کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

در جست و جوی حق و حقیقت

به قول یک دوست:اگر صاف بخواهیم برویم سر اصل مطلب،بند دوم و سوم بخشی از اساسنامه که مربوط به معیار های عضویت در مجمع عمومی است،دچار کژتابی است و کلمات،آنطور که باید ، بار حقوقی مناسب خود را ندارند.بنابراین ضروری است تا از شما دوستان تفاسیر متفاوت را درخواست کنیم و پس از مهلت معین،بر سر اینکه کدامین تفسیر مورد قبول قرار گیرد،رای گیری کنیم.

بند دوم مقرر می دارد:

"حداقل یکبار فعالیت در ترم اخیر برای کانون" 

در این بند،تفاسیری که میتوان از کلمه ی «اخیر» ارائه داد متفاوت اند.
یک تفسیر آن است که اخیر،در مصداق و مثال برای این ترم(یعنی پاییز 95) ، فقط و فقط پاییز منظور شود.

تفسیر دیگر آن است که منظور از واژه ی "اخیر" ، ترم تابستان و پاییز باشد.زیرا اگر تنها منظور،پاییز بود،باید از واژه ی "جاری"استفاده میشد و نه "اخیر".

در صورتی که تفسیر دیگری مدنظر دارید،طی یک کامنت این تفسیر را ارائه کنید.

در ادامه،بند سوم مقرر می دارد:

"افرادی که دو سال فعالیت مستمر و بارز برای کانون فیلم داشته اند و یا خواهند داشت.  "

در اینجا سوالاتی که مطرح می شوند بدین شرح می باشند:

1. منظور از فعالیت بارز چیست؟آیا تنها "یک پروژه ی بزرگ" فعالیت بارز است؟یا اینکه صفت بارز بودن بر یک "فعالیت کانونی(پروژه ی کانونی) متصف می شود؟زیرا نمیتوان تصور نمود که غرض قانونگذار از بیان واژه ی "بارز"در متن قانون عبث بوده است.در نهایت اگر منظور از بارز را چیز دیگری برداشت میکنید،بیان کنید.

2. نقش واو در عبارت و میان "مستمر" و "بارز" چیست؟آیا این واو،معیت است و همراهی این دو واژه را میرساند؟آیا میتوان اثبات نمود که این واو،عطف است؟یا چه نقش دیگری دارد؟آیا بهتر نبود که گفته می شد:فعالیت مستمر یا بارز  ؟

3.در قسمت پایانی عبارت،آمده است:«و یا خواهند داشت» . چه تفسیری میتوان از این بخش ارائه داد؟آیا نمیتوان اینطور استدلال نمود که هر کس که یک سال اخیر فعالیت مستمر داشته است،میتوان برای او یک سال دیگر نیز فعالیت منظور داشت و به این ترتیب صاحب حق رای بشود؟

اگر در رابطه با این بخش نظر دیگری دارید بیان فرمایید.


اما در بخشی دیگر از عرایضم قصد دارم شبهه ای دیگر مطرح کنم که بد نیست به آن نیز پرداخته شود و آن این است که آیا لزومی برای اضافه نمودن معیار:

«این فرد باید اعضای کانون را بشناسد»
وجود دارد؟زیرا ممکن است سوالی مطرح شود و آن این است که فردی که عضو مجمع عمومی تلقی میشود،میتواند در انتخابات شورای مرکزی شرکت کند.آیا این فرد لزوما باید اعضا (به طور عام) و کاندیدا ها را (بطور خاص) بشناسد؟اگر بله،چگونه میتوان فهمید که این شناخت حاصل شده است.

در اینجا شبهات و عرایض بنده به پایان میرسد.خواهشمند است تا پایان روز پنجشنبه نظرات خود را بیان بدارید.
ضمیمه:تا پایان روز پنجشنبه سنجاق باشد.

با تشکر

نظرات 3 + ارسال نظر
کاظم فاضلی یکشنبه 9 آبان 1395 ساعت 22:40

در مورد "جاری" و "اخیر" با این تفسیر موافقم که اگر منظور فقط ترم پاییز بود از لفظ "جاری" استفاده می شد.
خوبه که این مساله حل بشه تا در آینده مشکلی پیش نیاد. اما اگر این موضوع در این انتخابات تاثیرگذار بوده به نظرم نظر مسئول اساسنامه ملاکه. ( البته مگر اینکه شورای مرکزی و اعضا مخالفت جدی ای باهات نکرده باشن، که در این صورت باید بحث صورت می گرفته )

------
در مورد مساله آخر ( اینکه فرد باید اعضای کانون را بشناسد )
اساسا ملاکی وجود نداره، اما سوال مهم اینکه؛
* آیا کسی که شناختی روی اعضای کانون نداره خودش در انتخابات شرکت می کنه؟ چقدر این مساله پیش میاد و چقدر میتونه تاثیر گذار باشه؟

سید بهداد یکشنبه 9 آبان 1395 ساعت 23:30

سلام.

درباره ترم اخیر، بدیهیه که منظور ترم جاری و ترم پیشینه.

درباره موارد بعد: توی جلسه‌ی تابستون پارسال که برای سر و شکل دادن به اساسنامه برگزار شد، به همین بخش ها رسیدیم و همین سوالات برای ما هم پیش اومد. دلیل اینکه دست نخورد این بند ها، این بود که همه واقف بودیم شکوری با دانش و وسواس بسیار بالا این اساسنامه رو تنظیم کرده، و حتمن منظور و غرضی از چنین متن مبهم و ناجوری داشته که "فعالیت خواهد داشت"! فلذا دست نگه داشتیم که از خودش بپرسیم قضیه چی بوده، و با توجه به توضیحاتش و با کمک خودش یه متن دقیق و قابل استناد در بیاریم.

الآن هم پیشنهادم همینه. عباس شکوری بزرگ (مد ظله) را احضار کنید که یه زحمت بکشه و قضیه‌ی این چند موردی که گفتی رو توی یه کامنت (خدا بهمون رحم کنه) شفاف و روشن بفرماد.

یا علی

سرکشیک دوشنبه 10 آبان 1395 ساعت 21:58

در مورد ترم اخیر با نظر شما موافقم و بنظرم در مورد فعالیت و ملاکش اونطور که من خوندم لزومن مستمر و دنباله دار بودن این دوسال نیست و فعالیت بارز مد نظره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد