کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

دکترین: زین الیسم (zeinolism) یا تنبل گرایی

هرچه به روزهای آخر حضورم در کانون نزدیک تر میشم، صحبت هایی که میخوام درمورد کانون بکنم، ریشه ای تر میشه...

قبل از شروع دکترین «وبلاگ زدگی و وبلاگ گریزی» ترجیح دادم به مسئله ی موضوع این دکترین بپردازم

زین الیسم ، ایده ی خطرناک و مضمومیه که توسط جامعه شناس مصری، المحمد الزین ال العابدین زاده، مطرح شد و هر روز هم داره تو کانون فیلم ، طرفدارانی پیدا میکنه

البته زیر شاخه های خاصی هم که نمیشه به عنوان مکتب عنوانشون کرد از سمت شاگردان این اندیشمند، خلق شد  

اساتید بزرگی مث مهندس باسمنج، معمار فرانسوی، و همچنین الحسین فلوح، فیزیک دان شهیر تونسی  

ایده ی اولیه ی المحمد الزین ال، در قالب یه جمله ی مختصر بیان شده که عباس شکور مترجم شهیر قرن بیست در ترجمه ی رساله ی «فی قبح المجاهده» (اثر پیچیده و ثقیل ال زین ال) به این شکل بیان کرده:  

«مهمترین علت برای شکست خوردن، تلاش کردنه پس مهمترین راه پیشگیری از شکست، دست برداشتن از تلاشه...»  

البت مفاهیم پیچیده و فلسفی کتب المحمد الزین ال، تو قالب همین یه جمله نمی گنجه و قطعا بار معنایی آنچه زین ال برای اثبات آن تلاش میکرده (که البت تلاش نمیکرده) از آنچه می بینیم، عمیق تره

زین ال در لفظ و شاگردانش در عمل، مقید به عدم تلاش برای عدم شکست بودن  

و ازنگاه این تفکر و خط فکر، در انجام تلاش های کوچکی که باید در اجازه به ادامه ی بقا انجام بشه، کاملا نگاه فرد باید «حداقلی» باشه

یعنی اگه یه نفر میتونه بدون غذا خوردن زنده بمونه، نباید از خواب بیدار بشه

اگه نمیتونه، باید سعی کنه در همون حالت خواب، غذاش رو بخوره

اگه در حالت خواب هم نمیتونه، باید نشسته بخونه

در بدترین حالت، که حتی حکم تکفیر هم در نگاه حداکثریش داده شده، ایستادن برای غذا خوردنه  

المحمد الفرامرز الرجانی ، مورخ عرب، در مطالعاتش گفته که ، حتی عده ای از طرفداران این مکتب، با خروج خویشانشون از خانه، بعد از چند روز، به خاطر عمل به این ایده، موفق به پختن یه تخم مرغ هم نشده، و بعد از یه هفته، بوی فساد نعش اونها از منزل فرد استشمام شده است  

حتی در افسانه ها گفته میشه که حسین فلوح، برای اثبات ایده ی حداقل گرایی ، سه ماه بدون غذا و فقط با یک لیوان آب، به حیات خودش ادامه داده... حتی نقل شده  که حسین فلوح در اواخر عمر خودش حتی برای دیدن اطرافش، زحمت باز کردن پلک هاش رو هم به خودش نداده و ترجیح میداده که صرفا اطراف خودش رو با صدا درک کنه چون شنیدن با گوش، نیازی به باز کردن دریچه ای مث پلک نداره و به این نحو به ایده ی حداقل گرایی نزدیک تره  

 

ازون عجیب تر اینکه مهندس باسمنج، در ایده های معماری خودش حتی به اینکه تلاش زیادی برای ایجاد چارچوب مسکن نباید رخ بده توجه ویژه ای داشته به طوری که بالاخره در 1730 میلادی طرح جنجالی زمین صاف رو به عنوان طرح پیشنهادیش برای ساخت کاخ ملکه انگلستان ارائه کرد  

المحمد الفرامرز الرجانی بیان میداره که در اسناد ملی دادگستری فرانسه سندی رو یافته که نشون میده، علت مرگ این جامعه شناس، هنرمند و معمار هم عصر پیکاسو، ارائه ی همین طرح به دربار انگلستان و خشم ملکه انگلستان، و آغاز مجدد جنگ های صد ساله ی انگلستان و فرانسه بوده و به همین علت، حکم اعدام او با گیوتین توسط لویی چهارم از دولت فرانسه صادر شد ولی تاثیری در جلوگیری از آغاز جنگ ها نداشت...  

 

هرچند نباید به این اخبار و اسناد اطمینان کامل داشت و همه ی این مصادیق رو باید با نگاه شک دید ولی اخیرا نوعی از تفکر عدم تلاش که یادآور مفاهیم مکتب زین الیسم هست در کانون فیلم دیده میشه  که باعث شد من این متن رو بنویسم

...  

 

این تفکر که «بزرگترین علت شکست، تلاشه»، یه تفکر سفسطه آمیزه شبیه همون تفکر عجیب که: «مهمترین عامل طلاق ازدواجه»

باید برای درک سفسطه آمیز بودن این جمله، به مفهوم «دلیل» توجه کرد...

«دلیل» یک مفهوم خارج از سیر طبیعیه اتفاقه

به طول مثال دلیل شکست امریکا در عملیات نجات گروگان هاش از ایران، طوفان بود نه اینکه دلیلش این بود که به این عملیات اقدام کردن

یا دلیل شکستشون، اراده کردن برای نجات گروگان هاشون نبود

اراده برای نجات گروگان ها، دلیل شکست نیست بلکه مقدمه ی خود عمله...

تمام مشکل این تفکر و مکتب در اشتباه در مفهوم همین یک کلمه نهفته یعنی کلمه ی «دلیل»

.

.

البته تنبل گرایی ای که در کانون در حال رشده، کاملا منطبق بر این دلیل آغاز نشده، بلکه دلایل دیگه ای داره

به طور مثال، المحمد الزین ال العابدین زاده، چهره ی سرشناس و مقبول و بسیار دوست داشتنی ای در اجتماع خودش بوده

نمای زیبا و با وقار این اندیشمند، باعث تقلید بدون تفکر عده ای از طرفدارانش شده

عده از طرفداران این جامعه شناس، صرف مقبولیت شخصیت او رو دلیل پذیرفتن تفکرش دونسته و از ایده های او پیروی کرده اند غافل از اینکه خوش اخلاق ترین، با مرامترین و کلا، بهترین انسان ها هم میتونن در رابطه با مفاهیم زندگی، دچار اشتباه باشن   

محمد الفین، روانشناس شهیر و هم شهری المحمد الزین، عقیده داره که او از تفکرات مغشوش روانی رنج میبرده

و درکنار تمامی ویژگی های مثبت اخلاقی و روانی، دچار نوعی وسواس فکری نسبت به هرگونه تلاش، و نوعی تمایل غیرارادی به سمت سکون بوده

حتی ادعا شده که محمد الزین، مبتلا به سندروم INACTION و ایده های او ناشی از جهت گیری مغذی او به این علت بوده است

.

به عنوان اولین مقاله و دکترین در مقایسه ی این ایده با فعلیتی که در کانون رخ میده باید در انتها بگم که باور کردن ایده ی «تلاش، مهترین دلیل شکست» باعث رکود، عدم پیشرفت، و حتی بازگشت به عقب درمورد هر موضوعی میشه

نه تنها کانون بلکه در ذات انسان هم این تفکر باعث عقب گرد میشه

افرادی که به این ایده معتقد میشن، هر روز بیش از روز قبل، لذت تنبلی رو خواهند چشید و به همین نحو بیشتر و بیشتر به این سکون اعتیاد پیدا میکنن و بالاخره حتی با ابتلا به سندرم INACTION دیده شده که حتی بدون اراده برای پیروی بیشتر از این ایده که دیگه بهش اعتیاد داشته ان، تلاشی برای بیدار شدن از خواب هم نکرده اند و به اشتباه به عنوان جسد، دفن شده اند

توضیحات روانپزشکی و پزشکی این بحث، در این مقال نمیگنجه فقط از دوستان خواهش میکنم که مقبولیت تلاش رو در مقابل تفکر سفطسه آمیز مقبولیت سکون، باور کنن...

 

 

شکور

نظرات 8 + ارسال نظر
زهرا شاه توری دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 ساعت 22:51

آقای شکوری عنوان رو باورم نمیشههی فکر میکردم اشتباه میبینم!
سوالی برام پیشومده .کیا به این مکتب احیانن گراییدن اونوقت تو کانون؟یا به نوعی الگوبرداری کردن؟
جدا از شوخی.من اعتقاد دارم همون تلاشه مهمه نتیجه مهم نیست.ازونجایی که بزرگی میفرماید بردن همه چیز نیست اما تلاش برای بردن چرا!

ازونجایی که زین ال به شدت بین هممون محبوبه، ایده هاش هم خیلی محبوب شده
این رو میبینم...هر از چند گاهی ملت جو زده میشن، و زین ال هم در خلال صحبت های درستش، صحبتی میکنه با ریشه ی تنبلی و جوونیش...و اون صحبت هاش با محبوبیت واقعیش، یه جا پذیرفته میشه...
من به خود زین اله هم گفته ام که متاسفانه چه بخواد چه نخواد هر جا که باشه، نسبت به سایرین بیشتر پتانسیل تقلید داره...زین ال یکی از منطقی ترین و تنبل ترین انسان هاییه که من دیدم
بحث اسم و این حرفا رو هم بیخیال
درضمن، تنبلی زین ال با تنبلی تقوی یا فلاح متفاوته و من به شدت متحیر موندم
به طوری که حتی در تنبل بودن یا نبودن تقوی به شک افتادم
شاید تقوی اونطور که به نظر میاد تنبل نباشه بلکه سبک صحبتش اینطور به فکرم رسونده
کلا عالمی دارن این سه تا
ولی شمام زیاد جدی نگیرید این متن رو
فقط به جمله ی آخرش دقت کنید
بگیرید این یه متن طنزه و بس
شکور

shahtori دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 ساعت 22:56

aha.man daghigh nakhoonde boodam.
(fizikdane toonesi...(

زهرا شاه توری دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 ساعت 23:03

ملومه.به غیر طنز به چی دیگه میشه گرف؟

سارا حنانی دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 ساعت 23:23


میبینم که این روزای آخری(منظورم روزای آخر این ترمه) همه به طنز روی آوردند.عــــــــــالی بود(بخش جدی نهفته در بطنش هم مدنظر قرار میدهیم)

فرامرزی دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 ساعت 23:39

خوشمان آمد.
علت مرگ معمار فرانسوی عالی بود

جهان سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1391 ساعت 06:34

سعید پشت مشهدی سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1391 ساعت 18:03

به نظر با توجه به اینکه این ماه شهریور رو زیاد تو کانون بودم خیلی هم کانون تنبل نشده فقط یه ذره جلوش گرفته شده.

کانون تنبل نشده بلکه تنبلی زین ال تحسین شده
این خطرناکه اگه تقلید بشه
شکورم

کاظم فاضلی دوشنبه 27 آذر 1391 ساعت 23:41

دوست داشتم اینو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد