کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

دکترین: شورای مرکزی جای تجربه اندوزی نیست!

دوستان. سمت دبیری، مسئول اساسنامه و اعضای شورای مرکزی، جای تجربه اندوزی نیست 

 

داستان از این قراره که در هر سیستمی، سازمانی، تشکلی، شبکه ی مدیریتی، و خلاصه جامعه ای که کارها با همکاری گروه ها انجام میشه، یه سری سمت و مدیریت هست که اونقد حساسن که میذارنش برعهده ی برجسته ترین اعضای اون جامعه...

به طور مثال نگاه کنید به ایران. شانیت و حساسیت جایگاه مسئول کانونهای فرهنگی در معاونت فرهنگی متفاوت با مدیر امور فرهنگی و اون هم با معاونت فرهنگی، اون هم با ریاست دانشگاه، اون هم با وزیر وزارت ارشاد...

ما چه فردی رو میذاریم که مسئول تشکل های دانشجویی بشه؟

چه فردی رو میذاریم مدیر فرهنگی؟

چه صلاحیتی رو برای معاونت امور فرهنگی و فوق برنامه مناسب می دونیم؟

ریاست دانشگاه چی؟ آیا صلاحیت مورد نیاز برای ریاست دانشگاه با معاون فرهنگی یکیه؟

آیا صلاحیتی که برای مسئول کانون ها لازم می بینیم همون صلاحیت وزیر؟

آیا می تونیم بگیم یکی بیاد تو سمت وزارت، تجربه کسب کنه؟

داستان همینه. گاهی سمت اونقد سمت حساسی میشه که باید بهترین ها در اون سمت قرار بگیرن. یعنی جایی برای استفاده کردن از تجربیات نه کسب تجربه! ما می تونیم کسب تجربه رو در سمت کارشناس کانون ها بپذیریم. علتش هم اینه که اشتباهات اون فرد در این سمت، قابل جبرانه

این قضیه در مورد سمت مدیریت فرهنگی هم همینطور. یعنی با اینکه خطاهای مدیر می تونه ضررهای زیادی داشته باشه، ولی برای اینکه تجربه کسب کنه،‌ می تونیم بهترین فرد رو در اون سمت قرار ندیم تا جوونتر، تجربه کسب کنه.

در مورد معاونت کار سخت تر میشه، ولی باز هم میشه فرد مدیر تر رو برای ریاست دانشگاه نگه داشت و جوون تر رو برای کسب تجربه تو سمت معاونت قرار داد

ولی ریاست دانشگاه چی؟

به فرض در ریاست دانشگاه هم این رو بپذیریم، آیا در مورد وزارت هم می تونیم به این قضیه فکر کنیم که یه جوون رو بذاریم که تجربه کسب کنه بهتره تا اینکه اونی که کاملا در این زمینه صلاحیتش احراز شده و تجربه ی شدیدی تو این قضیه داره رو دوباره مسئول این سمت کنیم؟

جریان، جریان تمثیله. کسی نگه قیاس مع الفارغه

در کانون هم ما سمت های مدیریتی داریم که میشه ملت کسب تجربه کنن. ما اصلاً معاونت سمت ها رو برای کسب تجربه گذاشتیم. برای مدیران پروژه ها حق اشتباه قائل میشیم و میگیم که حالا عب نداره،‌تجربه شد برا بعد

سمت هایی که اشتباه درونشون برامون مشکل ایجاد نمی کنن هم میتونن جایی برای کسب تجربه ی خوبی باشن برای سمت گنده تر

در کانون همه ی سمت ها جز مسئول اساسنامه، دبیری و مسئولین انتخاب دبیری رو می تونم جایی بدونم که اگه متصدیش اشتباه کنه، ضرر وارد شده به کانون چندان بزرگ نخواهد بود.

ولی در سه سمتی که گفتم،‌اشتباه چنان جبران ناپذیر و سنگینه که باید مجرب ترین ها توش قرار بگیرن.

این دکترین رو مقدمه ای بدونید برای مفصل تر بحث کردن در این حیطه

شکور

نظرات 2 + ارسال نظر
جهان پنج‌شنبه 15 خرداد 1393 ساعت 23:02

خاقانی پنج‌شنبه 15 خرداد 1393 ساعت 23:06

حرفاتون درسته آقای شکوری. بودن اعضای مجرب و قدیمی تو شورای مرکزی پایه ی کانون رو محکم می کنه.
موضوع اینه که اعضای قدیمی برای همیشه نمی تونن عضو کانون بمونن - لااقل قاعده بر اینه. اصلن ممکنه به شکل موقت نیان و اگه بقیه از چم و خم کار آگاه نباشن کانون با مشکلات جدی مواجه می شه. تجربه اشو هم داریم. من قبول دارم که شورای مرکزی باید از بهترین ها تشکیل شه. حالا اگه اعضای جدید نتونستن «بهترین» باشن باید یه فکری کرد برای این مساله.

اعضای دیگه بهترین میشن، ولی نه به واسطه ی تجربه اندوزی در شورای مرکزی. به طور مثال خانم ترابی وارد این مجتهدین شدن، ایزدی هم همچنین. ولی اینها تجربه ی حضور در این شورا رو تا حالا نداشتن.
از طرفی یه عده هم دیگه نیازی نیست در این شورا باشن. مثلاً شما دیگه اسم خانم مردیها، علی محیط، چراغعلی، زینل، اشکان توپشکن و... رو در کاندیداهای شورای مرکزی می بینید؟
اعضای شورای مرکزی هم نه تنها عوض میشن بلکه جدیدی ها بهشون اضافه میشن. ولی با سرعت خیلی پایین تر از بقیه ی گروه های داخلی کانون.
مثلاً امیر حیدری سال بعد هم مناسب حضور در این تشکل هست. ولی شاید مثلاً دیگه سال بعد عطار این صلاحیت رو نداشته باشه و در اون موقع، امثال ایزدی جایگزین میشن.
بچه ها باید خارج از شورای مرکزی، با حضور در فعالیتها، نشست ها، بحث ها،‌اتاق های فکر و کلاً همه ی کارهای کانون،‌بفهمم که دبیر باید چی باشه تا صلاحیت حضور در شورای مرکزی رو به دست بیارن.
شکورم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد