کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

رده بندی فیلم ها بر اساس MPAA


انجمن فیلم امریکا (the motion picture association of america) یا به اختصار (MPAA) یک سازمان مستقل است که بر اساس موضوع فیلم؛ حرف های گفته شده در فیلم؛ برهنگی؛ صحنه های جنسی و صحنه های استفاده از مواد؛ فیلم ها را مشاهده می کنند و درجه بندی آنها را برای نمایش در سینماها تعیین می کنند. کمپانی های فیلمسازی الزامی برای قرار دادن فیلم هایشان در MPAA برای درجه بندی؛ ندارند اما این امر به شکل سخت گیرانه ای توصیه شده است.

   
MPAA برای اولین بار در سال 1968 در پاسخ به فشاری که از طرف مردم برای شناخت فیلم های خانوادگی وارد شد؛ تاسیس گردید. انجمن بین المللی سینماداران در ابتدا مجبور به درجه بندی فیلم ها در سینماهای خود شدند اما اکنون دیگر درجه بندی فیلم ها به یک استاندارد سینمایی تبدیل گردیده است.

MPAA حدودا 10-13 نفر اعضا دارند و از والدینی تشکیل شده اند که هیچگونه ارتباط و همکاری با کمپانی های فیلم سازی نداشته اند و ندارند. اعضا؛ تمام فیلم ها را مشاهده می کنند و هر کدام جداگانه درباره درجه بندی یک فیلم  نظر می دهند. سپس با اکثریت آرا ؛ درجه بندی یک فیلم را تعیین می کنند.

 g-rating
درجه نمایشی G - تماشاگران عمومی ( general audiences)     
همگان معمولا درجه بندی G را برای انیمیشن های کودکان می دانند اما لزوما همیشه اینگونه نمی باشد. بعضی از کمدی های بی ضرر ؛ فیلم های درام و مستند ها هم ممکن است درجه نمایشی G دریافت کنند.
به طور کلی فیلم های با درجه G حاوی صحنه هایی از خشونت واقعی؛ برهنگی؛ صحنه های جنسی و استعمال مواد مخدر نیستند. این فیلم ها می توانند شامل میزان بسیار کمی از خشونت ضمنی در موضوع و زبان فیلم که مناسب کودکان هست؛ باشند.

 pg-rating
درجه نمایشی PG - راهنمایی والدین (pearental guidance)   
درجه نمایشی PG به والدین توصیه می کند تا تصمیم بگیرند فیلمی برای بچه هایشان مناسب است یا خیر. این امر از آنجا ناشی می شود که بسیاری از والدین ممکن است از یک موضوع بزگسالانه در فیلم تفاسیر متفاوتی داشته باشند. والدین یک کودک ممکن است درجه خشونت یک فیلم را قابل قبول بداند در حالی که والدین دیگر آن را بیش از حد بداند. این موضوع یک دلیل بسیار مهم برای درجه PG می باشد.
از آنجا که نظرات متفاوت است انجمن درجه بتدی توصیه می کند که والدین ابتدا فیلم را تماشا کنند تا تصمیم بگیرند که موضوع فیلم برای کودکانشان مناسب است. فیلم های PG شامل نمایش صحنه های استعمال مواد مخدر نمی شود اما ممکن است شامل تعدادی ناسزاگویی؛ خشونت و مقداری برهنگی مختصر (بدون صحنه های جنسی) باشد.

 pg13-rating
درجه نمایشی PG-13  - راهنمایی و همراهی والدین برای بچه های زیر 13 سال (parental guidance for children under 13)   

انجمن درجه گذاری تصمیم می گیرد چه مقدار مشخصی از درجه بندی فیلم ها برای بچه های زیر 13 سال مناسب نیستند. درجه نمایشی PG-13 در سال 1984 به وجود آمد و فضای بین درجه R و PG را پر می کند. به طور کلی فیلم های PG-13 درجه بالاتری از ناسزاگویی؛ خشونت و برهنگی را نسبت به فیلم های PG دارا هستند اما نسبت به فیلم های درجه R میزان پایین تری دارند.

یک فیلم با درجه نمایشی PG-13 ممکن است شامل صحنه های از استعمال مواد مخدر؛ ناسزاگویی ملایم و متعادل؛ خشونت ملایم و برهنگی متعادل مربوط به صحنه های جنسی باشد. تصمیم گیری برای یک فیلم با درجه نمایشی PG-13 خیلی سخت تر از دیگر درجه بندی ها می باشد. به عنوان مثال یک صحنه جنسی شدید می تواند درجه نمایشی یک فیلم را از PG به PG-13 تغییر دهد و یک صحنه مشابه دیگر می تواند آنرا از PG-13 به R تغییر دهد.

 r-rating
درجه نمایشی R - محدود شده (restricted)   
انجمن درجه گذاری تصمیم می گیرد که فیلم های با درجه نمایشی R شامل موضوعات بزرگسالانه از قبیل ناسزاهای شدید الحن؛ خشونت و موقعیت های جنسی که برای بچه های زیر 17 سال مناسب نیستند؛ می شوند. برای فیلم های با درجه R یکی از والدین یا همراه بزرگسال باید بچه های زیر سن مورد نظر را همراهی کنند.
انجمن درجه گذاری به شدت توصیه می کند که والدین قبل از اینکه به بچه های خود اجازه تماشای یک فیلم با درجه R را بدهند ؛ خود ابتدا فیلم را مشاهده کنند.

 nc17-rating
درجه نمایشی NC-17  - برای بچه های زیر 17 سال نیست (no children under 17)   

یک فیلم با درجه نمایشی NC-17 شامل همه محدودیت های درجه های نمایشی دیگر می شود که شامل ناسزاگویی؛ خشونت شدید؛ برهنگی؛ صحنه های جنسی (بعضا کامل) و صحنه های آزار دهنده می شود. هیچ شخص زیر سن 17 سال (حتی با همراهی والدین) حق تماشای اینگونه فیلم ها را ندارد.
 در ابتدای تریلر فیلم ها می توانید درجه نمایشی آنها را مشاهده کنیدکه معمولا با رنگ سبز نشان داده می شوند. بعضی اوقات که فیلم هنوز توسط MPAA درجه بندی نشده به جای درجه فیلم عبارت "این فیلم هنوز درجه بندی نشده"  (this movie is not yet rated ) نشان داده می شود. در تریلر هایی که در ابتدای آن درجه نمایشی با رنگ سبز نمایش داده می شود یعنی کسی مشکلی برای دیدن تریلر ندارد و حاوی صحنه های زننده و خشن نمی باشد. بعضی از تریلر ها درجه نمایشی را با رنگ قرمز نمایش می دهند که یعنی خود تریلر دارای صحنه های خشن و زننده می باشد.


Rating Meaning MPAA's Explanation
G General Audiences "Nothing that would offend parents for viewing by children."

On the box: "All ages admitted"

PG Parental Guidance Suggested "Parents urged to give 'parental guidance.' May contain some material parents might not like for their young children."

On the box: "Some material may not be suitable for children"

PG-13 Parents Strongly Cautioned "Parents are urged to be cautious. Some material may be inappropriate for pre-teenagers."

On the box: "Some material may be inappropriate for children under 13"

R Restricted "Contains some adult material. Parents are urged to learn more about the film before taking their young children with them."

On the box: "Under 17 requires accompanying parent or adult guardian"

NC-17 Adults Only "Clearly adult. Children are not admitted."

On the box: "No One 17 and Under Admitted"

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد