کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

مکتب اکسپرسیونیسم آلمان

  

سینمای اکسپرسیونیسم هنری ترین مکتب در تاریخ سینماست . آلمان در سال های 1919 تا 1924 را به خاطر شکست در جنگ ، به سخت ترین شکل ممکن گذراند و در نتیجه شورش ، کودتاها ، مداخله های نظامی و کاهش ارزش پول به شدت متزلزل شد اما از نظر هنری این دوران غنی ترین دوران سینمای آلمان به شمار میرود .

فیلم " دانشجوی پراگ " اثر " اشتلان ریه " اولین فیلم این مکتب است . این فیلم مربوط به مسئله ی هویت آدمی است . به گونه ای که شعبده بازی ، نمونه ی دانشجویی را به کار میگیرد و او را وادار می کند که به قتلی دست بزند و گناه قتل را به گردن دانشجو می اندازد و او به ناچار خودکشی میکند . 
اینگونه ایجاد خلل در ماهیت آدمی ، تجربه ای است که در سینمای آلمان افزایش می یابد ، انسانی که توسط نیروهای نامرئی هدایت میشود و دست به اعمالی می زند که خود را برای انجام آن ها مسئول نمی داند . 
اما مشهورترین اثر این مکتب " مطب دکتر کالیگاری " به کارگردانی " رابرت وینه " و نویسندگی " کارل مایر " است که این سناریو از یک بازار آغاز میشود . در آنجا یک شعبده باز به معرفی واسطه ی خود می پردازد و او مرگ دانشجویی را پیش بینی میکند که در همان شب به قتل می رسد ، یکی از دوستان دانشجو ماجرا را پیگیری میکند و به نتیجه میرسد که شعبده باز ، رئیس یک بیمارستان روانی است که به کمک هیپنوتیزم بسیاری از بیماران خود و از آن میان همان واسطه را ، وادار به جنایت های متعددی و پس از فاش شدن راز ، رئیس بیمارستان قدرتش را از دست می دهد و کارش به جنون کشیده می شود . 
آنچه که این فیلم را از لحاظ سینمایی متمایز میکند نقل داستان هایی تودرتو و نوآوری در دکور است . در دکور برای تلقین تخیل و توهم دیوانه ، تعهدا از اشکار هندسی ، سایه های بزرگ ، سیاه بودن اشخاص و اشیاء ، سفید بودن و لخت بودن آسمان و دیوارها و کوچه استفاده شده است . 
همچنین از دکورهای نقاشی شده استفاده شده است ، نورپردازی و میزانسن در اکسپرسیونیسم بسیار اهمیت داشت و خانه های نوک تیز و کج ، صندلی های بلند ، راه پله های خمیده و نا استوار بسیار در این مکتب دیده می شود .

ویژگی های مکتب اکسپرسیونیسم :

  • از دیزالو و فید به جای برش مستقیم استفاده میشد . به این معنا که نماها هرگز قطع نمیشود بلکه در هم ادغام میشوند و یاا به آهستگی در تاریکی محو میشود .
  • شخصیت ها با گریمی اغراق آمیز هستند تا انسان های مضطرب ، روان پریش و دیوانه را به خوبی نشان دهند .
  • داستان ها مضامینی پیچیده و وهم آلود دارند .
  • فیلمبرداری در مکان های سربسته ( استودیو ) انجام می گرفت .
  • نورپردازی پرکنتراست است به صورتی که بتوان سایه را بعنوان یک عامل بازی شناساند .
  • دکور نامتعادل با اشکال هندسی ، مثلثی و دارای زوایای تیز است .
نظرات 4 + ارسال نظر
نجاتى دوشنبه 18 خرداد 1394 ساعت 09:20

جالب بود مرسى !

عبقریان سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 00:25

ممنون از این اطلاعات
البته من که هنوز این جور فیلمی ندیدم

محمدمهدی رسولی کهکی سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 09:58

نوسفراتو ساخته ی فریتس لانگ نمونه ی بسیار خوبی از این مکتب بود

عطار سه‌شنبه 19 خرداد 1394 ساعت 22:13

بسیار عالی

فقط یه نکته ای در رابطه با تصحیح حرف مهدی:
نوسفراتو رو مورنائو ساخته که در کنار فریتس لانگ(کارگردان متروپلیس و دکتر مابوز قمارباز) از بزرگترین فیلمسازان مکتب اکسپرسونیسم به شمار میاد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد