کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کارگاه مجازی - تجربی تدوین / 1

- من چیز خاصی بلد نیستم ولی با این حال ازونجا که 6 نفر گفتن که شاید تجربیاتم به درد بخوره، این نکات رو می نویسم...

- من فقط قصدم به اشتراک گذاشتن اطلاعاتیه که بهش رسیدم

- در صورت اشتباه بودن اطلاعات حتما تذکر بدید و در صورتی که شما هم به نتایج من رسیده اید، تاکید کنید. همچنین نواقص رو اصلاح کنید:

 

 

1- نظم اولین قانون تدوینه. اگه در مرتب کردن پلان ها به این قانون اهمیت ندید،‌ مرحله ی تدوین یا به شدت طولانی میشه یا اینکه حتی ممکنه به بن بست بخوره... اهمیت این قضیه در مورد فیلم هایی با پلان های زیاد اونهم بدون منشی صحنه بسیار بیشتره

2- پیش از چیدمان پلان ها در هارد کامپیوتر، تدوین رو شروع نکنید.

3- به شکلی تدوین کنید که سبک شماست. تا هر وقت به سراغ ادامه ی تدوین برگشتید یا میخواستید اصلاحی انجام دهید، گیج نشید. این رو من در کارهای علی محیط هم می بینم.

4- به انگلیسی بودن نام فایل ها دقت کنید. نرم افزارهایی مثل ایدیوس رفتار عجیبی دارن. بعضی از فرمت های فیلم ها رو با نام فارسی می پذیرن ولی بعضی دیگه رو با نام فارسی نمی پذیرن پس خیال خودتون رو راحت کنید و تمام پروژه رو در هر نقطه ای که هست با حروف انگلیسی نامگذاری کنید.

5- یکی از هولناک ترین قسمت های تدوین، انتخاب موسیقیه. اونقد مهمه که من همیشه یا در حین تدوین و یا پیش از تدوین این کار رو انجام میدم. من حتی گاهی بر اساس موسیقی های انتخاب شده تدوین میکنم.

6- به قابلیت سکانس بندی در ایدیوس به شدت توجه کنید(shift+ctrl+n). این قابلیت امکان این رو به تدوین گر میده که بتونه فیلم های بلند و پیچیده رو بدون اینکه پیر بشه تدوین کنه.

7- فراموش نکنید که در ابتدا mode در صفحه ی شما خاموش باشد وگرنه بعد از دو روز تدوین متوجه میشید که همه چیز از ابتدا به هم ریخته. یادمه تقوی فقید سر تدوین ریجکت اونقد بنده خدا درگیر شده بود که برای فیلم مجبور شده بود ده تا لاین رو روی هم کار کنه. در avid این موضوع به صورت مود قرمز یا زرد می باشد ولی در ایدیوس خاموش یا روشن کردن مود است.

8- میخواستم کاست مربوط به صوت فیلم رو با ایدیوس کپچر کنم. هرکاری کردم نشد!!! خیلی عجب بود چون قبلا راحت این کارو انجام میدادم. بعدا از مهدی رسولی فهمیدم بازم به شکل مسخره ای، امکان کپچر با کابل 1394 توسط ورژن های بالای 5 ایدیوس وجود نداره پس اگه نتونستید با ایدیوس کپچر 1394 بکنید، وحشت نکنید. مجبورید از ورژن5 به پایین استفاده کنید که مثکه همزمان قابل نصب با ورژن های بالاتر هم هست. همچنین در کل میتونید با برنامه های دیگه کپچر رو انجام بدید. من نهایتا با nero انجام دادم

9- وقتی میخواید تدوین رو انجام بدید، قبل از هرکاری، یادتون نره که باید اطلاعات صفحه ی پرونده ی ایدیوستون رو دقیق انتخاب کنید. فکر نکنید یه چیز دکوریه. این مسئله خیلی مهمه. ممکنه بعضی از اطلاعات پیج برنامه رو بعدا نتونید تغییر بدید و تمام پروژه تون به فنا بره.

در این رابطه فراموش نکنید که سایز تصویر رو منطبق بر سایز راش ها کنید. چنانچه راش ها سایز های متفاوتی داشتن مثلا یکی 1280 به 720 بود و یکی دیگه 1920 به 1080، برای انتخاب سایز کار برنامه تون قواعدی وجود داره (کاملا مسئله تجربیه پس اگه قواعد درست تری داشتید به من هم بگید): اگه راشها به یه نسبت هستن، به نظر میرسه که باید سایز کوچکتر رو انتخاب کنید

ولی اگه راشهای سایز کوچک تر، خیلی کمن، نیازی نیست.

اگه مسئله ی کیفیت هم خیلی مطرح نیست و همچنین در تدوین نیازی به بزرگنمایی ندارید، میتونید یه سایز میانگین برای پروژه انتخاب کنید.


شکور

نظرات 5 + ارسال نظر
محسن قدکساز جمعه 8 شهریور 1392 ساعت 23:40

حاجی خیلی خوب بود! میدونم موهاتو زیر باکس تدوین سفید کردی بعد که اومدی بکشیشون بیرون جامونده همون زیر، منظورم اینه که میدونم اینا تجربیاتیه که مثل بچه‌هات میمونن واست، کلّی سال اینارو جمع کردی! دمت گرم!
فقط یه سوال : مود چیه؟ به کجای ایدیوس میگن مود اصن؟

مود همون چیزیه که اگه فعال باشه، با پاک کردن یه فایل در تایم لاین، به اندازه ی اون فایل, فایل های بعدی میان عقب و برنامه اجازه نمیده که جای فایل حذف شده، خالی بمونه
و اگه خاموشش کنی، با حذف یک فایل در تایم لاین، فایل های بعدی عقب نمیان و سرجاشون می مونن...
جاش هم بالای تایم لاین سمت چپ مانیتوره
شورت کاتش R هست
و عبارتی که مشخصش میکنه هست: SET RIPPLE MODE
شکور
-------------------------------------
حاجی دمت گرم! بسیار مستفیض شدیم!
قدکساز

توفیقی شنبه 9 شهریور 1392 ساعت 00:33

سپاس!
کاملا قابل فهم بود.
نکات کلی و اساسی
فقط مورد 8 رو نفهمیدم .
mode رو هم از توضیح به آقای قدکساز متوجه شدم.

تا جایی که من میدونم تمام برنامه های تدوین، ابزاری برای کپچر کردن هم دارن.
کپچر کردن یعنی تبدیل نوارهای کاست به فایل های کامیپوتری... مثلا اگه فیلم روی نوار مینی دی وی ضبط شده باید به یه فایل کامپیوتری تبدیل بشه تا بشه تو برنامه های کامپیوتری روش کار کرد.
ما صدای فیلم کشتن مرغ مقلد رو با دوربین کانون گرفتیم که روی کاست مینی دی وی ضبط میکنه. ایدیوس هم قابلیت کپچر داره.
یکی از انواع کارت های کپچر، کارتی ملقب به 1394 هست که خیلی متداوله و کارت کپچرش با دوربین MD10000 به کانون داده شده بود. الان خیلی از کیس ها خودشون این ورودی رو دارن.
خلاصه که با اینکه من در گذشته با ایدیوس کپچر کرده بودم، این بار نتونستم و متوجه شدم علتش اینه که ورژن های بالای ایدیوس کپچر از طریق 1394 رو دیگه پشتیبانی نمی کنن
شکور

سعید ایزدی شنبه 9 شهریور 1392 ساعت 01:13 http://kafankhafan.blogfa.com

بسیار عالی.
بسیار تشکر.

سبا حق طلب شنبه 9 شهریور 1392 ساعت 10:11

پرنیان فلاح شنبه 9 شهریور 1392 ساعت 23:31

بسیار بسیار بسیار عالی و بسیار بسیار بسیار ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد