کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

جدیدترین فیلم توقیفی؟

خبر از سایت فرارو:
توقیف‌ها ادامه دارد؟
   
خبرها حاکی از آن است که اسم «خانه دختر» در سومین لیست سیاه توقیفی‌ها قرار گرفته و قرار نیست به اکران عمومی درآید.

پس از پایان سی و سمین دوره جشنواره فجر و رونمایی از محصولات جدید سینمایی باز هم حاشیه‌هایی گریبان فعالان سینمایی را گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفته که «خانه دختر» توقیف خواهد شد. مرتضی آقاتهرانی اعلام کرده: «بنده در این خصوص تلفنی به آقایان جنتی و ایوبی تذکر دادم.»

به گفته وی آنان نیز این فیلم را نپسندیده بودند و گفتند که برای جمعی محدود به نمایش گذاشته شده و مجوز اکران عمومی آن صادر نخواهد شد.

به نظر می‌رسد که اعتراضات خاص «حامد بهداد» هم نتوانسته  تاثیری در تصمیم معترضان داشته باشد. او در نشست خبری فیلم «خانه دختر» گفته بود که حال سینما خوب نیست. او گفت: «شادی در دل ما کم شده است. بگذارید با اعتماد دو طرفه‌ای که بین ماست فیلم‌های بهتری ساخته شود.» 

بهداد تاکید کرده بود که امیدوار است فیلم‌هایی که مجوز ساخت گرفته‌اند مجوز اکران هم بگیرند. اما گویا مجوز فیلم خودش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 

رئیس سازمان سینمایی کشور اما در مقابل این خبرها واکنش نشان داده و گفته «هیچ یک از فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده باشند توقیف نخواهند شد و اگر فیلمی مشکلی داشته باشد فقط اصلاحیه خواهد خورد تا آن مشکلات را رفع سازد.»

به گفته حجت الله ایوبی، هیات انتخاب سعی کرده فیلم‌های خوبی را انتخاب کند. اما اگر فیلم‌های به نمایش درآمده دچار مشکلاتی باشند. حتما این اشکالات در اکران‌های عمومی رفع خواهند شد.

او زمزمه‌های از سر گرفته شدن توقیف‌ها را رد کرده و گفته خبر توقیف فیلم سینمایی «خانه دختر» صحت ندارد و این فیلم برای اکران عمومی، دوباره بازبینی خواهد شد و اگر مشکلاتی داشته باشد حتما اصلاحیه خواهد گرفت تا آن اشکالات هر چه سریع‌تر برطرف شود.

در دوران جشنواره هم برخی رسانه ها به محتوای این فیلم اعتراض کردند و آن را مخالف عفت عمومی دانستند.
توقیف‌ها ادامه دارد؟

«خانه دختر» داستان مردی است به نام «مرتضی» که قصد دارد خانه کوچکش را هر چه سریع‌‎تر بفروشد تا از محله و نگاه سنگین مردماش فرار کند. خبر مرگ دختر او در شب عروسی‌اش به دوستانش می‌رسد. پس از آن فیلم با روایتی چندگانه ماجرا را برای مخاطب بازگو می‌کند. کارگردانی این فیلم را شهرام شاه حسینی بر عهده داشته، تهیه کنندگی آن را محمد شایسته و نویسندگی آن را پرویز شهبازی انجام داده است.

معترضان بر این باور هستند که «خانه دختر» هم همچون باقی فیلم‌های توقیف شده بیشتر قصد دارد تا با عبور از خط قرمزها، جایزه‌های جشنواره‌های خارجی را تصاحب کند.
توقیف‌ها ادامه دارد؟
این سومین بار است که فعالان سینمایی با مسئولان درگیر می‌شوند تا فیلم‍‌های دارای مجوزشان را به اکران عمومی درآورند.
 
اولین جدال در سال 91 و بر سر فیلم‌های «خصوصی» و «گشت ارشاد» آغاز شد که در نهایت هم آن دو فیلم اکران نشدند.
 
در ادامه هم فیلم‌های «برف روی کاج‌ها» ساخته پیمان معادی، «بی‌خود و بی‌جهت» عبدالرضا کاهانی، «پذیرایی ساده» مانی حقیقی، «پل چوبی» مهدی کرم پور، «من همسرش هستم» اثر مصطفی شایسته و «من مادر هستم» فریدون جیرانی به این لیست اضافه و از نمایش در برخی از سینماها منع شدند.
 
فیلم‌های نامبرده بخش زیادی از فروش کل سینمای ایران را تشکیل می‌دادند اما اعتراض تهیه کنندگان و کارگردانان هم نتواست در برابر تصمیم عدم اکران عمومی این فیلم‌ها ایستادگی کند.
 
با تغییر دولت، اینگونه تصور می‌شد که قرار است تغییری در روند سال‌های گذشته سینما ایجاد شود. با تغییر تیم فرهنگی هم امید به بدنه سینمایی کشور بازگشت اما وقتی در دولت یازدهم هم لیست جدید توقیفی شکل گرفت نگرانی ها سینما گران افزایش یافت. 

در لیست جدید فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» ساخته محسن امیر یوسفی، «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان، «قصه‌ها» رخشان بنی اعتماد و بعد هم «خانه پدری» کیانوش عیاری قرار گرفتند.  
 
حال پس از پایان سی و سومین جشنواره فجر و وارد شدن محصولات جدید سینمایی باز هم نگاه فعالان به جدول اکران‌هاست که آیا فیلم‌هایشان می‌توانند از هفت خوان اکران عبور کنند یا نه.

نظرات 4 + ارسال نظر
شهرزاد رمضانی دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 19:30

ای بابا این چه وضعشه اخه

برخورداری دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 20:31

عطار سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 01:19

عجب وضعیتیه

سبا حق طلب سه‌شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 23:40

کسانی که این فیلمو ندیدند به نظر من چیزی از دست ندادید و نخواهید داد . هر چند کارگردان امید وار بود فروش میلیاردی بکند
من برای خانه پدری متاسفم که باید اکران محدود می شد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد