کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

دکترین: مواظب احساس اکثریت بودن باشیم //// این قسمت: من یک ضدحال هستم.

شنیده شده که امروز در محل کانون فیلم و عکس، مراسمی برای جشن تولد موجودی به نانم آشوب برگزار شده

یکی از کسایی که به مراسم تولد طغیانی دعوت بود، خود من بودم. دوست داشتم باشم، ولی نمیتونستم...

خیلی تولد موجود عجیب و غریب و دولت آبادی کانون رو شادباد عرض میکنم

...

ولی به سه علت، باید این قضیه رو به کانون مربوط کنم: مسئولیتم (مسئول اساسنامه) و قدمت و شناختی که نسبت به کانون واتفاقاتش دارم و بحث های تاریخی ای که شما ازش بی خبرید.

بدون اینکه قصد زدن ضدحال به تمامی عزیزان دلم! داشته باشم (که اگرم ضدحال خوردید، نوش جونتون باشه. تا باشه بدون من کیک نخورید) باس عرض کنم:   دوستان بر اساس استدلال زیر حق گرفتن جشن تولد در لوکیشن کانون رو ندارن:


1- گرفتن جشن تولد در کانون، یک استفاده ی غیرعرفی از لوکیشن کانونه. این استفاده ی غیر عرفی نیاز به مجوز از نهاد تصمیم گیری داره. فورسی هم در کار نبوده. اگر هم الزام به عدم اطلاع طغیون رو فورس بدونیم، بدون توجه به این فورس، هیچ مشورت درحد توان یا رای گیری ممکنی انجام نشده...


2- غیرعرفی بودن این استفاده رو به این شکل میشه توضیح داد که هیچ وقت چنین مراسمی در کانون گرفته نشده جز یک بار که اون هم بر میگرده به سال 88-89 که من بعد از گذشتن دو سال از شنیدن ماجرا، باز هم اعلام مخالفتم رو انجام دادم. بعد از اون هم چندین بار این مسئله گفته شد که گرفتن چنین مراسمی در کانون، به شدت احتمال سوتفاهم و ایجاد ناراحتی داره و قطعاً در مورد استفاده ی غیرعرفی هم جای بحث داره. بنابراین استفاده از لوکیشن برای انجام چنین مراسماتی، به شدت غیرعرفیه.


3- خودتون رو بذارید جای کسایی که در این مراسم دعوت نبودن. و عکس مراسم رو با توضیحات مربوطه یه جایی می بینید. چه حسی بهتون دست میده؟ حتی حضور در یه مراسم که تو کانون نبوده و دعوت نشدن بهش هم یه احساس منفی ایجاد میکنه (البته این یکی غیرمنطقیه)... حالا فرض کنید این مراسم بدون دعوت از شما و اطلاع رسانی و حتی خبر داشتن شما در محیط کانونی که براش زحمت کشیدید و مطابق اساسنامه الزاماً باید از استفاده های غیرعرفی ازش مطلع باشید، رخ بده... چه حسی بهتون دست میده


4- از خودتون بپرسید، آیا اگه مراسمی که امروز رخ داد، مراسمی نبود که اکثریت موافقشن، و چنین مراسمی از طرف یه گروهی که به عنوان یه اقلیت فکری در کانون معروف شده بودن در لوکیشن برگزار میشد، چه حس بهتون دست میداد و البته چه فکری می کردید؟

 

 

به نظر من، اتفاق امروز، یکی از مصادیق کج شدن مسیر اکثریته

اکثریت نباید به خاطر اینکه معتقده اکثریته، فراموش کنه که هم باید قوانین رو رعایت کنه و هم باید به احساس و تفکر منطقی سایر اعضا توجه کنه

به نظر من اشتباه بودن چنین حرکاتی به راحتی با این کار براتون روشن میشه: خودتون رو در 2 موقعیت زیر قرار بدید:

1- اکثریت چنین مراسمی در کانون میگرن، شما دعوت نیستید، و الان مطلع شدید.

2- یه گروه معروف به اقلیت در کانون چنین مراسمی گرفته ان و شما اطلاع نداشته اید و الان فهمیدید.

حالا به این دکترین دوباره نگاه کنید.

من در گذشته ی کانون چند مصداق این رفتار رو به شکل خیلی خطرناکی دیدم. زمانی که اکثریت فکر کرده بودن هر کاری بخواد میتونه بدون رعایت هیچ قاعده ای انجام بده.

و از نگاه من کانون به فنا رفت.

یادمون باشه که اقداماتی که در کانون انجام میشه، با نظر اکثریت نیست بلکه با رای اکثریته. بروکراسی در این رای گیری موضوعیت داره نه صرف طریقیت.

در آخر باید محض احتیاط این نکته رو عرض کنم که من از سه نفر در خصوص اینکه این مراسم امروز در محل کانون برگزار شده یا نه سوال پرسیدم که گفتند، بله برگزار شده. با این حال اگه سوتفاهمی ایجاد شده و چنین مراسمی در کانون برگزار نشده یا اینکه برای برگزاریش رای گیری ای شده یا حالت فورس ماژور براش رعایت شده، این دکترین رو نقدی به امروز ندونید بلکه یه تذکر و نصیحت نسبت به آینده ببینید.

شکور - مسئول اساسنامه

نظرات 3 + ارسال نظر
سعید چ.ع یکشنبه 25 مرداد 1394 ساعت 16:16

حرفات "زیبا" ست، ولی کاربردی نیس، و به نظرم اتفاقی که من بعد میفته این خاهد بود؛ مراسمات بعدی به گونه ای برگزار میشوند که خبردار نشی.

به فرزند کوچکم، چراغ یکشنبه 25 مرداد 1394 ساعت 20:07

وظیفه ی اساسنامه ای و اخلاقی و و حتی عقلیم اینه که آنچه در گذشته باعث خراب شدن بعضی مسائل کانون شده رو در قالب سمت، یا تجربه، یا هر چیز دیگه بگم.
اینکه بچه ها بخوان اشتباهات گذشته رو مرتکب بشن یا نه، به خودشون مربوطه.
اصلاً لازم نیست حرفای من رو عملی کنن.
حتی می تونن همین الان یه رای گیری بذارن و برگزاری این مراسمات رو در کانون به عنوان یک مراسم قانونی (هرچند غیرعرفی) مشروع کنن.
حتی می تونن معتقد به خلاف اساسنامه بودنش باشن و طوری برگزارش کنن که من نفهمم.
حتی می تونن اصلاً بازم و به کرات برگزار کنن، و حتی به شکل توهین آمیزی به شکوری بگن: حاجی، به تو هیچ ربطی نداره
بچه ها هر کاری دوست داشته باشن می تونن انجام بدن
مخصوصاً اگه اکثریت باشن.
و این باعث نمیشه که من وظیفه ی اساسنامه ایم رو انجام ندم و اونچه در تجربه ی حضورم در کانون فیلم با چشمام دیده ام رو گوشزد نکنم.

شکور

محمدمهدی رسولی دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 07:47

با جناب شکوری خان موافقم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد