کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

سینما وسیله برای دانستن یا تخمه شکستن؟! /جشنواره فجر

دو مطلب جدا از هم 

1.اساسا فکر میکنم دقیق ترین تعریف از فیلم رو تارکفسکی داشت : تصاویر ضبط شده جلوی دوربین از وقتی که دوربین روشن میشود تا زمانی که خاموش میشود .

همیشه یه درگیری بین مخاطبین سینما وجود داشته که اون ها رو دو دسته کرده سینمای بدنه یا mainstream در یک طرف و سینمای هنری یا فستیوالی , مخاطب خاص ... یه طرف دیگه . 

اصولا کارگردان ها هم دو دسته میشن : اون هایی که سینما رو با بیان سینمایی نشون میدن و اون هایی که سینما رو با بیانی غیر سینمایی نشون میدن یعنی فیلم های گروه اول ارجاع به سینمای قبل از خودشون داره و اساسا آدم های عشق فیلمی هستند ولی فیلم های گروه دوم ارجاع به سایر هنر ها داره . 

مخاطب سینمای نوع اول رو نگاه میکنه , درک میکنه و میفهمه ولی سینمای نوع دوم صرفا یک وسیله هست برای بیان اندیشه های بکر هنری-فلسفی یه کارگردان که درک کردن این ها بسیار برای مخاطب سخت میشه برای مثال کسی که از تاریخ نقاشی و معماری رنسانس در اروپا اطلاعی نداره فیلم های پیتر گرین اوی رو نمیفهمه , کسی که با فلسفه افلاطون یا حتی بودا آشنا نیست نمی تونه هیچ وقت برتولوچی رو درک کنه , کسی که چخوف نخونده باشه فیلم آخر بیلگه جیلان رو فکر میکنه افتضاحه , درک برگمان بدون دونستن تاریخ روشنفکری اروپا ممکن نیست(اینکه چرا برگمان کارگردانِ ضد روشنفکریه), بلاتار فلسفه خالص با ارجاع به تارکفسکی و تارکفسکی اشعار پدرش یه کمونیست توبه کرده و .... 

این بستگی به ذات شما داره اگه شما از موسیقی کلاسیک لذت میبرید, ادبیات و معماری و فلسفه دوست دارید میتونید فیلمی مثل مرگ در ونیز رو ببینید و جز گروه دوم باشید یا اگه از سرگرم شدن و تخمه شکستن ترغیب شدن به نداستن لذت میبرید میتونید بشینید سین سیتی 2 یا اینتراستالر نگاه کنید .

اینجاست که این کارگردان ها و سینما میتوند وسیله برای تکامل و زیبایی باشد

2.در مورد جشنواره فجر بگم من پارسال خاطره تلخی داشتم! 4-5 تا فیلم تو جشنواره دیدم یکی از یکی بدتر . نکته جالب اینجاست فیلم متفاوت سینمای ایران میشه خط ویژه! توصیه من به شما اینه که شمام بشینید فیلم های گروه دوم بالا رو ببینید و وقت خودتون رو پای فیلم های درپیت فجر هدر ندید . 

نقد به کانون/شانس بیاریم به پنالتی بکشه/وقتی خودت رو آماده نکنی،حداکثر،مساوی میکنی

دبیر اعضای کانون را در این ایام طلایی مدیریت نمی کنه. برای چی باید مدیریت کنه؟ برای اینکه بتونیم یه شروع قوی داشته باشیم.

آیا اولین اکران ما از الان معلوم شده؟ بعید می دونم

آیا تالاری رزرو شده؟ عمراً

آیا فیلمی ارائه شده؟ فکر نمیکنم

تصاویر: حرکات کم نظیر کی‌روش کنار زمین

ما در صورتی می تونیم یه شروع رویایی داشته باشیم که فرصت ها رو از دست ندیم.

من که نمیبینم کسی به این مسئله توجه داشته باشه.

خودم فرصت کنم، «بر لبه ی فردا» رو آماده می کنم و طرحش رو میدم برای رزرو کردن تالار. ولی آیا این کار رو من باید تو این وضعیت شلوغ زندگی و تدوین دلقک و کوران امتحانام انجام بدم یا بقیه ی اعضا که تو دوران استراحت بعد از پایان امتحاناتشون هستن؟

دبیر قبول نداره ولی من معتقدم که اتفاقاً این ایام، ایامیه که دبیر باید بدجور بچه ها رو مرتب کنه برای نیمه ی دوم بازی.

ما نیمه ی اول رو خوب بازی نکردیم و مربی هم بین دو نیمه بچه ها رو برای نیمه ی دوم آماده نمیکنه.

شانس بیاریم به پنالتی بکشه چون با این همه فعالیتی که می بینم گروه های دیگه دارن انجام میدن، تو این ایام پر حرارت جشنواره ی فجر، کانون «فیلم» کمترین اکران «فیلم» رو بین تشکل ها خواهد داشت!

به نظر من عدم دید سیستماتیک در کانون، به شدت احساس میشه.

شکور

یک تکلیف به صورت رسمی به دبیر اطلاع داده می شود

این ایامه مربوط به جشنواره ی فجر پره از تسهیلات و خدماتی که وزارت علوم به تشکل های دانشجویی برای تماشای فیلم های جشنواره میده، به ویژه کانون های فیلم.

نهاد های دیگری هم هستن.

ما سال پیش هم تجربه ی بلیط های وزارت علوم رو داشتیم.

قطعاً چون این یه منفعت از وزارت برای کانون هاست، مستقیماً به دبیر مربوط میشه و به نظر من حتی «تکلیف»ه بنابراین نیازی به ارائه ی پروژه از طرف عضو دیگه نداره؛ هرچند این هم ممکنه ولی هرگونه کم کاری مدیر اون پروژه باید سریعاً توسط دبیر جبران بشه چون مسئولیت اصلیش با دبیره.

(خود تهیه ی بلیط از طرف کانون، به نظرم تکلیف دبیر نیست. ولی از دست ندادن خدماتی که وزارت برای کانون ها تخصیص میده، به نظرم مسلمه که تکلیف دبیره)

با توجه به اینکه فکر میکنم دبیر حواسش نیست و همچنین کس دیگه ای هم پیگیر ماجرا نیست و خود من هم در کوران امتحانات هستم، از دبیر محترم خواهشمندم با پیگیری از طرف کارشناس کانون ها، و تماس با وزارت علوم و خود دفتر جشنواره، از خدمات ارائه شده ی امسال، مطلع، و براش تلاش کنه و گزارش کار رو برای ایجاد امکان نظارت نهاد تصمیم گیری، در وبلاگ قرار بده. به خصوص اینکه سال پیش یا سال های پیشش به خاطر دیر مطلع شدن ما، سهمیه مون از بلیط های وزارت به سختی به ما ارائه شد و حتی ناقص شد.

دبیر میتونه در این مسیر از تجربیات امیر حیدری و محمد فرامرزی هم منتفع بشه که مستقیماً این جریان رو تجربه کردن و در این مسیر با مسئول مستقیم این قضیه در وزارت، تعامل داشتن. (البت خودم هم میشناسم طرف رو ولی حیدری و فرامرزی بهترن برا این مشورت)

دو روز دیگه به عنوان یکی از اعضای نهاد تصمیم گیری به عنوان سوال علنی در وبلاگ از خود دبیر پیگیری می کنم

شکور

بلیط های جشنواره / گزارش فعالیت

به نام خدا

دو روزه میخوام این پست رو بزارم ولی فرصت نشده.

عرضم به حضورتون که...

 

ادامه مطلب ...