کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

نقد و دکترین: حضور در نقاط کانونی پروژه ی کانونی

در تفسیر این جمله از اساسنامه: «الف: در صورت داشتن یه پروژه ی بزرگ، صرفا حضور در اون پروژه ایجاد حق رای میکنه»   

 

1- نقد به ایزدی یا توپشکن:

تا جایی که من یادمه، در زمان مسئولیت ایزدی یا توپشکن، سر مفهوم «بزرگ» بحث شد و به علت اختلافات به وجود اومده، بر اساس اینکه سیاست کانون به سمت افزایش انجام پروژه ها به صورت «پروژه ی شخصی» و استثنائی شدن انجام پروژه ها به صورت «کانونی» پیش می رفت، بر این اساس رای گیری شد که منظور از «بزرگ» در این جمله همون مفهوم «کانونی» باشه تا ازین به بعد، در مواقعی که یک پروژه ی کانونی در حال انجامه، صرفاً فعالیت در همون پروژه ایجاد حق رای بکنه. علت هم اساس تفکر اساسنامه حول این موضوع بود که بر عکس پروژه ی شخصی، «شرکت در پروژه ی کانونی برای اعضا، یک الزامه نه یک اختیار».

متاسفانه این تصمیم و رای گیری در اساسنامه یافت نمیشه و اگرم هست، به راحتی یافت نمیشه. خلاصه من که پیدا نکردم.

این عملکرد در تعارض با بند اول تکالیف مسئول اساسنامه به این شرحه:

«1- جمع آوری اصولی که برای درج در اساسنامه ی کانون مورد تصویب قرار میگیرد با درج زمان و مکان و نحوه ی تصویب(یعنی به صورت اینترنتی یا جلسه ی حضوری)»

 



2- نقد به امیر حیدری:

از شروع مسئولیت امیر حیدری، امید می رفت که اساسنامه سر و سامان بگیره ولی همچنان می بینیم که نه تنها شکل و شمایل ظاهری متن اصلی اساسنامه مندرج در وبلاگ، جالب نیست بلکه همچنان الفاظ، به شکلی عامیانه نگاشته شده. به شخصه امید داشتم (و چند بار هم به خود امیر عرض کردم) که اساسنامه باید حداقل سریعاً ازین شمایل خارج بشه و با کتابت استاندارد دوباره به رای برسه که خیلی زمان گذشته ولی هنوز نتیجه ای حاصل نشده.

قطعاً در حال حاضر سر امیر اونقد شلوغ هست که نتونه این کار رو بکنه ولی به شخصه توقع داشتم که قبل از رسیدن به این حجم وحشتناک مشغله، این کار صورت بگیره.

 



3- تفسیر خود این جمله:

عرض شود که در تفسیر قانون، اولین گام، یافتن هدف قانونگذار از تصویب اون ماده ی بخصوصه.

سوالی که اخیراً مطرح شده اینه که حضور در چه فعالیتی از پروژه ی کانونی، میشه تنها مسیر انحصاری کسب حق رای؟

به طور مثال تلاش برای پروژه ی کانونی اکران های فجر نزدیک به دو هفته است که آغاز شده. در زمان هایی فقط دو نفر باید فعالیت می کردن و در لحظاتی همه ی اعضای کانون هم برای فعالیت ها، کم بودن. حالا سوال اینجاست که آیا در تمام این دو هفته، حضور در صرف این پروژه، تنها معیار حق رای بوده؟ در این حالت آیا به طور مثال اگه در هفته ی اول، فقط سه نفر نیرو برای کار نیاز باشه، همون سه نفر در جلسه ی هفته ی بعدش حق رای خواهند داشت؟

همونطور که عرض کردم باید به منظور قانونگذار از تقنین چنین ماده ای توجه کرد.

و برای درک هدف قانونگذار از این تقنین، باید به مذاکرات حین تقنین و خاطرات نشون دهنده ی هدف از تقنین اون ماده، رجوع کرد.

پیشنهاد دهنده ی اغلب این مواد از جمله – اگه اشتباه نکنم این ماده - خود من بودم. بنابراین باس عرض کنم علت اینکه چنین ماده ای پیشنهاد شد این بود که وقتی در لحظه ای نیاز به حداکثر اعضای کانون به وجود میاد، برای اینکه اون پروژه به علت کمبود نیرو دچار مشکل نشه، در اون موقعیت، حضور اعضا الزامی بشه و برای الزام آور شدن این قضیه، در اون موقعیت بخصوص، صرفاً اعضایی که به این الزام عمل کرده ان، جزو نهاد تصمیم گیری تلقی بشن. یعنی کسایی که به کانون در انجام پروژه ای که همه ی نیروها رو میخواسته کمک کردن، میشن تصمیم گیرندگان کانون.

بر اساس این تفسیر، میشه در مورد پروژه های کانونی ای که به درازا می کشن اینطور در نظر گرفت که صرفاً دوره ی زمانی ای که نیاز به حضور و فعالیت اکثریت اعضا هست، این انحصار منطقی میشه. تا به امروز پروژه های کانونی ما که ازین دوره های زمانی داشتن، اکران های کشوریمون بوده که در این اکران ها هم، زمانی که این حضور حداکثری نیاز بوده، همون روز اکران بوده. ولی با پیچیده شدن بعضی فعالیت های کانون، مواردی پیش میاد که می بینیم یه پروژه ی کانونی، مدتها از شروع فعالیتش می گذره ولی حضور حداکثری درش نیاز نمیشه؛ تا یه لحظه ی بخصوص از اون پروژه و همچنین اینکه گاهی هم در یک پروژه ی کانونی، در چند دوره ی خاص از همون پروژه ،این نیاز حداکثری حس میشه.

با جمع تمام این صحبت ها به نظر من میشه اینطور این ماده رو تفسیر کرد که صرفاً دوره های زمانی خاصی از پروژه ی کانونی که به فعالیت حداکثری اعضا نیاز داره، این انحصار رو به وجود میاره؛ بنابراین در پروژه ی کانونی اکران های فجر، خود پروسه ی فروش بلیط که در دو دوره ی سه روزه رخ میده + خود پروسه ی اکران ها که در دو روز متوالی رخ میده + پروسه ی تبلیغات که یه دوره ی دو روزه طول کشید، 4 دوره ی زمانی ای هستن که حضور در اونها، تنها راه عضویت در نهاد تصمیم گیری کانونه.

این دوره ها میتونن همه در یک هفته قرار بگیرن و یا اینکه هر کدوم در یک هفته.

خلاصه بر این اساس، هفته ای که یکی از این دوره ها درش قرار میگرن، هفته ای میشه که حضور در فعالیت های اون کار ویژه (مثل تبلیغات یا بلیط فروشی یا ...) تنها مسیر حضور در نهاد تصمیم گیری میشه.


شکور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد