کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

انتقال تجربه / کارگاه مجازی-تجربی فیلمسازی دانشجویی/1

- من چیز خاصی بلد نیستم ولی با این حال ازونجا که دوستانی در پست های قبلی گفتن که شاید تجربیاتم به درد بخوره، این نکات رو می نویسم...

- من فقط قصدم به اشتراک گذاشتن اطلاعاتیه که بهش رسیدم

- در صورت اشتباه بودن اطلاعات حتما تذکر بدید و در صورتی که شما هم به نتایج من رسیده اید، تاکید کنید. همچنین نواقص رو اصلاح کنید:


 

 

1- تا جای ممکن به هیچ یک از عوامل خود اعتماد نکنید... علتش اینه که هرچقد هم که توضیح داده باشید بازم شاید یه نکته ای در انتقال درست منتقل نشده باشه برا همین عواملتون چیزی به شما بدن که شما نمیخواستید یا طور دیگه میخواستید

 

2- در صورتی که صدا و تصویر رو جدا میگیرد، کلاکت صوتی فراموش نشه. در غیر این صورت تدوینگر به خاک سیه خواهد نشست

 

3- در صورتی که صدا رو با دوربین دیگه ای میگیرید، کلاکت تصویری برای جفت دوربین ها فراموش نشه. به این صورت کار تدوین گر راحت تر خواهد شد

 

4- قابلیت های تدوینگر خود را بشناسید و متناسب با قابلیت او، در مرحله ی فیلمبرداری عمل کنید. به طور مثال ازونجایی که من خودم تدوین میکنم و قابلیت های علی محیط در حیطه ی جلوه های ویژه رو می شناسم، تو حین فیلمبرداری در صورت کم اومدن وقت، اول از همه قید بازیگردانی، بعد کلاکت،‌ بعد قید نور بعد کل مسئولیت های منشی صحنه و در آخر قید صدا رو می زنم

 

5- در صورتی که شلخته فیلمبرداری می کنید، سعی کنید تدوینگر در حین فیلمبرداری حضور داشته باشه تا بدونه که قراره با چه راش هایی برخورد کنه...

 

6- اهمیت مرحله ی تدوین برای فیلم هایی با سکانس ها و پلان های زیاد،‌ به قدری بالاست که من همیشه بر اساس تدوین، مرحله ی فیلمبرداری رو انجام میدم. یادتون نره که تدوینگر، کارگردان دوم فیلمه.

 

7- در کارگردانی قاطع باشید. فراموش نکنید که شما باید فیلم رو در زمان مشخص شده فیلمبرداری کنید و هیچ فرد دیگری این مسئولیت را ندارد بنابراین در مقابل خواست عوامل مبنی بر صرف زمان برای بهتر کردن فیلم، ظالمانه تصمیم بگیرید.

 

8- خونسرد باشید ولی نه اونقد که فکر کنن پروژه براتون بی اهمیته.

 

9- به تجربه به این نتیجه رسیده ام که درمورد ما بچه هایی که به امکانات خفن نرسیده ایم، فیلم در مورد دوربین رو دست بودن یا رو پایه بودن باید تابع ضرب المثل «یا رومی رومی یا زنگی زنگ» باشه یعنی یا کل فیلم رو دست یا کل فیلم رو پایه. مگه در تدوین خیلی خیلی خیلی با ذوق و سلیقه کار کنید که بتونید دوربین رو دست و دوربین ثابت رو خیلی خوب و با هارمونی کنار هم بذارید.

 

10- مرحله ی فیلمبرداری، لذت بخش ترین مرحله ی تولید فیلم است. مواظب باشید لذتی که در حین فیلمبرداری می برید، شما رو از این موضوع که قراره مواد خام درست و درمونی برای مرحله ی تدوین تولید کنید غافل نکنه. این یکی از تجربیات ناجور منه که سر فیلمبرداری گاهی اونقد همه چیز گل و بلبل میشه که آدم احساس کارگردان بودن! بهش دست میده. اونقد که یادش میره که تدوینگر، جادوگر نیست و اگه حواسمون به فیلمبرداری نباشه، یه فاجعه انتظارمون رو میکشه

نظرات 7 + ارسال نظر
توفیقی یکشنبه 10 شهریور 1392 ساعت 21:26

چقدر این پست خوب بود!
کاش خیلی زودتر از اینا،این کارو میکردین...
خیلی خوب بود.
سند کتبی انتقال تجربه فیلمسازی که خیلی به کار کانونی ها میاد،حتی آیندگانی که الان نیستند...
چیزایی که به سختی و با تجربه بدست میاد،مثل حرف آقای قدکساز تو پست تدوین...
وای آقای شکوری،شما چقد بچه دارین!

محسن قدکساز یکشنبه 10 شهریور 1392 ساعت 21:36

1 -
2 - یه کم زیر دیپلم تر میشه توضیح بدید!؟
3 - فکر کنم اگه سوال بالا رو جواب بدید سوالی برای این یکی نداشته باشم!

در کل خیلی خوب بود! مرسی!

سلیمیان یکشنبه 10 شهریور 1392 ساعت 22:14

به قرص هایی که عوامل هم بهتون میدن اعتماد نکنید

پرنیان فلاح یکشنبه 10 شهریور 1392 ساعت 23:29

خیلی عالی و خوب بود ولی خب چون من هیچکدوم از اینارو ندیدم یک کم فهمیدنش سخته.ولی خب اگه ی چندباری ببینم بهتر میتونم بفهمم
بازم مرسی

به قدکساز دوشنبه 11 شهریور 1392 ساعت 00:59

منظور از کلاکت صوتی:
یعنی وقتی منشی صحنه کلاکت رو برای دوربین بالا میگیره، اطلاعات کلاکت رو برای میکروفون هم بخونه

کلاکت تصویری برای دو دوربین: یعنی منشی صحنه کلاکت رو برای هر جفت دوربین ها بالا بگیره و به یکی اکتفا نکنه و برای یکی دیگه صرفا اطلاعاتش رو بخونه به خیال اینکه دوربین دوم فقط برای صوته

شکور

رضا ی.د دوشنبه 11 شهریور 1392 ساعت 02:43

من یه سوال برام پیش اومده موقع فیلمبرداری کارگردان بایدباشه یانه؟اگه آره چرا سر صحنه ی کشتن مرغ مقلد کارگردان نبود؟اینو زرگر میخواست بپرسه من پرسیدم

والا معمولا کارگردان سر صحنه باس باشه. من هم خودم تعجب کردم که کارگردانمون نیومده بود. خلاصه که هنوز در حیرتم.
اونم ایزدی بود باز قاطی کردی
شکور

توفیقی دوشنبه 11 شهریور 1392 ساعت 11:41

تو کلاس تدوین گفتن اگه میخوایید فیلمی رو تدوین کنین،سعی کنین سر فیلمبرداری حاضر نشید یا وقتی تدوین میکنید،کارگردان کنار دستتون ننشسته باشه. چون امکان داره برای گرفتن یه سکانس،زحمت خیییلی زیادی کشیده شده باشه اما تو تدوین، این سکانس بجا نباشه.یعنی از نظر تدوینگر اهمیت زیادی نداشته باشه. اونجاست که کارگردان میگه حالا این سکانس هم بذار؛ واسه این یکی که خیلی زحمت کشیدیم،اینو بذار...
اولش که شنیدم تدوینگر،کارگردان دومه،یاد شما افتادم که حتما کارتون راحت تره ،اما با فهمیدن این توضیحات ،کمی شک کردم.تا حالا با این موضوع مشکلی نداشتین؟

فکر میکنم حضورم در پروژه اخیرتو فهمیدن این پست ،تاثیر زیادی داشت.

در سینمای حرفه ای کاملا این جا افتاده که ذهن تدوینگر و کارگردان باید از هم جدا باشه و تحت تاثیر هم نباشن... اونقد این مسئله مهم هست که میگن خیلی اشتباهه یه کارگردان فیلم خودش رو تدوین کنه... البته همچنان کارگردان هست که تصمیم گیرنده اس ولی کارگردان ها هم میدونن که نباس اختیار تدوینگر رو بگیرن وگرنه خودشون ضرر میکنن...
ولی این پستهایی که من میذارم برای سینمای حرفه ای نیست که
میگم تدوینگر تو فیلمبرداری باشه برا اینکه حرفه ای فیلمبرداری نمیشه و اگه نبینه که کدوم پلان کجا گرفته شده، سر تدوین گرگیجه میگیره...
تو فیلمبرداری حرفه ای اونقد پلان ها با شناسنامه به تدوینگر داده میشه که تدوینگر مشکلی با نظم پلان ها نداره برا همین سریعا میرن سراغ سینک زدن

درمورد خودم هم باس بگم که بسیار از اینکه تدوینگر فیلم خودم بوده ام ضربه دیده ام ولی در عین حال ازونجایی که بر اساس تدوین این فیلم ها رو میسازم، بدون اینکه خودم تدوینگر و کارگردان باشم هم نمیشد که ساخته بشه
ولی سعی کرده ام که بهتر بشم با تکرار جمله ی :
در تدوین باید بی رحم بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد