کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

پشت پرده ۱۲ فیلم بزرگ جنگی دنیا از انفجار مواد منفجره یک تنی کوبریک تا صداگذاری ۹ ماهه کاپولا

سینماپرس: «دشوارترین کار در سینما،ساختن فیلم جنگی است.» این جمله را بارها از زبان کارگردانان سینمای ژانر جنگ شنیده ایم. سینمای جنگ که قدمتی به اندازه خود هنر سینما دارد، همواره از شرایط ویژه‌ای برای ساخت و تولید برخوردار بوده است.

وقتی فرانسیس فورد کاپولا برای تحقیق درباره ویتنام و جنگی که موضوع فیلم اینک آخر الزمان بود چهار سال زمان صرف می کند یا کوروساوا دو سال را خرج طراحی صحنه  و دوخت لباس های فیلم هرج و مرج می کند، نشانگر اهمیت جزییات در ساخت فیلم های جنگی است. 

نکته های کوچک زیر را از سایت‌های مختلف معتبر سینمای جهان انتخاب کردیم تا گوشه ای از اهمیت جزییات را در سینمای جهان یادآور شویم.

۱- ژنرال / باستر کیتون  

برای تصویر جنگ میان دو طرف درگیر در فیلم بیش از ۵۰۰ ارگان نظامی و دولتی به عنوان بازیگر و دیگر عوامل حمایت کننده به یاری فیلمساز آمدند.

صحنه انفجار روی پل رودخانه در این فیلم به عنوان یکی از پر خرج ترین صحنه ها در تمام دوران فیلم های صامت به حساب می آید. تکه های فلزی این پل تا پایان جنگ جهانی دوم در رودخانه باقی ماند تا سرانجام به عنوان آهن زنگ زده از رودخانه بیرون آمد.

   

۲- هرج ومرج/ کوروساوا

 در طول مدت دو سال در این فیلم بیش از ۱۵۰۰ لباس و یونیفورم نظامی دوخته شد. جالب این جاست که تمام این لباس ها با دست دوخته شدند.

برای تصویر صحنه های جنگی در این فیلم ۲۵۰ اسب از ایالات متحده وارد ژاپن شد. کوروساوا از اسب ها و لباس ها بسیار موثرانه استفاده کرد. به طوری که روزنامه های ژاپن گزارش داده اند هزاران اسب در صحنه های جنگی فیلم حضور داشتند.

 

۳- رژه بزرگ

دپارتمان ارتش ایالات متحده امریکا که یکی از تهیه کنندگان فیلم بود بیش از ۲۰۰ تانک جنگی ، ۴۰۰۰ سرباز و بیش از  ۱۰۰۰ هواپیمای جنگی برای استفاده در اختیار سازندگان فیلم گذاشت.

یکی از پرخرج ترین فیلم های دوران صامت این فیلم است که با فروش بالای ۲۲ میلیون دلار در آن زمان این هزینه را جبران کرد.

 

۴- راه های افتخار/ کوبریک

وقتی که پروژه به استنلی کوبریک برای ساخت واگذار شد، او از ارتش چندین لباس نظامی قرض گرفت و از همکارانش خواست تا با این لباسها عکس بگیرند .او از این عکسها را برای صحنه های مختلف ضمیمه فیلمنامه کرد.

"اروین لینگ" مدیر جلوه های ویژه فیلم از سوی دولت آلمان مجبور به رعایت قوانین محدود کننده ای شد. او در هفته اول فیلمبرداری بالای یک تن مواد منفجره در فیلم استفاده کرد.

با اینکه فیلم درباره ارتش فرانسه بود اما فیلم در نزدیکی یک قلعه در حوالی مونیخ فیلمبرداری شد و اکثر بازیگرانی که در نقش افسران فرانسوی بازی می کردند، از نیروهای پلیس مونیخ بودند.

 

۵- چکمه

برای این فیلم یک زیر دریایی واقعی مورد استفاده قرار گرفت و تمام صحنه های داخلی به اصرار کارگردان درزیر دریایی فیلمبرداری شد.

سه قالب زیر دریایی مصنوعی نیز برای فیلم ساخته شد که یک از آنها در عمق سی و پنج فوتی زیر سطح آب کنترل می شد. این زیر دریایی می توانست شنا کند  و در عمق حرکت کند .دو قالب دیگر می توانستند ۱۸ فوت در عمق دریا حرکت مصنوعی کنند.

 

۶- پل رودخانه کوای/ دیوید لین

پل "کوای" را یک شرکت بریتانیایی در سیلان در این فیلم ساخت. این پل ۴۳۵ فوت طول داشت و ۲۵ پا از سطح آب بالاتر بود. ساخت این پل ۸ ماه طول کشید و برای ساختن آن از ۵۰۰ کارگر و ۳۵ فیل استفاده شد. ارزش این پل که ظرف چند ثانیه منهدم شد، معادل یک میلیون و دویست هزار پوند امروز بود.

قطاری که در انتهای فیلم متلاشی شد از یک مهاراجه هندی تنها برای انهدام خریداری شده بود.

 

۷- نجات سرباز رایان

برای آموزش بازیگران این فیلم با شرایط نظامی ، یک ژنرال ارتش آمریکا مامور آموزش بازیگران در شرایط سخت نظامی بود.

بسیاری از کهنه سربازهای جنگ جهانی دوم به اسپیلبرگ برای ساخت این فیلم و نزدیکی آن با واقعیت تبریک گفتند با اینکه او هرگز در جنگ جهانی دوم حضور نداشت.

 

۸- ناپلئون

 برای نمایش برف در جنگ زمستانی ناپلئون در روسیه کارگردان از دانه ای پنبه برای نمایش برف استفاده کرد.اما هنگامی که یک از بچه ها به جای پنبه یک سنگ را پرتاب کرد بینی ولادیمیر رودنکو از بازیگران این فیلم  را شکست.

 

۹ – سقوط

بسیاری از قسمت های فیلم در روسیه فیلمبرداری شده است. این امر دو دلیل دارد:۱- به خاطر شباهت های زیاد معماری سن پترزبورگ با ظاهر آلمان آن سالها ۲- چون در زمان هیتلر و جنگ تبلیغات تجاری ممنوع بود . سن پترزبورگ از معدود شهر های اروپا است که تبلیغات خیابانی ندارد.

 

۱۰- اینک آخرالزمان

برای طبیعی بودن صدای هلی کوپتر های جنگ ویتنام کاپولا از یک آهنگساز خواست تا با شنیدن صدای آن هلی کوپتر ها در زمان جنگ و مستند ها صدای واقعی را برای آنها بسازد.

صداگذاری این فیلم بیش از ۹ ماه طول کشید. در این فیلم صدای مهمات جنگی دقیقا همین گونه بود که در جنگ استفاده می شد.

برای ساخت این فیلم رییس جمهور فیلیپن اجازه داد تا ارتش فیلیپین مهمات و هلی کوپتر و خلبان ها را در اختیار کاپولا قرار دهد.

 

۱۱- نبرد الجزایر

 این فیلم دقیقا مبتنی بر اسناد ساخته شده است. صحنه های جنگی در فرانسه گرفته شده و شکنجه ها در ایالات متحده امریکا و بریتانیا تصویر برداری شده است.

 

۱۲- غلاف تمام فلزی

کوبریک از تجربیات یکی از دوستان نزدیکش که در جریان جنگ جهانی دوم خبرنگار جنگ بود

و از بسیاری از فیلم های مستند جنگی برای آموزش بازیگران فیلمش استفاده کرد. وی در مجموع بیش از ۲۰ فیلم متفاوت جنگی برای آموزش بازیگران فیلمش بهره برد.

در قسمت اول فیلم و در قسمت آموزش نظامی بازیگران کوبریک شرایط بازیگران اصلی فیلم را با سیاهی لشکر ها یکسان کرد و همه تحت شرایط سخت نظامی آموزشی بوده اند.

Portfolio image

ویرایش ادامه مطلب: مسئول وبلاگ، 6/2، 22:50
نظرات 8 + ارسال نظر
علیرضا ملک محمدی شنبه 1 شهریور 1393 ساعت 19:53

عالی بود داداش

عماد زردکوهی شنبه 1 شهریور 1393 ساعت 21:19

بسیار خوب و مفید

مسئول وبلاگ شنبه 1 شهریور 1393 ساعت 21:24

پست "دسته بندی" نداشت. دسته بندی رو باید از تنظیمات یادداشت که زیر کادر نگارش یادداشت هست، انتخاب کنید. این بار من اصلاح کردم؛ دفعات بعدی حواستون باشه.
برای پست های طولانی بهتره از ادامه مطلب استفاده کنید. که آیکونش بالای کادر نگارش یادداشت هست.

عبقریان یکشنبه 2 شهریور 1393 ساعت 02:03

ممنون از مسئول وبلاگ

ترابی یکشنبه 2 شهریور 1393 ساعت 10:15

کاش که بیشتر پست بره توی ادامه مطلب خیلی فضای وبلاگ رو گرفته

امیر حیدری یکشنبه 2 شهریور 1393 ساعت 22:12

به مسئول وبلاگ
این پست چرا به ادامه مطلب نمیره؟

1. رویه به این ترتیب هست که پست های هنری تا حد امکان ادامه مطلب نرن
2. ادامه مطلب فرستادن پست های هنری رو وظیفه ی نویسنده پست و از اختیارات مسئول وبلاگ میدونم
3. چون نویسنده به تذکرها عمل نکردن؛ خودم اصلاح می کنم.
طلاکوب

امیر حیدری دوشنبه 3 شهریور 1393 ساعت 08:10

ممنون خانم طلاکوب.
در مورد رویه یادم نمیاد پستی با این بلندی کاملا در صفحه اصلی باشه.

عطار دوشنبه 3 شهریور 1393 ساعت 18:26

درود بر تو عبقر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد