کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

چهارده فتوژورنالیست برجسته اینستاگرام



  

۱- دیوید گاتنفلدر @dguttenfelder

دیوید گاتنفلدر، عکاس اسوشیتدپرس که تا به حال هفت بار موفق به دریافت جایزه ورلدپرس فوتو شده، به تازگی به عنوان عکاس سال تایم در شاخه اینستاگرام شناخته شد. در سال ۲۰۱۳ به سفارش اسوشیتدپرس، گاتنفلدر به کره شمالی سفر کرد و عکس‌های اینستاگرام او نگاهی نایاب و درونی به زندگی ملتی شد که به طور معمول از دید عموم دور نگه داشته شده است. او همچنین از پیامدهای طوفان هایان در فیلیپین عکاسی کرده و صحنه‌های ظریف و ماهرانه‌ای از زندگی روستایی آمریکایی ثبت کرده است.

در این عکس گاتنفلدر گروهی از زنان خیاط را در کارخانه نساجی سنبونگ در راسون که ناحیه ویژه اقتصادی است به تصویر کشیده است. گاتنفلر به تایم می‌گوید: «هیچ‌کس، هیچ‌چیز درباره کره شمالی و اینکه به چه شکل است نمی‌داند. فرصت و البته مسئولیت بزرگی را احساس می‌کنم.»

مطلب مرتبط: ویدئوهای ۱۵ ثاتیه‌ای

۲- فیل مور @philmoorephoto

فیل مور فتوژورنالیست آزاد ساکن شرق آفریقا است. کارهای مطبوعاتی او شامل تصاویر تکان‌دهنده از خشونت‌های فرقه‌ای در کنگو، مسلح‌شدن لیبی در پی بهار عربی و خشک‌سالی فلج‌کننده در شاخ آفریقا می‌شود.

در این عکس، کارگران سومالیایی در آبریزی که آب باران را برای فصل خشک نگه می‌دارد، شغول به کار هستند.

۳- بنجامین لووی @benlowy

بنجامین لووی یکی از پنج فتوژورنالیستی است که از طرف نشریه تایم انتخاب شد تا با استفاده از اینستاگرام، نیویورک را در مواجه با طوفان سَندی مستند کند. یکی از عکس‌هایی که ثبت کرد بر جلد این مجله نشست. در سطح بین‌المللی لووی در سال ۲۰۰۳ جنگ عراق را پوشش داد و همچنین سابقه پوشش دارفور، افغانستان و لیبی را دارد.

در این عکس که در جوبا سودان جنوبی گرفته شده است، کودکی مصدوم در مرحله بهبود و در مرکز تروما سازمان‌ملل است. مور در کپشن این عکس نوشته:«هزاران شهروند غیرنظامی سودان جنوبی به دنبال درگیری شدید نظامی در شهر جوباتا از خانه‌های خود فرار کرده‌اند.»

۴- مایکل کریستوفر براون @michaelchristopherbrown

مایکل کریستوفر براون فتوژورنالیست متولد آمریکا است که با نشنال جئوگرافیک همکاری دارد و مشغول پوشش جمهوری دموکراتیک کنگو است. گزارشی از او در «اچ‌بی‌او داکیومتری ویتنس: لیبی» درباره عکس‌هایی که از درگیری‌ها در انقلاب لیبی گرفته منتشر شده و همراه با خط راه‌آهن به چین و دورتر از آن، سزرمین مورد مناقشه روسیه یعنی ساخالین سفر کرده است. عکس‌هایی که در اینستاگرام به اشتراک‌ گذاشته از سرباز‌ها و جوانان در جمهوری دموکراتیک کنگو با ترکیب‌بندی‌های رنگارنگ هستند در کنار عکس‌هایی از سفر لیبی و همچنین عکس‌هایی که از خیابان‌های منهتن گرفته است.

این اسنپ‌شات در گوما در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شده است.

۵-  مارکوس بلیسدیل @marcusbleasdale

مارکوس بلیسدیل عکاس مستند نشنال جئوگرافیک است که تمرکز کارهایش بیشتر بر روی مسائل حقوق بشری است. عکس‌های اخیر اینستاگرام او از خشونت‌ آفریقای مرکزی همراه شده با عکس‌هایی از آمریکا و اروپا که البته در در این سری از عکس‌ها هم همان میزان نسبت به جزئیات و ترکیب‌بندی توجه شده است.

عکس فوق کمپ آوارگان در بوسانگوا در جمهوری آفریقای مرکزی را به تصویر کشیده است. بلیسدیل در کپشن عکس نوشته: «به‌دلیل حمله جنگ‌جویان مسلمان به روستاهای مسیحیان و سوزاندن و غارت خانه‌های آنها صدها هزار نفر در شهرها آواره هستند. در پاسخ، در روستاها مسیحیان ضد بالاکا به دنبال انتقام  پرسه می‌زنند. این درگیری که از اواخر مارس ۲۰۱۳ ادامه داشته، افراد بسیاری از دو طرف مناقشه آواره شده‌اند و درمانده‌ی کمک‌های دارویی و مداخله‌ی بین‌المللی هستند.»

۶- اِد کاشی @edkashi

اد کاشی فتوژورنالیست، فیلم‌ساز و سخنران است و به تازگی با مستندسازی درگیری‌های سوریه بر روی خاورمیانه تمرکز کرده است. در صفحه اینستاگرام او زندگی روزمره از پناهندگان سوریه به نمایش درآمده و تمرکز ویژه‌ای بر کودکانی داشته که در این درگیری آواره شده‌اند. مجموعه دیگری از عکس‌های اخیر او که در نیوجرسی گرفته‌شده‌اند عکس‌هایی از قبل و بعد آسیبی که طوفان سندی به جای گذاشت و شرایط بازسازی این ایالت را به نمایش می‌گذارد.

در این عکس، کودکان سوری در کمپ پناهندگان دومز در شمال عراق مشغول باز‌ی‌کردن هستند.

۷-  رندی السون @randyolson

رندی السون عکاس مستند نسنال جئوگرافیک و موسس photo society است. فید اینستاگرام او بازنشری از عکس‌های مستند او در آفریقا، هندوستان و استرالیا را شامل می‌شود.

این عکس در رودخانه اُمو در اتیوپی گرفته شده است. السون در کپشن عکس آورده است: «منطقه حیاتی رودخانه امو… در سال ۲۰۱۳ با یک سد چینی خشک خواهد شد.

۸- کوین فرایر @kevinfrayer

تمرکز کوین فرایر فتوژورنالیست، بر روی آسیا است، هرچند که بیشتر عکس‌های اخیر او بر ویرانی‌های گردباد هایان در فیلیپین تمرکز دارد. در صفحه اینستاگرام او، پرتره‌های هیجان‌انگیز و تصاویر مناظر شهری با نور آفتاب در چین با عکس‌هایی از ویرانه‌های طوفان ترکیب‌ شده‌اند.

این عکس، یکی از بی‌شمار عکسی است که او پیامد طوفان را ثبت کرده و یک گور دسته‌جمعی که برای قربانیان San Joaquin در تاکلوبان فیلیپین آماده شده را نمایش می‌دهد.

۹- آیوِن کاشنسکی @ivankphoto

آیون گاشنسکی عکاس آزاد ساکن اکوادور است که با نشنال جئوگرافی همکاری دارد عکس‌هایی شاداب از فستیوال‌های رشته‌کوه‌های آند و خانواده‌های ثروت‌مند در یکی از شهرهای دور رومانی منتشر کرده است.

عکس‌های اینستاگرام او به همان اندازه پرجنب و جوش هستند، و در مجموعه‌ای با نام «پروژه‌ی می باریو» به ثبت مناظر پرشکوه اکوادور و ساکنان محلی با پوشش‌های رنگارنگ پرداخته است.

عکس بالا چشم‌اندازی از پارک ملی کتوپاکسی در اکوادور را نشان می‌دهد.

۱۰- لورا ال طنطاوی @laura_eltantawy

عکاس آزاد بریتانیایی - مصری لورا ال طنطاوی تمایل شدیدی بر ارائه عکس‌های انتزاعی در اینستاگرام دارد. پرتره‌هایی که او در صفحه خود به اشتراک می‌گذارد از فاصله نزدیک و تنها از صورت سوژه، که باعث صمیمی‌تر جلوه‌کردن آن می‌شود هستند و معمولا این تصاویر همراه با داستان مختصری درباره سوژه هستند.

این عکس با کپشن «شهر هزار مناره» دو مناره مسجدی در قاهره مصر را نشان می‌دهد.

۱۱- گلنا گُردون @glennagordon

عکس‌های اینستاگرام گلنا گردون به جای اینکه بر داستان‌های فراگیر تمرکز داشته باشند، بر جزئیات و بافت‌ها تاکید دارند. عکس‌هایی از برگ‌های یخ‌زده خیابان‌های نیویورک‌ و پشت‌بام کاه‌گلی سرپناه پناهندگان دارفور.

عکس بالا در نایروبی کنیا گرفته شده است.

۱۲- اندرو کویلتی @andrewquilty

اندرو کویلتی عکاس استرالیایی است و تمرکز کاری او بر روی افغانستان است. وی در آنجا پرتره‌های سیاه و سفیدی را ثبت کرده که متمرکز بر زندگی روزمره در کابل است. عکس‌های منظره پرکنتراست او به همان میزان قابل توجه هستند که تصاویر شهری با تُن رنگی آبی گرم و خاکی.

این عکس دو جوان در کابل از پشت پنجره یک ماشین در حال حرکت در کابل گرفته شده است. کویلتی در کپشن این عکس نوشته است:« در اغلب مکان‌ها ماشین را به کنار هدایت کرده، به بیرون ماشین رفته و عکس می‌گیرید. اما اینجا، ترک‌کردن صندلی عملی نیست که بتوان آن را همیشه توصیه کرد.»

۱۳- امی تِنزِینگ @amytoensing

امی تنزنگ که با نشنال‌جئوگرافیک همکاری می‌کند هم به مکان‌های  دورتر سفر کرده و از بومیان استرالیایی عکاسی کرده و هم در مکان‌ نزدیک‌تر مثل ساحل نیوجرسی عکاسی کرده است. در این میان، عکاسی را به کودکان و بزرگسالان ساکن در جوامع محروم می‌آموزد. عکس‌های اینستاگرام او سرشار از رنگ است و مناظر سرزنده و پرتره‌هایی از زنان و کودکان را به نمایش می‌گذارد.

این عکس در یک کالسکه در ورینداوان هند گرفته شده است.

۱۴- لینزی اداریو @lynseyaddario

کار لینزی اداریو به عنوان یک عکاس مستند انسان‌دوستانه او را به افغانستان تحت حکومت طالبان و همچنین به مناطق جنگی در عراق، دارفور و کنگو هدایت کره استد. اگرچه کارهای مطبوعاتی او بیشتر مرتبط با درگیری‌هایی است که او به تصویر می‌کشد. عکس‌های اینستاگرام او آشکارا سبک‌سرانه‌تر و بازی‌گوشانه‌تر است با عکس‌هایی اشباع‌شده از رنگ از کیسه‌های زیتون در لبنان و عروس دریایی شب‌تاب در آکواریم لندن.

در این عکس مراسم صبحگاهی پوجا در هند به نمایش در آمده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد