کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

و سرانجام نقد "مسعود فراستی" بر جدایی نادر از سیمین

مسعود فراستی در نقد و بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین» با اشاره به 2حفره اساسی در فیلمنامه آن گفت: «جدایی...» از فیلمفارسی بدتر است چرا که فیلمفارسی ادعایی ندارد اما فیلمی که می‌گوید مسئله اخلاقی دارد و از پس آن بر نمی‌آید، خیلی بد است.


ه گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، مسعود فراستی عصر روز گذشته در جلسه نقد و بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین» در «کافه کراسه» در مقدمه سخنان خود با بیان اینکه لازمه محتوا فرم است، گفت: بدون فرم محتوا در کار نیست و مضمون، محتوا نیست، نیت نیست، تم نیست و باید گفت محتوا چیزی نیست که تا فرم نیست.

 

* فرم یادگرفتنی نیست، زندگی کردنی است

وی با اشاره به مثالی در این باره افزود: سینما هنر فضاست و شما به اندازه‌ای که فرم داری محتوا داری و به اندازه‌ای که بلدی حرف بزنی حرفی برای گفتن داری.

فراستی ادامه داد: اینکه فیلمنامه و مضمون دینی است، هیچ ربطی به من منتقد ندارد، این مهم است که فرم گرفته باشد و از طریق این فرم محتوا تولید می‌شود و وقتی فرم محتوا ایجاد کرد فرم و محتوا یکی می‌شوند و قابل انفکاک نیست.

وی با بیان اینکه هر فیلمسازی جهان‌بینی شرقی یا غربی و ... دارد، تاکید کرد: این جهان‌بینی در نقد وجود دارد و من آن را در خودم حذف نمی‌کنم و واکنش‌های خودم را سانسور نمی‌کنم و این یعنی سلیقه و بدانید فرم یادگرفتنی نیست، زندگی کردنی است!

 

* «جدایی نادر از سیمین» متوسط بد است

مسعود فراستی در ادامه با اشاره به فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفت: فیلم از لحاظ فرم بد است، متوسط بد است و از یک جهت بهتر از فیلمفارسی‌های این روزهاست.

وی در عین حال افزود: اما از یک لحاظ «جدایی نادر از سیمین» از فیلمفارسی بدتر است و آن اینکه فیلمفارسی‌ها امروزی ادعایی ندارند و می‌خواهند تو را بخندانند اما فیلمی که می‌گوید مهمترین مسئله اخلاقی را دارد صحبت می‌کند و از پس آن بر نمی‌آید خیلی بد است چرا که ادعای عجیب و غریبی دارد.

این منتقد سینما با بیان اینکه در ابتدای فیلم «جدایی نادر از سیمین» همه قاضی هستند، اظهار داشت: در این سکانس علت جدایی سیمین و دلیل مخالفت نادر عنوان می‌شود و قاضی می‌پرسد چرا؟ که سیمین جواب می‌دهد که چون نمی‌خواهد دخترش در این فضای دروغ زندگی کند و قاضی می‌گوید که شوخی می‌کنید و بروید.

وی با بیان این که این دادگاه و دادگاه پایانی فیلم نمایشی است، با رد امکان ایجاد چنین دادگاهی در واقعیت، افزود: دادگاه پایانی نمایشی‌تر است چرا که دختر در دادگاه می‌آید و اگر در همان اول می‌آمد، فیلم تمام شده بود.

 

* فیلمنامه «جدایی ...» با دو حفره اساسی روبه‌روست

فراستی با بیان اینکه «جدایی نادر از سیمین» هم در واقعیت و هم در ساختار خود منطقی ندارد، درباره فیلمنامه این فیلم نیز گفت: فیلمنامه با دو حفره اساسی روبه‌روست یکبار جایی که صحنه تصادف را نمی‌بینیم و اگر می‌دیدم فیلم لو می‌رفت و نمی‌توانست جلو برود و دوم اینکه دختر پول را می‌بیند اما چیزی نمی‌گوید.

وی با بیان اینکه «جدایی نادر از سیمین» هیچ تعلیقی ندارد، گفت: تعلیق ارائه همه داده‌ها به بیننده است و نه ندادن آنها! ندادن داده‌ها دلهره می‌آورد که در لحظه تمام می‌شود و این در حالی است که تعلیق یک کار بالنسبه فلسفی است.

این منتقد سینمایی در ادامه با اشاره به شخصیت‌پردازی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفت: «جدایی نادر از سیمین» شخصیت ندارد و شخصیت‌مدار نیست.

وی افزود: ما باید نادر را بشناسیم در حالی که تعدادی کنش از او می‌بینیم، کارمند بانک است، ته‌ریش می‌گذارد و اصولی است، دعوا می‌کند و از 200 تومانش نمی‌گذرد اما با زن چادری به ظاهر مسلمان کاملا غیراصولی برخورد می‌کند.

فراستی با بیان اینکه رابطه نادر با پدر نیز دکوراتیو است، ادامه داد: این مسئله در صحنه حمام دیده می‌شود در حالی که برعکس آن را می‌توانید در مصیبت پدر و پسر در فیلم Crash ببینید.

 

* زن به ظاهر مسلمان «جدایی ...» موجب فریب‌خوردن داوران دوره 29 فجر شد

وی همچنین رابطه راضیه با پدر بیمار را غیرانسانی دانست و گفت: اینکه این زن چادری است و حاضر نیست روی قرآن دست بگذارد موجب فریب خوردن داوران دوره 29 فجر شد، در حالی که این زن به ظاهر مسلمان و شوهرش مثل روشنفکرهاست

فراستی درباره ادعای فیلم نیز گفت: جواب اخلاق انسان مدرن این است که برای بقا دروغ می‌گوید و این سخن ماقبل سوفسطایی است و فیلم ادعا می‌کند می‌شود دروغ گفت و همه ما ناظریم و مجازیم.

وی با بیان اینکه فیلم بر اساس دروغ استوار است، افزود: آیا حتی اگر بگوییم در واقعیت بیشتر از این دروغ وجود دارد، باید به فیلم بارک‌الله گفت؟ اما فیلم باید مستقل از واقعیت و فیلمساز و متکی به خود باشد اما آدم‌های «جدایی نادر از سیمین» ساخته نشده‌اند.

فراستی با بیان اینکه حرف نهایی فیلم مهاجرت است، تاکید کرد: چرا با جرأت از مهاجرت صحبت نمی‌کنیم؟! خود و خانواده‌مان می‌رویم خارج بعد می‌بینیم بد شده است برمی‌گردیم و 500 میلیون می‌گیریم و سر آقایان کلاه می‌گذاریم؟

 

* در خارج کسی نمی‌داند «جدایی ...» در فجر جایزه گرفته است

این منتقد سینما با اشاره به جهانی شدن «جدایی نادر از سیمین» گفت: در خارج کسی نمی‌داند که این فیلم در فجر جایزه گرفته است و آن را فیلمی اپوزیسیونی می‌دانند که ایران را اگزوتیک و مدرن معرفی می‌کند که با معرفی اگزوتیک قبادی و مخملباف متفاوت است.

وی با بیان اینکه فیلم «جدایی نادر از سیمین» در خدمت تحریم سینمایی ایران است، افزود: اینکه اگر اسکار به این فیلم بدهند به معنی سیگنال مثبت آنهاست شوخی است.

فراستی با بیان اینکه جشنواره‌های جهانی از دو ـ سه دهه پیش سیاسی است، تاکید کرد: تمایل زیبایی‌شناسی این جشنواره‌ها کمتر است تا وجه سیاسی آنها و منتقدان صاحبان سبک کمترین تاثیر را در آنها دارند و بیشتر مدیران سیاسی و بساز بفروش این جشنواره‌ها را اداره می‌کنند.

وی با بیان اینکه فیلم «بچه‌های آسمان» در اسکار به یک فیلم ضعیف‌تر باخت، دلیل این باخت را پایان‌بندی سیاسی فیلم «بنینی» دانست و گفت: در اسکار امسال «جدایی نادر از سیمین» رقیبی ندارد و ممکن است برگزار کنندگان شیطنت کرده و جایزه را مشترکا به «جدایی نادر از سیمین» و فیلم اسرائیلی بدهند و با این‌کار چند نشان را زده‌اند.


موسویم                                                                                        منیع: کافه سینما

نظرات 4 + ارسال نظر
شکور جمعه 5 اسفند 1390 ساعت 21:17

باس فکر کنم
مخصوصا درمورد تیکه ی دادگاهی که گفت
شکور

محمد مهدی اهل خیر (قربانی) جمعه 5 اسفند 1390 ساعت 21:20

سلام علی جون بخشید علیرضا جون دمت گرم منم اونجا بودم خیلی شلوغ بود البته جلسه یه طرفه نبود و طرفداران کارگردان فیلم جدایی به حمایت از فیلم پرداختند

مهدی پرنیانی شنبه 6 اسفند 1390 ساعت 12:26

در مورد نقد فیلم فعلا نظری ندارم ولی به نظرم منتقدینی مثل مسعود فراستی حتما باید در سینمای ما حضور داشته باشند . چون تاثیر گذارند !

مجتبی شنبه 6 اسفند 1390 ساعت 13:31 http://filmlover.persianblog.ir

سفسته میکنه مرتیکه.....این آقای به قول خودش منتقد یعنی سرتر از راجر ایبرت و دیوید بوردله که ۴تا ستاره به فیلم دادند و فیلم جز ۱۰فیلمه برتر سالشون شد....اینا همش برمیگرده به همونی که خودتونم میدونید....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد