و بالاخره.../برای همگان/انتقال تجربه/شیوه نامه ی اکران

توضیحات زیر درمورد اکران یک فیلم غیر ایرانی با زبان اصلی در قالب یک پروژه شخصی می باشد و با این شرط است که این اکران با اعتراض اعضای کانون به علت تعارض با برنامه ها یا بقا یا سطح هنری کانون روبرو نگردد.

چنانچه نکته ای جا مانده بود، متن اصلاح خواهد شد. این اصلاحیه با موافقت مسئولین کانون بدون اعلام «اصلاحیه» در وبلاگ اعمال خواهد گشت. صرفا شاید در انتهای متن زمان اصلاحیه های بعدی نگاشته گردد.

علت اینکه این شیوه نامه درمورد این مصداق نگاشته شده این است که هم غالب اکران های کانون مربوط به همین مصادیق می باشد و هم توضیح موارد دیگر ممکن است منجر به سردرگمی اعضای جدید گردد:

  

 

1.      در مورد اجرای تک تک موارد زیر، با افراد با تجربه ی کانون، مشورت کنید. گاهی یک سوال هم شما را از انجام یک اشتباه بزرگ باز می دارد.

 

2.      به اکران یک فیلم علاقه مند می شوید و علاقه مندی خویش و تصمیمتان به اکران آن فیلم را در جلسه ی رسمی نهاد تصمیم گیری کانون یا در وبلاگ رسمی کانون اعلام می کنید.

 

3.      به محض اطلاع رسانی و در صورت عدم اعتراض هیچ یک از اعضای نهاد تصمیم گیری؛ از خانم برزگر (کارشناس کانون های فرهنگی و هنری) یک فرم درخواست طرح گرفته و محتویات فرم را پر می کنید.

 

4.      در فرم مورد اشاره این موارد را باید پر کنید:

الف- نام مدیر اجرایی: نام خود شماست

ب- نام دبیر کانون:در حال حاضر امیرعباس حیدری

ج- عنوان پروژه:خود من معمولا می نویسم: اکران و نقد و بررسی فیلم فلان

د- هدف از اجرای پرو‍ژه: پر کردن این سوال به شما بستگی دارد ولی من معمولا می نویسم: ارتقای سطح دید هنری دانشجویان. ولی این اهداف هرچه بیشتر گردند، مناسب تر خواهند بود. به طور مثال من در اکران نفرت خواهم نوشت: ارتقای سطح دید هنری دانشجویان به همراه بررسی خشونت در جامعه ی اروپا

ه- میهمانان برنامه: در مورد اکران های زبان اصلی ما معمولا مهمان نداریم و نقد را هم خود اعضای کانون انجام میدهند ولی اگر قضیه را آنقدر جدی دیدید که از بیرون دانشگاه یا از اساتید دانشگاه استاد دعوت کنید، بعد از هماهنگی و موافقت آن فرد، نام او را در این قسمت یادداشت می کنید

در حال حاضر اعضایی که من برای اکران های خودم به عنوان منتقد روی سن فرستاده ام عبارت بوده اند از:

اشکان توپشکن - امیرعباس حیدری – سعید چراغعلی – مصطفی عطارپور – درمورد آخرین روزهای زمستان هم خودم.

ط- امکانات مورد نیاز: در مورد اکران های فرض این شیوه نامه، معمولا امکانات صرفا امکانات مورد نیاز برای تبلیغات می باشد که برای این ترم من حداکثر این اقلام را می نویسم: 100 پوستر A3 رنگی / 2 بنر رنگی 2در3 / 3 استند / 70 تراکت A4 رنگی / 5 عدد چسب 5سانتی

به طور معمول امور فرهنگی با حداکثر خواسته ی ما موافقت نمی کند و با تقلیل آنها طرح را امضا می کند.

ی- زمان و مکان: در مورد اکران های زبان اصلی ما معمولا تالار مولوی دانشکده ادبیات یا تالار الزهرای دانشکده ی مدیریت را انتخاب میکنیم که در حال حاضر تالار مولوی نسبت به الزهرا برای اکران های ما مناسب تر است.

درمورد زمان هم معمولا دوشنبه و سه شنبه بهترین روزهای اکران ما بوده است ولی زمان بر اساس احتمال حضور مخاطبین، مانند مکان اجرای فیلم، نوع فیلم، تعطیلات تقویم و...با الزام به مشورت، به انتخاب خود شماست.

ظ- تاریخ و امضای دبیر: برای طرح باید امضای دبیر را بگیرید ولی از آن به بعد، همه چیز دیگر برعهه ی شخص شماست

 

موارد دیگر مثل نظر کارشناس، مربوط به شما نمیشود و خود کارشناس کانونها باید آنها را پر کند.

 

5.      قبل از ارائه ی فرم حتما از اینکه برای فیلم تان افرادی برای اصلاح مجدد فیلم و طراحی پوسترها در کانون حضور دارند و وقت انجام این کارها را برای پروژه ی شما دارند، اطلاع پیدا کنید.

 

6.      فرم پر شده را همراه با یک نسخه از فیلم با زیرنویس به کارشناس کانون ها (خانم برزگر) ارائه می دهید.

محل کنونی کارشناس کانون های فرهنگی هنری، اتاق کنار در ورودی ساختمان معاونت فرهنگی ست که روی در تابلوی کارشناس فرهنگی هم نصب شده است.

در این رابطه دقت داشته باشید که تایید درخواست شما ممکن است به صورت میانگین تا یک هفته به طول انجامد به همین علت این یک هفته و همچنین مدت زمان مورد نیاز برای اصلاح فیلم، طراحی تبلیغات و انجام تبلیغات را در نظر بگیرد.

به نظر بنده فاصله ی ارائه ی فرم درخواست تا روز اکران حداقل باید 8 روز کاری یا 12 روز تقویمی باشد.

 

7.      هر روز از خانم برزگر پیگیر موافقت یا عدم موافقت فرهنگی با پروژه تان باشید. به محض مورد موافقت قرار گرفتن درخواست شما توسط امور فرهنگی، کارهای اجرایی اکران را آغاز کنید:

 

8.      اگه خودتان توانایی اصلاح فیلم را دارید که خودتان سریعا آن را انجام بدهید در غیر این صورت  فیلم را برای اصلاح خود فیلم و زیرنویسش به یکی از تدوین گران کانون که از قبل با او برای این کار در دوره ی زمانی پیش از اکران هماهنگ کرده اید بسپرید.

حتما از توانایی تدوینگرتان مطمئن باشید.

در حال حاضر افرادی که برای پروژه های سابق اصلاح فیلم انجام داده اند و همچنان در کانون حضور دارند عبارت اند از: عباس شکوری، محمد فرامرزی، رضا یوسف دوست، محسن قدکساز

 

9.      همزمان با اصلاح فیلم، طراحی پوستر، بنر، تراکت و استند را به گرافیست های کانون که از قبل برای برنامه تان با آنها هماهنگ کرده اید بسپرید. در طراحی، آرم و آدرس وبلاگ کانون را فراموش نکنید.

در حال حاضر افرادی که برای پروژه های سابق طراحی تبلیغات انجام می داده اند و همچنان در کانون حضور دارند عبارت اند از: سعید چراغعلی، محسن قدکساز، خانم برخورداری

 

10.  متناسب با موقعیت دانشگاه، شهرت یا عدم شهرت فیلم و فاکتورهای دیگری که بر روی دیده شدن تبلیغات شما تاثیر دارند، تبلیغات را آغاز کنید. به طور میانگین در مورد اکران های سه شنبه، بنرها، استندها و پوسترها از شنبه صبح در دانشگاه توزیع و نصب می گردند و تراکت ها هر روز در سلف ها، دانشکده ها و خوابگاه ها توزیع می شوند.

 

11.  برای روز تبلیغات فیزیکی، در وبلاگ اعلام کرده و تیم و همراهان خود را برای دریافت پوسترها، بنرها و تراکت ها و آغاز تبلیغات، هماهنگ کنید به گونه ای که در زمان مشخصی اعضای تیم شما به کانون آمده و امکانات مورد نیاز برای تبلیغات (یعنی پوسترها و چسب و...) را دریافت کنند.

 

12.  همزمان با تبلیغات فیزیکی، متن تبلیغاتی پروژه ی خود را به مسئول ارتباطات اینترنتی (در حال حاضر محسن قدکساز) ارائه کنید و از او بخواهید تا متن را به مخاطبین مستمر حال حاضر کانون ایمیل کند (در حال حاضر نزدیک به 250 مخاطب مستمر)

 

13.  برای روز اکران، یک تیم برای خود جمع کنید. جمع کردن تیم در کانون تا به امروز از طرق گوناگونی انجام شده است به طور مثال با اعلام در جلسه ی رسمی یا اعلام در وبلاگ یا صحبت حضوری و تک به تک.

 

14.  معمولا برای روز اکران به این افراد احتیاج دارید:

الف- مسئول پخش فیلم/ حداقل یک نفر

ب- مسئول هماهنگی با اتاق فرمان/ حداقل یک نفر

پ- مسئول نظم سالن به ویژه برای تفکیک خانم ها و آقایان که یک الزام دانشگاهی است/ درمورد اکران هایی که تمام سالن پر می شوند، حداقل 5 نفر

د- در صورت وجود بحث بلیط فروشی/ مسئول امور مالی/ درمورد اکران های کوچک حداقل یک نفر

ه- در صورت وجود بحث بلیط فروشی/ مسئول چک کردن بلیط ها/ حداقل دو نفر

ی- در صورت تمایل شما / منتقد فیلم/ حداقل یک نفر

غ- در صورت تمایل شما/ مجری/ یک نفر

ف- مسئول کارت سینه ها/ یک نفر

توجه داشته باشید که عده ای از این سمت ها را می توانید خودتان برعهده بگیرید به طور مثال معمولا مدیر اجرایی یکی از سمت های مجری مراسم یا منتقد مراسم را برعهده می گیرد

 

15.  امکانات مورد نیاز برای روز اکران را پیش از اکران آماده و دستگاه های فنی را امتحان کنید. معمولا این امکانات مورد نیاز می باشد:

الف- چراغ قوه / حداقل 2 عدد

ب- کارت سینه / به اندازه تمامی اعضای فعال در روز اکران

پ- چسب و پوستر برای راهنمایی مخاطبین به سالن

ج- لب تاب مناسب برای اکران / 1 عدد

د- اسپیکر برای احتیاط

ه- باطری برای میکروفون سیار / حداقل 2عدد

 

16.  حداقل یک ساعت پیش از اکران وارد سالن شوید تا تمام مسائل فنی را چک کنید. مسائلی که معمولا باید چک شوند:

الف- اتصال صحیح لب تاب به ورودی ویدئوپروژکتور موجود بر روی سن

ب- اتصال صحیح لب تاب به ورودی سیستم صوتی تالار موجود بر روی سن

پ- عدم وجود نویز در صدای بلندگوها و تصویر پروژکتور

ج- چک کردن صوت میکروفون ها برای مجری و منتقد

د- چک کردن موجود بودن تعداد صندلی لازم برای مجری و منتقد

ه- چک کردن سالم بودن میکروفون سیار

 

17.  اعضای تیم نظم سالن را برای نحوه ی قرار گرفتن خانم ها و آقایان در سالن توجیه کنید. مسائلی که تیم نظم سالن می بایست در نظر داشته باشند معمولا این موارد است:

الف- تفکیک خانم ها و آقایون به عنوان یک الزام دانشگاهی

ب- خالی نگذاشتن صندلی ها و جلوگیری از تخلخل صندلی ها زیرا با تاریک شدن سالن، پیدا کردن صندلی های خالی برای تماشاچی های جدید حتی غیرممکن می شود

پ- خالی نگه داشتن ردیف جلوی صندلی ها برای مهمانان خاص و اعضای کانون فیلم و عکس

ج- تذکر برای اینکه در حین نمایش فیلم برای راهنمایی تماشاچی ها به صندلی های خالی، از چراغ قوه استفاده کنند ولی نور چراغ قوه را فقط بر روی زمین بیندازند

د- برای راهنمایی تماشاچی ها به صندلی های خالی در حین نمایش فیلم،‌ از راه رفتن در مقابل دید تماشاچیانی که روی صندلی ها نشسته اند پرهیز شود

ه- سکوت همیشه رعایت شود و جلوی همهمه ی مخاطبین نیز گرفته شود (مگر در مواردی که فیلم همین همهمه را می طلبد مانند خنده در مقابل فیلم های طنز)

ی- از باز و بسته کردن در سالن حین نمایش فیلم حتی المقدور اجتناب شود و در صورت نیاز، این باز و بسته کردن به سرعت و با حداقل باز شدن در صورت گیرد تا نور بیرون سالن باعث به هم ریختن تمرکز تماشاچیان داخل سالن نشود

 

18.  هم زمان با چک شدن سالن و هماهنگی با تیم نظم سالن، مسئول امور مالی و بلیط فروشی را به شروع کار خود راهنمایی کنید تا کار خود را آغاز کنند

19.  در مورد بلیط فروشی، به ظرفیت سالن توجه داشته باشید. در مورد اکران های خارجی، عرف کانون استفاده از تالار های مولوی(228صندلی قابل استفاده) و الزهرا(206صندلی قابل استفاده) است.جزئیات ظرفیت و ساختمان این دو تالار به صورت زیر می باشد:

مولوی:


الزهرا:

 

20.  با چک شدن مسائل فنی و توجیه شدن تیم نظم سالن، به مسئولان در تالار (که باید در صورت وجود بلیط فروشی با بلیط، وارد شوندگان را چک کنند) اجازه ی ورود تماشاچیان را بدهید.

 

21.  در حین ورود تماشاچیان،موسیقی ها و تصاویر متناسب با کانون فیلم به ویژه پوسترهای برنامه های آینده، تبلیغات عضویت، کلیپ های کانون و همچنین آدرس وبلاگ کانون را بر روی پرده، نمایش دهید.

 

22.  برای شروع فیلم می توانید یا در همان زمان تعیین شده پروژه را شروع کنید یا با کمی تاخیر منتظر افزایش مخاطبین و پر شدن سالن شوید.

 

23.  معمولا بعد از نمایش یک سری کلیپ (غیر از کلیپ اصلی کانون) مجری، برنامه های آینده ی کانون را روی سن شرح میدهد. سپس نورها خاموش می شوند، کلیپ اصلی کانون نمایش داده می شود و بلافاصله فیلم آغاز می گردد.

 

24.  در طول فیلم اعضای تیم نظم سالن باید با چراغ قوه ها تماشاچیانی که دیر به نمایش رسیده اند را در کمال سکوت و آرامش از مسیرهایی که دید تماشاچیان نشسته را مسدود نمی کند، به صندلی های خالی هدایت کنند.

 

25.  در زمان نمایش فیلم حتما مسئول نمایش باید پشت لب تاب حضور داشته باشد زیرا هیچ گاه احتمال رخ دادن مشکلات فنی حتی با دقت در تمام جزئیات پیش از شروع فیلم، به صفر نمی رسد.

 

26.  پس از اتمام فیلم، معمولا همزمان با قرار دادن صندلی منتقد، کلیپ اصلی کانون مجددا نمایش داده می شود و منتقد حین نمایش کلیپ در جایگاه خود قرار می گیرد. در این زمان مسئول نمایش در صورت تمایل تصاویر مربوط به صحبت های منتقد را روی پرده نمایش می دهد و میکروفون بی سیم هم در سالن برای افرادی که سوال دارند، باید موجود باشد.

 

27.  به طول معمول بلافاصله پس از اتمام فیلم، اکثر حاضرین در جلسه، برای نقد منتظر نمی مانند و سالن را ترک می کنند. در این لحظه اعضای دیگر کانون باید در خارج از کانون آنها را به یادداشت کردن ایمیلشان برای تبلیغات آینده ی کانون دعوت کنند.

 

28.  پس از پایان پروژه، مسئول کارت سینه ها، باید کارت سینه های اعضای تیم را جمع آوری کند.

 

29.  مدیر پروژه باید اعضای فعال پروژه ی خود را در وبلاگ برای حق رای اعلام کند.

 

 

نگاشته شده توسط شکور/18 مهرماه 1392

نظرات 9 + ارسال نظر
به قدکساز پنج‌شنبه 18 مهر 1392 ساعت 18:54

لطفا یک برگه ی مجزا برای این پست ساخته بشه با عنوان:
شیوه نامه ی اکران
امکان نظر هم براش گذاشته بشه که اگه کسی سوال داشت جواب بدیم
شکور

صبر میکنم تا بعد از اینکه اصلاحیه هاشو خورد بذارم!
قدکساز

حق طلب پنج‌شنبه 18 مهر 1392 ساعت 19:14

هنوز نخوندم.دست شما درد نکنه
آقای شکوری این پست ها بوی خدافظی میده .شما دارید هرچی یاد گرفتید می ریزید رو داریه؟!

شاید
شکور
------------------------------------------

قدکساز

محسن قدکساز پنج‌شنبه 18 مهر 1392 ساعت 21:29

خیلی خیلی خیلی عالی! حتی جا داره پرینت گرفته بشه و به صورت یه بروشور در بیاد! خیلی خوب!

فقط، اگر اصلاحیه خورد، حتما تو کامنتها بنویسید!

جهان پنج‌شنبه 18 مهر 1392 ساعت 23:14

خیلی خیلی خیلی این پست خوبه!!!
ولی از اون جهت که حق طلب میگه ترسناک!!!
منظورم خداحافظیه

به خانم جهانی پنج‌شنبه 18 مهر 1392 ساعت 23:39

نه بابا در این حد هم چیزی معلوم نیست
شکور

جهان جمعه 19 مهر 1392 ساعت 10:13

خداروشکر
ایشالا که همیشه پیشمون بمونید

علی محیط جمعه 19 مهر 1392 ساعت 12:33

آفرین عباس...


آقا روش ها و مستندات دیگه مثل این شامل عکس و نوشته مرحله مرحله برای تنظیم زیرنویس هم بنویس دیگه ....

کار بسیار زمان بری هست
بسیار زمان بر
اگه وقت و حسش باشه حتما
شکور

توفیقی جمعه 19 مهر 1392 ساعت 19:14

ممنون.
نقشه تالار هم که داشت! خعلی خوب بود.

سارا حنانی یکشنبه 21 مهر 1392 ساعت 01:04

واقعا جامع و کامل
با نقشه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد