ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
- من چیز خاصی بلد نیستم ولی با این حال ازونجا که دوستانی در پست های قبلی گفتن که شاید تجربیاتم به درد بخوره، این نکات رو می نویسم...
- من فقط قصدم به اشتراک گذاشتن اطلاعاتیه که بهش رسیدم
- در صورت اشتباه بودن اطلاعات حتما تذکر بدید و در صورتی که شما هم به نتایج من رسیده اید، تاکید کنید. همچنین نواقص رو اصلاح کنید:
10- اگر قصد استفاده از جلوه های ویژه یا بعضی از امکانات ویژه ی تدوین را دارید (مانند کروماکی و کراپ برای میکس دو تصویر بر روی هم) قبل از تصویربرداری، نکاتی که باید برای به دست آوردن نتیجه ی مطلوب در مرحله ی تدوین رعایت شود را به دقت برای مرحله ی فیلمبرداری مکوتب کنید و فراموش نکنید.
من علاوه بر این موضوع، حتی از علی محیط همیشه خواهش میکنم که برای صحنه های مربوطه سر فیلمبرداری باشه و حتی قسمتی از مدیریت فیلمبرداری سر مرغ مقلد و تردید رو به خودش سپردم چون گاهی فضای جلوه های ویژه هم اونقد پیچیده میشه که صرفا همون متخصص میفهمه که فیلمبرداری اون پلان باید چجوری انجام بشه
11- گاهی در تدوین گیر میکنید... در آن لحظه کاری که باید بکنید فقط شروع کردن است. شروع کنید و چندین نوع مختلف از سکانسی که گیر کردید تدوین کنید. تدوین یعنی تست... یعنی آزمون و خطا... یعنی انتخاب روش های مختلف در چیدمان تصاویر برای به دست آوردن نتیجه ی مطلوب... گاهی مجبوری بدون فکر فقط شروع کنی. وقتی شروع کردی فکر کم کم میاد.
12- تمام مواد خام از قبیل فیلم، موسیقی، صوت، عکس و... را در یک فولدر بخصوص مخصوص تدوین کار جدید قرار دهید و در تدوینتان به جاهای مختلف هارد لینک ندید. وگرنه بعدش با یه فراموشی ساده اطلاعات رو جابجا خواهید کرد و به دردسر میفتید. بعد از تمام شدن پروژه میتونید تمام اون فولدر رو حذف کنید
13- ایدیوس در کنار فایلی که استفاده میکنید، یه فایل با فرمت ewc2 میسازه. میتونید از این فایل ها این استفاده رو بکنید که بفهمید از چه تصاویری در راش ها استفاده کرده اید. یعنی اگه در کنار یک فایل، فایلی با این فرمت و به نام اون فایل ساخته شده بود، به این معناس که ازون فایل در پروژه استفاده کرده اید. توجه داشته باشید که با حذف فایل از پروژه، فایل ewc2 از هارد پاک نمیشه پس به اشتباه نیفتید.
14- نسبت به لاین های V محتاط باشید
اگه یک فایل فیلم که صوت هم داره در این لاین بذارید، صوت فیلم حذف میشه. گاهی دوستان این قضیه رو فراموش میکنن و بعد از مدتی که تدوین رو شروع میکنن میبینن که یکی از فایلهایی که به صوتش نیاز داشتن رو تو این لاین گذاشتن و به مشکل می خورن. من خودم همیشه از لاین های VA استفاده می کنم و لاین های اضافی رو همون اول از تایم لاین حذف می کنم
15- همونطور که گفتم مواظب باشید که RIPPLE MODE خاموش باشه و اگه خواستید که پلان ها با حذف یکیشون بیان عقب میتونید جای خالی رو با کلیک راست و انتخاب DELETE GAP حذف کنید. این ویژگی این امکان رو میده که توانایی RIPPLE MODE رو به صورت موردی داشته باشید و از دردسر هم پرهیز کرده اید.
16- پنجره ی INFORMATION:
این پنجره بسیار مفیده. تمام اتفاقاتی که روی یک پلان رخ میده تو این پنجره ثبت میشه. یه مزیت جالب هم داره: وقتی تو پروژه تدوین به یه مشکلی میخوری و میخوای تو هاردت اون فایل رو پیدا کنی و نمیدونی دقیقا این پلان در کجای دسته بندی فیلم قرار داره، تو این پنجره آدرس این فایل در هارد رو میتونی ببینی. به این علت من پیشنهاد میکنم که دسته بندی راشها به صورت فولدری باشه و اسم فایل ها رو تغییر ندید.
17- می تونید از ابزار TITLE برای اسکوپ دادن به فیلم استفاده کنید.
شکور سراپاتقصیر
بسیار عالی بود!
مثل قبلیها بهره بردیم!
نخوندم
از این به بعد هرچی رو نخونده باشم ، برا حمایت می نویسم نخوندم
اما لبخند معنای خوندن میده بیشتر
هزار آورین
دوستان میخونن، نمیگن
شما نخونید هم میگید
آورین
شکور
بقول یه بخندایی اوپس
ممنون
اسکوپ دادن به فیلم چیه؟ میشه توضیح بدین.
به آقای شکوری:
فکر کنم نظر قبلیمو ندیدین.
اسکوپ دادن به فیلم چیه؟
میشه توضیح بدین.
لاین های مشکی بالا و پایین فیلم رو اسکوپ میگن
شاید بگید که اونها که لاین مشکی نیستن بلکه سایز تصویر وقتی با سایر نمایشگر متفاوت باشه، بالا و پایین قاب، تصویری وجود نداره
به طور مثال وقتی یه فیلم با ابعاد 16به9 رو تو قاب تلویزیون معمولی که 4به3 هست ببینیم، بالا و پایین مشکی به نظر میاد ولی علت اصلی اینه که بالا و پایین، تصویری وجود نداره پس اسکوپ چیه دیگه
باس عرض کنم که همیشه هم اینطوری نیست
گاهی فیلم رو به هر ابعادی بگیرن، میخوان که تصویر نازک تر دیده بشه
حتی در سینمای حرفه ای هم این رو دیده ام
مخصوصا وقتی که سکانسی رو میخوان با جلوه های ویژه بسازن
ما هم در فیلم هامون ، به ویژه در تدوین مجددهامون از اسکوپ استفاده میکنیم
دوستانی مثل تقوی و محیط در تدوین هاشون میرن تو فتوشاپ لاین های مشکی درست میکنن و به صورت عکس می اندازن بالا و پایین تصویرشون
ولی من این کارو نمیکنم و با همون لاین تایتل این لاین های مشکی رو میسازم
این موضوع هم کاملا تجربیه
شکور