ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
ازروزی که بیلی وایلدر از میان ما رفته ده سال میگذرد. در طی این ده سال هنوز هم نظرات و شوخیهای هوشمندانه وی، در محافل سینمایی نقل میشود. هنوز هم آن جمله شاهکار او در دهنمان نقش بسته که: «برای اینکه هر روز صبح از خواب بیدار شوید، باید رویایی داشته باشید». اجازه بدهید برای سالگرد درگذشت این فیلمساز بزرگ، 10 نصیحت او به فیلمنامهنویسان را با هم مرور کنیم. اینها ده نصیحت طلایی وایلدر به فیلمنامهنویسهاست که در وب سایت رسمی کامرون کرو (فیلمساز بزرگ آمریکایی که گفتگویی طولانی با وایلدر انجام داده) آمده.
1)تماشاگران دمدمی مزاج و بیوفا هستند.
2)یقه مخاطبتان را بچسبید و رهایشان نکنید.
3)یک خط ساده داستانی برای کارها و فعالیتهای بازیگر نقش اولتان در نظر بگیرید و بعد آن را گسترش دهید.
4)مقصد و هدفتان را بدانید.
5)هر چه در پنهان کردن قلهها و اهداف فیلمنامهتان ظریفتر و هوشمندانهتر و ماهرانهتر عمل کنید، فیلمنامهنویس بهتری میشوید.
6)اگر در نوشتن پرده سوم فیلمنامه به مشکل برخوردید، بدانید که مشکل اصلی در پرده اول است.
7)یک نصیحت هم از ارنست لوبیچ: به تماشاگرانتان اجازه بدهید که خودشان دو را با دو جمع کنند. آنها به خاطر این فرصتی که بهشان میدهید تا آخر عمر عاشقتان خواهند شد.
8)اگر در متنتان، صدای روی تصویر دارید (voice over) مراقب باشید که همان چیزی را توضیح ندهید که تماشاگر تا آن لحظه دیده و یا همان لحظه مشغول دیدنش است. باید نکتهای به آن چیزی که میبیند، اضافه کنید.
9)اتفاقی که در پرده دوم فیلمنامه روی میدهد، نقطه شروع و محرک پایانبندی فیلم است.
10)پرده سوم باید با ریتم و اکشن ساخته شود و ساخته شود و ساخته شود تا....همین. بی جهت دور خودتان نگردید و وقتتان را به بطالت نگذرانید.
------------------------------
منبع: کافه سینما
(برگرفته از وبسابت رسمی کامرون کرو)
Like
پیشنهاد میکنم موضوع این پست رو کارگاه فیلمنامه بذاری حاجی
نظر من رو هم تایید کن
کلا به نظرم بگرد در پست های گذشته و اونایی که موضوع های الان رو میتونن داشته باشن رو موضوع بندی جدید بکن دیگه
فکر میکنم تا اندازه ای جزو وظایفت باشه
بالاخره نظم و ترتیب پست ها ی وبلاگه دیگه
شکور-مسئول اساسنامه