کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کارگاه مجازی - تجربی تدوین / 4

- من چیز خاصی بلد نیستم ولی با این حال ازونجا که دوستانی در پست های قبلی گفتن که شاید تجربیاتم به درد بخوره، این نکات رو می نویسم...

- من فقط قصدم به اشتراک گذاشتن اطلاعاتیه که بهش رسیدم

- در صورت اشتباه بودن اطلاعات حتما تذکر بدید و در صورتی که شما هم به نتایج من رسیده اید، تاکید کنید. همچنین نواقص رو اصلاح کنید:

  

23- هرچقد هم سعی کنید نمیتونید تمام توانایی برنامه تون رو (در حال حاضر ایدیوس) یاد بگیرید.

با استقرا و امتحان کردن های متعدد به توانایی های بیشتری از برنامه تون علم پیدا خواهید کرد.

الان من بعد از تدوین 9 فیلم کوتاه و 10 کلیپ با این برنامه و استمرار تو استفاده ازش، سر تدوین کار جدید به یه استفاده ی جالب از یه ویژگی قدیمی این برنامه دست پیدا کردم.

 

24- هرچیزی که سینک می کنید حتما گروپ کنید چون بعدا یه وقت فراموش میکنید که قبلی ها رو سینک کردید و دچار مشکل میشید

یادتون نره که گروپ شدن هم مانع خرابکاری روشن بودن مود نمیشه.

 

25- کلید F8 به نظرم برای کارگردانی تلویزیونی هست ولی شما می تونید وقتی میخواید که چند لاینه کار کنید و چند تصویر رو با هم سینک کنید، از این ابزار برای دقت تو سینکینگ تصویری استفاده کنید. سمت چپ لاین ها میتونید لینک مانیتور های این ابزار رو تغییر بدید و نمای مسترتون رو هم تعیین کنید.

 

26- یادتون نره که لاین ها در ایدیوس مانند لایه ها در فتوشاپ می مونن پس همینطوری الابختکی لاین ها رو (به صورت عمودی) جابجا نکنید. مخصوصا اینکه از خود لاین ها برای دیزالو استفاده کرده باشید.

 

27- برای دیزالو چند راهکار دارید که دوتای متداولش یکی استفاده از ترانسیشن های دیزالو هست که باعث میشه فایل های تصویریتون در یک لاین باقی بمونه و راه دوم استفاده از قابلیت فید این و فید اوت در خود لاین هاست که برای استفاده از این روش مجبورید دو فایلی که میخوان به هم دیزالو بشن رو در دو لایه ی متفاوت قرار بدید. همونطور که در نکته ی قبلی گفتم،‌ در این حالت جابجا نکردن لایه ها اهمیت پیدا میکنه.

 

28- با CTRL + غلتونک وسط موس میتونید بزرگنمایی تام لاین رو به سرعت تغییر بدید. وقتی میخواید این کار رو بکنید اول باید روی تایم لاین یه کلیک بکنید.

 

29- به نظر من بهترین و کارآمد ترین افکت ایدیوس، کی ارز3D PICTURE IN PICTURE هست که خیلی از قابلیت های افکت های دیگه، حتی قابلیت های موجود در خود فایل در لاین و همچنین قابلیت های LAYOUTER رو داره. سعی کنید در استفاده از کیرز 3D PICTURE IN PICTURE مسلط شید که تسلط در استفاده از اون باعث خیلی منافع برای شما خواهد شد.

 

30- تاجایی که من متوجه شدم، کی ارز 3D PICTURE IN PICTURE تمام امکانات کی ارز PICTURE IN PICTURE رو داره جز یکی. اون هم امکان بزرگنمایی غیرمتجانسه که 3D اون رو نداره.

 

31- یه نکته ای که اگه ندونید الان با دونستنش باید خیلی دعام کنید اینه که شما میتونید فایل های TITLE رو بدون هیچ زحمتی به عنوان یه فایلی شبیه فایل PSD ببرید تو لاین های تصویری و همزمان امکانات TITLE و تصویر رو داشته باشید جز اینکه دیگه نمیتونید به این فایل،TITLE MIXER بدید چون این فایل دیگه بیشتر تصویره تا متن.

 

32- امیدوارم بدونید که با فارسی ساز میتونید در ایدیوس فارسی تایپ کنید. من معمولا از فارسی ساز مریم استفاده میکنم که فونت هایی با پسوند F رو برای این برنامه ها ساپورت میکنه. برای استفاده از این برنامه، متن رو باید در مریم تایپ کنید و با استفاده از کلید های کنترل + وی و همچنین کنترل + سی، متن رو در ایدیوس کپی کرده و بعدش فونتش رو یکی از فونت هایی با پسوند F انتخاب کنید.

در فارسی نوشتن باید این حالت 3 نکته رو بدونید:

1- مریم در بعضی از سیستم ها به شکل عجیبی کار نمیکنه. میتونید از فارسی نویس های دیگه ای استفاده کنید.

2- برای کپی، نمیتونید از راهکارهای دیگه مثل کلیک راست یاCTREL+ INSERT و SHIFT+INSERT استفاده کنید

3- موقع نوشتن در فارسی ساز مطمئن شید که کلید CAPS LOCK خاموش باشه

تا من این سه نکته رو متوجه شدم،‌ یه بیست سالی پیر شدم بچه ها. کسی اینها رو به شما آموزش نمیده. پس قدر من رو بدونید J

 

33- نوشتن فهرست برای فیلم بسیار وقت گیر خواهد بود پس وقتی دیدید که این آخر سری اینهمه داره وقتتون گرفته میشه،‌ تعجب نکنید و به عقلتون شک نکنید. مخصوصا اگه بخواید از شیوه ی ROLL استفاده کنید که برای تنظیم سرعت حرکت نوشته ها، مکافات عظیمی در پیش دارید.

کلا پیشنهاد میکنم فیلم رو بسازید و سکانس مربوط به اون یا فایل فیلم رو بیارید جدا در یک سکانس دیگه شروع کنید به نوشتن فهرست در غیر این صورت مجبور میشید کار رو با 10-12 لاین متفاوت تصویری، صوتی و تایتلی تموم کنید که گرگیجه خواهید گرفت.

نظرات 3 + ارسال نظر
محسن قدکساز پنج‌شنبه 2 آبان 1392 ساعت 10:29

خیلی عالی و مفید... دست شما درد نکنه!

حق طلب پنج‌شنبه 2 آبان 1392 ساعت 14:32

توفیقی پنج‌شنبه 2 آبان 1392 ساعت 16:50

بیصبرانه منتظر کارگاه ام که بفهمم معنی بعضیاش چی میشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد