کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

یک تنوع به مناسبت عید فطر . . .

به مناسبت عیدفطر این عید سعید باستانی در حالی که برای شما آرزوی سلامتی و پیروزی دارم توجه شما را به ادامه این مطلب جلب می کنم . . . 

 


اسامی زیر را بخوانید...



بیوه‌های خندان (۱۳۴۰)

قربون خودم (۱۳۴۱)

خانم عوضی گرفتین (۱۳۴۰)

علی واکسی (۱۳۴۰)

خشم کولی (۱۳۴۷)

جیب بر خوشگله (۱۳۴۸)

خوشگل خوشگلا (۱۳۴۴)

شوفر خوشگله (۱۳۵۰)

شمسی پهلوان (۱۳۴۵)

بابا خالدار (۱۳۵۴)

این دست کجه (۱۳۵۳)

گذر اکبر (۱۳۵۱)

میرم بابا بخرم (۱۳۵۳)

شوخی نکن دلخور می شم (۱۳۴۵)

شوهرجونم عاشق شده (۱۳۵۵)

شوهر پاستوریزه (۱۳۵۰)

اشک رقاصه (۱۳۵۶) 

مادرجونم عاشق شده (۱۳۵۵) 

مصطفی لُره (۱۳۵۲) 

عزیز قرقی (۱۳۵۰) 

فقط آقامهدی می تونه (۱۳۵۶) 

...


اینها اسامی چندتا از فیلمهای ایرانی ست که قبل از انقلاب ساخته و اکران شده اند که به"فیلمفارسی"مشهور شده اند . . .

سینمایی که قبل از انقلاب طرفداران فراوانی داشت و به شکلی چرخ سینما و سینماگرها با همین گونه فیلم می چرخید . . .

که خیلی هاشان داستان هایی شبیه هم دارند... که بیشتر آنها با پایان شیرین به پایان می رسند...


به نظرم کانون باید یه نگاه به مقوله فیلمفارسی و فیلم های سینمای قبل از انقلاب ایران داشته باشه...جای بحث زیادی داره . . .

اگه بخواهیم تک بعدی به این قضیه نگاه کنیم ساده به نظر میاد . . .اما واقعا جای ساعت ها بحث و تبادل نظر داره . . .که امیدوارم فرصت بشه توی کانون راجع به این قضیه وقت در نظر بگیریم...

بعنوان حُسن ختام یک نمونه از خلاصه داستان فیلمهای آنزمان را برای شما نقل می کنم



شیر تو شیر(1351)


کبری (فخری خوروش)، که پس از دوبار ازدواج ناکام به خانه ی برادرش بازگشته، به عقد رجبعلی صفری (پرویز کاردان) درمی آید. کبری همان شب اول ازدواج رجبعلی را از خانه می راند و رجبعلی به شهر دیگری می گریزد و در مؤسسه ای مشغول کار می شود. همسر (نادره) رئیس مؤسسه (علی محزون) دختر خواهرش میترا (فرشته جنابی) را به عقد رجبعلی درمی آورد. ازدواج رجبعلی با میترا، که از شوهر سابقش دو بچه دارد، دیری نمی پاید. رجبعلی به خانه ای کرایه ای نقل مکان می کند که در آن دختری به نام زلیخا با برادرش داش احمد (یدالله شیراندامی)، که جاهل محل است، زندگی می کنند. رجبعلی با زلیخا که قبلاً شوهر دیگری داشته است پاس سفره ی عقد می نشیند. وقتی زن های رجبعلی از وجود هم با خبر می شوند به جان رجبعلی می افتند. او در حال فرار وارد خانه ای می شود که دختری دم بخت دارد، و با وارد شدن رجبعلی برادرش را خبر می کند که برای دخترش خواستگار آمده است...


(در ضمن عید فطر هم مبارک!)

نظرات 9 + ارسال نظر
سبا حق طلب چهارشنبه 16 مرداد 1392 ساعت 12:46

پرنیان فلاح چهارشنبه 16 مرداد 1392 ساعت 16:32

ماشاالله این رجبعلی چه خوش اشتها بوده
دستتون درد نکنه آقای رسولی.خیلی فکر جالبیه

شکور چهارشنبه 16 مرداد 1392 ساعت 18:27

milad چهارشنبه 16 مرداد 1392 ساعت 19:29

mehdi jon age in filmaro dari ie rooz biar berizim harde kanoon bacheha estefade konan

ترابی چهارشنبه 16 مرداد 1392 ساعت 21:46

خاقانی چهارشنبه 16 مرداد 1392 ساعت 23:01

فیلمفارسی ها تماشاچی زیاد داشتند و تقریبا از اول شکل گیری سینمای ایران تا خود سال انقلاب ساخته می شدن. همین نشون می ده که در تاریخ سینمای ایران مهم بودن. من کاری به کیفیت این فیلما ندارم اما استقبال زیاد نشون میده که مردم بهشون علاقه داشتن و دارن.حتی همین الان خیلی ها چند بار چند بار سی دی این فیلما رو نگاه می کنن. اگه فیلمفارسی ها به اصطلاح "بی کلاس" هستن معلوم میشه بیشتر مردم همین فیلمای بی کلاسو می پسندن و نمیشه حذفشون کرد.حالا این که به فیلمفارسی بد و بیراه می گن فقط مال ظاهره. مثل فیلمای گلزار که همه دیدن، مثل آهنگای عباس قادری که نود درصد مردم از حفظن ولی اگه ازشون بپرسی میگن اصلا نمی شناسنش! (بازم می گم بیشتر مردم نه همه)
موافقم. جای بحث داره.

رضا ی.د پنج‌شنبه 17 مرداد 1392 ساعت 01:40

1آیا باپیروزی انقلاب بساط فیلم فارسی بسته شد؟نه دلایلش به فرم ومحتوا وداستان فیلمای فارسی برمیگرده که دودهه ی شصت حتی به شدت روی فیلمهای پرطرفدار دفاع مقدس در اون دهه هم تاثیرگذار بوده مثل لانه یا آشیانه ی عقاب ها که به جای قهرمانان چاقوبه دست دهه های قبل باتوجه به زمانه وذاءقه ی مخاطب یک سری از کاماندوهای ارتش جایگزین میشن وآدم بده ی داشتان هم عراقی ها.. یا حتی خیلی جلوتراز این حرف ها بسیاری ازاین فیلمهای کمدی والبته به ظاهرکمدی دهه های 70و80هم با الگوهای بسیار مشابه ونزدیک به فیلمفارسی ساخته شدن پس میشه نتیجه گرفت سینمای فیلمفارسی بین وساز هنوز نمرده است ویا میشه به نقش پر رنگ شبکه ی من وتو1 در اشاعه ی فرهنگ شاه گرایی(محصولات فرهنگی زمان محمدرضاپهلوی)اشاره کرد که با برنامه هایی مثل تونل زمان وپخش فیلم ها ومراسمات قدیمی سعی در گل وبلبل جلوه دادن اون دوران وکاملا سیاه نشون دادن الان داره وفیلمفارسی هم به عنوان ابزاربسبار موثرداره استفاده میشه والبته نباید علاقه ی مردم روهم نادیده گرفت که اگه نبود شاید فیلمفارسی درزمان خودش زمین خورده بود....

سعید ایزدی پنج‌شنبه 17 مرداد 1392 ساعت 10:42 http://kafankhafan.blogfa.com

من موافقم جای صحبت داره .

به نظر من توی زمان حال دیدن فیلم فارسی دلیلش علاقه نیست. بشتر یه احساس نوستالژی داره دیدنشون. یعنی این الان دیگه ذائقه مردم نیست. و ذائقه کاملا عوض شده.

من قبول دارم که در این زمان فیلم فارسی وجود داره. مخصوصا در این دو سه سال اخیر که خیلی از فیلم هایی که اکران می شد دست کمی از فیلم فارسی نداشت. ولی فکر کنم دیگه واقعا زمانشون تموم شده. یعنی دیگه فیلم هایی با مضامین سخیف فروش زیادی ندارند و معمولا با شکست مواجه می شند. و برعکس فیلم های با درجه کیفی بالا فروششون زیاد شده.

محمد گلخندان پنج‌شنبه 17 مرداد 1392 ساعت 14:23

این مسخره بازیا چیه ؟
آخرِ عمری همینمون مونده بیایم داستان فیلم فارسی بنویسیم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد