کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

درس های فیلمسازی اصغر فرهادی

مهمترین عنصر در دینامیک کردن یک پلان قصه است. 

  یعنی دینامیک اصلی از قصه می آید. یعنی شما یک پلانی از روبرو در یک محیط خالی از یک نفر می گیرید که نشسته و به دوربین نگاه می¬کند. بر اساس آن چیزی که تا به حال گفتیم این پلان خنثی است و انرژی خاصی ندارد. اما فرض کنید این پلان مربوط به شخصی است که قرار است اعدام شود و منتظر نشسته تا او را ببرند و اعدام کنند و شما هم این موضوع را می دانید. با این شرایط همین پلان خنثی از نظر بصری دینامیک بسیار بسیار بالایی دارد. پس مهمترین انرژی و دینامیک از قصه می آید.
- نکته دوم ایجاد کننده دینامیک حرکت است. اینکه شخصیت شما در حینی که پلان می گیرید یک حرکت قابل دیدن و تأثیرگذار انجام بدهد. این هم دینامیک بالایی دارد. منظور از حرکت هم فقط حرکت خود بازیگر نیست وقتی شما بر روی عرشه کشتی هستید و بک راندتان عوض می‌شود آن هم حرکت به حساب می آید. یا وقتی شما سوار ماشین هستید و بک راندتان حرکت می کند انرژی پلان بیشتر است.
اما همه اینها که گفتم باز هم در شرایط خاص می تواند تغییر کند. مثلاً در فیلم درباره اِلی آنجایی که سپیده می گوید این آدمی که دارد می آید برادر اِلی نیست و نامزدش است یکی از نقاط اوج فیلم است و جایی است که بخشی از شخصیت اِلی فاش می شود. شما می بینید با اینکه این پلان ها مهم است و آنها هم توی ماشین نشسته اند اما ماشین ایستاده. در صورتی که با این تعریفی که من کردم برای انرژی دادن به این پلان باید ماشین حرکت می کرد. اما من می خواستم این انرژی خیلی رو و واضح نباشد برای همین رفتم یک زمین فوتبال پیدا کردم که آدم های مختلف داشتند بازی می کردند و بک راند صحبت اینها که صحبت مهمی هم هست هیاهیوی فوتبال است. یک طرف زمین فوتبال است و یک طرف خیابانی که ماشین ها رد می شوند و سعی کردم در بک راند انرژی ایجاد کنم. جدا از این ها از صدا هم کمک گرفتم یعنی وقتی اینها با هم حرف می زنند یک عده ای رد می-شوند و فریاد می زنند مثل فریادی که آنها در ابتدای فیلم در تونل می زدند.

نظرات 9 + ارسال نظر
سبا حق طلب چهارشنبه 13 شهریور 1392 ساعت 20:57

سارا حنانی پنج‌شنبه 14 شهریور 1392 ساعت 01:17

من واقعا از این سری پست هایی که میذارید لذت میبرم
خیلی برام جالبه
مرسی

اشکان پنج‌شنبه 14 شهریور 1392 ساعت 01:42

محسن جان بسیار عالی...خاطرات گوش دادن به صدای خفن فرهادی در کلاسهای کارنامه زنده شد برایم...فقط آن بک گراند است...معنی ش را هم که همه می دانند دیگر...پس زمینه

فایل صوتی ش البته...اشکانم

بشیری پنج‌شنبه 14 شهریور 1392 ساعت 13:05

منم با خانوم حنانی به شدت موافقم...
واقعا این پست ها برام جالب انگیزن...

رادم پنج‌شنبه 14 شهریور 1392 ساعت 13:11

ای ملعون!
آخه برچسب، دینامیک...؟؟؟

سارا حق طلب پنج‌شنبه 14 شهریور 1392 ساعت 19:59

خیلی هم خوب

به به سارا خانوم!
راه گم کردی آیا؟

جهان

پرنیان فلاح پنج‌شنبه 14 شهریور 1392 ساعت 23:57

دست شما درد نکنه.خیلی خوب بود.

ترابی جمعه 15 شهریور 1392 ساعت 17:41

شکور دوشنبه 18 شهریور 1392 ساعت 02:28

صدآفرین با این پست ها

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد