کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

پیشنهاد /با انتخابات ٩٥ چه باید کرد

با توجه به موضوع نو ظهور پیش آمده در مورد وضعیت عضو پنجم شورای مرکزی کانون، پیشنهاداتی به شرح زیر می توان مطرح کرد:

1. برگزاری انتخابات مجدد مجمع عمومی برای انتخاب عضو پنجم.

2. توافق و تصمیم گیری چهار عضو قطعی شورا در جهت  انتخاب یکی از سه نفر

3. توافق دو تن از سه تن برای کناره گیری و ورود شخص سوم به شورا

4. تشکیل شورای مرکزی  هفت نفره

5. ابقای سه شخص مذکور در شورا و سیستم تصمیم گیری شورایی حاکم بر تصمیمات همان سه تن


- در خصوص مورد اول؛ پیرو اختلافات پیش آمده پیرامون موضوع " عضویت در نهاد تصمیم گیری" و با توجه به اختلافات بسیار جدی پیشین که در مورد انتخابات مطرح شد و همچنین به دلیل عدم تصمیم گیری قاطع در مورد تعیین تعریف "عضو" و عدم رفع خلا اساس نامه در این بخش، به نظر می رسد که انتخابات مجدد برای تعیین عضو پنجم، دوباره با مشکلات عدیده مواجه خواهد شد و بدون شک این موضوع منجر به اطاله ی وضعیت نا به سامان  موجود است و لذا همچنان شاهد کانونی بدون دبیر خواهیم بود. پس با توجه به وضعیت فعلی اساس نامه، این گزینه نمی تواند در تسریع روند حل مشکلات موثر واقع گردد.


- در خصوص مورد دوم؛ به نظر می رسد که هیچ منعی ( چه از منظر اساس نامه و چه از منظر عرف کانونی) برای انجام چنین اقدامی وجود ندارد.


- در خصوص مورد سوم؛ در صورت تمایل اعضا برای کناره گیری، این راهکار هم می توانست موثر واقع شود ولی همان طور که در جلسه ی روز یکشنبه مورخ 16 آبان (که ناقص بودن این صورت جلسه بسیار قابل توجه است) مطرح شد، توافقی برای کناره گیری حاصل نشد و در نتیجه این پیشنهاد هم به این ترتیب رد می شود. البته واضح است که هنوز هم راه برای توافق وجود دارد. 


- در خصوص مورد چهارم؛ این حالت، می تواند در نتیجه ی تغییر اساس نامه شکل بگیرد. بدین صورت که تعداد اعضای شورای مرکزی را به طور لایتغیر پنج عضو در نظر نگیرد و در این حالات استثنایی، امکان این را بدهد که همه ی اعضایی که دارای آراء مساوی هستند و در جایگاه پنجم قرار می گیرند، بتوانند به شورا راه یابند. (البته این تغییر در اساس نامه دارای جنبه های متعددی است که باید در جای خود مورد توجه قرار گیرند.) این راهکار هم البته مستلزم همفکری های بیش تر، رای گیری های متعدد و به تبع آن زمان بیش تر است که به نظر می آید در شرایط کنونی، انتخاب سریع ترین روش ممکن در اولویت باشد.


- در خصوص مورد پنجم؛ این پیشنهاد می تواند بدین صورت مطرح شود که هر سه عضو در قالب یک عضو تصمیم گیری کنند. یعنی هر سه عضو جمعا یک حق رای داشته باشند. رای نهایی آن ها به این صورت تعیین شود که هر سه عضو نظر خود را بیان کنند و تصمیم نهایی با آراء 3-0 یا 2-1 مشخص می شود. این پیشنهاد هم به نوبه خود می تواند برای جلوگیری از اختلافات راهگشا باشد.


در آخر، از همه ی اعضا درخواست میکنیم که تا قبل از برگزاری جلسه ی آتی در ارائه ی راهکار های جدیدی که به حل معضل فعلی کانون بیانجامد و موجب تسریع روند شود، یاری رسانند. در غیر این صورت برای رفع هرچه سریع تر مشکلات، ناچار به انتخاب یکی از پیشنهادات فوق هستیم.

البته لازم به ذکر است که هر یک از راهکار های مورد توافق اعضا برای تعیین عضو پنجم، فقط در مورد وضعیت فعلی اجرا می شود و هیچ الزامی برای تکرار همین روند(در صورت پیش آمدن وضعیت های مشابه) در انتخابات آتی وجود ندارد. لذا با توجه به خلا قانونی، باید به دنبال اصلاح اساس نامه و رفع شکاف های موجود در آن باشیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
نیک نژادی پنج‌شنبه 20 آبان 1395 ساعت 10:51

"در آخر، از همه ی اعضا درخواست میکنیم که تا قبل از برگزاری جلسه ی آتی در ارائه ی راهکار های جدیدی که به حل معضل فعلی کانون بیانجامد و موجب تسریع روند شود، یاری رسانند. در غیر این صورت برای رفع هرچه سریع تر مشکلات، ناچار به انتخاب یکی از پیشنهادات فوق هستیم.
البته لازم به ذکر است که هر یک از راهکار های مورد توافق اعضا برای تعیین عضو پنجم، فقط در مورد وضعیت فعلی اجرا می شود و هیچ الزامی برای تکرار همین روند(در صورت پیش آمدن وضعیت های مشابه) در انتخابات آتی وجود ندارد"

ولی اعتماد به نفست رو دوست داشتم. یه جوری نوشتی انگار واقعا این چیزا دست توه. من پست گذاشته بودم و وقتش هم تا دیروز بود. تقریبا هم برای این انتخابات به نتایجی رسیده ام. بازم با دوستان صحبت میکنم تا بزرگواری کنن و انصراف بدن.و کار به انتخابات نکشه.
راجب پیشنهاداتت هم بعضی هاش مثلا پنجمی خوبه ولی اینا باید قبل از انتخابات مشخص بشه نه الان که با این روش مشخصه کی انتخاب میشه. خب معلومه ائتلاف مقابل نمی پذیرن. تازه خودت هم مال ائتلافی هستی که برنده میشه با این پیشنهاد. کلا تو خودت یه طرف ماجرایی.
به نظرم به عنوان مسئول اساسنامه به فکر راهی برای انتخابات بعدی و پیش بینیش توی اساسنامه باش.این کار خیلی خوبه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد