کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

Searching for SugarMan



مستند searching for sugar man نوع روایت شگفت انگیزی  دارد. راوی همان ابتدا تکلیف شما را روشن می کند. خواننده ای به نام جیسس رودریگز  روی صحنه خودکشی میکند . خواننده ای آمریکایی  که در آمریکا کسی او را نمیشناسد ولی در آفیقای جنوبی او و آلبومش  را می پرستند. همه یک نسخه از آلبوم رودریگز را در خانه دارند و تقریبا به صورت غیر رسمی سرود همگانی مردم آفریقای جنوبی شده است . قویا توصیه می کنم  اگر میخواهید از مستند لذت ببرید ادامه مطلب که توضیحات گرد آوری شده ای در باره ی searching for sugar man را مطالعه نکنید و فقط مستند را ببینید .

 

 " در جستجوی شوگرمن" ساخته مالیک بنجلول از سوئد، مستندی خیره کننده و گیرا درباره رودریگز معروف به "جیسس رودریگز"، خواننده موسیقی راک و فوک آمریکایی در دهه شصت است که سال ها در کشور خودش ناشناخته ماند اما ناگهان در اواسط دهه هفتاد در بوتسوانا، زیمبابوه، استرالیا و آفریقای جنوبی، شهرت و محبوبیت زیادی یافت و به شخصیت اسطوره ای در میان هوادارانش بدل شد. با این حال به رغم شهرت اش در آفریقای جنوبی، بسیاری از هوادارانش او را مرده می پنداشتند چرا که به دلیل انزوای خودخواسته اش، شایعات زیادی در مورد خودکشی او بر سر زبان ها بود.

درونمایه ترانه های رودریگز، غالبا سیاسی و بیانگر دردها و ستم های طبقات محروم شهری است. بسیاری او را با جیمی هندریکس و باب دیلن مقایسه کرده اند.

دن دی ماگیو، بارمنِ کافه "بروئری" دیترویت (محل زندگی رودریگز) او را روح سرگشته شهر می خواند، خانه به دوشی که هرگز جایی برای زندگی نداشت و از پناهگاهی به پناهنگاه دیگر می رفت.

کلیپ هایی که فیلمساز بر اساس آهنگ های رودریگز ساخته، به ویژه آهنگ "ذهنت را به صلیب بکش"(Crucify your mind)، از آلبوم "کولد فکت"، از نظر بصری، زیبایی چشمگیری دارند و سرگشتگی رودریگز و پرسه های شبانه او را در خیابان های پر برف دیترویت تصویر کرده است.

فیلمساز در جستجوی رودریگز و حوزه تاثیرگذاری و نفوذ او به جاهای مختلف از کالیفرنیا تا آفریقای جنوبی سفر می کند و با آدم های مختلف از خواننده و موسیقی دان تا صاحب شرکت های ضبط موسیقی و فروشنده آلبوم های موسیقی حرف زده است. برخی از آنها مثل کلارنس اونت، صاحب کمپانی "ساسکس رکورد" که با آهنگسازانی چون مایلز دیویس، استیوی واندر و مایکل جکسن کار کرده، با بغضی در گلو درباره او حرف می زند و آهنگ "دلیل" (The Cause) را یکی از غمناک ترین آهنگ های عمرش می داند.

"در جستجوی شوگرمن"، جوایز مهمی از جمله جایزه بهترین فیلم مستند درباره موسیقی را در فستیوال فیلم های مستند آمستردام (ایدفا)، دریافت کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد گلخندان شنبه 18 اردیبهشت 1395 ساعت 07:56

منم خوشم اومد از فیلم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد