کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

یک پوستر خوب! چیست؟

چند روز پیش عباس شکوری عزیز پوستر فیلم امروز رو در وبلاگ قرار داد و اون رو یک پوستر خوب خواند. چیزی که من بهش اعتقاد نداشتم.
تو این پست می خوام دلایل این مخالفت و البته نشانه های یک پوستر خوب از نظر خودم رو بنویسم.
  
اولین نکته: پوستر باید جذاب باشد
برای جذاب بودن باید از تصویر بازیگران مطرح فیلم، رنگ های خاص و اترکتیو متناسب با موضوع فیلم، جلب توجه ناظر به نقاط خاص و ... توجه کرد.
در پوستر فیلم امروز از تصویر پرستویی استفاده شده اما رنگ بندی پوستر به هیچ وجه نظر آدم رو جلب نمیکنه، چون رنگ ها به صورت عادی و تقریبا همون طور که در زندگی روزمره میبینیم نمود پیدا کردند و این چیزی برای جلب مخاطب نداره. حتی گریم چهره ی بازیگران هم طوری نیست که بتونه این کمبود رنگ شاخص رو جبران کنه.
در اینجا علاوه بر وجود رنگ های عادی شاهد یک بک گراند شلوغ و بی معنی هم هستیم. این بک گراند باعث شده ما نظرمون به هیچ نقطه ای از پوستر جلب نشه. حتی اگه بخوایم به زور توجه خودمون رو به صورت پرستویی معطوف کنیم، این بار نوبت چهره ی بازیگر زن هست که مانع میشه. در واقع این دو تصویر به شکل درستی کنار هم قرار نگرفتند و نمیشه جداگانه به یکی توجه کرد و یا هر دو رو در یک قاب دید.

نکته دوم: بیان پوستر و یا خصوصی کردن پوستر هست.
یک پوستر خوب باید طوری باشه که یک نما و یک گرای مناسب از فیلم به ما بده و ما با دیدنش یک چیزی از فیلم ( حالا درست یا غلط) به ذهنمون برسه. و صد البته بعدها با دیدن پوستر بفهمیم مال کدوم فیلمه. فرض کنید عکس بازیگر زن فیلم در پوستر نیست. بقیه المان ها نمیتونستند به ما بفهمونند که این پوستر مربوط به چه فیلمیه. حتی از این عکس پرستویی میشه برای پوستر خیلی از فیلم های دیگه اش استفاده کرد. بک گراند هم که اصلا هیچ. (از رو عکس بازیگر زن هم چون کم کار کرده میشه فهمید و الا که اونم هیچ).
این پوستر هیچ ایده ای از فیلم با ما نمیده.

نکته سوم: مکان درست اجزا.
اجزا یک پوستر که عکس ها و نوشته ها هستند باید به شکل هنرمندانه ای چیده بشن که بیشترین جلب توجه رو بکنند. بعضی وقت ها نوشته ها به طور کامل در پایین قرار دارند مثل همین پوستر فیلم امروز در این طور مواقع فضای بالا و وسط پوستر هر دو با هم بسیار دارای اهمییت میشوند، که متاسفانه در این پوستر به شکل وحشتناکی فضای بالای پوستر از دست رفته. (پوستر اسب حیوان نجیبی است و در باره الی  و گادفادر رو به یاد بیارید.)
فعلا این ها رو در مورد این پوستر تو ذهنم داشتم، بعدا شاید چیزی اضافه منم. البته سعید خان چراغعلی و خانم برخورداری و محسن قدکساز که از طراحان کانونند و مصطفی عطار و اشکان توپ شکن که از منتقدین کانونند و دید هنری خوبی دارند و همینطور بقیه دوستان رو دعوت به نظر نویسی در این باره میکنم تا به یه پست جامع برسیم.

نظرات 10 + ارسال نظر
امیر حیدری دوشنبه 13 مرداد 1393 ساعت 14:06

به مسئول وبلاگ:

من دسته بندی مناسبی برای این پست پیدا نکردم. فعلا آموزش رو تیک زدم شما هر جور خودتون صلاح میدونید دسته بندی رو اصلاح کنید. ممنون

به نظر من هم آموزش مناسبه.
طلاکوب

شکور دوشنبه 13 مرداد 1393 ساعت 23:33

یا ابرفرز
چقد تخصصی بابا
شکور

اشکان سه‌شنبه 14 مرداد 1393 ساعت 04:44

والا من چیز زیادی از پوستر و اینا نمی دونم ولی به نظرم این چیزایی که گفتی منطقی بود...فقط یه خاطره بگم...سر خانه پدری (که خب می دونی ما تا مواضع غیر قابل پیشرفتی جلو رفته بودیم) خواستیم واسه بنر و پوستر فایل تحویل امور فرهنگی بدیم که دیدیم فیلم پوستر نداره...سعید چراغعلی دمش گرم گفت خودمان طراحی کنیم و نشست پای کار...چند تا عکس از بازیگران فیلم ( مورد اول که گفتی) در جا های مختلف پوستر گذاشت و لابه لایش چیزهایی نوشتیم(مورد سوم )...دو طرف کار را هم عکس های کوچک سیمرغ جشنواره فجر را به طور ردیفی حاشیه کاری کردیم...که مثلا فیلم مربوط به اکران فجر است . یک درخت تاکی هم در فیلم هست گویا ( جالب اینجاست که من حتی فیلم را ندیده ام) که خیلی سرنوشت ساز است...آنرا هم کردیم موتیف پوستر...از برگ های تاک موجود در اینترنت کپی کردیم و هی شاخه هایی با این برگ ها را در میان عکس های پوستر پیچاندیم جوری که از گوشه سمت چپ بالای تصویر شروع می شد و به زیر دم آخرین سیمرغ سمت راست ختم می شد...(این هم آن مورد دوم بود که گفتی) پوستر فیلم اینقدر خوب شده بود که من با تک تک جزییاتش هنوز یادم است...هنوز وقتی یادم می افتد چقدر دلم می سوزد...

بالاخره اومدی انزلیچی
شکور

emaad سه‌شنبه 14 مرداد 1393 ساعت 10:41

البته فیلم دوتا پوستر داره که هرجوری فکر می کنم طراحی پوستر دوم به مراتب از پوستری که عباس قرار داده بهتره . این پوسترم فکر می کنم بیش از هرچی هم ترکیب رنگش همون طور که خودت گفتی و هم جایگاه بازیگراش تو ذوق می زنه اما چیزی که از جفت پوسور دستگیرم شد این بود که کارگردان تو پوستری که عباس گذاشته با تار کردن پس زمینه و تو پوستر دوم با سیاه کردن فضای تحتانی و فوقانی تصویر بیشتر خواسته همون نفش امروز رو برجسته کنه و این که تونسته یا نه بحث دیگه ایه

اسدی چهارشنبه 15 مرداد 1393 ساعت 10:50

خیلی پست خوبی بود و مورد سوم مخصوصا درمورد این پوستر واقعا خیلی بد بود.

شکور چهارشنبه 15 مرداد 1393 ساعت 20:26

بابا زدید نابودم کردید که!
بابا غلط کردم! پوستر «امروز» از مزخرف ترین پوسترهاست!
چپ و راست دارن میگن که این چه سلیقه ایه داری!
اصلا داغونما
شکور


شکور
------------------------------
دشمنت نابود شه دااش شکوووور
حیدری

امیر حیدری چهارشنبه 15 مرداد 1393 ساعت 21:08

برای اشکان
دم تو و سعید چراغ گرم. ایشالله یه فیلم دیگه رو تو مهر کلید میزنیم برا اکران.

سعید پشت مشهدی پنج‌شنبه 16 مرداد 1393 ساعت 04:53

من نه جزو طراحان کانونم نه جزو منتقدین بلکه به عنوان یک عوام چند نکته دیگه اضافه میکنم: یکی اینکه پوستر باید بن مایه و تم اصلی اون فیلمنامه رو برسونه بدون اینکه قصه فیلم رو لو بده به عنوان نمونه پوستر سریال true blood رو ببینید و خیلی از مواقع حضور چهره بازیگر هم نیاز نیست (به خصوص سینمای کشور خودمون که مردم ازچهره تکراری بازیگرا رو پوسترها خسته شدند و دیگه به وجد نمیان) و باعث خراب شدن پوستر میشه چون سوژه اصلی نه اهمیت بازیگر بلکه اهمیت مکان ماجراست نمونه فیلم gravity درضمن پوستر باید منطق هم داشته باشه مثلا اگر پوستر فیلم آرایش غلیظ مشابه فیلمفارسی هاست پس حتما باید نحوه روایت قصه و شخصیت پردازی و چیدمان ادای دینی به سینمای قبل از انقلاب باشه کما اینکه پوستر فیلم true griet برادران کوعن که بازسازی یک وسترن کلاسیکه مشابه فیلم های وسترن کلاسیکه و اینکه خیلی بهتره که پوستر نیز از نظر آرایش و ظاهر مشابه سبک بصری فیلم اش باشه که فضای فیلمش رو برسونه مشابه پوستر فیلم enter the void و بقیه مطالب رو امیر بجا اشاره کرد و بقیه نظیر چیدمان و ترکیب بندی و آرایش و فونت (که مطمئنا فیلمی نظیر کمال الملک باید فونت خط نستعلیق داشته باشه چون اقتضای خود فیلمه) مربوط به مسائل تکنیکیه که البته همه اونها هم باید در راستای خود فیلم باشه و در آخر یک پوستر خوب دروغ هم نباید بگه مثلا عین فیلم دموکراسی تو روز روشن که همه پوسترش رو محمدرضا گلزاری گرفته که فقط 3 دقیقه در فیلم هست! (جلب مشتری خوبه نه به هرقیمتی نمونه های مبتذل ترش هم هست که نمیشه مثال زد) !

امیر حیدری پنج‌شنبه 16 مرداد 1393 ساعت 16:36

برای سعید پشت مشهدی

ممنون از مشارکتت سعید جان. در آخر پست همه دوستان رو دعوت به مشارکت در نظرنویسی کردم و خواص و عوامی نداریم.
تصویر بازیگران یک گزینه برای رسیدن به هدف جذاب بودن هست و آلترناتیوهای دیگری داره و قطعا همیشه بهترین روش نیست. مثلا (در تایید حرفت و حرفم) پوستر فیلم جذابت پنهان بورژوازی یا شبح آزادی هر دو از بونوئل.

عطار پنج‌شنبه 16 مرداد 1393 ساعت 20:00

امیر جان ممنون از پست خیلی خوبی که گذاشتی,
به شخصه از همین پست نسبتا کوتاه چیزای زیادی یاد گرفتم.
من چیز خاصی بلد نیستم و خودم رو صرفا یک علاقه مند به سینما می دونم
واسه همین ایشالا تا فردا پیرو مسیر همین پست, چند تا از پوسترهای معروف تاریخ سینما رو با توضیح مختصر راجب هر کدومشون می زارم تا ایشالا برای اعضای عزیز کانون مفید باشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد