کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کوبریک قصد داشت «پینوکیو» را بسازد


بیش از هفده سال از  مرگ استنلی کوبریک می‌گذرد و در این مدت بارها و بارها پرده از حقایق ریز و درشت زندگی شخصی و حرفه‌ای فیلمساز فقید امریکایی برداشته شده است. با این حال، دوست و دستیار قدیمی او به تازگی در گفت‌وگویی اعلام کرده کوبریک درست قبل از مرگش تصمیم گرفته بود علاوه‌بر ساخت درامی جنگی با محوریت جنگ جهانی دوم، اولین فیلم کودک کارنامه‌اش را هم با اقتباس از قصه پینوکیو جلوی دوربین ببرد.
  
امیلیو دالساندرو دستیار قابل اعتماد و دوست قدیمی استنلی کوبریک در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با نشریه «گاردین» به شرح جزییات جالبی درباره طرح و نقش‌های بی‌سرانجام فیلمساز فقید پرداخته است. دالساندرو می‌گوید: «استنلی به ساخت پینوکیو علاقمند بود. مرا فرستاد کتاب‌های ایتالیایی درباره این شخصیت را برایش بخرم» و ادامه داده: «دلش می‌خواست پینوکیو را به شیوه خاص خودش روی پرده بیاورد، چون تا همان موقع هم کلی پینوکیو ساخته شده بود. دلش می‌خواست به معنای واقعی کلمه کار بزرگی انجام بدهد... خودش می‌گفت: خیلی کیف می‌ده اگه بتونم با ساخت پینوکیویی که دلم می‌خواد، بچه‌ها رو بخندونم و خوشحال‌شون کنم.»

به گفته دالساندرو مهاجر ایتالیایی که در اولین سال‌های ورودش به انگلستان صرفا مسافرکشی می‌کرد، کوبریک عاشق خانواده‌اش بود و دلش می‌خواست برای نوه‌هایش فیلمی بسازد که از آن لذت ببرند. او تاکید می‌کند طرحی که کوبریک در اواخر عمرش برای ساخت پینوکیو در نظر داشت، به فیلم علمی-تخیلی و نسخه ربات‌مانند پینوکیو که در اوایل دهه 1990 تدارک دیده بود و بعدا توسط استیون اسپیلبرگ جلوی دوربین رفت، کوچک‌ترین ارتباطی نداشت.  

دالساندرو در یادآوری خاطراتش از کوبریک به علاقه قلبی او نسبت به تاریخ جنگ اشاره کرده است. او که ابتدا به عنوان راننده شخصی به استخدام کارگردان فیلم‌ شاهکار «تلالو» درآمد درباره علاقه او به ویژه به مضمون جنگ جهانی دوم می‌گوید: «استنلی می‌گفت خیلی جالب می‌شود اگر فیلمی درباره وقایع آن دوران ساخته شود. از من خواسته بود اداره امور را به دست بگیرم... از بریده‌های روزنامه‌ها و جراید گرفته تا پیدا کردن لوکیشن و تعیین فاصله از فرودگاه تا ایستگاه‌های قطار. او دوستی داشت که شخصا در جریان بمباران‌ مونته کاسینو شرکت داشت... یادآوری آن روزها وحشتناک است. همه چیز به کلی ویران شد.»

دو سال پیش، کتاب «من و استنلی کوبریک: سی سال در کنار او» به قلم دالساندرو و به زبان ایتالیایی منتشر شد و حالا نسخه انگلیسی زبان آن به تازگی منتشر شده است.

فیلیپو اولیویری همکار نویسنده او و کسی که در زمینه شناخت و آشنایی با کوبریک کارشناسی خبره است در این‌باره می‌گوید: «کوبریک دلش می‌خواست درباره تاریخ بمباران‌ و نابودی منزل خانوادگی امیلیو (دالساندرو) بیش‌تر بداند. او همچنین فرودگاهی متروکه را در نزدیکی کاسینو پیدا کرده بود و از امیلیو خواسته بود به آنجا سروسامانی بدهد؛ احتمالا برای مستقر شدن عوامل و بازیگران فیلم.»

اولیویری در مصاحبه با گاردین یادآور شده کوبریک مدت‌های طولانی آرزوی ساخت فیلمی با مضمون جنگ جهانی دوم را در سر داشت. اولین فیلم جنگی او با عنوان «راه‌های افتخار» (1957) به یکی از ماندگارترین و تاثیرگذارترین آثار ضدجنگ کلاسیک بدل شد. کرک داگلاس که چندین سال بعد در فیلم «اسپارتاکوس»ِ کوبریک نیز در نقش قهرمان نامی ظاهر شد، نقش اصلی این فیلم ضدجنگ را بازی کرده بود.

دالساندرو و کوبریک در سال 1999 و در روزهایی که کارگردان پیشرو مشغول ساخت آخرین فیلم‌اش «چشمان باز بسته» بود، به فکر ساختن پروژه‌هایی مانند پینوکیو و مونته کاسینو افتادند. اما چهار روز بعد از نمایش فاینال‌کات فیلم برای ستاره‌های فیلم و خانواده‌اش، کوبریک در سن 70 سالگی و بر اثر ایست قلبی در خواب درگذشت.

سال گذشته نیز، مستند «اس برای استنلی است» ساخته الکس اینفاشلی کارگردان ایتالیایی با محوریت رابطه دالساندرو و کوبریک، در دهمین دوره جشنواره فیلم رم به نمایش درآمد که با استقبال نسبی منتقدان روبه‌رو شد.

از طرف دیگر، همین چند هفته پیش خبری منتشر شد مبنی‌بر این‌که کری فوکوناگا کارگردان فصل اول «کارآگاه حقیقی» قصد دارد یک پروژه نیمه‌تمام دیگر از استنلی کوبریک با محوریت زندگی ناپلئون بناپارت را در قالب یک مینی‌سریال جدید برای شبکه اچ‌بی‌او جلوی دوربین ببرد. ظاهرا فیلمساز فقید امریکایی سال‌ها در صدد ساخت فیلمی با محوریت امپراتور فرانسه بوده و حتی جک نیکلسن را برای بازی در نقش اصلی فیلم خود انتخاب کرده بود، اما این فیلم جزو پروژه‌های ناتمام زندگی کوبریک باقی ماند.

نظرات 1 + ارسال نظر
عبقریان جمعه 21 خرداد 1395 ساعت 15:58

میگم کوبریک تصمیم کبری رو هم میخواسته بسازه

قریشی: هه هه
کوبریک نه . استاد کوبریک.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد