کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

نقدی به فعالیت کانون در حوزه شبکه های اجتماعی

خب اول از همه سلام میکنم خدمت همه ی دوستان عزیز کانونی پیشاپیش عیدتونم مبارک باشه.

مسِِِأله ای که امروز میخوام راجبش صحبت کنم گویا از زمان های قدیم هم در کانون وجود داشته و دربازش هم بحث هایی شده بود. 

 چند روز پیش داشتم تو شبکه اینستاگرام میچرخیدم که یهو با پیج انجمن اسلامی دانشگاهمون رو به رو شدم. رفتم فالوور های اون پیجو بررسی کردم دیدم که تقریبا تمامی انجمن های اسلامی دانشگاهمون یک صفحه در اینستاگرام دارند.این موضوع یک سوال در ذهن من ایجاد کرد که چرا کانون نباید یک صفحه در شبکه اینستاگرام داشته باشه؟ شبکه ای که مخصوص عکس و کلیپ های 15 ثانیه ای هست که بهترین جا برای معرفی برنامه های کانون و دیگر فعالیت های مرتبط با کانون میتونه باشه.

در همین کش و قوس مدام سوال هایی برام به وجود میومد که جوابشم لحظاتی بعد به ذهنم میرسید. شبکه اینستاگرام علاوه بر مزیتی که ذکر کردم فیلتر هم نیست ( البته فیلترینگ هوشمند داره یعنی به صورت اتوماتیک محتوای غیر اخلاقی و غیر قانونی رو پالایش میکنه) و عضویت توش منع قانونی نداره پس از این نظر بسیار برای کانون مناسب هست.

دوم اینکه در حال حاضر کانون هیچ جایی رو نداره که توش برنامه های خودشو به صورت عمومی معرفی کنه و ارتباطشو با آحاد دانشجویان برقرار کنه. از این نظر هم تشکیل یک صفحه برای کانون در یکی از شبکه های اجتماعی میتونه مفید باشه.

موضوع دیگری که بهش فکر کردم مسعولیت اداره این شبکه بود. از اونجایی که کانون سعی داره همواره بوروکراسی رو کم کنه و از ایجاد سمت های بیخودی پرهیز کنه و همچنین اینکه اداره یک صفحه در اینستاگرام کار نسبتا آسونیه پیشنهاد اولیه من اینه که یکی از سمت های فعلی مثل مسعول ارتباطات اینترنتی این کارو بر عهده بگیره و یا اینکه اگر صلاح دیده شد مسعولیت جدیدی برای این فعالیت ایجاد بشه.

در آخر اینکه میخوام نظر همه دوستان به خصوص اعضای با سابقه و دبیر کانون رو در این مورد بدونم.

ویرایش: هایلایت کردن برخی از متون

نظرات 13 + ارسال نظر
شکورم چهارشنبه 27 اسفند 1393 ساعت 22:52

آیا استفاده از اینستاگرام مطابق با قوانین کشور مجازه؟
همه چیز برمیگرده به این مسئله.
چنانچه مجاز باشه، بعدش به این می پردازیم که چجوری ازش استفاده کنیم که با وبلاگ حالت موازی پیدا نکنه

شکورم

ممنوع نیستش عملا. خیلی از نهادها و انجمن های دیگه ی دانشگاهم پیج دارن.
مریم حیدری

معین یوسفی فر پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 00:28

استفاده از اینستاگرام منع قانونی در کشور ما نداره.
هدفش هم در تضاد و موازی سازی با وبلاگ نیست.
اصن هدف وبلاگ و صفحه احتمالی کانون در اینستاگرام دو مقوله کاملا جداست.

برخورداری پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 01:02

خیلی موافقم که یه صفحه اینستاگرام داشته باشیم

کاظم فاضلی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 01:04

بیشتر مخالفم تا موافق!! البته قطعا از مزایای استفاده از این امکان آگاه هستم.
مساله مهم تر از اونیه که بشه در وبلاگ در موردش صحبت اساسی کرد. به نظر من جا داره در یکی از جلسات در این مورد صحبت بشه.

کجایی پسر... دمت گرمه قناری

شکورم

بهداد احمدی پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 01:30

بس موافقم.

چه جایی بهتر برای اطلاع رسانی کلاس ها و اکران ها؟ به خصوص که ما برای هر اکران و کلاس حداقل یک پوستر داریم که میتونه توی این صفحه برای همه به اشتراک گذاشته بشه.

سمانه سرداری پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 10:41

منم بسیار موافقم با وجود صفحه در اینستاگرام,,,به تازگی کانون های دیگه هم صفحه ای برای خودشون درست کردن

معین یوسفی فر پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 12:47

قرار بود مسئله در جلسه هفته آخر بررسی بشه که متاسفانه جلسه تشکیل نشد در ضمن به نظرم بهتره همینجا مشکلات و سوالات بررسی بشه چون به نظرم کلیت کار تقریبا مورد قبول اکثر افراد هست. میتونیم یه رای گیری هم داشته باشیم.

اینطور که کاظم گفت، مسئله امکان مطرح شدن در وبلاگ رو نداره
میتونی تلفنی از مسئول وبلاگ بپرسی که چرا نداره
شکورم

فریدا حصاری پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 15:43

از وقتی آشناییم با کانون بیشتر شد همیشه این موضوع در نظرم بود که چرا کانون یه صفحه اجتماعی مثلا در همین اینستاگرام نداره. این موضوع در جریان فروش بلیت جشنواره ، که از همه اعضا خواسته شد برای اطلاع رسانی پوستر ها رو در صفحات اجتماعی شون قرار بدن، بیشتر برام بولد شد و میخواستم در فرصتی مناسب اون رو مطرح کنم.
خیلی خوب شد که شما این موضوع رو بیان کردین.
به شدت موافقم
البته باید در مورد محتوای مطالبی که تو پیج گذاشته میشه تصمیم گیری کرد.

معین یوسفی فر پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 22:06

خب پاسخ اولم به تغییر شبکه های اجتماعی شما اینه که هنوز هم خیلی ها به شبکه اجتماعی کتاب نما میرن... درسته کمی از شمار کاربرای فعالش کم شده ولی خود من به شخصه هنوزم سر میزنم...درسته که فعلا موج گرایشات مردمی به سمت اینستا هست ولی فکر کنم که کلن بحث من راجبه عکس و کلیپ محور بودن اینستا باشه...البته که عضویت زیاد توش هم مد نظر ما هست چرا که باعث میشه مخاطبانی از تمامی طیف ها و عقاید داشته باشیم...
دوم اینکه هدفی که وبلاگ دنبال میکنه با هدفی که حداقل به نظر من صفحه ما در یک شبکه دنبال میکنه قطعا متفاوت هست. همونطور که مخاطبان این دو بحث هم کاملا متفاوت هستند... مخاطبان وبلاگ اعضای کانون فیلم هستند. کسانی که در مباحث شرکت میکندد و در تصمیمات کانون نظر و رای میدهند اما مخاطبان شبکه اجتماعی عامه مردم و دانشجویان هستند.
الان اگر شما توجه کنید مطالبی که در وبلاگ قرار میگیرند برای یک کاربر عادی و کسی که عضو کانون نیست جذابیت خاصی ندارد اما مطالبی که در صفحه شبکه قرار بگیرد قطعا نفوذ و جاذبه ی مناسب تری برای عامه دانشجویان خواهد داشت.
این کامنت در پاسخ به کامنتیه از خانم شهسواریان که حذف شده
معین یوسفی فر

البته حذف نشده ها. الان تاییدش میکنم. ممنون برای ویرایشتون.
مریم حیدری
-------
بله منم همینو میگم که مخاطب اینستاگرام زیاده، ولی به چه قیمتی یعنی بخوایم وبلاگ که به قول شما اعضای کانون هستن رو فدای عامه دانشجویان کنیم کار درستی نیست، هرچند وبلاگ ما به اندازه کافی شناخته شده هست. درسته که اکثر کانون ها و انجمن ها ار این شبکه استفاده می کنن اما ما بایستی کاری که صلاح هست رو انجام بدیم. با حضور دو شبکه همزمان خود به خود این اتفاق می افته که مخاطبان همین وبلاگ_ چه اعضا و چه غیر اعضا - به اینستاگرام میرن و اینجا از خاطر میره ... به نظرمن هدف هردو یکیه تفاوتی نداره با چیزی که شما میگین.

شهسواریان

شهسواریان پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 22:26

من مخالفم چون تاریخ شبکه های اجتماعی نشون داده که هر وقت یه شبکه جدید میاد، ناخودآگاه شبکه ی قبلی که باهاش کار می کردیم به فراموشی سپرده میشه. یه مدت وبلاگ خیلی روی بورس بود بعد که اون یکی شبکه(اسمشو نمیتونم بیارم!) اومد دیگه خیلی ها وبلاگ نمی نوشتن، الانم که اینستاگرام هس دیگه کمتر میان شبکه اسمشو نبر (1). به نظرم همین وبلاگ خوبه چون هم فیلم میذاریم توش هم عکس و از همه مهمتر مطلب، اگه اینستاگرام داشته باشیم اینجا متروکه خواهد شد و از اون جایی که اکثرا به عکس و مطلب کوتاه گرایش دارن دیگه وبلاگ کانون جایگاهی که داره رو از دست میده مخصوصا که پیشینه ی خیلی خوبی داره. نکنید این کارو !

(تصحیح شده ی کامنتم امروز ساعت 12:30)

ممنون عزیزم
مریم حیدری

معین یوسفی فر پنج‌شنبه 28 اسفند 1393 ساعت 22:46

به خانم شهسواریان:
خب من الان تو وبلاگ نمیتونم قانعتون کنم که فعالیت این دو همپوشانی نداره و اصلا هدف این دو متفاوته همونطور که تو قسمت هایلایت شده حرفم گقتم...
به نظرم جلسه برگزار بشه و رو در رو مشکلات گفته بشن بهتره.
همینو بگم که اینستاگرام مثل وبلاگ نیست و یک ادمین بیشتر نداره و هر کسی پست نمیذاره پس به ذات کلا قابل مقایسه با کارایی که تو وبلاگ میکنیم نیست ادامه بحثمون ایشالا باشه حضوری.
مرس از اینکه اهمیت میدید و پیگیری میکنید

شهرزاد رمضانی جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 16:07

به نظرم بستگی داره چه چیزایی بخوایم تو اینستاگرام بزاریم اگه صرفا پوستر فیلما و فعالیت ها مثل کلاس عکاسی و ...و فیلمایی مثل تیزر فیلمایی که میخوایم اکران کنیم و...باشه خوب که چه عرض کنم عااااااالیه تازه اینطوری میتونیم یسری اطلاعات بیشتری راجب فیلمایی که میخوایم اکران کنیم بدیم مثل خلاصه فیلم،گذاشتن اسکرین شات از فیلم و... اینجوری مخاطبای فیلمام بیشتر میشن.
اگه فعالیت اینستاگراممون در همین حد باشه خوبه ینی جوری باشه که اینستاگرام صرفا جنبه تبلیغاتی و جذب مخاطب واسه کلاسا و فیلما داشته باشه.اینجوری نه تنها به وبلاگ ضربه ای نمیزنه بلکه فقط میشه یه تبلیغات بیشتر و فعالیتش با وبلاگ کاملا متفاوته البته بازم میگم به شرطی که اینستاگرام صرفا جنبه تبلیغاتی داشته باشه و تو همون حدم بمونه و جوری نشه که با گذر زمان بخواد حدشو بشکنه و فعالیتای وبلاگم شامل بشه و به وبلاگ ضربه بزنه.
این صرفا نظر بنده بود

سمانه سرداری جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 16:50

الان مخاطب های اینستاگرام خیلی زیادن و اکثر بچه های دانشگاه هم عضو هستن,میشه با درست کردن یه صفحه راجع به اکران ها تبلیغ بیشتری بکنیم,,,بعلاوه زیر هر پست علاوه بر توضیحاتی که میذاریم,آدرس وبلاگ رو می نویسیم که برای اطلاع بیشتر به وبلاگ مراجعه کنند,اینجوری مخاطب بیشتری جذب میشه...خود من وقتی برای اکران های فجر بلیط فروشی می کردم بارها با این پرسش از طرف بچه ها روبرو شدم که چطور میتونیم عضو کانون بشیم؟!!!با داشتن یه صفحه تو اینستاگرام مخاطب بیشتر با ما آشنا میشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد