه شود. متاسفانه آلزایمر بسیار شایع شده و انگار نه انگار که قبلا The Walking Dead ی هم ساخته اند (هر چند همان هم بین میوه ها شلغم بود) گویی فرشتگان آسمانی آسمان را شکافته و ایده ی بیماری همه گیر و تشکیل کلونی های کوچک انسانی و مهم تر از همه ایده ی زامبی را بر دست اندرکاران HBO نازل کردند. 


  اصلا به عنوان یک اصل این را داشته باشید اگر جوانی با ذوق زدگی به شما مراجعه کرد که مثلا فرندز بهترین سیتکامی است که بشر ساخته به احتمال زیاد تنها کمدی موقعیتی است که تا به حال دیده و تا ده دقیقه پیش که در ویکیپدیا توضیحات آبکی سیتکام را بخواند معنی اش را هم نمیدانسته. یا جملات مشابهی نظیر Interstellar بهترین و با شکوه ترین علمی تخیلی است ! احتمالا اگر از جوان فرضی بخواهیم پنج کارگردان علمی تخیلی ساز را نام ببرد رندانه سه تای اول را با تکرار نولان پر میکند فقط و فقط چون نولان را سه برابر دیگران دوست دارد و نه این دلیل که فقط از نولان فیلم دیده! 
برگردیم به آنچه با همان ذوق و شوق بهترین اثر پساآخر الزمانی نامیده میشود. زامبی ها اینبار از راه شنیدن واکنش میدهند و ما این ایده را قبلا در A Quiet Place ندیده بودیم. ما همگی آلزایمر داریم و هر بار در مواجهه با یک ایده ی کپی شده شگفت زده میشویم. قسمت سوم که رسما و علنا فرزند نامشروع دو فیلم Cloverfield و I Am Legend است. جایگزینی قارچ به جای باکتری یا میکروب یا عامل ناشناخته خیلی خلاقانه است البته! به فکر هیچ بنی بشری نمیرسید! واقعا خسته نمیشوید که قهرمان دوزاری هر چند دقیقه یکبار با شاتگان یا اسنایپ (بسته به خلاقیت سازندگان اثر) زامبی ها را متلاشی کند؟
 در Zombie Army Trilogy که اسلحه های متنوع تر و زامبی های شیطون بلا تری برای ترکاندن وجود دارد. اصلا اگر از چالش با زامبی ها و تلاش برای بقا و ساخت یک تمدن از صفر لذت میبرید ماینکرفت بازی کنید. آنجا میز جادو و دراگون هم دارد. 
اگر این طاعون سریال دیدن را رها کنید و همانطور که آندره بازن به سینما پناه برد به آغوش سینما تسلیم شوید دیگر این شیاد ها نمیتوانند ایده های ابتر چهار پنج فیلم را در آبمیوه گیری بریزند و چنین معجون کم مایه ای تحویلتان بدهند.باری! این هیجان زدگی عجیب و البته درس آموز است:
 سریال بما هو سریال یک مخدر است که هر بار بسته بندی اش عوض میشود و شاید هر ازچند گاهی ساقی جدیدی هم پیدا کند ولی مخدر همان مخدر است با همان فرمول. اما سینما دستمال ورونیکا است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد