کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

دکترین عضوی از کانون که می خواهد کلاسی با دریافت هزینه برگذار کند

( اصلاح شده در تاریخ 3 آبان 92 در ساعت 22:40)

قرار بود قانونی وضع شود تا عضوی از کانون بتواند یک کلاس تشکیل دهد و در قبال آن از بچه ها پول دریافت کند. برای همین دو جلسه با تعدادی از ریش سفید های کانون تشکیل دادم. (لیستی که به عنوان فعالین اساس نامه اعلام کرده بودم).  در دو جلسه مخصوصا در جلسه دوم بحث مفصلی صورت گرفت که آن را به صورت دکترین در ادامه مطلب نوشته ام. 

1. لطفا با دقت متن را بخوانید. 

2. حتی اگر وقت ندارید متن را کامل بخوانید بعد تیتر " قانون کلاس های تشکیل شده توسط یکی از اعضای کانون در قبال دریافت پول" را حتما بخوانید و در مورد آن نظر دهید زیرا موردی است که بعدا به رای گیری بگذارم و در صورت رای آوردن وارد اساس نامه بکنم. 

3. حتی اگر ایراد نگارشی و یا کژتابی در قسمت آخر وجود دارد حتما در کامنت یاد آوری کنید زیرا عینا وارد اساس نامه می شود. 

4. حتما بخوانید و نظر دهید تا بتوانیم در کنار هم مشکلاتش را بر طرف کنیم.  



 صورت مسئله:


تا قبل از این اعضای کانون اجازه نداشتند کلاس آموزشی بگذارند و در مقابل آن پول بگیرند و تمام کلاس هایی که اعضا تشکیل می دادند به صورت رایگان بوده و اعضا می توانستند در آن شرکت کنند. و این به چند دلیل بوده است.

  1. اگر می خواستند پول بگیرند. امکان این که بعد از این کاری را بدون پول انجام ندهند، بسیار زیاد می شد.
  1. چون اعضا  تمام فعالیت های کانون را به صورت رایگان انجام می دهند، اگر کسانی به دلیل داشتن اطلاعات بیشتر بخواهند پولی دریافت کنند و باقی افراد به طور کاملا رایگان کار انجام دهند باعث اعتراض و انجام نشدن کار های رایگان می شد.
  2. امکان داشت عده ای تنها دلیل شرکتشان در کلاس یادگیری و بعد پول در آوردن از تشکیل کلاس باشد و در فعالیت دیگری شرکت نکنند.
  3. اعضا انتظار داشتند که وقتی کاری را با هزینه یاد گرفته اند استفاده ای هم که از این آموزش برای کانون می کنند. در مقابلش پول دریافت کنند.

بنا به دلایل گفته شده و دلایل دیگر که ذکر آن ها لزومی ندارد. تصمیم بر این شده بود که هیچ کلاسی در مقابل گرفتن پول تشکیل نشود. و همین قضیه باعث شد بود که هم کسانی که کاری را بلد هستند علاقه ای به تشکیل کلاس و آموزش آن به باقی اعضای کانون نداشته باشند و هم باعث شده بود کسانی که در کلاس ها شرکت می کنند به دلیل رایگان بودن به طور جدی با کلاس ها بر خورد نکنند. برای همین تصمیم بر این شد که قوانینی برای گذاشتن کلاس توسط اعضا و با دریافت هزینه وضع شود. در این دکترین ابتدا بهترین راه حل و مشکلات آن مطرح شده و سپس قانونی معرفی می شود که مشکلات موجود را حل نماید.

 

راه کار برای حل قضیه:


بهترین کار برای اینکه موارد یاد شده پیش نیاید این است که:
 کلاس ها برگذار شده توسط اعضای کانون برای اعضای کانون رایگان، ولی برای اعضای غیر کانونی با دریافت هزینه صورت پذیرد. همچنین درصدی از مبلغ بدست آمده به کانون برسد.

علارقم اینکه این راه حل بهترین راه حل موجود است ولی مشکلاتی هم دارد که باید برای آن ها قوانین دقیق تصویب شود که جلوی هر سوء استفاده ای گرفته شود. برای همین اول مشکلات مطرح می شود و بعد برای رفع مشکلات راهکار ارائه می شود.

 

مشکلات موجود:


  1. چه افرادی اعضای کانون محسوب می شود؟ 
  2. چه درصدی از پول کلاس ها به کانون می رسد و چه درصدی را مسئول کلاس بر می دارد؟
  3. چه افرادی و با چه تخصصی می تواند در کانون با دریافت پول کلاس تشکیل بدهند؟
  4. افراد غیر عضو کانون تا چه مبلغی می پردازند؟
  5. در صورت وجود سقف چه تعدادی از اعضا می توانند در کلاس شرکت کنند؟
  6. اگر میزان افرادی که عضو کانون هستند و می خواهند در کلاس شرکت کنند بیشتر از سقف باشد. الویت با چه کسانی است؟ 

 

 

شرح مشکلات موجود:


  1. در نگاه اول اعضای نهاد تصمیم گیری. ولی این چند مشکل بزرگ دارد. اول اینکه خیلی راحت می شود عضو نهاد تصمیم گیری شد و امکان دارد فردی بخواهد فقط و فقط برای شرکت در کلاس عضو نهاد تصمیم گیری شود و بعد دیگر هیچ فعالیتی انجام ندهد. دوم اینکه امکان دارد کسانی که مدت زیادی برای کانون فعالیت انجام داده اند در زمانی که می خواهد کلاسی تشکیل شود عضو نهاد تصمیم گیری نباشند.
    مورد دیگری که به نظر منطقی می رسد این است که گروهی انتخاب شوند و آن ها مشخص کنند که چه کسانی عضو کانون حساب می شوند. و حال سوال این است چگونه این افراد مشخص می شوند.
  2. مورد دوم مشکل خاصی ندارد که بشود در مورد آن صحبت کرد.
  1. مشکلی جایی پیش می آید که یک فردی با داشتن اطلاعات کم می خواهد یک کلاسی را تشکیل دهد. و اگر افرادی نباشند که صلاحیت او را تایید کنند به دلیل اینکه از خارج کانون هم در کلاس شرکت می کنند کانون با خطر مواجه می شود.
    علت این که در جلسه رای گیری نمی شود این است که، امکارن دارد بیشتر اعضای نهاد تصمیم گیری خود اطلاع دقیقی درباره مطلب نداشته باشند برای همین نمی توانند صلاحیت فرد را تشخیص دهند.
  1. چون خود اعضای کانون دارند کلاس را برگذار می کنند و رایگان در آن شرکت می کنند. اگر مبلغ زیاد باشد این شائبه پیش می آید که کانون برای درامد زایی دارد این کار را انجام می دهد و این کار آبروی کانون مخاطره انگیز است.
  2. اگر فردی بخواهد برای کلاس خودش یک حدی بگذارد و بگوید باید اعضای کلاسش 20 نفر باشند و نه بیشتر. اگر همه اعضای کانون در این کلاس شرکت کنند دیگر پولی در یافت نمی شود. پس باید یک سقفی برای اعضای کانون در نظر گرفته شود.
  3. اگر بخواهیم الویت را بگذاریم بر اساس اینکه هر کس در یک کلاس شرکت کرد در کلاس بعدی الویتش کمتر است، این مشکل پیش می آید که شاید یک فردی نمی دانسته که کلاس تدوین قرار است برگذار شود. برای همین در کلاس تاریخ سینما شرکت کرده است. ولی خودش به شدت به تدوین علاقمند است.

 

قانون کلاس های تشکیل شده توسط یکی از اعضای کانون در قبال دریافت پول :


هنگامی که یکی از اعضای کانون بخواهد کلاسی تشکیل دهد و در مقابل آن پول دریافت کند. قبل از تشکل هر کلاس مراحل زیر باید انجام شود:

  1. گروهی متشکل از شورای مرکزی، مسئول لوکیشن، مسئول وبلاگ، مسئول اساس نامه، مسئول مالی و مسئول حق رای قبل از تشکیل کلاس جلسه ای تشکیل می دهند و 5 نفر را انتخاب می کنند.
  1. 5 نفر انتخاب شده صلاحیت فردی که می خواهد کلاس تشکیل دهد را برسی می کنند و همچنین بعد از صحبت با او سقف افراد شرکت کننده و میزان مبلغی که قرار است از هر فرد گرفته شود را مشخص می کنند.
  1. 5 نفر انتخاب شده کسانی که متقاضی ثبت نام هستند را به سه گروه تقسیم می کنند. اعضای فعال، اعضای عادی ( هر فردی که یک بار عضو نهاد تصمیم گیری شده باشد) و افراد غیر کانونی.
    (در انتخاب اعضای فعال، باید شرکت عضو در کلاس های دیگر نیز مد نظر قرار بگیرد)
  1. نصف سقف مشخص شده را اعضای فعال و نصف دیگر را افراد غیر کانونی پر می کنند.  اعضای عادی مانند افراد غیر کانونی هستند با این تفاوت که نسبت به آن ها الویت بیشتری در ثبت نام دارند. ( در صورت تکیل نشدن هر ظرفیت، گروه دیگر ظرفیت مورد نظر را پر می کند)
  2. اعضای فعال به صورت رایگان در کلاس ها شرکت می کنند. افراد غیر کانونی تمام هزینه مشخص شده را پرداخت می کنند.
  3. بعد از ثبت نام بعد از ثبت نام قفط نصف در آمد به استاد خواهد رسید. 
  4. در تمامی موارد تعارض و اعتراض، حکم گروه 5 نفره حجت است مگر در صورت اعتراض استاد که تعارض با رای گیری نهاد تصمیم گیری حل خواهد گشت  ( اصلاح شده در تاریخ 3 آبان 92 در ساعت 22:40)
  5. تشخیص سهل تر بودن شرایط پیشنهادی استاد نسبت به این قانون در صورت ادعای سخت تر بودن یا ادعای ابهام، با همین گروه 5 نفره است. ( اصلاح شده در تاریخ 3 آبان 92 در ساعت 22:40)

 

نظرات 14 + ارسال نظر
سعید ایزدی جمعه 3 آبان 1392 ساعت 20:34 http://kafankhafan.blogfa.com

به قدکساز:
به نظر من چون قانون بسیار مهمیه ازت می خوام اگه میشه تا دو روز سنجاقش کنی تا همه بتونند بخونند و دربارش نظر بدند.

بعد از جلسه‌ی فردا این کارو میکنم!
قدکساز

محسن قدکساز جمعه 3 آبان 1392 ساعت 21:55

خیلی خوبه که همه چیز اساسنامه ای نیست و 5 نفر میتونن با نظرشون در لحظه تصمیم گیری کنن، ولی این قانون‌ها هنوز هم نیاز به چکش کاری دارن که بعد از تجربه‌های مختلف راحت تر میشه بهشون رسید!

شکور جمعه 3 آبان 1392 ساعت 22:19

اول اینکه ما قرار گذاشتیم اون گروه 5 نفره قبل از هر درخواست تشکیل نشه بلکه اول ترم تشکیل بشه و تا آخر ترم استمرار داشته باشه.
علت این بود که این گروه برای اولویت بندی اعضا باید یه نگاه مستمر داشته باشن.
انتخاب این 5 عضو قبل از هر تصمیم به کلاس باعث متفاوت انتخاب شدن این 5 نفر میشه که نگاه مستمر رو به هم می ریزه

دوم اینکه ما برای انتخاب اون 5 نفر 5 اصل رو عنوان کردیم که در پست نیامده. به نظرم اون 5 اصل خیلی مهم بودن

سوم اینکه ما برای دسته بندی اعضای فعال و عادی و همچنین تفاوت بین عضو و غیر عضو هم یه سری معیار معرفی کردیم که این 5 نفر باید مصادیقش رو تعیین کنن که این هم در پست نیامده

غلط املایی هم که زیاده و ایشالا اصلاح میکنیم.
فعلا اینها رو داشته باش تا بازم یادم بیاد
سعی میکنم کلا یه نسخه هم خودم بنویسم و بذارم تو نظرات
شکور

آره اول صحبت این بود که اول هر ترم باشه. ولی بعد گفته شد برای اینکه امکان داره هر ترم کلاس نداشته باشیم این زیاد ضروری نیست. و از اونجایی که در طول هر ترم اون 10 نفر که 5 نفر رو انتخاب می کنند عوض نمی شند برای همین اون 5 نفر هم عوض نمی شند.

آره نمی دونم چرا توی دفترم ننوشتم که اینجا بنویسم. ولی به نظرم جون این مربوط به همون 10 نفره اگه توی کامنت ها هم بگی اشکال نداره و نیازی نیست توی پست وارد بشه.

نه تا اونجایی که من یادمه و نوشتم فقط یه صحبتی شده بود که نظر ما بود. ولی آخرش این شد که ما ویژگی معرفی نکنیم و بذاریم اون 5 نفر خودشون بگند.

به نظر من اونی که می خوای توی کامنت بنویسی خیلی خوبه ولی اگه میشه اون قسمت هایی که من نوشتم و مشترکه رو حذف کن که زیاد نشه.

ایزدیم

پرنیان فلاح جمعه 3 آبان 1392 ساعت 22:24

به نظرم خوبه به شرطی که بشه دقیقا عملیش کرد.

به نظرتون کدوم قسمتشه که امکان داره نشه عملیش کرد.
ایزدیم

شکور جمعه 3 آبان 1392 ساعت 22:25

باید در ابتدای قانون نوشته بشه که: چنانچه استاد کلاس شرایطی ساده تر از این شرایط و به نفع تر برای اعضای کانون قائل شود، می تواند به همان شرایط عمل کند.
تشخیص سهل تر بودن شرایط پیشنهادی استاد نسبت به این قانون در صورت ادعای سخت تر بودن یا ادعای ابهام، با همین گروه 5 نفره است.


- در تمامی موارد تعارض و اعتراض، حکم گروه 5 نفره حجت است مگر در صورت اعتراض استاد که تعارض با رای گیری نهاد تصمیم گیری حل خواهد گشت

شکور

با اینا کاملا موافقم. اضافه می کنم.
ایزدیم

مرادپور شنبه 4 آبان 1392 ساعت 01:10

آقا خیلیم خوبه... دستتون درد نکنه، همه چی دقیق و فکر شده!!! امیدوارم در عمل هم به این خوبی بشه...

بشیری شنبه 4 آبان 1392 ساعت 14:26

مرسی... قبلأ هم نظر مثبتم رو گفته بودم، الان هم موافقتم رو اعلام میکنم.

جهان شنبه 4 آبان 1392 ساعت 21:56

1. خیلی خیلی خسته نباشید واقعا مشخصه که روش فکر شده.
2. بنده نقدا این پست رو خوندم که روش فکر کنم، نظرمو میگم ایشالا

سعید ایزدی شنبه 4 آبان 1392 ساعت 23:01 http://kafankhafan.blogfa.com

قدکساز قرار بود این رو پست کنی

منظورت سنجاقه قناری؟
شکورتم
-------------------------------
آره سوتی دادمم
ایزدیم

شکور یکشنبه 5 آبان 1392 ساعت 01:35

حاجی
من هنوز به یه مسائلی معتقدم که تو معتقد نیستی
به ویژه بحث اعلام موضوعاتی که باید در نظر گرفته بشه و همچنین مدت زمانی که تیم 5 نفره سر کار خواهند بود و نحوه ی جایگزینی و این حرفاشون که متنت نسبت بهش ساکته
بذار حضوری صحبت کنیم

حق طلب یکشنبه 5 آبان 1392 ساعت 22:03

رضا ی.د دوشنبه 6 آبان 1392 ساعت 23:50

من باچندتابخشش چندتا مشکل داشتم ولی یه مشکل اساسی دارم که بالا هم ذکر شده تقریبا... اعتقادم اینه وشاید دراین موردخاص استدلالی نداشته باشم،اومدن پول توی یه مکان دانشجویی که اعضای اون نه برای منفعت بلکه با میل شخصی توی اون فعالیت میکنن بسیاربسیارخطرناک تراز اونه که بشه باقانون های دقیق حتی جلوی اتفاقات وحتی دلخوری های آتی روگرفت...پیشنهادم اینه که اگه کانون تونسته بدون همچین قانونی تا امروز رشدکنه وبهتربشه بزاریم این قانون مسکوت باقی بمونه...به دلیلی که گفتم وچیزایی که از پول به عنوان یه عامل دبدم نظرم با هرقانونی که به پولی شدن هرگونه فعالیت بامنافع شخصی نه کل سودبرای کانون مخالفم...واعتقاد دارم که اینگونه قوانین که پای پولوبازمیکنن باروح کانون به عنوان نهاد دانشجویی مغایرت داره...تمام وکمال قوانین بالا روخوندم وباز هم سر این حرف هستم وشدید میترسم....

به یوسف دوست، مسئول اساسنامه و همگان سه‌شنبه 7 آبان 1392 ساعت 21:23

کسی که تا حالا با ورود پول به این جریانان مخالفت میکرده، من بودم، و بازم اولین کسی که با پیشنهاد عطار دنبال راهکاری برای حل شدن این قضیه کرد بازم من بودم.
عرض شود که قسمت های مهمی از حرفات درسته... ولی قدیمی
حرفایی که خیلی وقت پیش من به فرامرزی زده ام

جمله ای گفته ای: اینگونه قوانین که پای پولوبازمیکنن باروح کانون به عنوان نهاد دانشجویی مغایرت داره
باس عرض کنم که: این گونه قوانین میخواد عدالت و اعتدال رو حفظ کنه. یعنی اتفاقا تا امروز قانون تونسته بود جلوی اینها رو بگیره و الان بازم قانون باید به فکر راهکاری باشه تا از پتانسیل های اعضای کانون برای آموزش استفاده بشه

قانونی که در حال چک و چونه زدن برای تصویبش هستیم دنبال راهکاریه که هم جلوی تزریق منفی پول به کارهار کانون رو بگیره و هم یه دلگرمی ای باشه برای کسایی که با این دلگرمی تخصصشون رو در اختیار دیگرون قرار میدن.
از طرفی قانون نباید اونقد باز بشه که دیگه ملت همگی حواسشون بره سمت پول
و از طرفی هم نباید اونقد سخت گیرانه باشه که هیچ کس به فکر انتقال تخصصش نباشه مگه خیلی روحیه ی پیغمبری داشته باشه.
به هر حال در حال حاضر احساس میکنم این قانون با اضافه شدن یه «تاکید» برای اون گروه 5 نفره میتونه به این نقطه نزدیک بشه
تاکیدش هم به اون گروه باید این باشه:

«احراز صلاحیت پروژه و استاد برای یکی از مصادیق این قانون بودن باید با نگاهی سخت گیرانه همراه باشد.»

به نظر من این کلاس ها نباید در طول ترم بیشتر از یکی دو مورد بشن
و فعالیت استاد در زمینه های دیگه ی کانون هم باید ملاک نظر اعضا در موافقت با اون استاد در برگزاری کلاسش با پول باشه
حتی میتونن استاد رو ملزم به این کنن که کلاس های رایگان برگزار کنه تا با کلاس پولکیش موافقت کنن
یا اینکه استادی رو به خاطر کلاس های رایگان قبلیش بپذیرن
تخصصش هم باید خیلی با احتیاط بررسی بشه
شکور

پرنیان فلاح سه‌شنبه 7 آبان 1392 ساعت 22:52

به آقای ایزدی
در کل منظورم اینه که مورد اهمال قرار نگیره که البته من تا حالا تو کانون ندیدم به چیزی بی توجهی بشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد