حزب بلشویک بهعنوان حزبی با دویست هزار عضو، رهبری ۱۶۰ میلیون نفر را بر عهده گرفت که اکثراً بیسواد بودند و به بیش از صد زبان مختلف صحبت میکردند، لذا مهمترین وظیفهٔ خود را ایجاد ارتباط و اتحاد بین وسیعترین سرزمینهائی قرار داد که مجاور هم زندگی میکردند، و سینما را بهترین وسیلهٔ این ارتباط شناخت و بر آن شد تا از طریق توزیع انبوه فیلم با میلیونها نفر در یک لحظه ارتباط برقرار کند. لنین خود اعلام کرده بود، ”سینما برای ما مهمترین هنرها است“. متأسفانه اکثریت تکنیسینهای سینمای تجاری روسیه سرمایهدار بودند و آشکارا با دولت بلشویکی خصومت میورزیدند. بنابراین پس از انقلاب به همراه وسایل فنی و فیلم خام خود به اروپا مهاجرت کردند، و حتی در هنگام ترک وطن استودیوهای خود را ویران کردند. در این اوضاع و بهواسطهٔ محاصرهٔ اقتصادی، هیچ وسیله یا فیلم خامی (سلولوئید) به روسیه وارد نمیشد، و آنچه باقیمانده بود به علت کمبود جدی برق و سوخت قابل استفاده نبود. با این حال و بهرغم همهٔ موانع، دولت شوروری به حمایت کمیتهٔ اسکوبلف به ایجاد بخش ویژهای بهنام ”کمیتهٔ سینما“ در دل کمیساریای آموزش مردم پرداخت و سرپرستی آن را به نمایشنامهنویس و منتقد ادبی، اَناتولی لوناچارسکی (Anatoli Lunacharski) (۱۹۳۳ - ۱۸۷۵) سپرد. | |
|
هزار آفرین
بسیار عالی بود
شکور
خیلی خوب
احسنت.
همین کمبود فیلم خام باعث شد که سینمای شوروی و در راس اون ورتوف و آیزنشتاین توجه ویژه ای به تدوین داشته باشند.
راستی ما میگفتیم ژیگا ورتوف، زیکا درسته آیا؟
حق با شماست. من شرمندم
ژیگا ورتوف (به روسی: Дзига Вертов)
حق با آقای حیدری است. من شرمندم![](http://www.blogsky.com/images/smileys/104.png)
ژیگا ورتوف (به روسی: Дзига Вертов)
خوبی عضو گیری از همه رشته های دانشگاه همینه دیگه!
خوب بود،ممنون.
قرار بود آقای گلخندان یه کارگاهی درباره سینمای روسیه داشته باشن تو تابستون....