کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

عزیز برادر...

 

 

رضا مارمولک: 

بهشت که زورکی نمی شود، انقدر فشار می‌آورید که از آنطرف جهنم بیرون میزنه .

یادمه سوم راهنمایی برای اولین بار و آخرین بار؟! با فامیلمون که 15  تایی می شدیم رفتیم مارمولک رو درر فرهنگسرای نیاوران دیدیم .کیفیتش افتضاح بود وسانسشم 12 شب بود فک کنم  .نیم ساعت فیلمو از اونجایی که جذبم نکرد خوابم برد (قابل توجه آقای فرامرزی)اصلا از فیلم خوشم نیومد و از خنده مردم حرصم گرفت و از این بیشتر حرصم گرفت وقتیکه به بابام گفتم چه فیلم بیخودی بود و اون در جواب گفت :توفیلمو نفهمیدی !

گذشت و یک سال پیش دوباره فیلم رو دیدم و چقدر خوشم اومد .مخصوصا این دیالوگی که  در منبر مقابل زندانیا می گه و آدمو حسابی تحت تاثیر قرار میده :

اولن فکر نکنید که خدا شما رو فراموش کرده,شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد,اما درهای رحمت خداوند همیشه به روی شما باز است ...و این قدر به فکر راه های دررو نباشید ... !!خدا که فقط متعلق به آدم ها...ی خوب نیست.خدا، خدای آدم های خلافکار هم هست وفـقـط خــودِ خـداســت کـه بـیـن بـنـدگـانـش فـرقـی نـمـیـگـذارد,فی الواقع او: اند ِ لطافت,اند ِ‌ بخشش انـد ِ بـیـخـیـال شـدن ,انـد ِ چـشـم پـوشــی و انــد رفـاقـت اسـت ...رفــــیق خــــوب و بـــــامــرام هـــمـــه چـــیـــزش را پـــای رفـــاقــت میـــگــذارد!

این فیلم نگاهی متفاوت به روحانیت دارد بر خلاف تصور عمومی توهینی به روحانیت اصیل نمی‌کند .پرویز پرستویی در یکی از مصاحبه هایش از کسی نقل قول کرده بود که در این فیلم، روحانی که دزد نیست، دزد، روحانی است.

به نظرم این فیلم نقدی است دلسوزانه به عملکرد بعضی روحانیون متعصب. بیشتر تاکید این فیلم در داشتن گذشت و تساهل  یک روحانی می باشد.در جایی رضا مارمولک می گوید:بهشت که زورکی نمی شود، انقدر فشار می‌آورید که از آنطرف جهنم بیرون میزنه وپس از آن پسرجوان فیلم که تمایلی به حفظ قرآن نداشت  با اشتیاق به روحانی دروغین می گوید که می خواهد در مسابقه قرآن شرکت کند.درپایان مسجدی می بینیم پر از آدم و پر از شور و هیجان و زندگی گویا همه به خدا علاقه مند شده اند و خدایشان قابل دسترس شده است آنقدر که آن مرد درجشن نیمه شعبان در مسجد آواز می خواند.شوهر زورگو و لات محلِ فائزه (رعنا آزادی فر)جواب دوستان اراذل و اوباشش  که می گویند ضایع هس به مسجد برویم را اینگونه می دهد:این همون روحانیه که من پشتش نماز می خونم.

شاه دیالوگ دینی فیلم  از زبون رضا مارمولک به زندانیا :

آدمی باید اهلی شود.اهلی کردن یعنی چه؟

یعنی ایجاد علاقه کردن و این تنها راه رسیدن به خداست.

این فیلم به تمسخر روحانیت نمی‌پردازد بلکه آنان را مانند تمامی اقشار مردمی و همان طور دارای خوب و بد معرفی می‌کند. مسئولین سانسور وقت به دلیل آنکه این فیلم را مصداق توهین به خویش تلقی کردند تنها چند هفته پس از اکران عمومی در سینماها، نمایش آن را متوقف کردند.

نظرات 2 + ارسال نظر
محمدمهدی رسولی پنج‌شنبه 26 بهمن 1391 ساعت 22:46

در مجموع فیلم بسیار قالب قبول و تاثیرگذاری برای من بود.بخصوص که آخرش خیلی خوب تموم شد...

مرادپور پنج‌شنبه 26 بهمن 1391 ساعت 23:03

چه جالب! یادآوری خاطره خوبی بود...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد