کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

دکترین: سمت معاونت - راهکاری (احتمالا) عملیاتی برای انتقال تجربه

سلام

شکورم

بحثی با دبیر رخ داد درمورد سمت ها و من ایده ام رو درمورد این مسئله گفتم:

دوستان باید نگاهشون به تمام فعالیت های کانون، سیستماتیک باشه

نگاه سیستماتیک هم باید تمام جوانب کانون رو در نظر داشته باشه هم تمام جوانب گروه هایی که با ما در تعاملن و همچنین باید این نگاه در زمان هم سیال باشه و به حال محدود نباشه...از گذشته پند بگیره و به فکر آینده باشه...


باید توجه داشت که افراط با نگاه سیستماتیک خلط نشه


گاها بعضی افراط در نگاه سیستماتیک رو برای کانون مفید میدونن ولی به شخصه من افراط در هر چیزی تو کانون رو بد برای کانون مضر میدونم مگر صرفا افراط در مورد علاقه به کانون...یعنی افراط در علاقه به کانون به ضرر کانون نخواهد بود (هرچند این افراط به ضرر زندگی شخص باشه ولی به ضرر کانون نخواهد بود)

من حتی افراط در قانون گذاری رو هم برای کانون مفید نمیدونم و حتی مضر میدونم...

...

و حالا بحثی که الان دارم

نگاه من به سمت ها


بعضی سمت ها، مث سمت مدیر اجرایی، مدیر مالی پروژه ها، مسئول آرشیو، دربازکن، مسئول کانکس و نماینده روی سن های اکران های کوچیک، و البت گهگاه در موقعیت هایی سمت مدیریت وبلاگ، سمتهایی هستن که نیاز نیست بهترین افراد کانون و مناسب ترین هاشون توش مستقر بشن، و حتی میتونن محلی باشن برای کسب تجربه برای آینده

ولی بعضا سمت هایی هستن که درجه ی اهمیت و حساسیتشون به قدری بالاست که باید مناسب ترین افراد و توانا ترین هاشون تو اون سمت قرار بگیرن و جای تجربه براشون نیست بلکه باید در حین فعالیت تو اون سمت، افراد دیگه ای رو برای اون سمت تربیت کنن...


من از جمله ی این سمت های حساس، دبیری، مسئول اساسنامه و مسئول امور مالی(مدیر مالی) رو میدونم...با تغییر در جو کانون، مسئول وبلاگ هم میتونه دچار همچین حساسیتی بشه ولی در حال حاضر اینطور به نظر نمیاد...

 

در این مسیر، باید مواظب این باشیم که تجربیات سمت های تخصصی کانون فیلم و عکس، با تغییر مصداق اون سمت، بی استفاده نمونه

و باید برای این قضیه، به راهکاری فکر کرد

یه راهکار به ذهن من رسیده

 

 

این راهکار درمورد دبیر ممکن نیست ولی حداقل درمورد مسئول اساسنامه و مدیر مالی ممکن و عملیاتیه...


البت مدیر مالی، به خاطر محدودیت به شدت بالای بودجه ی کانون، هنوز نمیتونه اون مدیر مالی ایده آلی باشه که من برای خلقش تلاش کردم، ولی بعید نیست که کانون به اون نقطه هم برسه


فی الحال، پیشنهاد من اینه که برای حفظ تجربیات تخصصی کانون فیلم دست به خلق دو سمت دیگه بزنیم و اون دو سمت، معاون مسئول اساسنامه و معاون مدیر مالیه...

من پیشنهادم رو اینجا میارم تا شما روش فکر کنید، با موافقت و مخالفت و بحث بیشتر روش، باعث بهتر شدن این پیشنهاد بشید و باعث شید که بتونیم یه قدم اساسی دیگه تو مسیر قوام ساختار های کانونی کانون ایجاد کنیم...

 


پیشنهاد من اینه:


1- مدت مسئولیت مدیر مالی و مسئول اساسنامه یک ترمه...


2- هر کدام از مسئولین بالا، موظفه که تا دو هفته بعد از آغاز مسئولیتش، سه نفر رو با اولویت بندی با صلاحدید خودش و بعد از تعامل و صحبت با اون اشخاص، برای پست معاونت خودش و همچنین مسئولیت اصلی سمت مزبور در ترم بعدی(مگر مورد 5و6 رخ  بده) ، به نهاد تصمیم گیری کانون پیشنهاد بده


3- نهاد تصمیم گیری کانون موظفه که تا دوهفته بعد از پیشنهادات مسئول سمت (فعلا مسئول اساسنامه و مدیر مالی) شخص مورد نظر خودش رو انتخاب کنه


4- نهاد تصمیم گیری موظف به انتخاب معاون مسئول از بین سه گزینه ی پیشنهادی مسئول نیست...و میتونه خارج از اون سه گزینه، شخصی رو برای معاونت و...انتخاب کنه


5- شخص انتخاب شده، مسئول سمت در ترم بعدی خواهد بود مگر نهاد تصمیم گیری، با احراز صلاحیت مسئول سابق همچنین با صلاحدید های مورد نظر خودش، مسئول قبلی را در سمت خود ابقا کند


6- در صورت ابقای مسئول سابق، مسئول مجددا موظف به ارائه ی پیشنهاد برای معاون خود (مسئول ترم بعد) خواهد بود که در این صورت امکان ابقای معاون سابق در سمت معاونت (و مسئول آینده) وجود خواهد داشت


7- مسئول سمت، موظف است که معاون خود را برای ترم بعد آموزش دهد، تجربیات خود را در اختیار او قرار داده و معاون را برای انجام وظایفش در ترم بعد، آماده کند...برای محقق شدن این هدف، او موظف به تعامل با معاون همچنین انجام انواع روش ها برای رسیدن به این هدف خواهد بود از جمله انجام کارها به صورت دو نفره، مطلع نگه داشتن معاون در تمامی اعمال انجام شده توسط مسئول، در اجرای وظایف و ...


8- مسئول سمت موظف است که اگر زمانی متوجه شد که معاون شرایط و صلاحیت انجام وظایف مسئولیت خاص در پروسه ی مسئولیت آینده را از دست داده، این موضوع را به نهاد تصمیم گیری اطلاع و با صلاحدید نهاد، به انجام مجدد پروسه ی انتخاب معاون، اقدام نماید


9- معاون مسئول سمت موظف است هرگونه کاهلی مسئول در انتقال تجربه و آگاهی را پس از تذکر به مسئول و مواجهه با عدم توجه مسئول یا ادامه ی کاهلی او، به نهاد تصمیم گیری گزارش دهد


10- نکته: به هر حال باید موقعیتی ایجاد شود که علاوه بر همکاری و دوستی و هماهنگی بین این دو سمت (مسئول اصلی سمت و معاون او) این دو ناظر یکدیگر در اجرای وظایف خود باشند...

 

این یه دکترینه...روش فکرکنید

بعد از فکر و بحث وبررسی، درمقام مسئول اساسنامه، میرم برای تبدیلش به یه ماده ی قانونی از اساسنامه مون


شکور - مسئول اساسنامه

نظرات 5 + ارسال نظر
فرامرزی یکشنبه 6 فروردین 1391 ساعت 18:51

همونطور که از قبل میگفتم
اینطور سمت ها و مسئولیت ها میتونه بسیار تجربه ی مفیدی برای آینده ی مسئولانش باشه، به طوری که شخص مسئول پیش از ورود به جامعه ای با مقیاس بسیار وسیع و فضایی خشک و اداری (یا حتی غیر اداری اما مسئول پذیر)، با کسب تجربه و تمرین مسئولیت پذیری میتونه آماده حضور در یک مسئولیت بزرگتر بشه.
این بعد از مسایل کانونی رو حسابی کارامد میدونم.
تو معیار ها هم تا حد زیادی نظرم با نظرت یکیه.

سارا حنانی یکشنبه 6 فروردین 1391 ساعت 20:37

چرا این راهکار درمورد دبیر ممکن نیست؟!

چون دبیر تبلور دموکراتیک ترین حالت انتخاباتیه
ولی معاون، توسط نهاد تصمیم گیری انتخاب میشه
دبیر منطقا و وجدانا باید از طریق مجمع عمومی انتخاب بشه نه نهاد تصمیم گیری
درضمن، اعضای هر سال، دبیر خودشون رو میخوان و نباید قائل به این باشیم که از سال قبل برای سال بعد دبیر بر بگزینیم
سمت هایی مث معاون مدیر مالی و معاون مسئول اساسنامه به شکل دبیر نیستن که مطلقا نتونیم از سال پیش برای بچه های سال بعد انتخابش کنیم
ولی دبیر اینطور نیست و مهمترین مدیر کانونه که حتی طبق آیین نامه، برای هر سال در همون سال توسط نهاد تصمیم گیری باید انتخاب بشه
اگه کافی نیست من منطقش رو هم توضیح میدم

شکور

ــــــــــــــــــــــــ
درمورد اینکه از سال پیش برای سال بعد دبیر انتخاب کنیم، نظرم رو عوض کردم
یادم افتاد که اتفاقا خیلی هم خوبه که اسفند(اصلاحیه با تذکر فرامرزی: منظورم همون خرداده. سال تحصیلی و شمسی رو قاطی کردم) هر سال انتخاب کنیم
ولی نه اینکه از همون اول با دبیر سال اول، دبیر سال دوم هم انتخاب بشه
جمله ای که باید مینوشتم این بود
...
انتخاب دبیر سال تحصیلی 89-90 در انتهای سال تحصیلی 88-89 به نظرم کار بدی نیست

سارا حنانی دوشنبه 7 فروردین 1391 ساعت 13:53

خب من از یه جهت دیگه داشتم به قضیه نگاه میکردم!جنبه ی کارآموزی و انتقال تجربه و ...
نه لزوما به این معنی که همون معاون (یا برای دبیر شاید بهتر باشه گفت دستیار) سال بعد بشه دبیر!بلکه فقط از این جهت که سال بعد اگر همون دستیار خودش دبیر نشد لااقل بتونه توی اوایل کار دبیر جدید بهش کمک کنه تا نظم کاریشو پیدا کنه.
یعنی لااقل سال بعد تا یه زمانی همچنان سمت دستیار / معاون رو داشته باشه
با این وصف هم شرط لازم دستیار دبیر باید این باشه که سال آخری نباشه!

شما دارید در مورد سمتی حرف میزنید به نام «نایب دبیر»
ما این سمت رو داریم
تو آیین نامه هم هست
ولی هنوز انتخابش نکردیم

ولی طرح من کاملا با این سمت متفاوته
تو طرح من، معاون مسئول امسال، مسئول سال بعد خواهد بود
یعنی از همین امسال باید طوری معاون انتخاب و تعلیم داده بشه که صلاحیت مسئولیت در سال بعد بیشتر از قبل به دست بیاره

این قضیه درمورد دبیر کاملا منتفیه چون اساس دموکراتیک کانون رو دچار چالش میکنه
ولی درمورد دستیار یا نائب دبیری که می فرمایید باید بگم که با این هم مخالفم
سمت دبیری، سمتی نیست که بشه گفت توش انتقال اطلاعات تخصصی رخ میده
به نظر من درمورد مجرب کردن دبیر سال بعد، نباید قانونگذاری بشه بلکه اعضای کانون باید بدونن که اگه میخوان برای انتخابات سال بعد نامزد بشن، بهتره که امسال راه و رسم دبیری رو یاد بگیرن
نه اینکه ما یه قانون بذاریم و یه سری رو ملزم کنیم به یادگیری تجربیات دبیری
اگه این کارو بکنیم، یه طورایی داریم یه نفر رو تو انتخاب شدن برای دبیری سال بعد، مرجح میکنیم
و اینم درست نیست به نظر من
کسی که میخواد سال بعد دبیر بشه، خودش باید بدونه که باید تجربیات دبیرهای گذشته رو فرابگیره
و اگه خودش دست به این اقدام بزنه و شروع کنه به کسب اطلاعات، همین میشه یه پوئن مثبت که اعضای کانون باید بهش توجه کنن و به تلاشش و تجربیاتی که خودش به دست آورده، رای بدن

درضمن، سمت دبیری اونقد سمت عمیقیه که یه ترم برای مجرب شدن براش کفایت نمیکنه
به نظر من کسی میتونه کاندید دبیری کانون فیلم بشه که حداقل یک سال و نیم تو این کانون بوده باشه و با چند و چون ماوقع آشنا شده باشه...

البت خیلی روی صحبت های بالا فکر نکردم
ولی چیزی که از پیشنهاد شما به من داده میشه، چالش در انتخاب دموکراتیک دبیر سال بعده و این مهمترین دلیل من برای نظر مخالف نظر شما درمورد دستیار دبیریه

به نظر من باید نائب دبیر انتخاب کنیم که همزمان با اتمام کار دبیر، کار او هم تمام میشه...و صرفا صرفا وظیفه اش، انجام کار های معمولی دبیر و داشتن حق امضا در صورت عدم حضور دبیر و حالت فورس ماژور و تعامل با امور فرهنگیه

پیشنهادی که داشتم برای اینکه سمت دبیری با پایان دوران تحصیلی دبیر دچار چالش نشه هم اینه که به جای اینکه ما هر سال دبیر سال رو تو مهرماه انتخاب کنیم، بیایم دبیر رو تو خرداد سال قبلش انتخاب کنیم
اینطوری دیگه اگه دبیر تو خرداد ماه فارغ التحصیل شد، کانون بی دبیر نمی مونه... مخصوصا اینکه از تابستون هم دیگه استفاده میشه
از طرفی، به این صورت، یه اتفاق دیگه هم میفته، اینکه سال اولی ها از انتخاب دبیر سال خودشون محروم میشن
که به نظر من اصلا بد نیست چون اتفاقا رای سال اولی ها به خاطر تازه وارد بودن، از رای سایرین، پختگی کمتری داره
یعنی فرد با قدم گذاشتن به سال دوم حضور در دانشگاه، میتونه به دبیر مورد نظرش رای بده...
توجه داشته باشید که ما تو کانون فیلم یه بار این کارو انجام داده ایم.

شکور


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البت شاید بهتره که بیشتر فکر کنم
نمیدونم
شاید اگه بیشتر فکر کنم، راهکار شما رو راهکار خوبی بدونم
بازم شکور

فرامرزی دوشنبه 7 فروردین 1391 ساعت 18:18

به نظر من انتخاب دبیر سال آینده، در خرداد سال حاضر، اتفاق خوب و به جاییه.
چون از طرفی برای ابتدای هر سال تحصیلی وجود دبیر امری حیاتیه (به عنوان مثال برای جشن ورودی ها) و از سوی دیگه اگه قرار باشه دبیر اوایل هر سال تحصیلی انتخاب بشه، اونوقت همونطور که شکوری هم میگه ورودی های جدید شناخت خوبی نسبت به کاندیداها ندارن.
وجود نایب دبیر هم به نظرم بد نیست، همونطور که من چند وقت پیش در مورد منشی برای کانون صحبت کردم، با اوصافی که شکوری از وظایف نایب دبیر میکنه، نایب دبیر هم میتونه همون منشی ای باشه که من مد نظرم بود. درواقع منشی ای که در مواقع نبود دبیر، حق امضا هم داره.

انتخاب دبیر در اسفند هر سال؟؟؟!!!
نظر عجیبیه، کی گفت اینو؟

سال تحصیلی با سال شمسی رو قاطی کردم گفتم اسفند
سوتفاهم شد
شما هرجا اسفند دیدی، بگیر همون خرداد و هرجا فروردین دیدی، بگیر همون مهر
قربون دایی

شکورم

جهان دوشنبه 21 فروردین 1391 ساعت 23:28

از همه بهتر همین موضوع انتخاب دبیر تو خرداد هر ساله!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد