کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

تمامی شیوه های داشتن حق رای در حاکمیت اساسنامه ی حال حاضر / دکترین

در اجرای مسئولیتم(اساسنامه) پاسخ به سوال خانم محمد نیا (مسئول احراز حق رای) در این پست، ترجیح دادم که یه پست کامل بنویسم.

می تونید برای اینکه ببینید پاسخ ها با برداشت های قبلی ام از اساسنامه منطبقه به این پست هم نگاهی بیندازید.


کل داستان حق رای به این شکل است:

 

1- وقتی تابستان نیست و پروژه ی بزرگ نیز وجود ندارد:

هر عضو چنانچه یک فعالیت عرفی برای کانون انجام دهد (چه در مقام عضوی از تیم اجرای پروژه چه در مقام عضوی از تیم مسئول سمت و چه در مقام عضوی که به دبیر کمک میکند و چه در مقام خود دبیر) برای رای گیری رسمی بعدی (چه رای گیری در جلسه ی رسمی باشه و چه در وبلاگ و چه در شرایط فورس ماژور)، دارای حق رای می شود، و این حق رای تا قبل از دومین جلسه ی رسمی پس از فعالیتش باقی خواهد ماند. به این شکل:



دایره های قرمز رنگ: جلسات رسمی

دایره های آبی رنگ: رای گیری های خارج از جلسات (به شکل رای گیری در وبلاگ یا رای گیری فورس ماژوری)  

 

 

 

وقتی عضو در نقطه ی A یک فعالیت انجام میده، برای رای گیری ای که در جلسه ی رسمی بعد از فعالیتش انجام میشه، حق رای داره.

همچنین حق رایش از همون لحظه تا قبل از جلسه ی دوم بعد از فعالیتش باقی می مونه یعنی تو این شکل، A برای رای گیری آبی اول، رای گیری قرمز دوم، و رای گیری آبی دوم حق رای داره ولی برای رای گیری قرمز اول، سوم و چهارم حق رای نداره.

یا مثلاً B  دراین شکل برای رای گیری قرمز دوم و همچنین رای گیری آبی دوم حق رای داره ولی برای رای گیری قرمز اول و آبی اول و همچنین رای گیری قرمز سوم و چهارم، حق رای نداره

کسی که در نقطه ی c فعالیت کرده، در این مثال، فقط رای گیری های جلسه ی سوم و چهارم رو در پیش داره که فقط در رای گیری جلسه ی سوم حق رای داره.

بنابراین هر عضو از زمان فعالیتش تا قبل از برگزاری جلسه ی دوم بعد از فعالیتش، حق رای در رای گیری هایی که انجام میشه رو حفظ میکنه... یعنی به شکل تصویر زیر:



مستطیل سبز، حیطه حق رای A و مستطیل زرد، حیطه ی حق رای B و مستطیل آبی حیطه ی حق رای c هستش.

 

 

2- وقتی تابستان نیست و یک پروژه ی بزرگ رخ می دهد:

قبلش عرض کنم مدت ها در مورد اینکه منظور از پروژه ی بزرگ چیه صحبت شده و تا جایی که یادم میاد، سر اینکه منظور از پروژه ی بزرگ، پروژه ی کانونیه، توافق شده بود ولی وارد شدن این ماده به اساسنامه رو نتونستم احراز کنم.

به هر حال اگرهم قانونی نباشه، حداقل میشه مطمئن بود که پروژه های کانونی کانون، پروژه های بزرگی هستن.

حالا به طور مثال فرض کنیم فعالیت b تو شکل بالا، در یک پروژه ی کانونی رخ داده ولی a تو یه پروژه ی شخصی کوچک. در این موقعیت، به محض اینکه یک پروژه ی کانونی برگزار شد صرفاً و صرفاً شرکت در اون پروژه ی کانونی، حق رای به وجود میاره و لاغیر. یعنی در شکل بالا، دیگه فقط عضو b حق رای داره برای رای گیری های جلسه ی قرمز دوم و رای گیری آبی دوم و عضو a به علت اینکه در پروژه ی کانونی شرکت نکرده، از بیخ تو این دو رای گیری ای که بدون حضور پروژه ی شخصی می تونست توشون رای بده، حق رای نداره.

اصلاً وقتی در نقطه ی B پروژه ی کانونی رخ داد، دیگه صرفاً و صرفاً افرادی که در اون نقطه فعالیت کرده ان و در همون حیطه ی مستطیل زرد رنگ حق رای دارن و لاغیر.

(یک نکته باید متذکر بشم و اون هم اینکه اگه دقیق به قضیه نگاه کنید دچار این مشکل و ابهام میشید که بعضی پروژه های کانونی، انجامشون شاید سه ماه طول بکشه. در این حالت، چطور باید احراز کرد که فردی که در پروژه ی کانونی بوده کیه و اصلاً چه زمانی پروژه ی کانونی شروع شده، انجام شده و تمام شده.

همچنین در این صورت وقتی یه پروژه ی کانونی اینقد طول می کشه، آیا در غیر از تابستون، به غیر از شرکت در اون پروژه، راهکار دیگه ای هم برای حق رای داشتن مگه ممکنه؟

و همچنین این سوال که خیلی از کارهای پروژه ی کانونی که در طول سه ماه انجام میشه، به شکلی نیست که تمامی اعضا بتونن درش مشارکت کنن مثلاً بستن قرارداد با تهیه کننده که 40 نفر نیرو نمیخواد! پس داستان به چه صورت قراره باشه؟ پیش از این دکترین هایی رو در تفسیر منظور قانون گذار در مورد پروژه ی کانونی نوشته ام و گفته ام که متناسب با قصد و نیت قانون گذار، در مورد پروژه ی کانونی، صرفاً روزهایی که مشارکت حداکثری اعضای کانون نیازه، ملاک حق رایه نه حضور در تمام 3 ماه فعالیت برای انجام اون پروژه.)

 

 

3- وقتی تابستان است:

پیش از این به کرات دکترین هایی در تفسیر منطقی از اساسنامه و ماهیت کار کانون نوشته شده و گفته شده که «در تابستان امکان برگزاری پروژه ی کانونی وجود ندارد»

در صورتی که بپذیریم منظور از «پروژه ی بزرگ» در اساسنامه همون «پروژه ی کانونی» هست (که اگه بپذیریم خیلی از مشکلات درک قانون هم برامون مرتفع میشه) بنابراین دیگه رای گیری در تابستون، در شرایط داشتن یا نداشتن پروژه ی بزرگ معنی نداره.

حتی اگه این رو هم نپذیریم و بگیم که در تابستون هم پروژه ی کانونی امکان داره یا اینکه در تابستون پروژه ی کانونی وجود نداره ولی همه ی پروژه های بزرگ هم کانونی نیستن و در تابستون ممکنمه پروژه ی بزرگی رخ بده با اینکه کانونی نباشه، با دو قانون خاص روبرو میشیم:

الف- قانون خاص حق رای در صورت وجود پروژه ی بزرگ

ب- قانون خاص حق رای در تابستان

چنانچه ما منظور نظر قانون نویس رو در مرحله ی نوشتن و تصویب فانون ندونیم، در تفسیر منطقی در این شرایط، این دو قانون همدیگه رو تخصیص می زنن. و چون هر دو قانون خاص تلقی میشن، قانونی که دیرتر تصویب شده، قانون قبلی رو چنانچه نتونه تخصیص بزنه، در حیطه ی صلاحیت خودش، نسخ میکنه. بنابراین ما در تابستون، دیگه به اینکه پروژه ی بزرگ وجود داره یا نداره کاری نداریم و به قانون خاص خود تابستون عمل میکنیم که کلاً با قانون قبل از تابستون متفاوته و به این شکله:

بدون اهمیت داشتن اینکه فعالیت در پروژه ی بزرگ رخ داده یا غیر بزرگ، کانونی یا شخصی،

هر وقت یک رای گیری ای میخواد انجام بشه، افرادی که در مهلتی که از اون رای گیری شروع میشه و تا سه هفته قبل از اون ادامه داره، یک فعالیت برای کانون انجام داده ان، در اون رای گیری حق رای دارن.

یا میشه اینطوری گفت که هر کس یک فعالیت انجام بده، در رای گیری هایی که از لحظه ی فعالیتش تا سه هفته بعد از اون لحظه انجام میشه، حق رای داره.

در نظر داشته باشید که مطابق با اساسنامه، لحظه ی فعالیت، همون لحظه ایه که اسم عضو به عنوان فعال در وبلاگ اعلام میشه.

همچنین مطابق با اساسنامه، فعالیت در تابستون، خیلی راحت تر احراز میشه. مثلاً مسئولین وبلاگ در تابستون، فعالیت در وبلاگ رو خیلی راحت تر احراز می کنن تا در غیر از تابستون...

جزئیات دیگه ای هم در مورد رای گیری تابستون وجود داره که در اساسنامه نوشته شده مثلاً اینکه در مورد رای گیری ابتدای زمان تابستون حق رای دارا چه افرادی هستن که نوشته شده، از سه هفته قبل از شروع تابستون، برای احراز حق رای داران تابستون، قواعد حق رای تابستون برقرار میشه. یعنی مسئول حق رای باید فعالین سه هفته قبل از شروع تابستون رو هم در نظر داشته باشه:



 


مثلاً فرض کنیم که آخرین امتحان این ترم، 31 خرداد برگزار شد و این یعنی تابستون از نگاه کانون، یک تیر شروع شد. فرض کنیم اتفاقاً تو این شکل مثلاً رای گیری شماره 1 ، روز یکم تیرماه برگزار شده. رای گیری شماره دو، چهارم تیرماه و رای گیری شماره 3 27 تیرماه.

در این حالت مسئول احراز حق رای برای اینکه ببینه چه افرادی در رای گیری یکم تیرماه حق رای دارن، باید تمام فعالین سه هفته قبل از یکم تیرماه رو احراز کنه یعنی از 10خرداد تا یک تیر رو بررسی کنه

برای رای گیری دوم که در تاریخ4 تیرماه برگزار شده هم باید از 13 خرداد شروع کنه و تمامی فعالین از 13 خرداد تا چهارم تیرماه رو احراز کنه

و در مورد رای گیری سوم که 27 تیرماه برگزار میشده، تمامی افرادی که از 4 تیرماه تا 27 تیرماه فعال بودن رو باید احراز کنه.

 

پاسخ به خانم محمد نیا، دکترین ثقیلی شد و دو سه ساعتی زمان برد! نگاهی بیندازید و اگه تفسیر من از اساسنامه رو درست نمی دونستید متذکر بشید شاید در اشتباه بوده ام.

شکور

 

شکور

نظرات 6 + ارسال نظر
شکور دوشنبه 1 تیر 1394 ساعت 21:27

نکته:
در مورد مسئولین سمت ها، فعالیت مستمر اونها فرضه، و این یه برداشت منطقی از اساسنامه است. چون در غیر این صورت هر روز مسئول وبلاگ زمانی که برای تایید نظرا میذاره رو باید در وبلاگ اعلام کنه که مسخره است

پس مسئولین سمت ها، در حال فعالیت هستن. مگه ادعا بشه که نبوده ان که باید فعالیتشون رو اثبات کنن

ولی سایرین، در صورتی فعال محسوب میشن که مسئول پروژه یا سمت اسمشون رو اعلام کنه
مسئولین پروژه ها هم باید فعالیت خودشون رو اعلام کنن وگرنه فعالیت نکرده ان

شکور

سعید ایزدی دوشنبه 1 تیر 1394 ساعت 21:54

درسته به مظر من

طغیون دوشنبه 1 تیر 1394 ساعت 22:34

موافقم

مریم حیدری دوشنبه 1 تیر 1394 ساعت 23:12

ممنون از وقتی که گذاشتید .

هانی چهارشنبه 3 تیر 1394 ساعت 00:06

برخورداری پنج‌شنبه 4 تیر 1394 ساعت 12:20

مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد