کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

روستاهای افسانه‌ای در سراسر جهان


در میان سروصدا و آلودگی همیشگیِ شهرهای بزرگ، هنوز هم روستاهایی زیبا و افسانه‌ای در سراسر جهان به حیات خود ادامه می‌دهند.زندگی سالم و آب‌وهوای عاری از آلودگی‌های زیست‌ محیطی، روستاها را به بهشتی زمینی برای شهرنشینان خسته از همهمه مبدل کرده است.در تصاویر زیر، مجموعه‌ای از زیباترین روستاها در سراسر دنیا به نمایش گذاشته شده است:


  ادامه مطلب ...

مصاحبه‌ای با هانری کارتیه برسون


این گفتگو در سال 1958 با هانری کارتیه برسون انجام شده است. در این گفتگو، این اسطوره‌ی عکاسی دیدگاهها و نظراتش را درباره اینکه عکاسی چیست، رویکردهای عکاسی و دیدگاههای متفاوتی در باب نظریه و تکنیک عکاسی بیان کرده است.

  ادامه مطلب ...

گفت‌وگو با کارگردان فیلم ذیب، نامزد اسکار و بفتا برای بهترین فیلم خارجی‌زبان

 
 کارگردان جوان اردنی، ناجی ابو نوار، با اولین فیلم بلندش ذیب (گرگ)، یک شبه راه صدساله را پیموده؛ اتفاقی که ممکن است در طول عمر بسیاری از کارگردان‌های خوب جوان روی ندهد. ذیب، داستان دو برادر عرب بدوی و ماجراهایشان با یک انگلیسی مرموز در دوران ساختن راه‌آهن در حکومت عثمانی اردن است. ساختار ذیب همانند پیوند زدن فیلم‌های کلاسیک وسترن جان فورد با فیلم‌های حماسه‌ای دیوید لین و آکیرا کوروساوا است. ذیب در بخش افق‌های تازۀ ونیز جایزۀ بهترین کارگردان را دریافت کرد، و پس از آن در جشنوارۀ فیلم ابوظبی جوایز فیپرچی بهترین فیلم داستانی و بهترین فیلم جهان عرب را از آن خود کرد. ولی مهم‌ترین دست‌آورد ذیب رسیدن به لیست‌ نهایی نامزدهای اسکار و بفتا برای بهترین فیلم خارجی‌زبان امسال است. در جشنوارۀ ابوظبی فرصتی شد تا با این کارگردان جوان اردنی، که انگلیسی را بهتر از زبان مادری‌اش صحبت می‌کند، گپی بزنیم. ناجی ابو نوار جوان بسیار مؤدب و خوش‌مشربی است که به نظر می‌آید این توفیق زودهنگام به سرش نرفته است.
  ادامه مطلب ...