ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
در راز ماندگاری یک ستارهی سینما, هم کیفیت نقشها تعیینکننده است و هم استمرار آنها. خیلی از هنریشههای جوان خوش میدرخشند اما دولتهای مستعجلی اند که زود از صحنه خارج میشوند. ترازوی زمان بهترین معیار نمایش تواناییهای واقعی یک هنرمند است. از سوی دیگر, بازیگرهای که در جوانی و روزهای اوج میمیرند, ناگزیر به اسطوره تبدیل میشوند و خاطرهی فیلم ضعیفی از خود باقی نمیگزارند. بروس لی یکی از این اسطورههاست که گرچه 6 فیلم و چند سریال بیشتر بازی نکرد, اما با همانها در حافظه ی سینمای جهان ماندگار شد.
بروس لی در سال 1340 در آمریکا به دنیا آمد و در نوزادی همراه والدینش به موطن آنها یعنی هنگکنگ مهاجرت کرد. پدرش از بازیگران محبوب سینما و اپرای چینی بود, و مادرش از خانوادهای ثروتمند و سرشناس. اما به رغم بزرگ شدن در چنین محیط فرهنگی مرفهی, بروس آنقدر خود را درگیر دعواهای خیابانی میکرد که والدینش او را به مدرسه هنرهای رزمی گذاشتند تا دفاع از خود را بیاموزد! او پس پیشرفتی حیرتانگیز در آموختن فنون, در 18 سالگی به آمریکا برگشت و تحصیلاتش را پی گرفت و در دانشگاه واشنگتن به تحصیل فلسفه و درام مشغول شد. در این هنگام و با همکاری چند استاد دیگر, مدرسهی هنرهای رزمیش را تاسیس و به آموزش رو اورد. بروس لی که مهارتهای بدنی و کهن شرقی را با فلسفهی شخصیش ترکیب کرده بود, سبکی نو در کونگفو پدید آورد. پس از اجرایی درخشان در یک جشنوارهی نمایشی رزمی, توجه کمپانیهای فیلمسازی هالیوود به او جلب شد؛ و بروس در سال 69 و در فیلم جنائی "مارلو" Marlowe ایفای نقشی فرعی کرد. دو سال بعد در فیلم هنگکنگی و رزمی "رئیس بزرگ" Big Boss ظاهر شد و به رغم نقش فرعیش, چنان بر بازیگر اول فیلم سایه انداخت که در آسیا معروف شد. سپس در فیلمی مشابه و با همان مضامین ملیت و وفاداری و انتقام به نام "دست ِ آهنی" Iron Hand بازی کرد. اما موفقیت اصلی در سال 72 و با "بازگشت اژدها" Return of Dragon به سراغش آمد که کارگردانی و تولیدش هم با خود او بود: "بازگشت اژدها" با مضمونی آشنا, از ساختاری چنان بدیع برخوردار بود که نه تنها رکورد فروش آن زمان را در کشورش شکست بلکه در سال 2010 از سوی مجله "امپایر" در رتبهی 95 از صد فیلم برتر جهان جای گرفت.
سال 73 سال "ورود اژدها" Enter the Dragon بود: اولین فیلم رزمی چینی که یک کمپانی بزرگ تولیدش میکرد, و فیلمنامهاش را هم بروس لی نوشته بود. بروس که آن را نه یک فیلم رزمی دیگر بلکه توصیفی از فرهنگ چین میدانست, سکانس نبرد افتتاحیه را هم کارگردانی کرد. "ورود اژدها" راه را بر دیگر بازیگران شرقی هم باز کرد, و بسیاری منتقدان آنر ا بهترین فیلم سال 73 دانستند. این فیلم که از نامزدهای صد تریلر برتر قرن بیستم است, به ویدئوگیم هم تبدیل شد, و در سال 2004 به عنوان نشان فرهنگی چین انتخاب و در بایگانی فیلم کتابخانه کنگره آمریکا به ثبت رسید. اما همزمان با این فیلم, بروس لی ساخت و بازی در فیلم "بازی مرگ" Game of Death را هم شروع کرده بود که ناتمام ماند, چرا که او میانهی فیلمبرداری با مرگی ناگهانی و مشکوک درگذشت. تحقیقات مستمر بعدی حاکی از بروز عارضهی التهاب مغزی و مصرف سرخود داروئی اشتباه داشتند که بروس را در حالی که فقط 32 سال داشت به کما و مرگ کشاندند. بروس لی علاوه بر اینها, شعر هم میسرود و کتابخانهای غنی و بزرگ داشت. امروزه خانهاش در هنگکنگ به یک مکان توریستی تبدیل شده و مجسمهاش هم در هنگکنگ و هم در لسآنجلس نصب است. مجله تایم نیز بروس لی را یکی از صد شخصیت تاثیرگزار قرن بیستم اعلام کرده است. بروسلی:شکست یک حالت ذهنی است,هیچکس شکست نخورده است تا زمانی که شکست را به عنوان یک واقعیت پذیرفته باشد.
برگرفته از شبکه نمایش
فکر می کنم نسل ما آخرین نسلی بود که با فیلمای بروس لی بزرگ شد و نوستالژی اون رو الان درک می کنه.
به حق یکی از اسطوره های سینماست
روحش شاد
بروس لی بسیار شخص بلندمرتبه ایه. درود بهش
پ.ن: عکس دوم جای عوض شدن داره چون یه مقدار ناواضحه...
بروس لی اسطوره ی جاودانه ای برای همه ی سینما و مخصوصا نسل دهه پنجاه و شصت ایران بود.خاطراتم را از بروس لی برات تعریف می کنم...