کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

دکترین: تغییر رویکرد کانون

 

ساخت 10 فیلم کوتاه در عرض تنها یکسال

این بزرگترین و تنها دروغیه که از زبان کانون فیلم فکر کنم تو کلیپ سال 91 بود که گفته شد.

بیشترین تعداد فیلم کوتاه ساخته شده در یکسال فقط سه تا بوده که اونم پارسال بود خب میخواستم ببینم که حالا دلیل چیست و اصلا فایده ای داره کانون فیلم بسازه یا نه؟


فعالیت های کانون به سه دسته تقسیم میشن: اکران ها – کلاس ها – تولیدات

خب هدف کانون قطعا در درجه اول باید ارتقای خودش باشه ارتقایی که با کلاس ها و ساخت ها بدست میاد نه با اکران ها بزارید راحت تر بگم مهر 87 وقتی برای اولین بار اومدم کانون با دوستان صفایی تقوی محیط و ... همون اول گفتیم بیاید فیلم بسازیم گفتیم خب بلد نیستیم سوادش رو نداریم خب اومدیم کلاس های سینمایی گذاشتیم و همه خواستیم فیلم بسازیم یادمه یکبار من و شکوری و محیط و تقوی و شادی قاهری همزمان پنج تا طرح فیلمنامه بردیم پیش دکتر کاظمی مسوول وقت امور فرهنگی و ایشون از بین اون پنج تا طرح کار من و قاهری رو به دلایل ممیزی کلا رد کردند و گفتند از اون سه تا دوتاش رو با نظر خود بچه ها بسازیم ولی اینقدر جو دوستانه و علاقه به سینما بود بین بچه ها که شکوری میاد کمک من برای ساخت طرح تایید نشده ی من و یا من میرم کمک تقوی و الا اخر ولی خب کانون اومد برای ساخت مصوباتی مطرح کرد که بیشتر حالت منع ساخت دارند تا تشویق درحالیکه به این نکته توجه نکرد که هیچ وقت تا حالا تو یکسال کانون ده تا فیلم نساخته که برای ساخت یازدهمیش یهو دوتا فیلمساز همزمان بخوان بسازن و اون مشکلات پیش بیاد و هیچ وقت تولیدات کانون به اون عدد نرسید خب دلیلش: یکی نبود بچه های فیلمساز بود تا سال ها تنها فیلمسازهای کانون شکوری و من و صفایی بودیم که خوشبختنانه امسال عطارپور و مینایی هم اضافه شدند و ایشالا قربانی و زردکوهی و ... هم به این جمع اضافه میشن و یک دلیل دیگش متاسفانه رفتار بخیلانه دو سه تا از دوستان در قبال ساخت بقیه بود بطوریکه منی که نزدیک به هفت ساله تو کانونم اینقدر بهم برخورد که گفتم دیگه تو کانون فیلم نمیسازم با اینکه تو همین مدت بسیار دوستان ازم خواستند که دوباره ساخت یک فیلم کانونی رو شروع کنم.

بیاید دقیق به این موضوع نگاه کنید چرا اینطور شد؟؟؟ یکی از دلایل اش میتونه این باشه که خب کانون میگه بودجه امورفرهنگی در قبال ساخت محدوده ... خب گفتم هیچ وقت تا حالا که تولیدات کانون تو یکسال به ده تا اثر نرسیده و (از نظر من که باید سالی 30 تا فیلم بسازه) حتی هیچ وقت این رویکرد: رو نسبت به امورفرهنگی هم نداشته که این جزو عرف و بدیهیاته که کانون باید هرسال تولیدات زیادی داشته باشه در ضمن متاسفانه تا کنون به فکر پیدا کردن منابع مالی غیر از امورفرهنگی نیفتاده درحالیکه راه های فراوانی وجود داره برای جذب منابع مالی (من چون برای این فیلم جدیدم دنبالش بودم خیلی به این قضیه پی بردم) و اینکه اگر کانون بیفته تو خط تولیدات مداوم (رسیدن به 30 فیلم درسال) خود به خود بچه های علاقه مند به سینما نه تنها از شهید بهشتی بلکه ازجاهای دیگه هم جذب کانون میشن نمونه اش بابک رضایی که فیلمبردار فیلم دلیاری و صدابردار و فیلمبردار چندتا از کارهای من بود و یا فرشته مینایی که از زمان اومدنش به کانون به غیر از کارگردانی فیلم خودش منشی صحنه فیلم من مدیرتولید کلیپ من و دستیار فیلمبرداری تو کار عماد بود که خودش نشون میده چقدر علاقه مند به تولید هستند و کانون خوب میتونه ازین دوستان استفاده کنه .

درضمن اون هدفی که شکوری داره برای همین اکران ملکه خیلی درست ترش تو ساخت ها خودش رو نشون میده بارها به خود من از طرف بچه های کانون گفته شده که بیا فیلم بساز و مارو به عنوان عواملت استفاده کن ولی هیچوقت گفته نشده بیا فیلم اکران کن و مارو به عنوان پوسترزن استفاده کن! تمام بچه های کانون به شدت علاقه مند هستند که تو پروسه ساخت حضور داشته باشن این به عنوان یک خروجی بهشون هویت و لذتی صدچندان نسبت به کارهای دیگه میده و حتی ممکنه به مرور علاقه اصلی خودشون رو تو سمت های مختلف سینمایی ببینند تا رشته خودشون همونطور که این قضیه قبلا برای من صفایی تقوی عطارپور و ... اتفاق افتاده میتونن با تجربه اندوزی خودشون هم حرفه ای بشن این درواقع این هدف اصلی تشکیل کانون فیلم بود که به مرور داره کمرنگ میشه و بچه ها بیشتر خودشون رو درگیر حق رای و پروژه کانونی و شخصی و موارد ریز اساسنامه کردند این یادتون باشه صرف کانونی بودن پروژه و این حرف ها کسی رو به کار تو کانون وادار نمیکنه اگر بکنه پس معلومه کانون هدفش رو گم کرده باید کار تو کانون باعث ارتقای هنری عضو بشه و اون عضو با علاقه اون کار رو انجام بده من زمانی که به کانون اومدم نه گزارش فعالیتی بود و نه حق رای ای و نه ... پوستر کلاس سینمای کلاسیک سعید عقیقی رو میچسبوندیم چون میدونستیم این کلاس چقدر برامون نفع و فایده داره نه برا گرفتن حق رای و گزارش فعالیت و امثالهم

نمیگم اساسنامه نباشه ولی میگم ذهن بچه ها داره روی فکر کردن به اساسنامه و امثالهم هدر میره نمیگم اکران نباشه ولی اکران باید مثلا مشابه اکران آثار کامران شیردل باشه که با دعوتش به کانون از صحبت هاش درس یگیریم و میگم تمام تمرکز کانون باید قویا روی ساخت باشه و به راحتی میتونه به تولید 30 اثر در سال هم برسه چون به شخصه به این تجربه رسیدم که لازمه ساخت اول وجود عوامل همراه و یکدله تا بودجه و این تو کانون هست و پتانسیل جذب افراد سینمایی همراه و دوست مشابه بابک رضایی و ... هم بدین وسیله بوجود میاد درمرحله بعد برگزاری کلاس های سینمایی باید باشه که کمک بکنه به ساخت درواقع همه کارها باید کمک کنه به بهبود تولید که خود این تولید باعث حفظ جو دوستی و کانونیت کانون وارتقای سطح هنری میشه.

 

پاسخ به یک شبهه: یکبار با یکی از بچه ها بحثی میکردم و اون اعتقاد داشت که ساخت فیلم فقط برای کارگردانش فایده داره نه بقیه عوامل

جواب: اگر این طورباشه که هیچ وقت فیلمبردار و تدوینگر و بازیگر و صدابردار و مدیرتولید و... هیچ سمته دیگه ای تو سینما ایجاد نمیشد اصلا خود سینما دیگه وجود نداشت کانون میتونه بازیگر تدوینگر منشی صحنه و ... به سینمای حرفه ای بده.

کانون باید کاملا تغییر رویکرد بده متاسفانه این اکران های چپ و راست هیچ فایده ای برای خود اعضا نداره و فقط فایده اش برای دانشجوهای دانشگاه است که مفت میان فیلم میبینن فقط انرژی و زحمت از بچه ها میگیره

اگر کانون میخواد پیشرفت کنه که الان نمیکنه (طبق این تجربه و حضور هفت ساله ام دارم میگم) باید قویا به بخش تولید توجه کنه رفتار بخیلانه اون دو سه نفر کنار گذاشته بشه از امورفرهنگی بصورت یک عرف درخواست بودجه برای بیش از ده فیلم رو درسال بکنه اگر محقق نشد به فکر تامین منابع مالی از راه های دیگه باشه که میتونه بدست بیاره شک نکنید نمینویسم اعضا در ساخت مشارکت کنند که اینقدر اشتیاقشون زیاده که بعضا دعوا هم میشه سر گرفتن یک سمت و اینکه از طریق لینک زدن با بچه های علاقه مند دانشگاه ها انجمن های سینمایی و ... اعضای سینمایی علاقه مند به ساخت جذب کنه میتونه پیشرفت کنه

یادتون باشه کانون باید بازیگر فیلمبردار تدوینگر و.... بده بیرون نه پوسترزن !

به عنوان کسی که نزدیک به هفت ساله کانونه و با اینکه نه الان و نه هیچ وقت دانشجوی شهید بهشتی نبوده ولی هنوز کانون رو ول نمیکنه چون بهش علاقه داره این متن رو نوشتم و امیدوارم اصل حرفم رو حرف ام رو درک کنید و از حاشیه بپرهیزید.

 

نظرات 14 + ارسال نظر
asadi پنج‌شنبه 22 آبان 1393 ساعت 11:30 http://nicegierl.blogfa.com

"این هدف اصلی تشکیل کانون فیلم بود"
واقعا؟

"این به عنوان یک خروجی بهشون هویت و لذتی صدچندان نسبت به کارهای دیگه میده"
خیلی خیلی خیلی قبول دارم

شهسواریان پنج‌شنبه 22 آبان 1393 ساعت 18:51

باید یه سری افرادی باشن که تواناییشو داشته باشن تا بشه در سال 30 تا فیلم ساخت ... الان من دلم میخواد بسازم ولی فکر می کنم دانشش رو ندارم به قدر کافی.

علیرضا ملک محمدی پنج‌شنبه 22 آبان 1393 ساعت 20:37

افرین سعید عزیز حرف دل من رو زدی ....

سعید پشت مشهدی پنج‌شنبه 22 آبان 1393 ساعت 22:00

به خانم شهسواریان: خب بیاید کلاس سینمایی بزارید توش شرکت کنید بعدش فیلم بسازید

علیرضا موسوی جمعه 23 آبان 1393 ساعت 16:57

عالی-پست در حد سنجاقه

سبا حق طلب جمعه 23 آبان 1393 ساعت 20:42

قابل تامله.اینکه تشویق شه انرژیا به این سمت بره بیشتر .

خاقانی جمعه 23 آبان 1393 ساعت 21:23

برای همه الزامن ساخت فیلم مهم ترین کار نیست. نمی شه به بقیه ی کارا گفت بیخود.

علی عبدی جمعه 23 آبان 1393 ساعت 22:54

کلا من با هدف تعیین کردن برا یه تشکل دانشجویی موافق نیستم. تشکل دانشجوییه بذارید هر کی هر کاری که علاقه داره انجام بده (البته در حیطه فعالیت اون تشکل)

خاقانی شنبه 24 آبان 1393 ساعت 15:40

باهاتون موافقم آقای عبدی

امیر حیدری شنبه 24 آبان 1393 ساعت 21:47

هرکسی آزاده هر کاری میخواد انجام بده و ما نمیتونیم و نباید کسی رو مجبور به انجام کاری بکنیم. ضمنا در مورد تعداد فیلم ها هم کاش قبل اینکه کانون رو به بی اخلاقی متهم کنی میپرسیدی که ما کی این تعداد فیلم رو برای ساخت داشتیم. از اونجایی که این کلیپ در زمان دبیری من ساخته شده امیدوار بودم حداقل از من جویای چرایی و چگونگی میشدی تا برات توضیح بدم.

سعید پشت مشهدی شنبه 24 آبان 1393 ساعت 22:55

به امیر حیدری: اصلا به بی اخلاقی متهم نکردم اون جمله یک تبلیغ بود که به نظرم خیلی تلاشی در جهت رسیدن بهش نشد و بازهم بنظرم بهتره برای کانون که بهش برسه درضمن نگفتم وادار کردن همه متن پیشنهادیه که دارم میدم که تا الان هم موافق داشته و هم مخالف و بنظرم بهتره که درموردش فکر بشه.

asadi دوشنبه 26 آبان 1393 ساعت 00:26

به آقای حیدری:
میشه علت رو لطفا بگید ؟
جالب شد ...

ولی من با نظر خانم حق طلب موافقم ... فقط یک پیشنهاده هیچ ممانعتی برای بچه هایی که میخوان فعالیت دیگه ای انجام بدن ایجاد نمیکنه همچنان اگه کسی بخواد میتونه فعالیت دیگه ای که دوست داشته باشه انجام بده(آنچه آقای عبدی و خانم خاقانی گفتند).

آره ممانعتی ایجاد نمیکنه ولی در دکترین طوری القا شده که انگار باید به این سمت بریم. و اگر نریم پیشرفتی نکردیم.
زرگرم

شکور شنبه 26 اردیبهشت 1394 ساعت 19:22

نقد مفصلی نسبت به این دکترین در پستی با نام «پاسخی به یک دکترین» آورده شد

شکور

milad یکشنبه 27 اردیبهشت 1394 ساعت 16:52

بچه ها بیشتر خودشون رو درگیر حق رای و پروژه کانونی و شخصی و موارد ریز اساسنامه کردند..
یادتون باشه کانون باید بازیگر فیلمبردار تدوینگر و.... بده بیرون نه پوسترزن !
مرسی آقا سعید همش قشنگ بود این دوتا جملت قشنگتر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد