کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

تجربه ای از چهار سال کانون بودن / پاسخی به مخالفان چهارساله یا مشخص کردم موضع

 

شاید خرداد امسال آخرین روزهای کانون آمدن من بعد از چهار سال بود . خانه ام را به کرج منتقل کردم و همین باعث قطع یا کم شدن ارتباط من با کانون خواهد , مشخص نیست دست تقدیر من را به دانشگاه بهشتی برگرداند یا اینکه دورانی تازه در دانشگاه خوارزمی یا شیراز منتظرم است .

از بدو ورودم به کانون بچه ها لطف ویژه ای به من داشتند شاید به این دلیل بود که مختصر دستی در فیلم دیدن و کلا مطالعه هنر داشتم . اما طولی نکشید به دلیل بهانه گیری های شخصی ترجیح دادم در سایه کانون باشم تا در متن آن و به تعبیر عباس شکوری به یک عضو بی خاصیت اما بی ضررکانونی تبدیل شدم .

این پست را می نویسم برای اینکه به قول هم کانونی های قدیم موضع خودم را روشن کنم و هم اینکه تجربه ای باشد برای 

آیندگانی که می آیند .

تجربه شخصی ام در این چهار سال نشان داد کانون سه دسته مخالف داشت (مخالفت نه با اصل تاسیس کانون , منظور  مخالفت با رویه کانون  ) :

1-مخالفت با سیستم کانون که به نظر آنها هنری نیست

2-مخالفت با فضای کانون که به نظر آنها صمیمی و دوستانه نیست

3-مخالفینی که بیشتر سعی در سوء استفاده از کانو را داشتند

حافظه ام همین قدر کشش می دهد که همین ها را یاد آوری کنم .

پاسخ ها که بر اساس تجربه شخصی حاصل شده:

1-افرادی که اصرار دارند که فضای کنونی کانون از مدل هنری قبلش فاصله گرفته , اشتباه می کنند . همین افرادی که مدام از قضیه هنری نبودن می نالند چرا در رویداد های هنری کانون (مثلا اخیرا کارگاه های سینمایی, بحث نقد و بررسی هابیت یا اکران های داخلی خودم ) هیچ وقت حاضر نبودند ؟ جواب اینجاست که متاسفانه رویکرد این افراد نسبت به هنر دو نوع است :الف-هنر صرفا یک پز است که اتفاقا در جامعه ما مد شده و هیچ ارتباطی با قضیه اصلی هنر ندارد و هر کس از این ادا اطوار ها حتی در کانون در بیاورد منزلتش بالا می رود ب-شاید واقعا دنبال بحث هنری هستند ولی از پس زینولیسم خود بر نمیایند . و بد تر آنکه این افرادی که تعدادشان کم نبوده هیچ وقت خودشان دست به انجام یک کار برای افزایش دانش هنری در کانون نزدند.

2-افرادی هم از سیستم کانون گله و شکایت داشتند که کانون جواب زحمات و رفاقت های ما را با دهن کجی و بد خلقی داده . من در این مدت چهار سال یاد ندارم کانون در حق کسی ظلم کرده باشد . محیط کانون یک محیط دموکراتیک است , درست است در پاره ای از موارد شاید در این سیستم دموکراتیک بعضی ها خیال کردند که دوستی و صمیمیت جای خودش را به قوانین داده . اتفاقا همین قوانین بوده که کانون را تا اینجا سر پا قرار داده . البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که کسی که از در کانون بیرون می رود و دو سال دیگر بر می گردد شاید افرادی اصلا او را نشناسند , زندگی همین است . یک نفر باید در یک محیط استمرار حضور داشته باشد تا همه او را به یاد بیاورند . این بدیهی است که در یک تشکل با این تعداد اعضا افرادی با هم بیشتر در ارتباطند و افرادی کمتر و همین رای گیری های عادلانه کانون تمام این افراد را در یک سطح قرار می دهد چون اینجا کسی حق وتو ندارد.

3-ما متاسفانه تک و توک افرادی بودند که بر خلاف دو گروه بالا اختلاف سلیقه ای با کانون نداشتند بلکه دنبال سوء استفاده های مختلف اعم از اعضا و امکانات کانون به شکل های مختلف بودند . این اعضا در پنهان اند . تا کاری را می کنند نتیجه اش معلوم نشود نمی شود باطن آنها و هدف آنها را دانست . اتفاقا همین محیط دموکراسی کانون به آنها اجازه رشد می دهد ولی وقتی کارشان تمام می شود شروع می کنند به حرف ها و اعمال نامربوط . اولین نشانه های این افراد دو بهم زنی است . مثلا می گویند آن ادمی که آنجاست هیچ وقت طرف او نرو و صحبت نکن چون چون انسان عوضی ای است , همیشه در بساط خود افرادی مخصوصا از ورودی های جدید را در نظر می گیرند تا در روز مبادا طرفشان را بگبرند. این سوء استفاده ها بسیار پیچیده است و هر کسی متود خودش را دارد , شاید الان هم خیلی ها نداند فلان سال فلان فرد کاری که کرده ظاهرا کانونی بوده ولی یه منفعت بزرگ یک طرفه داشته و بعدها به ضرر کانون تمام شده .به صلاح دیگر اعضای کانون است که با این افراد در بدو مشاهده این گونه رفتار با قاطعیت برخورد شود . به نظرم حاشیه ها و کارهایی که بعضی از این افراد کردنند کانون را خیلی درگیر خودش کرد و کانون از بودن و فعالیت اینها ضربه خورد.من باز به کارآمدی این سیستم تاکید میکنم . سیستمی که دقیق باشد (این را کانون مدیون شکوری است) اعضای درستی را جذب می کند و کارهای درستی درش انجام می شود . اما کانون وابسته به هیچ عضوی نیست , من با احترامی که برای اعضای کنونی قاءلم باید بگویم به شخصه به  اعضایی که در آینده می آیند اعتقاد دارم قطعا آنها بهتر کار خواهند کرد و نتایج بهتری خواهند گرفت اما این مسءله منوط به درست کار کردن اعضای کنونی است

بعد از تمام شدن تحصیل تان میفهمید کانون چه جایی بود 

افرادی که به دلایل بالا غرغر کنان کانون را ترک کردند از کافه نشینی آن طرف تر نرفتند 

من با صحبتی هم که با خانم حیدری داشتم خیلی دیر اعلام آمادگی کردم برای معاونت وبلاگ که گفتند مهر ماه باز انتخابات هست 

مهرماه باز اعلام آمادگی میکنم تا بعد از چهار سال بالاخره یم سمت کانونی داشته باشم 

برای اینستاگرام کانون برنامه هایی دارم که با خانم حیدری صحبت کردم 

نظرات 8 + ارسال نظر
زرگر سه‌شنبه 16 تیر 1394 ساعت 18:27

درود بر گلخندان ، حرف های بسیار درست و قشنگی زدی.
دمت گرم.

امیر حیدری سه‌شنبه 16 تیر 1394 ساعت 18:38

تحلیل دقیقی بود محمد. مرسی.

محمدمهدی رسولی سه‌شنبه 16 تیر 1394 ساعت 19:49

حرفهای بسیار خوب و بجایی بود . . . ممنون محمد
مخصوصا این جمله ها :
بعد از تمام شدن تحصیل تان میفهمید کانون چه جایی بود

افرادی که به دلایل بالا غرغر کنان کانون را ترک کردند از کافه نشینی آن طرف تر نرفتند
داشت این جمله

عطار سه‌شنبه 16 تیر 1394 ساعت 19:50

با این پستت منو غافلگیر کردی گلی!
آفرین بر تو
اغراق نیست اگر بگم این بهترین پست یا حداقل یکی از بهترین پستهایی بود که تو دوره حضورت تو وبلاگ گذاشتی

حتی همین پستی که تو گذاشتی نشون میده که سیستم و فضای کانون به شکلی هست که میتونه زمینه رشد رو برای هر عضوی مهیا کنه.

در رابطه با دسته بندی که از مخالفین کردی لازمه بگم تجربه ای که تو این 9 سال حضورم تو کانون داشتم منو به اینجا رسونده که افرادی هم هستند که متاسفانه به دلایل برخی صفات ناپسند مثل حسادت, نیاز به جلب توجه به هر شکلی حتی غیر اخلاقی و غیرانسانی,غرور و... میتونن جزو یکی از این دسته ها و یا ترکیبی از هر سه دسته باشن.
بهترین مثال رو عباس شکوری در مورد کانون میزنه که میگه کانون مثل خود دنیاست.مکانی با افراد,رفتار,طرز فکر و ویژگی های مختلف و متنوع که تعامل و حضور در این دنیا توامان زمینه رشد و سقوط رو برای فرد مهیا میکنه.

امیر حیدری سه‌شنبه 16 تیر 1394 ساعت 20:34

به نظرم بعد از پاراگراف اول بره به ادامه مطلب نه همش

zahra hoseini سه‌شنبه 16 تیر 1394 ساعت 21:31

بسیار عالی

مریم حیدری چهارشنبه 17 تیر 1394 ساعت 03:20

چه پست خوبی نوشتید اقای گلخندان ممنون ازتون
برنامه هاتون برای اینستاگرام هم برنامه های خوبی بودن ایشالا که برای مهر ماه رای بیارید و برنامه هاتون رو اجرایی کنید
اینم بگم که واقعا باید قدر کانون رو دانست

شهسواربان چهارشنبه 17 تیر 1394 ساعت 11:14

به نظر من خیلی متن حرفه ای و تحلیلگرانه ای بود
درود بسیار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد