کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

جذابیت های عکاسی حیات وحش: میمون آیفون به دست

  این عکس حیرت انگیز، میمون برفی ژاپنی را در حال استفاده از آیفون نشان می دهد. آنها تا حد زیادی قادر هستند که رفتار انسان ها را تقلید نمایند. در این مقاله از عکاس طبیعت مارسل ون اوستن (Marsel van Oosten) خواستیم که داستان و تکنیک عکاسی خود را با ما درمیان بگذارد. ادامه این مطلب لنزک را بخوانید و متعجب شوید!

من یک عکاس حرفه ای طبیعت از کشور هلند هستم که تورهای عکاسی را در سراسر دنیا برگزار می کنم. ژاپن یکی از جاهایی است که من و همسرم هرسال به آنجا می رویم. ما زمستان ها به آنجا می رویم تا از مرغ های ماهی خوار، عقاب ها، قوها و میمون های برفی ژاپنی (macaque) عکاسی کنیم. چند سال پیش یک هفته را در یکی از چشمه های آب گرم طبیعی در جی او کودانی ژاپن گذراندیم تا بتوانیم از میمون های برفی عکس بگیریم. ما تنها کسانی بودیم که در آنجا مانده بودند.

قبل از اینکه به سفر بروم، در مورد تصاویری که از سوژه مورد نظرم گرفته شده است تحقیق می کنم. این موضوع برای من اهمیت زیادی دارد چون موقعیت های عکاسی و کارهایی که قبلا انجام شده است را به من نشان می دهد. برای من بسیار مهم است که کار کس دیگری را کپی نکنم. در طی تحقیقی که انجام دادم، متوجه شدم که تمام عکس های گرفته شده از میمون برفی با نور فلاش روی دوربین گرفته شده است. من به این فلاش علاقه ندارم چون باعث می شود که سوژه در عکس مسطح و بدون تنوع دیده شود. همچنین متوجه شدم که تمام این عکس ها شبیه یکدیگر هستند و عنصر ترکیبی و اضافه ای در تصویر وجود ندارد که بتوان آن را از میمون ها و چشمه های آب گرم جدا نمود. به منظور ساخت مجموعه ای متفاوت از تصاویر میمون برفی تصمیم گرفتم که از فلاش های اکسترنال و استودیویی استفاده کنم. می دانستم که این کار امکان نورپردازی مناسبی را در اختیار من قرار می دهد و به همین دلیل می توانم کنترل کافی روی ظاهر عکس را داشته باشم. در واقع برخی از این عکس ها جوایز بین المللی عکاس طبیعی سال را برای من به ارمغان آورده اند.

ممکن است به نظر برسد که این مقدمه سازی طولانی ارتباطی با عکس ندارد، اما این طور نیست. من همیشه سعی می کنم چیزی متفاوت خلق کنم و این عکس نمونه ای از تلاش من در این زمینه است. اما به محض اینکه به هدف خود می رسم، دوباره همه چیز از اول شروع می شود.

در سال های اخیر این چشمه های آب گرم با آمدن توریست ها و عکاس ها شلوغ تر شده اند. هر سال گرفتن عکس های بکر از این منطقه سخت تر می شود. در اوایل امسال گروه ما مشغول عکاسی از میمون های برفی بود که یک گروه توریست از پناهگاهی در همان نزدیکی رسیدند. ناگهان خود را در محاصره توریست هایی دیدیم که با آیفون وآیپد مشغول عکاسی و گرفتن سلفی بودند. ما در نزدیکی لبه چشمه آب گرم ایستاده بودیم که یکی از توریست ها با آیفون خود شروع به عکس گرفتن از میمون ها نمود و هربار گوشی خود را نزدیک تر می برد.

ناگهان میمون آیفون توریست را از دستانش ربود و به سرعت به طرف وسط چشمه گریخت!

صاحب تلفن تقلا می کرد و جیغ می کشید، اما میمون مجذوب اسباب بازی جدیدش شده بود.

مشخصات عکس: Nikon D800, AF-S 70-200/2.8 VR II, 1/250 @ f/7.1, ISO 800, handheld

مکان عکاسی: Jigokudani ژاپن

آن چند دقیقه واقعا خنده دار بود. میمون ها به روش های مختلفی حرکات انسان ها را تقلید می کردند، اما وقتی که یک آیفون را در دست می گیرند، شباهت ها تقریبا ترسناک است. او حتی توانست فلاش دوربین آیفون را خاموش کند. زمانی که میمون تصمیم گرفت گوشی را زیر آب آزمایش کند، صاحب تلفن تقریبا غش کرد. در این زمان من کاملا می دانستم که این وضعیت می تواند تبدیل به یکی از بکر ترین عکس های میمون برفی شود.

نتیجه ای که می توان از این داستان گرفت: راه های مختلفی برای خلق عکس های بکر وجود دارد. در داستان اول، من این تصاویر را از پیش در تصورات خود خلق و به سختی روی آنها کار می کردم تا به نمای مورد نظرم برسم. در داستان دوم، به صورت کاملا اتفاقی در زمان و محل مناسب قرار گرفته بودم. این موضوع برای من یکی از جذابیت های عکاسی حیات وحش است، چراکه شما هیچ وقت نمی دانیدکه قرار است چه اتفاقی رخ بدهد.

منبع سایت لنزک

نظرات 5 + ارسال نظر
سمانه سرداری سه‌شنبه 4 اسفند 1394 ساعت 17:30

خیلی خوب بود

امیر حیدری سه‌شنبه 4 اسفند 1394 ساعت 17:57


نتیجه نزدیک شدن بیش از حد به حیوانات

طغیون سه‌شنبه 4 اسفند 1394 ساعت 19:34


خیلی خوب بودن

قریشی چهارشنبه 5 اسفند 1394 ساعت 12:38

بسیار جالب

مریم حیدری جمعه 7 اسفند 1394 ساعت 21:02

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد