کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

ما را ز شب وصل چه حاصل که تو از نــاز

تا باز کنی بند قبا صبح دمیده است مشتی



جا داره که بعد از شش هفت سال دوری از میادین، بازگشت غرور آفرین وبلاگ به دوران افول رو تسلیت و از خداوند برای آن مرحوم طلب مغفرت کنم. بدیهی است کسب مدال برنز کمترین تعداد پست در تاریخ وبلاگ از ابتدا تا کنون  بدون یاری و همت شما عزیزان در پست نزدن ابدا میسر نبود. البته تا هفته ی پایانی مرداد ماه در رتبه نخست بود که با پست های آقای خانی، مدال طلا و نقره رو با جایگاه سومی عوض کرد. متاسفانه شخصا طاقت تمام شدن مرداد را ندارم و پانزدهمین پست را میزنم. اما نگران نباشید با رتبه چهارم که در دست مرداد نود با هفده پست است فاصله معنا داری داریم!


پ ن اول : وقتی که در نیمه دوم دهه هشتاد وبلاگ کانون  شروع به کار کرد، وبلاگنویسی  در حال افول بود  . از انتهای سال 87 و با پر رنگ شدن فیسبوک و هجرت بخش عمده ای از کاربران وبلاگ ها افول وبلاگ نویسی در ایران شروع شد. با تغییر رفتار کاربران اینترنت بعد از ورود و فراگیر شدن گوشی های هوشمند در سالهای ابتدایی دهه نود وبلاگ ها به فراموشی سپرده شدند. اینترنت روی تلفن همراه به مدد پیام رسان هایی نظیر وایبر به اضافه تغییر رفتار کاربران عملا سرویس های وبلاگ نویسی را با مشکل وبلاگ های مرده مواجه کرد. وبلاگ هایی که دهه هشتاد نوشته و خوانده میشدند اما هم اکنون به حال خود رها شده اند.  کافی است سری به وبلاگ های به روز شده ی بلاگفا ، بلاگ اسکای و یا پرشین بلاگ بیاندازیم تا ببینیم ابدا اثری از  جریان جدی وبلاگ نویسی دهه گذشته  وجود ندارد . این روز ها کسی وبلاگ نمیخواند.


پ ن  ثانی:  در معرفی وبلاگ کانون آمده است : "این وبلاگ بیشتر برای اطلاع رسانی به مخاطبین کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی و هماهنگی بین اعضا ایجاد شده" . بدیهی است وقتی سازندگان  وبلاگ کانون این رسانه را به عنوان ابزاری برای هماهنگی انتخاب کردند هنوز اندروید 2 به بازار معرفی نشده بود و در همان سال (2010)  وایبر تنها برای استفاده دارندگان آیفون معرفی شد. هم اکنون که افسار  اسب سرکش قلم را در دست گرفته و این سطور را مرقوم میکنم از گروه های تلگرام ابزاری ساده تر و کم خرج تر و سهل الاستفاده تر سراغ ندارم . آیا وقت آن نرسیده که یا معرفی وبلاگ و هدف از وبلاگ نویسی تغییر کند، یا  ابزار هماهنگی ؟

  

 

پ ن ثالث: تغییر رفتار نسل جاری در برخورد با اینترنت نسبت به یک دهه پیش به شدت تغییر کرده است. کوتاه خوانی، کوتاه نویسی، وب گریزی، اپلیکیش پرستی و.. خصوصیاتی است که مانع ان میشود که کاربر ورودی نود و پنج کمتر علاقه ای به ثبت نام در بلاگ اسکای داشته باشد چه برسد به رفرش کردن صفحه ی مدیریت که ببیند خبری شده یا نه .( به عنوان شاهد، همین پست را بعید بدانم حوصله اش بکشد تا آخر بخواند، او با محدودیت کاراکتر های توییتر زیست میکند) او با نوتیفیکیشن  اپلیکیشن های تلفن همراهش بزرگ شده است و آنقدر آسوده خواه هست که اینستاگرام در نسخه جدید برای سوئیچ کاربر بین دو اکانت نیاز به لاگ اوت و لاگین نداشته باشد مبادا که ترک بردارد چینی نازک کاربر من. 


پ ن رابع: در معرفی وبلاگ که توسط موتور های جستجو قابل مشاهده و در خلاصه ی هر لینکی از وبلاگ کانون توسط ابزار های پیام رسان ارائه میشود آمده است : "به شرفمون قسم میخوریم که فعالیت های کانون فیلمو اینجا ریز به ریز بنویسیم." به نظرم باید درباره معنی واژگان قسم، شرف، فعالیت و ریز به ریز تجدید نظر کنیم. و یا جمله فوق را با جرح و تعدیل مواجه کنیم . و یا به قسم گذشتگان وقعی ننهیم و قسمی جدید بخوریم .


پ ن خامس: آیا نگارنده این متن بدیلی برای وبلاگ ارائه میدهد ؟ پاسخ اینکه نگارنده در باب تغییر کارکرد وبلاگ فکر میکند. چه حفظ و صیانت از سرگذشت نیاکان و آنچه بر کانون رفته است لازم است .

پ ن سادس: سوال های  انتهای این پست هنوز  بی پاسخ مانده است.


دیالوگ های ماندگار :

. چرا اینقدر پست میزنی. مگه وبلاگ شخصیه؟

× راست میگی . دیگه نمیزنم.  

 

نظرات 8 + ارسال نظر
میلاد خانی شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 09:51

اقا ما کار تولید محتوا رو داریم در نشریه انجام میدیم عملا
کار اطلاع رسانی باید از طریق اینستا و تلگرام انجام بشه
اما وبلاگ،بهترین مرجع برای اعلام پروژه ها ، رای گیری ها ، دکترین ها ، اساسنامه ، تذکرات و این دست فعالیت هاست.تابستون در این بخش فعالیت زیادی انجام نمیشه در نتیجه نباید انتظار پست های زیاد و انچنانی هم داشت

قریشی :
جا داره از تلاش دوستان در نشریه تشکر کنم . اما بعد
در مرداد 94 . 62 پست ارسال شده است
در مرداد 93 . 102 پست ارسال شده است
در مرداد 92 . 92 پست ارسال شده است
در مرداد 91 . 43 پست ارسال شده است
همانا که در مقام مقایسه در تابستان های ماضی به مراتب پست های بیشتری زده شده. آیا فعالیت ها بیشتر بوده ؟ کمتر بوده ؟ الله اعلم
بله . وبلاگ مرجع خوبی برای اعلام پروژه ها رای گیری ها !؟!! دکترین ها، اساسنامه ها و ... است. مرجعی که ظاهرا محل رجوع نیست

کاظم فاضلی شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 21:18

بررسی سیر استفاده از اینترنت و رشد و فراگیر شدن اون در شکل های مختلف رو قبول دارم. ( گرچه جای صحبت داره ) ولی کلیت رو می پذیرم.
اما...
متاسفانه به جد اعتقاد دارم در تحلیلتون دچار اشتباه هستید،

1) بالا و پایین شدن آمار استفاده و مراجعه به وبلاگ از سال 89 تا 94 نشون میده که فیس بوک و تویتر و سایر شبکه های اجتماعی یا ابزارهای پیام رسان و ... تاثیر مستقیمی بر آمار استفاده از وبلاگ نداشتند.
چرا که می بینیم در بازه ای آمار پایین اومده و دوباره به شدت بالا رفته.

2) تجربه استفاده از اینستاگرام برای کانون (که اتفاقا در زمان رای گیری هم مخالف بودم )
به خوبی می تونه بهمون نشون بده که علت کم رونق شدن وبلاگ کانون ابزار مورد استفاده نیست چرا که اتفاقا در اینستاگرام به شدت ضعیف تر از وبلاگ عمل شده.

3) اما در مورد نکته پنجم،
اگر این اتفاق رو مثبت بدونیم ( که به شخصه نمی دونم ) اون وقت درسته که در جهت این جریان حرکت کنیم. اما اگر نمی دونیم به نظرم برای حرکت در اون جهت باید بیشتر فکر کرد.

به نظر من اگر وبلاگ رونقی نداره باید صبر کرد، به زور کاری از پیش نمیره.
فکر می کنم هجرت به تویتر و تلگرام و ... هم در حال حاضر کار درستی نیست، چرا که با عملکرد فعلیمون در اونجا هم موفق نخواهیم شد و صرفا اعتماد مخاطمون رو از دست میدیم.
سوال، تا به حال چقدر برای صفحه اینستاگرام کانون تبلیغ شده؟ چقدر از این دو امکان( وبلاگ و خصوصا اینستاگرام) استفاده کردیم؟

سر آخر اینکه صلاح ملک خویش ...
نه به معنی کنار کشیدن خودم! اما به هر صورت تصمیم با شماییست که بیشتر در کانون حضور دارید و من صرفا نظرمو گفتم.

سعید شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 23:01

بدیهیه خب پستای چالشی و درگیرکننده کمتر شده. نه فقد درگیریِ کانونی که درگیریِ فیلمی و عکسی هم. کسی نظر خاصی نداره چون حرف خاصی زده نمیشه.

نجاتی یکشنبه 31 مرداد 1395 ساعت 00:33

چقدر تیکه میندازین شما!
بله باید یه فکری کرد جدا هیچکس حوصله ی خوندن مطالب طولانی و وبلاگ گردی نداره.

بهداد یکشنبه 31 مرداد 1395 ساعت 05:50

فرمایشات عالی تمامن صحیح. بنده به نوبه خود یکی دو مورد رو عارض می‌شم؛

که موج مرگ وبلاگ‌ها و فروم‌ها حقیقتن وجود داره و کسی منکرش نیست، اما نباید فراموش کنیم که بسیاری از وبلاگ‌ها و فروم‌ها هنوز هم سرپان و بسیار میزبان و مهمان دارن. متاسفانه خیلی از وبلاگ‌ها و فروم‌هایی که نتونستن به دلیل مدیریت نادرست خودشون رو سرپا نگه دارن، رکود سایت و وبلاگشون رو گردن «دور شدن نسل جدید از وبلاگ و بی‌حوصله شدن آن‌ها» می‌ندازن. و الا، هنوز هم می‌شه وبلاگ یا سایت یا انجمن پررونق داشت، اگر عرضه باشه.

که وبلاگ کانون وقتی می‌تونه (پتانسیل) پر رونق باشه، که خود کانون رونقی داشته باشه. مرداد 93 که فرمودید 102 پست داشته، یعنی به عبارتی دقیقن هر روز سه پست، طبیعتن پست نقد فیلم و معرفی پوسترهای فیلم‌های قدیمی و تبریک تولد فلان بازیگر نبوده. یحتمل اون زمان توی خود کانون هم یه اتفاقات خرد و ریزی داشته رخ می‌داده که یه شمه‌ای ازش توی وبلاگ هم دیده شده. ما الآن مدت‌های مدیده که توی کانون شاهد هیچ تحرکی نیستیم. دیده شده تعدادی لک‌لک‌های مجاور حرم شاه عبدالعظیم از سکون و سکوت لوکیشن کانون به وجد اومده و در کانال کولر کانون اقدام به لانه‌سازی کردن.
اول باید یه خبری بشه تو کانون فیلم و عکس، تا بعد بیایم سراغ دلایل اینکه چرا خبرای جاری در کانون چرا بازتابی در وبلاگ نداره.

یا علی

پ.ن) بزرگا مردی که تو باشی.

میلاد خانی یکشنبه 31 مرداد 1395 ساعت 22:00

من تمام نظرات رو خوندم.همه ی دوستان به نکات مهم و کلیدی ای اشاره کردن.مخصوصا اقای چراغعلی.کانون خبری نیس که پست گذاشته بشه.دقیقا همینه.انگیزه وجود نداره که فعالیت وجود داشته باشه.کمبود عضو هم نداریم.منتهی اعضای فعلی چون وارث کانون هستن و نه ایجاد کننده ی آن،نسبت به کانون بی تفاوت و دلسرد هستن و فعالیت نمیکنند.شاید در برخی موارد از هجمه ها میترسیم.نمیدونم.ولی نهضت میخوایم.ادم پای کار میخوایم.مثل اتفاقی که داره توی نشریه میفته.شما از خانوم ها سرکشیک و جزایری بپرسید ببینید من چقدر تک تک شون رو اذیت کردم.حتی خانوم حیدری رو.حتی نویسنده هام رو.پدر ملت رو دراوردم.ولی کار میکنیم.تلاش میکنیم.من به شخصه شب های زیادی بی خواب بودم سرکشیک شاهده :)
من ذهنم پر از ایده و فعالیت و کاره.به شرطی که ادم پای کار داشته باشیم.
بگید یا علی و درستش کنیم

قریشی :
چه : یک انقلابی واقعی همان جایی خدمت می کند که به او احتیاج است.

توفیقی دوشنبه 1 شهریور 1395 ساعت 01:18

خیلی خوب بود
یه متن تحلیلی عالی.
و فکر شده سر تک تک واژه ها.
باید همسو با زمان حرکت کرد.
نیازها رو سنجید و بهترین گزینه ها رو انتخاب کرد.

مریم حیدری سه‌شنبه 2 شهریور 1395 ساعت 23:42

پست و همه ی نظرات رو خوندم .با اقایان چراغعلی و احمدی بسیار موافقم ...کانون که پویا باشه وبلاگ هم پر رونقه ..مرداد پیش رو که میفرمایید من مسئول وبلاگ بودم و تابستون عجیبی بود اینقدر که کانون فعالیت داشت و قاعدتا اگر گزارش فعالیت هامون رو فقط تو وبلاگ میزدیم خودش باعث میشد وبلاگ رونق بگیره .کنارش پست های متفرقه ام داشتیم ..خودمم خیلی پست میذاشتم مسئول بودم اعلام بهترین پست و چه میدونم ازین کارا ...بگذریم بحث اینه وبلاگ ما مثل وبلاگای دیگه نیست که رکود و رونقش مثل اونا باشه وبلاگ ما همون طور که تو توضیحاتش نوشتیم جاییه برا اعلام فعالیت هامون ...پس باس برگردیم به اصل مکانی که توش فعالیت میکنیم و سعی کنیم از اونجا قضیه رو درستش کنیم ...کار و پروژه که زیاد باشه وبلاگ انچنان پر رونق میشه که سرسام بگیریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد