کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

قاعده تصادف



قاعده تصادف - بهنام بهزادی : 

باید مثل من عاشق فیلم قبلی بهزادی (تنها دوبار زندگی می کنیم) باشید تا 2 ساعت در صف بایستید و عاقبت با یه نَمِه داد و بیداد (و 10 دقیقه بعد از شروع ، موفق بشید فیلم رو ببینید!




فیلم ویژگی های مشترکی با کار قبلی داشت البته یادم هست جایی خوانده بودم کارگردان گفته بود شاید فقط ویژگی مشترک این دو فیلم این باشه که کارگردانشان یکیست!  

ولی نشانه های دیگه هم بود...

وقتی شهرزاد از ماشین پدرش پایین می پرد و غیبش می زند، به دوستانش می گوید : بالاخره یه جایی می رود ... لیو هم هست. حتی همین نام شهرزاد!

شیوه فیلمبرداری دوربین روی دست هم از ویژگی های مشترک بود.  این شیوه در جاهایی مثل لحظه فرار بچه ها از راه پله خانه شهرزاد به انتقال حس به مخاطب (بخوانید نویسنده) کمک می کرد ولی در بعضی صحنه های دیگر به نظر من به این شیوه نیاز نبود.

نور پردازی فیلم هم خاص بود. به نظر من برای این فیلم مناسب بود.

 لحن گفتگو ها خیلی مثل حرف های خودمان بود !

انتخاب بازیگران هم مناسب بود. خصوصا همان جمع شش، هفت نفره بچه ها. شخصیت پردازی هر کارکتر با بازیگرش همخوان بود.


به نظر من ایراد اصلی که به فیلم میشود گرفت شباهتش به درباره الی است. بهزادی با "تنها دوبار ... " نشان داد که می تواند آثار متفاوتی خلق کند لااقل من انتظار داشتم صحنه های غیب شدن شهرزاد و نگرانی های دوستان و حرکت دوربین به همان شیوه مشابه روی دست، اینقدر شبیه نباشد. 

[نقد] "قطعاً گفته خواهد شد که بهزادی در ساخت فیلمش نیم نگاهی به درباره الی ساخته اصغر فرهادی داشته است. عده ای جوان در یک خانه نشان داده می شوند، با شیوه فیلمبرداری دوربین روی دست و به خاطر موضوع فیلم و نوع بحث های پایانی بازیگران، درباره الی برای مخاطب تداعی می شود. اما این به نظر من، آن گونه که خیلی ها بولدش می کنند، مساله بغرنجی نیست. مهم این است که فیلم، حرف خودش را می زند و چه اشکالی دارد اگر برای سکانس های خود، حتی زوایای دوربین و نوع چرخش ها از فیلم دیگری الهام گرفته باشد."1

این تنها ایراد فیلم بود! اگر بشود گفت ایراد


بازی ها خوب بود. امیر جعفری بازی متفاوت و خوبی ارائه کرد. 

[حاشیه] "امیر جعفری، دیگر بازیگر این فیلم در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه توانستید با دخترتان در این فیلم ارتباط برقرار کنید، گفت: تا آن اندازه که می‌توان تمام یارانه‌ام را به او ببخشم."2 


می شود گفت فیلم خوبی بود ولی می شد بهتر باشد!

"بهزادی : من در این فیلم می‌خواستم بگویم که پشت هر تصادفی یک قاعده‌ای وجود دارد."3



قاعده تصادف تا الان دو جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی بخش بین الملل را گرفته است.


این نقد را بخوانید! از نقد فارسی-شبنم سید مجیدی

اینجا بیشتر درباره فیلم بیابید! کافه سینما

________________________

نقد فارسی- شبنم سید مجیدی

2 و 3 نشست نقد و بررسی فیلم - ایلنا


نظرات 2 + ارسال نظر
سبا حق طلب چهارشنبه 25 بهمن 1391 ساعت 00:00

فیلم رو دیدم.فکرم مشغولشه

شکور یکشنبه 10 آذر 1392 ساعت 17:21

به شدت فیلم سهل ممتنعی بود
خیلی حال کردم با فیلم
حس اشکان خطیبی رو بدجور درک میکردم و همش میخواستم بزنم تو دهن اون پسره که سر به سرش می ذاشت
ولی کلا خیلی احساس بچه سوسول بودن این جوون ها بهم دست داد
...
فیلم خیلی خوبی بود. فیلمی که به ابزار بودن هنر خیلی خوب توجه کرده و خودش رو غرق اصول فیلمسازی نمیکنه و از این ابزار استفاده میکنه برای رسوندن یه سری مفاهیم
مسئله ای که بهش پرداخته بود، مسئله ی خیلی ناجوریه که تا به حال ندیده بودم کسی بهش دست بزنه
مسئله تفاوت تفکر نسل های مختلف
هرچند خوب موشکافی نشد ولی همین که یکی از اولین ها بود، جای تقدیر داره
کلی هم تو ذهن مخاطب علامت سوال میذاشت و می رفت
شکور

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد