کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

به تقلید از آقای ارشادی...

ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران در سال 1279 هجری شمسی توسط مظفرالدین شاه سر آغازی برای سینمای ایران به حساب می‌آید، هر چند ساخت اولین سالن سینمای عمومی تا سال 1291 اتفاق نیفتاد.

تا سال 1309 هیچ فیلم ایرانی ساخته نشد و اندک سینماهای تاسیس‌شده به نمایش فیلم‌های غربی که در مواردی زیرنویس فارسی داشتند می‌پرداختند. نخستین فیلم بلند سینمایی ایران به نام «آبی و رابی» در سال 1309 توسط اوانس اوگانیانس، با فیلمبرداری خان بابا معتضدی ساخته شد.

اولین فیلم
«آبی و رابی»  در سال 1309 به کارگردانی اوانس اوگانیانس ساخته شد، تهیه‌کننده آن ساکوارلیذره بود و فیلمبردار آن خان بابا خان معتضدی. این فیلم سیاه و سفید و صامت بود و ماجراهای خنده‌دار دو مرد بلند وکوتاه در موقعیت‌های مختلف را روایت می‌کرد. فیلم روز جمعه 12 دی 1309 ساعت دو بعد از ظهر در سینما مایاک به نمایش درآمد.

«آبی و رابی» پانصد و شصت تومان خرج برداشت و حدود هفت هزار تومان عاید اوگانیانس کرد. بخشی از این فیلم کمدی را حرکات دو مرد کوتاه و بلند مضحک تشکیل می‌داد و بخشی از آن نیز نقاشی بود، «آبی و رابی» براساس فیلم «پات پاته شون» دانمارکی ساخته شده بود.



"تهرون؟ تهرون، تهرون که میگن قشنگه ولی آدماش بده..." !

اصلاحیه:"تهرون؟تهرون....تهرون که میگن شهر قشنگیه ولی مردمش بدن"

اولین فیلم ناطق

فیلم «دختر لُر» محصول استودیو امپریال فیلم (بمبئی) به تهیه‌کنندگی اردشیر ایرانی و فیلمنامه و کارگردانی عبدالحسین سپنتا اولین فیلم ناطق سینمای ایران است. در این فیلم روح‌انگیز کرمانی (سامی‌نژاد) و عبدالحسین سپنتا، نقش‌های اصلی را بازی می‌کردند. فیلم سیاه و سفید بود و داستان جعفر و گلنار را روایت می‌کرد که به دنبال علاقه‌ای که بهم پیدا می‌کنند شرارت را در یک منطقه از بین می‌برند.

تهیه فیلم هفت ماه طول کشید و در دی ماه 1312 در دو سینمای مایاک و سپه به روی پرده رفت. این فیلم در هند فیلمبرداری شده بود.





                                                                                           منبع:خبر آنلاین

نظرات 3 + ارسال نظر
karizma دوشنبه 10 بهمن 1390 ساعت 13:35

بسیار عالی فقط خودتونو معرفی نکردید

نامم آن بالا چون ستاره ای می درخشد ک تنها به چشم
شاهین های تیز بین کانونی می آید..

جهان

محمد مهدی رسولی دوشنبه 10 بهمن 1390 ساعت 13:47

اصلاحیه دیالوگ:
تهرون...تهرون...تهرون که می گن شهر قشنگیه...اما مردمش بدن...

ممنون..


جهان

پژمان دلیاری سه‌شنبه 11 بهمن 1390 ساعت 10:01

اووووووووووو ..خیلی خوب بود خوبه که این کارو شروع کردین برای جامع تر شدن یه موضوع بندی تاریخ هم بزاریم وبلاگ ارزشمند شده راستی من تاریخ رو بهترین چیز برای مطالعه میدونم به قول یه معلم قدیمی بزرگ ترین علمی که یه فرد میتونه بخونه تاریخه /شما و مجید حسابی گل کاشتین فقط سعی کنین ادامه بدین و جذابیت رو هم در نظر داشته باشین درود

evet


جهان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد