کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

انتقال تجربه مستندی

ترم گذشته،از طریق انجمن علمی دانشکده،یه مستند درباره رشته مون ساختیم

این کار هرچند کوچیک و جمع و جور بود،اما تجربیاتی رو به همراه داشت.

این تجربیاتو اینجا ، درمیون گذاشتم تا هم کمک حداقلی برای بقیه باشه

و هم ایشالله کارای بزرگتر بعدی رو از طریق کانون انجام بدم.

 

* اولین چیزی که برای شروع مهمه،داشتن یه سوژه خوبه. چیزی که واقعا مسئله باشه و با مطرح کردنش،بتونید اذهان رو به خودتون جذب کنید. وگرنه موضوعات تکراری همیشه هستند و بارها و بارها به اونها پرداختند.

- اگر ایده ی خوبی تو ذهن دارید،شهامت به خرج بدین و وارد عمل بشین.

- اگر فکر میکنید ممکنه موضوعتون تا حدودی تکراری باشه،سعی کنید جور دیگه ای به سراغ سوژه برید و از زاویه دیگه ای به موضوع نگاه کنید.

* گروهی رو انتخاب کنید که باهاشون احساس راحتی میکنید.هیچ دلیلی نداره شما به خاطر ساخت یه مستند،برای مدتی در اسارت بسر ببرید! هرچی ارتباط بیشتر باشه،بهتر میتونید مشورت بگیرید

* از اونجایی که مستند مثل فیلم ، فیلمنامه کاملا مشخصی نداره که دقیقا بر اساس اون پیش برید و تمام جزییات از قبل مشخص باشه،گاهی دربرابر شرایطی قرار میگیرید که در لحظه پیش میاد و اینجاست که همفکری با گروه و انتخاب شرایط بهتر،بیشتر اهمیت پیدا میکنه. در کل باید ، پیوستگی کار رو درنظر داشته باشید تا خیلی از برنامه ریزی های گذشته دور نشید

* قبل مصاحبه اصلی ،سعی کنید با افرادی که مدنظر دارید گفت و گو کرده باشین .یعنی یک جلسه جداگانه،قبل از فیلمبرداری.این کار چند فایده داره:

1)  اگه فردی که باهاش مصاحبه میکنید،از صحبت کردن یا دوربین ترسی داشته باشه،به نوعی ترسش میریزه و میدونه که قراره دربرابر چه سوالات و افرادی قرار میگیره.

2)  از محتوای کلامش باخبر میشین و اگه حرفهای مفیدی نداشته باشه،از برنامه مصاحبه حذفش میکنید.

3)  یه دید کلی نسبت به مستند پیدا میکنید که بدونید چه افراد یا فضاهایی احتیاج دارید تا مستند رو به سطحی که میخوایید ، نزدیک تر کنید

* اگر محدودیت زمانی دارید ، باید تمام برنامه ریزی ها رو از قبل انجام داده باشید.امکان داره افرادی که باهاشون قرار مصاحبه گذاشتید،به هر دلیلی یا مشکلی براشون پیش بیاد یا حاضر به مصاحبه نشن. اگه مکان یا فرد مصاحبه،جایگاه ویژه ای تو مستندتون داره،سعی کنید جایگزینی براش داشته باشین که در صورت نبودش،به خلا برخورد نکنین و احساس کنید همه چی تموم شده...

* سعی کنید زمان مصاحبه و فیلمبرداری، حضور افراد و گروه رو به حداقل کاهش بدین.این کار به آروم بودن جو و تحت کنترل قرار گرفتنش خیلی کمک میکنه. چون مستند اکثرا میتنی بر مصاحبه است، فضای غیر متشنج برای تمرکز بیشتر،خیلی اهمیت داره.

 * موقع تدوین، به بزرگی آدمها و شانشون نگاه نکنید. اگر حرف بدرد بخوری نزدن، هیچ الزامی برای بودنشون نیست.این کار به همون میزان اهمیت داره که تو ساخت یه فیلم، صحنه ای بیشترین هزینه و دردسر رو داشته ، اما از نظر تدوینگر، جایی تو روند فیلم نداره و باید حذف بشه...

* انتهای کار،امکان داره یاسی به سراغ شما بیاد که کار خوب از آب درنیمد و اصلا قابلیت انتشار نداره و غیره...این جور مواقع ، همفکری با گروه و برطرف کردن ایرادهای کار، تا حدودی به زدودن این حس کمک میکنه!

* بدونید بیشترین کسی که دلش برای این کار میسوزه،خود شمایید.پس تا جایی که میتونید تمام جوانب کار رو درنظر بگیرید و با نهایت آمادگی سر کار حاضر بشید.


این نکات به طور عادی،چیز خاصی رو بیان نمیکنه اما وارد کار که بشین،جزو نکات طلایی محسوب میشن!

نظرات 4 + ارسال نظر
سعید پشت مشهدی چهارشنبه 11 تیر 1393 ساعت 04:12

هوم به نکات خوبی اشاره کردید همش درسته.

محسن قدکساز چهارشنبه 11 تیر 1393 ساعت 13:28

خیلی خوب بود. کار خوبی کردین اینو نوشتین.

مریم حیدری چهارشنبه 11 تیر 1393 ساعت 15:17

آموزنده بود بسیار ممنون

محمد مهدی اهل خیر (قربانی) چهارشنبه 11 تیر 1393 ساعت 15:21

ممنون
برای من که می خوام اولین فیلمم رو انشالله بسازم خیلی مفید بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد