کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

این آدمِ یا میمون


سزار اسلحه به دست گرفت این تیتری بود که هفته قبل یکی از روزنامه ها در مورد فیلم طلوع سیاره میمونها نوشته بود . طلوع سیاره میمونها دنباله فیلم  خیزش سیاره میمونها ست . فیلم خیزش سیاره میمونها سال 2011 به کارگردانی روپرت ویات ساخته شد ولی قسمت جدید این فیلم را مت ریوز کارگردانی کرده . نکته جالب اینجاست هر دو کارگردان سابقه زیاد و آن چنانی در سینما ندارند و مت ریوز فقط بازسازی فیلم let the right one in را با نام let me in در انگلستان انجام داده که آن هم زیاد مقبول واقع نشد . هر دو کارگردان و اکثرِ تیم سازنده انگلیسی هستند . با این حال که این دو کارگردان سابقه درخشانی در سینما ندارند ولی بودجه ای که فاکس قرن بیستم در اختیار آنها برای کارگردانی این فیلم قرار داده خیره کننده ست (94 میلیون دلار برای قسمت اول و 170 میلیون دلار برای قسمت دوم ) . قسمت دوم دو هفته است که در سینما های جهان در حال اکران است , من فقط قسمت اول این فیلم را دیدم و به نظرم قسمت اول یک داستان کلیشه ای داشت یعنی جمیز فرانکو (اسم شخصیت اش در فیلم یادم نیست ) در آزمایشگاه میمونهایی (البته ape به معنای میمون نیست , ترجمه دقیق اش میشود نخستی و میمونها و انسانها جزیی از نخستی ها هستند! .) را تحت آزمایش های ژنتیک قرار میدهد و سپس شروع به آموزش آنها میکند . حالا در قسمت دوم سزار همان میمونی ست که از آزمایشگاه بیرون آمده و با بقیه هم نوعان خود زندگی در صلح پیش گرفته تا اینکه انسانها نظم زندگی اجتماعی آنها را به هم به هم میزنن و حالا باید جنگی در گیرد که کدام جنسِ غالب در سیاره باشد ؟

اما داستان قسمت دوم به شدت تفکر بر انگیز است ( این نظریه در علم وجود دارد که چند هزار سال پیش ما انسانهای امروزی به سبب خردِ بیشتری که نسبت به ape ها داشتیم صلاح ساختیم و نسل آنها را منقرض کردیم تا خود جنسِ غالب سیاره شویم . ) حالا موضوع فیلم به همین سمت است که به نحوی تاریخ تمدن و تکامل را به نقطه ای اولیه باز گرداند که همان طوری که در اثر یک جهش ژنتیک ما انسانهای امروزی به وجود آمدیم حالا همین میمونها هم در اثر یک جهش ژنتیکی خردمند شوند و آن جنگ باز شکل گیرد .به نظرم ایده فیلم بسیار بکر است و باید آن را دید چون جزء معدود فیلم های علمی تخیلی ست که از آن خوشم می آید .

سال 2001 هم تیم برتون فیلم بسیار ظعیفی به نام سیاره میمونها ساخت که البته داستان آن زمین تا آسمان با این فیلم فرق میکرد و اصلا جای صحبت یا نقد ندارد . در آن فیلم به کمک گریم تیم راث نقش رهبر میمونها را بازی کرد ولی فقط گریمش بود و هر کس میدید میگفت این یک انسان است ولی در این فیلم اندی سرکیس نقش سزار رهبر میمونها را طوری بازی کرده که گاهی اوقات تفکیک آن با یک میمون سخت است , تمامی شکل ها و رفتار های یک میمون را دارد .

کار جلوه های ویژه این فیلم بر عهده گروهی بوده که جلوه های ویژه ارباب حلقه ها و هابیت را انجام داده اند .

نظرات 4 + ارسال نظر
شکور دوشنبه 30 تیر 1393 ساعت 16:32

مسئول وبلاگ سه‌شنبه 31 تیر 1393 ساعت 00:57

جناب گلخندان! توی همون صفحه ای که یادداشت رو مینویسید، توی قسمت ابزار ها(فونت و رنگ و ...) ، خط دومش موردی هست به نام "ادامه مطلب". استفاده کنید ازش. :)

جهان چهارشنبه 1 مرداد 1393 ساعت 02:02

کاش بره تو ادامه مطلب

محمد مهدی اهل خیر (قربانی) چهارشنبه 1 مرداد 1393 ساعت 14:19

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد