کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

حدس گذشته فرهادی(نوشته محمد گلخندان)

 تجربه دیدن گذشته , فیلم جدید فرهادی برای من نو و بدیع نبود...
 

 تجربه دیدن گذشته , فیلم جدید فرهادی برای من نو و بدیع نبود .المان های تکراری سینمای فرهادی را داشت , همان المان هایی که با داستان یک شهر شروع شد و تا این فیلم ادامه یافته است . از طرفی فیلم دقیقه 30 تمام میشود و تمام ادامه فیلم کش آوردن همان موضوع است . فیلم به شدت شبیه یک مستند است که کنجکاوی شخصیت ها در مورد یک خودکشی نمایش می دهد و تمرکز شخصیت و یا داستان کاملی ندارد و یک موقعیت است که یه شدت و دقت خاصی به جزییات پرداخته شده است . ولی نکات جذاب قابل توجه هم دارد .

1.همان طور که نام فیلم بیان میکند (گذشته) تماشاگر را به این مجادله میکشاند که در مورد گذشته این شخصیت ها کنجکاو شود , گذشته سمیر , همسر سمیر , لوسی , شوهر اول (نام شخصیت بژو را فراموش کردم ) , فوآد , ... به همه این گذشته ها با قطعیت و بدون شک پاسخ داده میشود . مثلا در ابتدای فیلم این سوال برای ما پیش می آید که لوسی فرزند احمد است ؟؟ یا مثلا مشکل سمیر و زنش چه بوده که زنش خودکشی کرده . به تمام این سوالات فیلم پاسخ میگوید . ولی جالب ترین گذشته در مورد شخصیت احمد (با بازی علی مصفا) است که هیچ قطعیت در مورد گذشته او نیست , فقط دلیل افسردگی اش را میدانیم . همین جالب ترین نکته در مورد فیلم برای من بود که گذشته احمد را باید حدس می زدم و حدس هیچ کس هم درست نیست .

2.اصغر فرهادی در شخصیت پردازی های پست مدرن بسیار تواناست , نمونه خوب آن هم همین جاست . وضعیت پسامدرن یعنی اینکه تقصیر را گردن هیچ کس نمیشه انداخت و از طرفی همه مقصر هستند ؟!! شفاف تر یعنی همه فکر میکنند که کار درست را انجام میدهند , قصدشان خیر و بهتر شدن اوضاع است ولی فقط دارند اوضاع را بدتر میکنند . یکی دیگر از نمونه های خوب تعریف شخصیت های پسامدرن فیلم ملکه است .

نظرات 6 + ارسال نظر
شکور سه‌شنبه 4 تیر 1392 ساعت 17:06

آفرین به گلی!
داری نقد می نویسی و می نویسی
آورین

سلیمه رحیمی سه‌شنبه 4 تیر 1392 ساعت 20:34

من متوجه نشدم، علت افسردگی احمد چی بود؟

به سلیمه رحمیمی چهارشنبه 5 تیر 1392 ساعت 13:24

علت افسردگی احمد این بوده که توانایی زندگی کردن در فرانسه را نداشته و به همین دلیل به ایران برگشته بود .

شکور پنج‌شنبه 6 تیر 1392 ساعت 19:20

پیشنهاد می کنم که قسمت اعظم این پست بره در «ادامه مطلب»
شکورم

شکور پنج‌شنبه 6 تیر 1392 ساعت 22:11

من این دو پیشنهادی که برای رفتن قسمت اعظم پست به «ادامه مطلب» بود رو به مسئول وبلاگ کردم نه نویسنده ها...
قدکساز، اگه پیشنهادم رو نپذیرفتی خوب یه ندا بده بهم که بفهمم
شکورم

من گفتم یه مدت بگذره که خود نویسنده ها این کارو بکنن من تصرف نکنم بهتره!
حالا که این کارو نکردن خودم یه کاری میکنم!

قدکساز

سودابه باقری یکشنبه 9 تیر 1392 ساعت 11:28

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد