کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کارگاه مجازی - تجربی تدوین / 3

- من چیز خاصی بلد نیستم ولی با این حال ازونجا که دوستانی در پست های قبلی گفتن که شاید تجربیاتم به درد بخوره، این نکات رو می نویسم...

- من فقط قصدم به اشتراک گذاشتن اطلاعاتیه که بهش رسیدم

- در صورت اشتباه بودن اطلاعات حتما تذکر بدید و در صورتی که شما هم به نتایج من رسیده اید، تاکید کنید. همچنین نواقص رو اصلاح کنید:

  

18- الان سکانس اول فیلم «کشتن مرغ مقلد» رو برای بار سوم دارم تدوین می کنم و از بس کار سختیه باس بگم: متشکر تدوینگرتون باشید. تدوین بسیار کار چندش آوریه. اینکه پشت مانیتور بشینی و صد ساعت همش تصاویر رو جابجا کنی تا به نتیجه ی مطلوب برسی، وحشتناکه. این قسمت از فیلمسازی نسبت به قسمت فیلمبرداری واقعا جهنمه. مگه برای یه سری دیونه مث من که در عین خورد شدن اعصابشون، از کاری که دارن میکنن لذت می برن.

 

19- در مرحله ی تدوین به ایده هایی می رسی که اصلا در فیلمنامه و حتی فکر کارگردان هم نبوده...

فیلمی به من داده شد برای تدوین، من یهو ایده ای به ذهنم رسید و فیلم رو طوری تدوین کردم که مدت فیلم یک برابر و نیم مدتی شد که قرار بود نسخه ی منطبق بر فیلمنامه ساخته بشه!! یعنی تقریبا من یک سکانس کامل به فیلمنامه اضافه کردم. من هنوز هم همون نسخه ای که خودم تدوین کردم رو دوست دارم. پس در حین تدوین چندان هم مقید به فیلمنامه نباشید.

شما برای تدوین باید فیلمنامه رو بخورید. بعدش برای رسیدن به همون نتیجه ای که فیلمنامه براش نوشته شده شروع کنید ولی تو همین مسیر، تا میتونید متفاوت با فیلمنامه طرح بزنید. کلا خیلی خوبه که اصلا تدوینگر یه ورژن از فیلم هم به دلخواه خودش بسازه.

 

20- در سینمای حرفه ای و استاندارد، وقتی صدا و تصویر جدا ضبط شده ان، اولین کاری که در تدوین انجام میشه،‌ چسبوندن صداها به تصاویره. به این مرحله میگن «سینک زدن پلان ها». ولی به نظر من در فیلم های خیلی کوتاه نیازی نیست که اول از همه این کار رو انجام بدیم علتش هم اینه که در فیلم های کوتاه، راشها گاها بسیار بسیار بیشتر از میزانی میشه که قراره تو فیلم استفاده بشه و متاسفانه به علت کمبود وقت هم، قواعدی که برای گیج نشدن تدوینگر تو سینکینگ باید رعایت بشه هم تو مرحله ی فیلمبرداری با سهل انگاری انجام میشه برا همین مرحله ی سینک برای تدوینگر مرحله ی عذاب آوری میشه. اگه فیلم خیلی کوتاه باشه شما میتونید بعد از اینکه فیلم رو تدوین کردید، صداهای پلان های مربوطه و استفاده شده رو سینک بزنید.

من الان دارم از همین روش برای کشتن مرغ مقلد استفاده میکنم و امیدوارم که تا آخر کار به درستی حرکتم معتقد بمونم وگرنه اتفاقات بدی انتظارم رو میکشه.

 

21- وقتی راش های خام رو می بینید، غمگین میشید. چون فکرش رو هم نمیکنید که از این راشها، فیلم خوبی دربیاد

جالب اینجاست که مستانه مهاجر (که متاسفانه خیلی کم مطلب درس داد) درمورد بازیگری این رو گفت. یعنی گفت که به بازیگر راشهای خام رو نشون ندید چون از زندگیش سیر میشه... من این رو بسط میدم به همه چیز... راشها خیلی مورد دارن که در مرحله ی تدوین تا اندازه ی زیادی حل میشن. حتی با افکت صوتی و موسیقی هم تا اندازه ای کلی از مشکلات حل میشه.

و بدترین موقع وقتی هست که یکی بخواد خودش، فیلم خودش رو تدوین کنه، و تجربه هم نداشته باشه. در این موقعیت، وقتی میره سراغ راشها، اونقد دپرس میشه که حتی دوست نداره تدوین رو شروع کنه... ولی من بهتون میگم، راشها مقدمه ی نتیجه ای هست که بعد از مرحله ی تدوین، شمای تدوینگر رو هم متحیر خواهد کرد...

 

22- شورت کات ها رو یاد بگیرید و حفظ کنید. اغلب شورت کات های ایدیوس رو می تونید یا با کلیک راست روی ابزار مورد نظرتون یا صرفا با قرار دادن موس روی اون و حرکت ندادن موس برای چند لحظه، ببینید. سیستم به صورت اتوماتیک به شما شورت کات ها رو نشون میده.

سعی کنید از کی بورد خیلی استفاده کنید. اگه یهو دیدید که شرت کاتی عمل نمیکنه، نگران نباشید. با یه بار بستن و باز کردن مجدد برنامه، مشکل حل میشه.


شکور

نظرات 6 + ارسال نظر
محسن قدکساز پنج‌شنبه 4 مهر 1392 ساعت 09:24

18 - مرحله ی حوصله سر بر
19 - لذت تدوین به همینشه
بقیه هم که "بله"

حق طلب پنج‌شنبه 4 مهر 1392 ساعت 10:07

عالییییی. راش خام چی بود ؟اطلاعاتی که روش کار نشده؟

به حق طلب پنج‌شنبه 4 مهر 1392 ساعت 12:23

عبارت «راش خام» یه طواریی حشوه
علت حشو بودن این عبارت اینه که معنی خود راش، یعنی فیلم خام
یعنی فیلمی که هنوز نه تدوین و نه جلوه های ویژه روش کار نشده
پس بایدصرفا از کلمه «راش» استفاده میکردم
شکور

مسعود زرگر پنج‌شنبه 4 مهر 1392 ساعت 12:27

حاجی ،جان من کارگاه تدوین رو حضوری برگزار کن این جوری فایده نداره!
مثل این که ریاضی رو از رو بخونی و دست به قلم نشی!!

قبلا که گفتم. البته که حضوری هم نیازه. این چیزهایی که اینجا می نویسم، مکملی بر اون کارگاه حضوریه نه اینکه با این پست ها، اون کارگاه دیگه نیاز نباشه.
ایشالا وقتم کمی آزاد بشه انجام میدم.
یه نیگاه به برنامه ی زندگی...نه اصلا، یه نگاه به برنامه ی کانونی من بنداز:
تدوین مجدد مستند برای خ جهانی
تدوین فیلم خودم
اصلاح فراموشی
کلا اکران فراموشی
من همین الان با اینا درگیرم... وقتی نمی مونه برای کارگاه
مرد که گریه نمیکنه! گفتم سبیلت رو نزن گوش ندادی.
شکور

به عباس شکوری پنج‌شنبه 4 مهر 1392 ساعت 16:01

حاجی واقفم به گرفتاریهایت...!
گفتم که سرت خلوت شد ، تو اولویت باشه.
زرگرم

توفیقی جمعه 5 مهر 1392 ساعت 18:46

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد