کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

دکترین: توضیحاتی من باب «زحمت کشیدن برای کانون»

این مطلبی که میخوام عرض کنم، حقیقتیه که وجودش، باعث منفی انگاری نیست

فقط حقیقتیه که نباید ازش فرار کنیم و خودمون رو به کوچه علی چپ بزنیم

 

اول اینکه، باید بگم که از اول تاریخ کانون، عضوی به خاطر ندارم که برای کانون زحمت نکشیده باشه

بله

تمامی اعضای تاریخ کانون فیلم و عکس، برای کانون زحمت کشیده اند

ولی نکته ی بعدی اینه که خیلی از این زحمت کش ها، برای کانون مشکلاتی هم ایجاد کرده اند... لفظ دقیق تر اینه که بگم تقریبا همگی اعضای کانون فیلم در کنار منافعی که برای کانون داشته اند، مضراتی هم داشته اند

یعنی هر عضوی، منافعی برای کانون داشته و مضراتی

برایند منافع و مضرات بعضی از این اعضا، منفعت بوده و بعضی ضرر و بعضی هم صفر.

خلاصه که وقتی داریم از زحمات افراد قدردانی می کنیم، کسی فکر نکنه که همه ی کار اون عضو، منفعت بوده و بس.

همچنین اگه از ضررهای عملکرد یکی داریم صحبت میکنیم کسی فکر نکنه که اون فرد برای کانون فایده ای نداشته.

 

نکته ی آخر که باید بگم اینه که ما داریم مفاهیم «زحمت» و «زحمت کش» رو بر اساس تعریف عرفی مورد بحث قرار می دیم

یعنی می گیم هر کس که بیاد کاری بکنه که به نفع کانون فیلم بشه، میشه کسی که برای کانون زحمت کشیده.

ولی باید بگم، واقعیت لفظ «زحمت کش کانون» این نیست.

واقعیت اینه که کسی «زحمت کش کانونه» که اون کاری که داره برای کانون انجام میده رو فقط و فقط برای کانون انجام بده نه برای به دست آوردن منفعت دیگه ای جز ارتقاء کانون.

به عبارتی، منفعت مورد نظر اون فرد از فعالیتش، همون ارتقاء کانونه و بس.

کسایی که برای منافع شخصی مثل کسب اطلاعات سینمایی، به دست آوردن اعتبار، کسب تجربه، به دست آوردن تخفیفات مالی، امکان ساخت فیلم،... در محیط کانون کار میکنن، حتی اگه به واسطه ی این عملکردشون، به کانون هم نفع برسه، ولی از اونجا که قصد و هدف اصلیشون، منفعتی غیر از ارتقاء کانون بوده، زحمت کش کانون به معنای واقعی کلمه محسوب نمیشن.

از طرفی، گاهی عضو در انجام یک عمل، صرفا به ارتقای کانون فکر میکنه و در عمل دیگه اش به منافع شخصی یا ترکیب این دو.

باز هم برایند این قصدها و نیت ها میتونه به سمت «نیت صرف کانون» باشه یا به سمت «نیت صرف منافع شخصی».

اگه بخوام افرادی که برایند عملکردهاشون به سمت «نیست صرف کانون» بوده رو که زحمت کش های واقعی کانون هستن رو تو طول همه ی این هفت هشت سال بشمرم، شاید از پونزده نفر هم بیشتر نشن.

...

پس استفاده از لفظ زحمت کش هم نباس کسی رو نسبت به عملکرد خودش غره کنه و این لفظ نباس باعث شه که عضو فکر کنه گردن کانون حقی داره... به نظر من تنها زحمت کش های واقعی کانون هستن که کانون از بیخ و بن مدیونشونه وگرنه سایر اعضا، در قبال منفعتی که به کانون رسونده اند، منفعتی شخصی هم با قصد و نیت قبلی، کسب کرده اند و حتی بیش از منفعتی که به کانون رسونده اند، به منفعت های مد نظر خودشون که ارتقای کانون هم نبوده، رسیده اند.

 

شکور مورخ

نظرات 11 + ارسال نظر
milad شنبه 26 اسفند 1391 ساعت 12:39

عباس آقا به نظر من اصلا گفتن این حرفا درست نیست نمیگم حرفت درست نیس میگم گفتن این حرفا درست نیس.
به نظر من هر شخصی که برای کانون زحمت میکشه اول به نفع خودشه و بعد به نفع کانون و فکر میکنم واضحه این قضیه که هیچ ایرادی نداره.
چه خوبه یه بستری فراهم بشه هم افراد و هم کانون پا به پای هم پیشرفت کنن و فکر میکنم فکر کردن به این چیزا که شما بهش فکر میکنی از پایه و اساس درست نیس

از پایه و اساس با حرفت مخالفم پسرجون
متاسفانه تو چیز زیادی از کانون نمیدونی
و من هم دوست ندارم وارد جزئیات بشم


شکور

اوکی حرف شما متین ولی مطرح کردن این حرف متین نادرسته و شاید جا و زمان خاص خودش رو بطلبه

ــــــــــــــــــــــ
شکور:
سخت گرفتی ها!
اگه این حرفا، حرفای درستیه که میشه مطرحشون کرد، چه بهتر که در زمان صلح و صفا زده بشه
میگی زمانش کیه؟ زمان جنگ و دعوا؟
به هر حال به نظر من این پست، مثل خیلی پست های دیگه که من به عنوان دکترین برای تحلیل کانون میذارم، مسئله ی خاصی نداره
و اتفاقا همونطور که در جواب خانم جهانی نوشتم، به زمان گذاشتن هم توجه داشتم... جای این پست ها، زمانیه که نه دعوای خاصی وجود داره و نه مصداقی...

جهان شنبه 26 اسفند 1391 ساعت 12:39

جالب بود اما یه سوال؟
جرقه و پیش زمینه ی ایجاد کننده برای نوشتن این دکترین چی بوده؟

راستش من تو مینی لب تابم فولدری دارم با عنوان «پست هایی که هنوز نذاشتم»
گهگاه به علت هایی، این نوشته ها رو می نویسم
و بعدش میزارم وقتی آب ها از آسیاب افتاد، و کسی نتونست حدس بزنه پست نوشته شده به علت عملکرد کدوم عضو نوشته شده، میذارمش تو وبلاگ...
کلا برای اینکه درگیری به وجود نیاد و این حرفا، اصلا من سعی میکنم جرقه ی نوشته شدن این پست ها مشخص نباشه.
این پست هم همینطوره...
موضوع مربوط به خیلی قبله


شکور

----------------------------------------------------------------------------------
چه خوب

جهان

الهام محمدنژاد شنبه 26 اسفند 1391 ساعت 14:42

خوبه! فرصتی شد تا بتونم بیام وبلاگ . کامنت بذارم.پستتون رو خوندم
یه سوال آقای شکوری!
میشه کانون رو توی یک یا چند جمله تعریف کنید؟
اصلا منشاء و فلسفه و هدف پیدایش کانون چی بوده؟

سامنوعلیکم خانم!
این طرف ها؟!!
تو این برگشت عجب پستی رو هم خوندید
پست به شدت سوتفاهم برانگیزیه... به هر حال امیدوارم فکر بدی درمورد این پست نکرده باشید
درمورد سوالتون:

تعریف همین الانم از کانون: نهادی متشکل از عده ای جوون (که در ابتدا عده ای از دانشجوهای دانشگاه شهید بهشتی بودن) که برای لذت بردن تر و تمیز در حیطه ای مثل فیلم و عکس با انجام دادن فعالیت هایی به صورت گروهی دور هم جمع میمونن، بیشتر میشن، و ادامه می دن...

منشا پیدایش کانون فیلم و عکس: لذت بردن
هدف: مدیریت هدف لذت بردن اعضای کانون در مسیر ارتقای سطح دید هنری مخاطبینش با تصمیم اعضای کانون
فلسفه: والا نمیدونم دقیقا یعنی چی...

خلاصه که اساس ورود به کانون، و کلا هر تشکل غیراداری و بروکراتیک، لذت بردنه...
ولی وقتی افرادی که برای لذت بردن، میان این لذت بردن ها رو هم سو میکنن برای نزدیک شدن به یه هدف باحال (مث ارتقای دید هنری) قضیه خیلی باحال تر میشه


حالا چطور مگه؟ سوتفاهمی پیش اومده؟


شکور

توفیقی شنبه 26 اسفند 1391 ساعت 17:19

دلیل گذاشتن این پست رو اصلا متوجه نمیشم.

دلیل گذاشتن این پست، دلیل وجود «دکترین» در هر موضوعیه...
اصلا مفهووم دکترین اینه که کسایی که تو یه علم، سازمان، سیستم و... سر مسائل و جزئیات اون سازمان، سیستم، ... فکر میکنن و میخوان برای بهتر شدنش کاری کنن، میان درموردش صحبت می کنن
صحبت کردن در مورد مفاهیم هم همینطوره
شکور

موسوی شنبه 26 اسفند 1391 ساعت 21:55

پس اینطوری آدم زحمت کش برای کانون، آدمِ بیکاری باید باشه .برایِ چی یکی باید برایِ خودِ صرفِ کانون کاری انجام بده و سودِ خودش رو در نظر نگیره ؟؟؟؟؟من که نمیفهمم.

گفتم که... سودش، خود کانونه... سودش، ارتقای کانونه.
در این حالت داره به سود خودش هم میرسه.
شکور

موسوی شنبه 26 اسفند 1391 ساعت 22:00

بنظرت اونطور که هدف کانون رو تعریف کردی چقدر امسال به این هدف نزدیک شدیم؟
یعنی چقدر مخاطبین(همون اعضایِ کانون منظورته دیگه؟؟؟) سطحِ دید هنریشون نسبت به فیلم و عکس تغییر کرده ؟
بنظرمن که اصلا" تغییر نکرده یا خیلی خیلی خیلی ناچیز تغییر کرده.امتحانش مجانیه با اکرانِ یک فیلم و صحبت کردن راجع بهش با اعضایِ کانون.

نه نه نه... منظور از مخاطبین، دانشجوهای خارج از کانون بوده از قبل
(البته تو وهله ای که اکران هامون مسدود شده بود، ما مخاطبین رو دو دسته کردیم...طبق سابق، مخاطبین کانون که دانشجوهای شهید بهشتی میشن...و از این به بعد، اعضای کانون که با کارهای خاص دیگه باید خودشون رو ارتقا بدن)
در این مسیر، همیشه می گفتیم که اولین گام و مهمترین گام، اکران فیلم های خوبه و نقد فیلم های بد...
تو اکران های امسال هم این قضیه رعایت شد
در نقد ها هم فیلم های مسخره (حداقل تو اکرانی که خودم بودم) کوبیده شد.
به نظر من کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی تو مدت حضورش به شدت تو راستای هدف پیشینش عمل کرده
و همینطور در سال جدید
با این سوالت متوجه شدم که تو فکر میکردی منظور از مخاطب، خود اعضای کانونه
ولی تو ذهن اعضای کانون از سال های پیش اینطور نبوده
حداقل تا جایی که من یادمه
ما خودمون رو گروهی می دونستیم که مخاطبینی داریم
نه اینکه خودمون مخاطب کانون باشیم
...
البت بازم میگم با رویه ی فیلمسازی که اون هم در وهله ای از تاریخ کانون که به علت ممنوعیت اکران ها رخ داد، ما درمورد اعضای کانون هم صحبت کردیم.
...
بعد از مدت ها این بحث داره مطرح میشه
و الان به نظرم باید واقعا به این فکر باشیم که هدف کانون رو کاملا تغییر بدیم
و کاملا در مسیر ارتقای اعضای کانون هم هدفگذاری دقیق و روشن بشه

شکور
---------------------------------------------------------------------
آخه بنظر من با فیلم اکران کردنِ صرف که سطح هنری کسی ارتقا پیدا نمیکنه .
بعلاوه ی اینکه من با حرفِ آخرت بسیار موافقم.بنظرم بچه های کانون مهمتر از بقیه دانشگاهن.
موسوی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با فیلم اکران کردن نه
بلکه با فیلم خوب دیدن...
ما ایده مون این بود که افراد با دیدن فیلم های خوب، و شنیدن نقد منفی و دلایل منفی بودن درمورد فیلم های بد، سطحشون بالا میره
ما فکر می کردیم که با نشون دادن فیلم های خوب به دانشجوهای دانشگاه و معرفی کردن فیلم های بد و گفتن علت بد بودن اونها می تونیم سانتی متر به سانتی متر سطح دیدشون رو ارتقا بدیم تا هیچ دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی به دیدن فیلمی مثل اخراجی ها در سینما نره

شکور
__________________________________________________
بازم من همچین چیزی رو تو کانون ندیدم.ما کی نقد بد به فیلم های بد نوشتیم و دادیم به دانشجوها بخونن؟بعدم با فیلمِ خوب دیدن فکر نکنم چندان سطح دیدِ هنری بالا بره.با فهمیدنِ اینکه چرا این فیلم خوبه چرا اون فیلم بده شاید . . .
موسوی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به نظر من که با زیاد دیدن فیلم خوب، ریتم حس میشه، کارگردانی حس میشه، بازی، موسیقی،... حس میشه
به گونه ای حس میشه که وقتی همون کسی که فیلم های خوب رو دیده حالا یه فیلم بد ببینه، شاید نفهمه چرا ولی از اون فیلم بد، خوشش نمیاد...
مثل تلویزیون ایران
از وقتی که سینما چهار و سینما یک، با ادعای نمایش فیلم های خوب شروع به نمایش فیلم های خوب کردن، به نظر خودم، تازه مخاطبینی که وقت ندارن برن دنبال این چیزا بگردن، حس کردن که چی به چیه
خود من که با برنامه های خیلی خیلی قدیمی از تلویزیون و با دیدن فیلم های خوب از تلویزیون سخت گیر تر از قبل شدم...


از طرفی درمورد اینکه ما فیلم های بد رو میگیم یا نه، به صراحت در اکران آخرین روزهای زمستان، در مقابل تحبیب و تحسین سریال آخرین روزهای زمستان، سریال کلاه پهلوی و راستش رو بگو رو کوبیدیم... مسخره ش کردیم...
به نظر من این دو تا روش، به شدت برای مخاطبینی که هنوز حتی دنبال بلیط رسوایی می گردن، به شدت موثر و خوبه...

شکور

توفیقی یکشنبه 27 اسفند 1391 ساعت 08:15


شکلی که از حرفاتون تو ذهنم کشیدم دو دایره بزرگه که یکی سود شخصی و دیگری ارتقاء کانون رو شامل میشه و تو محدوده ای اشتراک پیدا میکنن.
تقریبا همه اعضا ، خواه ناخواه عضو دایره سود شخصی هستن
اما تعداد افرادی که ارتقاء کانون رو پر میکنن به 15 نفر هم نمیرسه.
اگه این 15 نفر،نقطه اشتراک رو هم پر میکنن،پس سود شخصی برای اونها هم مطرح میشه و زحمت کش کانون محضی وجود نخواهد داشت.
اما اگه مشمول اشتراک نمیشن،خیلی آدمای توپی اند و به حدی رسیدن که ارتقاء کانون تنها سودشون محسوب میشه و برای تجربه شخصی،اطلاعات سینمایی و ساخت فیلم فعالیت نمیکنن و به شخصه بی صبرانه منتظرم این فرشتگان آسمانی رو ملاقات کنم.

آقا من اصلا با این 15 نفر مشکل دارم!
قشر خاصیه که هیچ رقمه درکش نمیکنم!
نمیتونم از بقیه جداشون کنم.
چطور میشه کسی صرفا جهت ارتقاء کانون قدم برداره،در صورتی که اصلا منشا ایجاد کانون ، لذته ؟
آیا لذت، جزئی از سود شخصی محسوب نمیشه؟

از طرفی،چیزی که خودم بهش اعتقاد دارم،شکل من وجه نداره،عموم و خصوص مطلقه؛ اینطور که همه در دایره بزرگ سود شخصی هستن ، اما عده خاصی که کانون براشون اهمیت بیشتری داره،تو دایره کوچکتری [که داخل بزرگه هست]، جا میگیرن.اما جدای از بقیه نیستن...

اما نکته حائز اهمیت ؛ عدم حضور با سابقه خودمه که شاید باعث ایجاد سوالات شده و حتی نتونستم ماهیت افرادی که معرفی کردید درک کنم.پس پیشاپیش عذر میخوام.

به توفیقی یکشنبه 27 اسفند 1391 ساعت 12:22

خانم توفیقی
به این جمله توجه کنید
افرادی که سود شخصی شون، خود ارتقای کانون بود
متوجه شدید؟
البته دارم بازم بر اساس برایند میگم ها
یعنی برایند سودها و ضررهاشون رو که بگیریم، نمودارش میره سمت «تلاش برای رسیدن به سود شخصی ای که همون ارتقای کانونه»
بذارید مثالی از ائمه بزنم
اغلب ما از گناه کردن خوشمون میاد
ولی جلوی خودمون رو میگیریم
ولی حدیثی هست از یک امام که میگه
مسئله ی ما اماما اینه که از گناه کردن بدمون میاد
یعنی منطقی نیست که گناه بکنه
کسی هم که سود شخصی اش، لذت شخصیش، بشه ارتقای کانون، فیلم بسازه، برای ارتقای کانون میسازه، فیلم ببینه، برای ارتقای کانون می بینه، تو اتاق کانون چرت و پرت بگه، چای بخوره، با ملت شوخی کنه، برای ارتقای کانون این کارها رو میکنه
منظورم اینه...
(البت بازم میگم، برایند کارهاش رو بگیریم به این می رسیم ها، کسی که همه ی کارهاش به این شکل بوده باشه فکر نکنم یه نفر هم در کانون داشته باشیم. یادمه علت تاسیس کانون برای خود من هم یه لذت شخصی بود، یعنی دیدن نجات سرباز رایان روی پرده)


نمیدونم متوجه میشید یا نه
ولی اگه متوجه نشید کاملا حق میدم
رسیدن به این حد از علاقه به کانون، واقعا احتمال وقوعش پایینه

شکور

به شکور یکشنبه 27 اسفند 1391 ساعت 14:16

اینکه میگه شاید توی یک سیر اتفاق بیفته.ولی یک دانشجو از ده تا فیلمی که ما توو یک سال اکران میکنیم یکیش رو میاد.و این تاثیر گذار نیست.
من توو آخرین روزهای زمستان نبودم.اگر این ات فاقی که تو میگی افتاده باشه تووی دوسال اولین باری که من میدیدمش.تازه اکثر کسایی ام که رسوایی میرن میبینن خییلی از اکران های ما رو نمیان.

1- تو کی هستی؟
2- برنامه این بوده... من همیشه میگفتم که باید فیلم بدون 5 دقیقه صحبت نمایش ندیم.. حالا اگه بچه ها یا خودم رعایت نمیکنیم داریم اشتباه میکنیم
3- به نظر من دانشجوها به شدت دنبال دیدن فیلم هستن
به نظرم هر کس بره رسوایی، شوالیه ی تاریکی رو هم میاد
شاید اکران های مدرن رو نیاد، ولی شوالیه رو میاد
علت نمایش این فیلم ها هم همینه
درضمن، اگه اینطوری بخوای فکر کنی که یکی میاد یکی نمیاد، یه اکران رو میاد یکی رو نمیاد، پس دیگه امکان برنامه ریزی نیست
ما چاره ای نداریم جز اینکه فرض کنیم برنامه هامون میگیره...
فرض کنیم که طرف میاد فیلممون رو ببینه


شکور
------------------------------------
موسوی بودم .هیچ راهی بدون چاره نیست.میشه برنامه ریزی کرد.باید بیشتر فکر کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خوب فکر کن... راهکار جدید پیدا کن... راهکار عملیاتی تر
شکورم

راد یکشنبه 27 اسفند 1391 ساعت 19:17

خانم توفیقی حرف های جالبی زدند.
خیلی خوشم اومد از نگاهتون.
فقط چیزی که هست اینه که بعید میدونم منظور شکوری اون فرشته های آسمانی باشه. اینا تو همون اشتراکی که گفتین هستن.

شهسواریان یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 ساعت 23:47

به چه مباحث جالبی برخورد کردم. زحمت کشان در کانون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد