کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی
کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی

دکترین: شورای مرکزی چیست؟

پیش از هرچیز باید متذکر گردم که برای روشن کردن ابهامات در کانون، اولین مرجع مورد مراجعه، اساسنامه است.

چنانچه اساسنامه ابهام را حل نکرد، می توان به مراجع مشروع دیگری توسل جست.

با این توضیح، ببینیم شورای مرکزی چیست؟

با جمع مواد مرتبط به شورای مرکزی در اساسنامه، تعریفی که اینک از شورای مرکزی به دست می آید بدین ترتیب است:   

 

 


نهادی متشکل از 5 عضو که با رای مستقیم مجمع عمومی هر ساله ی کانون، به مدت یک سال انتخاب می شوند به منظور تحقق این امور:


1- انتخاب دبیر آن سال کانون از میان خویش و در صورت استعفا یا عزل یا منعزل شدن آن دبیر در همان سال، انتخاب یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی به عنوان دبیر یا سرپرست برای ادامه ی سال باقیمانده. (قسمت  دوم این بند، در صفحه ی اساسنامه ی وبلاگ نیامده که باید از مسئول حال حاضر و پیشین اساسنامه این امر را جویا شد. به هر حال این ماده در جلسه ی 21 بهمن 92 به تصویب نهاد تصمیم گیری رسیده است.)


2- هنگامی که یکی از اعضای کانون بخواهد کلاسی با تدریس خود تشکیل دهد و در مقابل آن پول دریافت کند، اعضای شورای مرکزی به همراه مسئولین امور مالی، ارتباطات اینترنتی، لوکیشن احراز حق رای و اساسنامه، موظف هستند که از میان اعضای کانون 5 نفر را به عنوان تیم بررسی کننده ی درخواست عضوی که می خواهد کلاس برگزار کند انتخاب کنند

 

علاوه بر این دو مورد، مورد سومی هم در اساسنامه ذکر شده که مشخص نیست بالاخره قانون است یا صرف پیشنهاد. آن هم در رابطه با حق رای اعضای فرادانشگاهی است که تاکنون هیچ مصداقی از عملیاتی شدن آن وجود ندارد و به نظر من حتی اگر این بند از اساسنامه، قانون باشد، قانونی مرده است.

همچنین در مورد مسئولیت دوم شورای مرکزی، تا به امروز که نزدیک به یک سال و نیم از تصویب آن می گذرد، فقط یک مصداق از این درخواست مطرح شده که آنهم به سرانجام نرسید. (البته باید توجه داشت مورد دوم مسئولیت شورای مرکزی، بسیار امر مهمی است که برای تصویب آن چنین بروکراسی پیچیده و تصمیم چنین اعضایی از کانون مورد نیاز دانسته شده.)


بنابراین در عمل و در حال حاضر، تنها مسئولیت شورای مرکزی، همان انتخاب دبیر برای یک سال و در صورت استعفا و یا عزل، جانشین او برای باقی مدت آن سال است.


با این توصیف چه افرادی شایسته ی این مسئولیت هستند؟

به نظر من مشخص است که افرادی شایستگی حضور در شورای 5 نفره ی مرکزی را دارند که در حدی در کانون فعالیت کرده اند و تفکر داشته اند و در تمامی ارکان کانون، تجربه اندوزی کرده اند که اینک در عمل و نظر می دانند:

- دانشگاه چیست.

- فعالیت فوق برنامه ی دانشجویی چیست.

- تشکل دانشجویی چیست.

- کانون فیلم و عکس چیست.

- بروکراسی موجود در دانشگاه و ارتباطات این تشکل با بدنه ی اداری و مدیریتی دانشگاه به چه نحوی است.

- ویژگی های مناسب برای مدیریت تشکل دانشجویی کانون فیلم و عکس دانشگاه شهید بهشتی چیست.

- چه فردی در کانون (از میان آن 5 عضو) بیش از سایرین دارای این صفات و ویژگی ها است.

 

در ادامه ی این توضیحات باید عرض کنم در حال حاضر با توجه به اینکه انتخابات های کانون، با پیشرفت دموکراسی جاری در کانون، با ائتلاف ها، لابی های غالباً مثبت و رای زنی های غالباً اخلاقی انجام می گیرد و همچنین از طرفی با توجه به این مسئله که متاسفانه کانون - حداقل به نظر شخص بنده - روزگار خوبی را از نظر تعداد «اعضای متفکر» به سر نمی برد، بنابراین در حال حاضر ممکن است تعریف واقعی صلاحیت افراد شورای مرکزی برای هر 5 عضو شورا، محقق نگردد[1] و حتی کانون به جایی رسیده باشد که معیار اصلی انتخاب اعضای شورای مرکزی توسط رای دهندگان - به حق - برای رسیدن به اهداف زیر تنزل یابد:


1- انتخاب یکی از نامزدها به عنوان دبیر که نسبت به سایر نامزدها، از ویژگی های بهتری برخوردار است و شاید حتی در وضعیتی غم انگیزتر، انتخاب فردی که نسبت به سایرین از ویژگی های بد کمتری برخوردار است.


2- جلوگیری از ورود اعضایی به شورای مرکزی که در صورت ورود به شورا، به علت درک اشتباه نسبت به مصالح کانون و همچنین جایگاه این شورا، ممکن است به کانون ضرر و صدمه ای وارد آورند.


در توضیح قسمت اخیر مورد دوم می بایست عرض کنم از نگاه بنده، عملی ترین مشکلاتی که یک عضو می تواند با ورود به شورای مرکزی برای کانون ایجاد کند یکی «تشکیل لابی غیرمنطقی و غیراخلاقی در درون شورا به قصد انتخاب فردی به عنوان دبیر بدون توجه به مصالح واقعی کانون» است که البته احتمال وقوع این اتفاق، در عمل و حتی در شرایط حال حاضر کانون، ناچیز می باشد و مشکل دیگر این است که آن عضو با داشتن توهم و فکر اشتباه نسبت به «قدرت موجود در این شورا»! در انتخابات شرکت کرده و پس از انتخاب شدن، به این احساس دچار گردد که اینک به عنوان عضوی از شورای مرکزی، جایگاه ویژه ای یافته و بر این اساس دچار توهمات عمیق تر شده و حتی ناآگاهانه، در جو کانون، چالش هایی شبه کاریزماتیک و رفتاری به وجود آورد.

از نگاه بنده در اوضاع نابسامان کنونی، احتمال وقوع این مشکل، از مشکل پیشین، بیشتر است.

شکور.



[1]  همانطور که پیش از این در مورد تشکیل اولین داوری کانون و همچنین در دکترین های مربوط به سیستم حاکم بر کانون هم به این مشکل اشاره کردم.

نظرات 2 + ارسال نظر
محسن قدکساز جمعه 16 آبان 1393 ساعت 11:32

این‌ها که همش کرامات شیخ بود، مگر این که هدف فقط تأکید و یادآوری و منظورهای خاص دیگه ای باشه.

به قدک جمعه 16 آبان 1393 ساعت 18:55

اگه منظورت از کرامات شیخ، اشاره به کنایه ی :
«از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است»
هست که باس عرض کنم اونچه در این دکترین نوشتم، چیزی نیست که کاملاً مبرهن و مشخص باشه وگرنه معتقد نبودم که عده ای نسبت به جایگاه شورای مرکزی دچار توهم هستند.
به شخصه معتقدم نه تنها صلاحیت این شورا در نظر بعضی، روشن نیست، (به خاطر اینکه اونها اصلاً حوصله ی خوندن اساسنامه رو ندارن و به شنیده هاشون هم اعتمادی ندارن) بلکه علاوه بر اون در همین انتخابات پیش بود که دیدم (بر خلاف اونچه من از شورای مرکزی درک کرده ام و در این پست هم نوشتم) دوستانی اعتقاد داشتن که شورای مرکزی جاییه که اعضا برای کسب تجربه می تونن واردش بشن!
پس بنابراین معتقدم این پستی که نوشتم به هیچ عنوان مثل توصیف شیرین بودن شیره نیست بلکه داره چیزی رو میگه که خیلی از دوستان یا نسبت بهش جاهل هستن یا کلاً در موردش اشتباه فکر می کنن

شکورم

ممنون
قدکساز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد