کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

بیست و یک سوالی که هر عکاسی از شنیدن آن متنفر است


تشنه علم بودن و تلاش برای یادگیری بسیار با ارزش است، اما شاید متوجه شده باشید که گاهی هدف از سوال یادگیری نیست. گاهی اوقات سوالی که از شما پرسیده می شود برای کسب علم نبوده، بلکه برای تخریب و یا تحقیر شما پرسیده می شود و هیچ دلیل دیگری هم ندارد. هر کسی در هر حرفه ای می تواند لیستی از سوال های احمقانه ای که از او در آن حرفه پرسیده می شود، تهیه کند. و به شما قول می دهم این سوال ها آنقدر هم خاص نیستند. سوالاتی که خیلی خیلی آزار دهنده هستند.
  
در این مطلب، من تعدادی از این سوال هایی که هر عکاسی خیلی آنها را شنیده و از شنیدن آنها متنفر است را جمع آوری کرده ام. همانطور که حتماً خود شما هم می دانید بعضی افراد چیزی که از شما می پرسند با منظوری که دارند ۱۸۰ درجه تفاوت دارد، پس من در کنار این سوال ها معنی مخفی احتمالی آن سوال را هم آورده ام. جواب های متفاوتی هم می توان داد که حتماً هر کسی جواب خاص خودش را دارد، اما من جوابی که خودم به این سوال ها می دهم را هم نوشته ام.

۱- دوربین شما چیست؟

معنی پنهان: دوربین شما گران قیمت است؟

جواب: دوربینی با ارزش ۱ میلیارد دلار دارم، اما اسمش رو یادم رفته!

۲- از فتوشاپ استفاده می کنید؟

معنی پنهان: عکس های خام شما آنقدر بد هستند که بدون ویرایش نمی تونید آنها را منتشر کنید؟

جواب: معمولاً در برنامه Lightroom تغییرات اولیه رو انجام می دهم، بعد از آن قطعاً برای تغییرات جزئی تر عکس را در فتوشاپ باز می کنم و تغییرات خیلی جزئی تر و اساسی تری در قسمت های لازم عکس می دهم تا عکس جلوه بیشتری پیدا کند.

۳- من تازگی به یادگیری عکاسی رو آوردم. بهتر است برای اولین دوربین Nikon D4 تهیه کنم یا Canon EOS 1Dx؟

معنی پنهان: اصلاً برایم مهم نیست که چه پیشنهادی می دهی. من قطعاً گران ترین دوربین ممکن را می خرم، و قطعاً این کار به اندازه ۱۰ سال تجربه به من کمک میکند!

جواب: من فکر نمی کنم این دوربین ها برای شما کافی باشد. اگر من جای شما بودم حتماً یک دوربین Hasselblad یا Mamiya به همراه یک تبدیل دوربین فیلمی به دیجیتال (Digital Camera Back) می گرفتم.

۴- کار شما به نظر خیلی ساده می آید. چطور با این کار زندگی خود را می چرخانید؟

معنی پنهان: مطمئن هستم که خانواده شما هزینه های شما را تأمین می کنند و خودتان نمی توانید روی پای خود بایستید.

جواب: خودم هم گاهی این سوال برایم پیش می آید! دو ساعت در هفته کار می کنم و ماشین جگوار سوار می شوم، جالبه نه؟

۵- چرا از بین Canon و Nikon، Canon را انتخاب کردی؟

معنی پنهان: چرا این قدر در تکنولوژی ساده لوح هستی؟

جواب: من یک بند دوربین Canon به عنوان هدیه گرفته ام، حالا هیچ راهی جز تقویت کردن همین دوربین ندارم. یا سناریویی برعکس.

۶- چرا از مدل ها نمی خواهی برای عکاسی پیش تو بیایند تا بعد با آنها دوست شوی؟

معنی پنهان: با تمام احمقانه بودن این سوال، معمولاً به همین شکل پرسیده می شود!!

جواب: این کار را می کنم، ولی از دست من در می روند و پلیس خبر می کنند!

۷- چرا برای عکس هایت از خودت امضایی نمی گذاری؟

معنی پنهان: بر عکس تو، من همیشه عکس هایم را امضا می کنم، چون عکس های من، بر خلاف عکس های تو، خیلی قیمتی هستند.

جواب: نگرانی ای وجود ندارد، هیچ کس کار های من را نمی خواهد، حتی مجانی!

۸- آیا می توانید در فتوشاپ کمی آرایشم کنی و من را لاغر تر نشان دهی؟

معنی پنهان: شاید بهتر باشه کمتر بخورم و…، اصلاً بیخیال، این که مشکل من نیست.

جواب: البته، صورتت رو هم طوری نشان می دهم که انگار سال پیش ۵۰ تا کتاب خوانده ای.

۹- چرا تو لنز بزرگ نداری؟

معنی پنهان: فکر نمی کنم حرفه ای باشید!

جواب: یک لنز خیلی بزرگ دارم، اما به دلیل عکس هایی که از مریخی ها می گرفتم FBI آن لنز را از من گرفت!

۱۰- تنظیمات صحیح برای عکاسی در شب چیست؟

معنی پنهان: مزخرفات نوردهی و توضیحات آن را به من نگو، فقط بگو کدام دکمه را بزنم؟

جواب: از تنظیمات عکاسی در روز استفاده کنید، فقط همه چیز را به صورت منفی تنظیم کن!

۱۱- دوربین شما چند مگاپیکسل است؟

معنی پنهان: دوربین شما مدرن و گران قیمت است؟

جواب: حقیقتش این تعداد ماتریکس هاست که اهمیت دارد نه مگاپیکسل، چون… اوممم بیخیال! دوربینم ۱ هزار میلیارد پیکسل دارد!

۱۲- چطور با دوربین شما می توان زوم کرد؟

معنی پنهان: چه دوربین بزرگی که معلوم نیست زومش کجاست!

جواب: با پا! این لنز ثابت یا Prime هست زوم ندارد!

۱۳- چرا می گویید فلاش رو خاموش کنم؟ این عکس منظره خیلی تاریک است!

معنی پنهان: خیلی خیلی احمق هستید که تو این تاریکی از من می خواهید فلاش رو خاموش کنم!

جواب: خاموشش کن! اینطوری هیولا ها را می ترسانی!

۱۴- می شود چند عکس از من بگیرید؟ من شما را به مهمانی آخر هفته ام دعوت می کنم.

معنی پنهان: ایول، غذای مجانی!

جواب: حتماً! در ازای یک چیزبرگر مجانی دستشویی خانه ات را هم میشویم!

۱۵- عکس های سیاه و سفید هم می گیرید؟

معنی پنهان: من فکر می کنم فقط عکس های سیاه و سفید است که می تواند حقیقت واقعی یک فرد را نشان دهد، اینطور نیست؟

جواب: از بین بردن رنگ ها لزوماً ارزش عکس را بالا نمی برد!

۱۶- من می خواهم عکاسی برهنگی را دنبال کنم، شما چه پیشنهادی دارید؟

معنی پنهان: بله، من به این اندازه خاص هستم.

جواب: همین که از یک فرد برهنه عکس بگیرید هنر است. کار دیگری لازم نیست بکنید.

۱۷- چه دوربینی که بتوان از آن به راحتی استفاده کرد با قیمت زیر ۱۵۰$ برای خواهر کوچکترم پیشنهاد می کنید؟

معنی پنهان: گوگل؟ هیچوقت اسمش را هم نشنیدم!

جواب: هر وقت شما بهترین چتر زیر ۲۰$ را به من معرفی کردید، من هم به شما بهترین دوربین زیر ۱۵۰$ را معرفی می کنم!

۱۸- از کجا الهام می گیرید؟

معنی پنهان: به من نگویید که فقط می نشینید و برای کارهایتان نقشه می کشید!

جواب: من مست می کنم و به ابدیت فکر می کنم، به این شکل کار هایم به من الهام می شود!

۱۹- می توانم همه عکس های اصلی ای که از من می گیرید را داشته باشم؟

معنی پنهان: من نمی توانم اعتماد کنم که شما بهترین عکس ها را انتخاب می کنید.

جواب: حتماً به شما چیزی هم به عنوان هدیه خواهم داد!

۲۰- افکت های فتوشاپی را از کجا تهیه می کنید؟

معنی پنهان: !!!

جواب: از Microsoft Paint برای این افکت ها استفاده می کنم!

۲۱- دوربین شما آنالوگ است یا دیحیتال؟

معنی پنهان: من عکس های شما را نگاه می کنم و متوجه نمی شوم که این عکس ها کار هنری است یا یک عکس مزخرف دیجیتالی!

جواب: این یک قوطی دلستر است به همراه یک Digital Camera Back Medium Format!

* Digital Camera Back: وسیله ای گران قیمت که در قسمت فیلم دوربین های آنالوگ وصل می شود و با سنسوری که در خود دارد به این دوربین ها امکان گرفتن عکس را به صورت دیجیتالی می دهد، این وسیله ها معمولاً برای دوربین های Meduim Format و Large Format توسط عکاس های فوق حرفه ای استفاده می شود.

این تنها تعدادی از سوالاتی است که «به نظر شخصی نویسنده» اعصاب عکاس را خورد می کند، اگر شما نمونه دیگری در نظر دارید خوشحال می شویم با ما در میان بگذارید.

منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
گوسفند زبل چهارشنبه 5 خرداد 1395 ساعت 11:42 http://www.namasha.com/shaun

دوربین نگاتیوی بهتر است یا دیجیتال:
منظورش اینه که با دوربین دیجیتال هزارتا عکس میگیری 2 تا خوب در می آید.
دوربین های نگاتیوی بهتر است دیجیتال تصویر را ثبت می کنند اما محدودیت آنها اندازه نگاتیو است . اگر نگاتیو های بزرگ استفاده شوند کیفیت بهتری دارند. ولی برای شما یه دیجیتال معمولی با زوم و نورسنج اتومات مناسب است ولی بازهم یادت باشه رو به خورشید عکس نگیری که چهره ها در سایه خودشان تاریک می شوند. تقریبا مردم نیمی از عکس ها را رو به خورشید یا نور گرفته اند که سایه ها جلوی افراد است و صورت ها تاریک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد