کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

برنامه ششمین جلسه از کشکول 5 شنبه ها

 
کشکول پنجشنبه ها



به دلیل آنکه اعلام برنامه پنجشنبه هفته قبل کمی دیر انجام شد، اینبار تصمیم گرفتم که  برنامه کشکول پنجشنبه های مورخ تاریخ 18 دی ماه را زودتر اطلاع رسانی کنم.


نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که این برنامه به دلائل مختلف چون قطعی نبود جای کانون، احتمال جابجایی و یا تعمیرات ساختمان و... هنوز قطعی نشده است و قطعی شدن آن فردا شب معلوم می شود. به همین دلیل دوستان باید قطعی بودن برنامه پنجشنبه را فردا شب یعنی چهارشنبه 17 دی ماه پیگیری کنند. 


با این اوصاف در صورتی که زمان کافی و موقعیت مناسب تشکیل جلسه وجود داشته باشد، تلاش می کنم که موارد زیر را اجرایی کنم و اگر دوستان دیگر هم برنامه ای داشتند خوشحال می شوم که آنها را هم با کمک همدیگر اجرایی کنیم:  

1-      اول  از همه و در صورتی که زمان لازم وجود داشته باشد و اینبار برعکس دفعه قبل خواب بر بنده چیره نشود، تلاش می کنم که کلیپی که مدت ها قبل درصدد ساختش برای کانون بودم را در ساعت های 8 تا 10 صبح اجرایی کنم و به کمک خانم نیلوفر مردیها و عباس شکوری (در صورتی که تمایل داشته باشند و حضور داشته باشند چون شاید امتحان داشته باشند) آنرا به جایی برسانم.

2-      بعد از آن تلاش می کنم که بعد از آن در صورتی که علاقه مندی وجود داشته باشد، بحثی که هفته قبل قرار بود این هفته اجرایی شود را اجرایی کنیم و آن آموزش نحوه Camera Stabilizing یا گرفتن لرزش دوربین در برنامه Adobe After Effect باشد. این تکنولوژی که در نسخه های جدید این نرم افزار استفاده از آن بسیار آسان شده است به تیم ساخت فیلم کمک می کند تا بدون نیاز به ریل یا ابزارآلات معروف حرکت دوربین تنها با حرکت دادن دوربین توسط انسان تغییراتی در فیلم ایجاد کند که لرزش های فیلم گرفته و حرکتی نرمی را ایجاد کند. این تکنیک در راستای تکنیک ردیابی دوربین است، به همین دلیل در صورتی که زمان لازم وجود داشته باشد در رابطه با ردیابی دوربین به شکل دو بعدی نیز صحبت می کنیم.

3-      کار سومی که فکر می کنم لازم است حداقل یک مرتبه در رابطه آن توضیحاتی دهم و بحث های هفته قبل در زمینه انیمیشن مقدمه ای بر آنها بود، معرفی و ارائه یک فرآیند ساخت انیمیشن سه بعدی در داخل کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی است.

به دلیل آنکه ساخت انیمیشن (انهم به شکل سه بعدی) کاری بسیار تخصصی و دشوار است و نیازمند تسلط به برنامه های دیجیتالی بسیاری است و در کنارش تخصص هنری بالایی را می طلبد موجب شده است که تاکنون کسی در کانون فیلم و عکس بفکر ساخت یک انیمیشن گروهی و با استفاده از اعضای کانون نیافتاده باشد. کانون در زمینه انیمیشن سازی تنها چند اکران انیمیشن داشته است و دیگر تلاشی در این زمینه نشده است.

ایده اینکه بتوان با اعضای کانون (با هر سطح سواد) و با توجه به سطح سواد علمی و عملیاتی اعضا باعث شد که در حدود دو سال قبل به فکر ارائه فرآیند و بستری بی افتم که شاید بتوان با استفاده از آن یک انیمیشن کوتاه تیمی بسازیم در ذهنم ایجاد شد.

ایده اولیه این طرح از آنجایی در ذهنم ایجاد شد که متوجه شدم بزرگترین مانع ساخت انیمیشن در کانون در دو حقیقت خلاصه می شود، 1- پیچیدگی نرم افزارهای ساخت انیمیشن و 2- نبود آموزش لازم ساخت انیمیشن. از این رو این فکر در ذهنم ایجاد شد که بیاییم پیچیدگی های نرم افزارهای ساخت انیمیشن را از میان ببریم  به شکلی که افراد با آموزش های ساده و کوتاه مدتی قادر باشند با آن ها کار کنند و سپس توضیحاتی ساده ای در رابطه با انیمیشن سازی به افراد آموزش دهیم. از این رو شاید بتوانیم در کانون فیلم و عکس و در یک کار تیمی به یک انیمیشن کوتاه دست یابیم. به دلیل نبود زمان کافی، شلوغ بودن سرم و... موجب شد که این ایده همیشه در ذهنم مسکوت بماند ولی از آنجایی که کانون کنونی بسیار پرانرژی است مطرح کردن این ایده در جلسه پنجشنبه خالی از لطف نیست و شاید بتوانیم با جمع آوری نظرات عملیاتی بودن این روش را اندازه گیری کنیم.

 

در انتها اگر هرکدام از بندهای فوق در روز پنجشنبه اجرایی نشد تلاش می کنم تا در هفته بعد آنها را عملیاتی کنم.



vfx

نظرات 1 + ارسال نظر
برخورداری چهارشنبه 17 دی 1393 ساعت 01:30

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد